Plusz

Peter Handke: The Hour We Knew Nothing Of Each Other / Ferenc Molnar: Liliom - Styria Theatre, Graz

2010.08.03. 14:58
Ajánlom
Viktor Bodo could be the most renowned Hungarian theater director abroad. At the beginning of his career, at a mere 32 years of age, he was a member of the Kretakor Company and Katona Jozsef Theater.

In Hungary, he works with his own troupe, the Sputnik Shipping Company. Abroad he directs primarily in German-speaking areas. Hence, with the Schauspielerhaus Graz team, he has been a returning guest since 2007.

Bodó first directed the stage adaptation of Kafka's The Castle, then the Lewis Carroll-inspired Alice in Graz. For the latter, he received the Nestroy Prize, one of the most prestigious awards in the Austrian theatrical profession, for "Best Art Direction" that season. At the Styria Theatre, his last two directions - Peter Handke's The Hour We Knew Nothing Of Each Other and Ferenc Molnar's Liliom - are still on the repertoire as well.

Peter Handke's The Hour We Knew Nothing Of Each Other is written without words and is based on the instructions of the author. It was adapted for the stage in a co-production of the actors from Graz and from the Sputnik. The play shows us a few hours among the residents and tourists of a little town - Graz, of course - with fragmental dramaturgy. The fates of the characters living everyday lives cross at some points; yet, the situations onstage are not dramatic at all, so the performance becomes a kind of anti-theatre. On the other hand, Bodo shows us the action on an onstage screen with the aid of a hand-held camera, building up and destroying the illusion of both theater and film at the same time. About the success of the play, nothing speaks more than the fact that The Hour We Knew Nothing Of Each Other was chosen as a main selection of the Theatertreffen in Berlin.

Ferenc Molnar's Liliom is a classic work of Hungarian drama literature. In the story, set at the beginning of the 20th century, Liliom, the carousel barker, falls in love with Julie, who works as a maid. After the idyllic beginning, the tale soon takes a surrealist turn. (Fritz Lang directed a movie based on the play, and it often turns up in musical form under the titleCarousel, having premiered on Broadway in the 1940s.) As a production made in Austria, Viktor Bodo's direction in Graz is not bound by Hungarian traditions, so the performance urges us to rethink the play at several points. Another interesting facet is that Bodo brought a Hungarian actress (Kata Peto) who speaks German with an accent to play the female lead, thus lending the play a thread of alienation. In visual terms, Bodo slides the story from realism into surrealism nicely, while offering the actors plum opportunities for fine performances. It would not surprise us if Viktor Bodo's newest direction in Graz were received with similar enthusiasm as his last efforts.

Robert Marko
 

Hungarian Theatre Critics Association

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

A magyar származású festő, akinek a képe a francia elnök dolgozószobájában lóg – Kamaratárlat nyílt Hantai Simon munkáiból

A Hantai, Klee és más absztrakciók című kiállítás a világhírű, magyar származású festő munkái mellett az őt inspiráló alkotók műveit is bemutatja a Szépművészeti Múzeum.
Vizuál

Elhunyt Jan Nowicki, A temetetlen halott című Nagy Imre-film főszereplője

A nyolcvanhárom éves korában elhunyt lengyel színész több évtizeden keresztül Mészáros Márta magyar rendező élettársa volt.
Színház

Bosch világát idézi a Vígszínház új bemutatója – jön a Szeget szeggel Rudolf Péter rendezésében

Shakespeare utolsó, cseppet sem felhőtlen vígjátékát tűzi műsorra a Vígszínház Rudolf Péter rendezésében. A főbb szerepekben Kőszegi Ákos, Stohl András, Seress Zoltán, Balázsovits Edit, Wunderlich József és Márkus Luca lép színpadra.
Színház

Újramesélt Találkozás – Fullajtár Andreával a főszerepben érkezik Nádas darabja az eSzínházra

December 8-ától láthatjuk az eSzínház felületén a Katona új előadását, amely Nádas Péter és Vidovszky László Találkozás című darabjából született. A készítők a film nyelvén mutatják be az ötvenes évek diktatúrájában játszódó történetet, amelyben a zene és a dráma elválaszthatatlan egységet alkot.
Tánc

Lábujjhegyen – az ország három pontján is látható lesz Megyeri Léna és Bősze Ádám zene- és tánctörténeti sorozata

Az idei évadban a Nemzeti Táncszínház ad otthont Megyeri Léna tánckritikus és Bősze Ádám zenetörténész, műsorvezető közös előadás-sorozatának, amely most vidékre is ellátogat.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Plusz hír

Méhek segítségével hoz létre alkotásokat a kanadai művész

Ava Roth kanadai művész ahelyett, hogy más művészekkel dolgozna együtt, inkább a méhek segítségével hoz létre alkotásokat: hímzésterveit kihelyezi a természetbe, és rábízza a méhekre, akik munkájukkal sajátos, egyedi mintázatot alakítanak ki, méhsejt formájában.
Plusz hír

Mikulással, betlehemes plakáttal és karácsonyfákkal teltek meg a Margit-negyed kirakatai

Margit körúti kirakatok feldíszítésével segíti a karácsonyi hangulat megteremtését huszonkét óvoda és iskola. A következő napok során összesen huszonegy kirakatot öltöztetnek ünnepi díszbe, amelyből az első dekorációt már megcsodálhatják a járókelők.
Plusz hír

Az egyik legrangosabb turisztikai díjjal tüntették ki az Ördögkatlan Fesztivált

December 7-én adták át a Kőrösi Csoma Sándor-díjakat azoknak a turisztikai szakembereknek, akik elhivatottságukkal példát mutatnak az ágazat képviselőinek. Az elismerést Bérczes László és Kiss Mónika, az Ördögkatlan Fesztivál megálmodói és főszervezői is megkapták.
Plusz hír

Polgári engedetlenségbe kezdtek a Nemes Nagy Ágnes Művészeti Szakgimnázium tanárai is

„Felháborít az a megalázás, elhallgattatás és megfélemlítés, amit azoktól a politikai vezetőktől kell elviselnem, akik helyettem, felettem, nélkülem döntenek” – jelentették ki a gimnázium oktatói, akik úgy fogalmaztak, diákjaik iránt érzett szeretetük miatt álltak bele ebbe a küzdelembe.
Plusz magazin

Hátborzongatóan szép történet áll Bereményi Géza legnépszerűbb dalszövege mögött

A Kossuth-díjas művészt egy rádióműsorban kérdezték halhatatlanságról és a Nagy utazás című számáról, válaszul azonban az egyik legkedveltebb Cseh Tamás-dal, a Csönded vagyok keletkezésének történetét osztotta meg, amelynek versszakaiban valójában párbeszédet folytat egy elhunyt fiúval.