Plusz

Pergolesi: L'Olimpiade és más operai események februárban Bécsben

2011.01.27. 00:42
Ajánlom
Cleofide elemzésével.
A bécsi operaélet bővelkedett régizenei eseményekben 2011 januárjában. Rameau Castor et Pollux című művének premierje és többszöri előadása mellett szerepelt a programban Lully Bellerophonja és Händel Berenice, Regina d'Egitto című operája. Nem lesz eseménytelen a február sem, míg a Volks Oper Rossini La Cenerentolájával darabjával örvendezeti meg a nagyérdeműt, a Theater an der Wien olyan csemegével várja a régizene kedvelőit, hogy aznap csak akkor maradnak itthon, ha alapos okból muszáj. Pergolesi L’Olimpiadéjának előadásával páratlan élményt kínál. Mint Cleofide írta a fórumon, "Pergolesi egyszerűen felülmúlhatatlan. […] A L'Olimpiade és az Adriano in Siria olyan zsigeri indulatokat kavar órákon keresztül, mint Vivaldi a legjobb pillanataiban." Aznap délelőtt példás módon az teátrum Pergolesi Szumpóziumot is rendez az esemény kapcsán.
   

THEATER AN DER WIEN
Pergolesi: L'Olimpiade (1735)
Előadásnap: 2011. február 24. csütörtök 19 h

Theater an der Wien,
Linke Wienzeile 6, 1060 Bécs

Dráma per musica (1735) három felvonásban
Zene Giovanni Battista Pergolesi
Libretto: Pietro Metastasio

Konzertante Aufführung in italienischer Sprache
Vezényel: Alessandro de Marchi
Accademia Montis regalis

További részletek a műből

Honlap és jegyvétel itt és itt

 

Cleofide elemzése pedig alább olvasható:

Pergolesi életművének koronája, bár bizton állíthatjuk töretlen fejlődése alapján, hogy nem ez lett volna a csúcspont. A 25 évesen írott mű, csodálatos dallaminvencióról árulkodik, és bővelkedik fajsúlyos és meglepően időtálló zenei gondolatokban. Nálam benne van az operai top 10-ben, olyan művek mellett, mint Handel: Giulio Cesare, Hasse: Cleofide, Rameau: Dardanus, JC Bach: La clemenza di Scipione, Myslivecek: Bellerofonte, Vivaldi: L'Olimpiade, Graun: Cleopatra et Cesare, Jommelli: Armida, Mozart: Mitridate.

A mű első néhány előadása Rómában bukás volt, mivel a nápolyi Pergolesivel szemben a helyiek Dunit támogatták. Azonban repertoáron maradt, és később a barokk-klasszicista éra leghosszabb ideig műsoron maradt operája lett. Partitúráját is a legnagyobb pédányszámban sokszorosították. A "Se cerca se dice", pedig a legtöbbet másolt ária volt a fenti korszakból, és a korabeli ítészek a tragikus klasszicista ária tipuspéldájaként elemezték. Ritornello nélküli indítása sokkolta a közönséget, és a későbbi végigkomponált áriaforma számára tört utat.

 

A "Piu non si trovano", a második leggyakrabban másolt ária pedig a legcsodásabb rondó, amit hallottam.

 

A többi ária is fenséges a kor legjobb énekeseire írott gyöngyszem:

 

Összességében csak Jommelli Armidájának áriáit másolták nagyobb példányszámban a korszak 2 évszázadnyi terméséből. A mű megszólaltatása (csakúgy, mint az Adriano in Siria esetén) félelmetes kihívás, nem tudom a bécsi előadók képesek lesznek-e rá maradéktalanul. Mindenesetre nagyon sajnálom, hogy lemaradok róla. Remélem vörösbegy és lorien (vagy Nocsa) elmegy és beszámol.

Micsoda csapás. Még az kell, hogy az első Sacchini opera seria bemutatóról is lemaradjak. Bár arra szerintem 2030-ig kell várnom.

  

VOLKS OPER
Rossini: La Cenerentola
Előadásnapok 2011. február 1., 7., 14., 17., 20. 22.

Volksoper
Währingerstrasse 78, 1090 Wien

Rendező: Achim Freyer
Díszlet: Maria Elena-Amos
Jelmez: Maria Elena-Amos
Dramaturgia: Klaus-Peter Kehr
Fény: Kurt-Rüdiger Wogatzke
Karigazgató: Thomas Böttcher
Teljes idő: 3 óra, szünetek: 1

További részletek az operából

Honlap, jegyvétel itt és itt

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

Egyik húzza a másikat – Almási Miklós bejegyzése

Valami titkos versenyfélének tűnhet az a csoporthatás, ahogy a klasszikus zene korszakos alakjai egymás mellett és által jutottak el a csúcsig. Almási Miklós Széchenyi-díjas esztéta, filozófus, esszéíró vendégcikke.
Plusz

Szabó T. Anna: „Elkötelezem magam az irodalommal. Mindörökké.”

Egy 1988-ból származó naplórészletet osztott meg néhány nappal ezelőtt közösségi oldalán Szabó T. Anna költő.
Plusz

Hátborzongatóan szép történet áll Bereményi Géza legnépszerűbb dalszövege mögött

A Kossuth-díjas művészt egy rádióműsorban kérdezték halhatatlanságról és a Nagy utazás című számáról, válaszul azonban az egyik legkedveltebb Cseh Tamás-dal, a Csönded vagyok keletkezésének történetét osztotta meg, amelynek versszakaiban valójában párbeszédet folytat egy elhunyt fiúval.
Plusz

Cate Blanchett Virág Emesétől tanult zongorázni a Tár című filmhez

A színésznő egy fiktív női karmestert alakít a Todd Field által rendezett életrajzi filmben. A figura életre keltéséhez karmesteri és zongoratanulmányokat is folytatott, ez utóbbit Virág Emese segítségével.
Zenés színház

Nézze vissza Mundruczó Kornél müncheni Lohengrin-rendezését!

December 3-án mutatta be a Bajor Állami Opera Wagner Lohengrinjét Mundruczó Kornél rendezésében. Az előadást a színház saját streamingfelülete és a BR-Klassik is közvetítette, ahol vissza is nézhető a produkció.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Plusz hír

Polgári engedetlenségbe kezdtek a Nemes Nagy Ágnes Művészeti Szakgimnázium tanárai is

„Felháborít az a megalázás, elhallgattatás és megfélemlítés, amit azoktól a politikai vezetőktől kell elviselnem, akik helyettem, felettem, nélkülem döntenek” – jelentették ki a gimnázium oktatói, akik úgy fogalmaztak, diákjaik iránt érzett szeretetük miatt álltak bele ebbe a küzdelembe.
Plusz magazin

Hátborzongatóan szép történet áll Bereményi Géza legnépszerűbb dalszövege mögött

A Kossuth-díjas művészt egy rádióműsorban kérdezték halhatatlanságról és a Nagy utazás című számáról, válaszul azonban az egyik legkedveltebb Cseh Tamás-dal, a Csönded vagyok keletkezésének történetét osztotta meg, amelynek versszakaiban valójában párbeszédet folytat egy elhunyt fiúval.
Plusz hír

Szabó T. Anna: „Elkötelezem magam az irodalommal. Mindörökké.”

Egy 1988-ból származó naplórészletet osztott meg néhány nappal ezelőtt közösségi oldalán Szabó T. Anna költő.
Plusz hír

Cate Blanchett Virág Emesétől tanult zongorázni a Tár című filmhez

A színésznő egy fiktív női karmestert alakít a Todd Field által rendezett életrajzi filmben. A figura életre keltéséhez karmesteri és zongoratanulmányokat is folytatott, ez utóbbit Virág Emese segítségével.
Plusz ajánló

Irányt mutat és befogad – 50 éves a Marczi

1972 decemberében nyitotta meg kapuját a Marczibányi téren felépített Ifjúsági és Úttörőház. A „Marczi” azóta fogalommá vált – köszönhetően annak a megszámlálhatatlan, sokszor újszerű, progresszív vagy éppen érzékenyítő kulturális programnak, amellyel már nemcsak a fiatalokat, hanem minden korosztályt megszólítanak.