Plusz

Porond és pódium - Sziget 2. nap

2012.08.10. 14:53
Ajánlom
A Fidelio Kultúrzóna nagysátrában bemutatott produkciók mikor az egyik, mikor a másik színtér hangulatát idézték. Schubert és Mozart kamaradarabjai mellett bőven elfért még egy kis nyári irodalmi funk, egy félig szcenírozott, felemás tangóopera-produkció és egy hivalkodóan kortárs és önmarcangoló, későesti akkor és ott táncpremier is.

A tinédzser éveit maga mögött hagyó Sziget Fesztivál a kulturális programok tekintetében idén hozza a megszokott színvonalat. A különbség mindössze annyi, hogy a könnyebb tájékozódás és beazonosíthatóság jegyében ezúttal egy helyre sűrítve kínálja mindazt, ami a kultúra címszó alatt futhat. Eredményképpen a Nagyszínpad mellett elnyúló kultúrzónába belépve a következő életkép fogad: kígyózó sorok egy fabódé előtt, amelyben különböző újrafelhasznált hulladékokból eszeveszett tempóban varrnak táskákat, egy másikban lécekből állatfigurákat fabrikácsolnak - a kerti törpék már úgyis rég kimentek a divatból, és mennyivel jobban mutat egy fából összetákolt birka a kerítésen belül -, de váratlanul feltűnik egy csúnya, nagy farkas is, aki egyszerűen éhezik a közönség szeretetére, és akinek még ez sem lenne elég, a pillanatképhez Mozart-muzsika szűrődik át a közeli cirkuszi sátorból. Nem is kell hát túlságosan kultúrsznobnak tűnnöm ahhoz, hogy a Tornádó mellett balra lefordulva ez utóbbit válasszam.

A Fideliós sátorba belépve nosztalgiázni támadna kedvem, de így hirtelen elsőre semmi ismerőset nem találok. A babzsákos, fülhallgatós chill out-helyszín ugyanis már a múlté, a színpadi emelvényt fapados nézőtér öleli körül. Még pár percig azért siratnom kell magamban a nagykoncertek zaja elől kitűnő elvonulási és feltöltődési lehetőséget biztosító egykori kultúrszigetet, de aztán rájövök, ezeket a funkciókat a Porondszínház ugyanúgy vagy még jobban is betöltheti. A zárt térnek és a profi hangosításnak köszönhetően ugyanis itt a legfinomabb zenei megoldásokat is kiélvezheti a hallgatóság. Ez ugyebár az előző helyszínnek pont a gyengéje volt. A produkciókban márpedig a mai nap folyamán is jócskán volt mire odafigyelni.

A Nyári Quartet kora délutáni fellépésén például arra, hogy az ifjú zeneakadémisták még a rekkenő hőségben is intonációs allűrök nélkül, kiegyensúlyozottan játszották végig cseppet sem könnyű műsorukat. Ismerve a vonósnégyes háttértörténetét, ez nem is annyira meglepő. Nyári László (Nyári Károly pianista unokaöccse) és barátai még a Zeneakadémia első éveiben kezdték a kamarazenélést Devich Jánosnál. A közös zenélés olyannyira bimbózónak bizonyult, hogy a fiúk egymás után két versenygyőzelmet is bezsebeltek az Országos Dohnányi Ernő Versenyen, idén pedig már japán nemzetközi zenei találkozón képviselték hazánkat. A vonósnégyessel Nyáriéknak a diploma megszerzése utána is komoly szándékaik vannak: az országos versenygyőzelmek után nemzetközi megmérettetésen is szeretnék kipróbálni magukat, és már kacérkodnak a Végh Sándor Nemzetközi Vonósnégyes Versenyre való jelentkezéssel is.

A leterített rózsaszín törülközőn táncoló-éneklő-verset recitáló Rutkai Bori és zenésztársai, a Specko Jedno nevű együttes zenés-irodalmi produkcióval készültek a porondra. Az énekesnő papírra vetett soraiból a lírai érzékletű Kovácsné Gyapjas Betonka pszichológiai világképébe kaphattunk betekintést. A dalokból, versfüzérekből és improvizatív konferanszokból kirajzolódott kórkép szerint a lakótelepi háziasszony egyedi és gyógyíthatatlan betegségben szenved: minden szerve szívből van, ráadásul a sok szív identitászavarokat és szereptévesztéseket is előidéz, melyek a kiváltott vény szerint csakis és kizárólag a Szerencsétlen pincsi-cha-cha-cha, a Zsebpörkölt és a Kutyával leöntött kávé című dalok érzékletes és többszöri eléneklésével orvosolhatók. A leírt személy lélektani útvesztőjében funkzenei aláfestések szolgáltak egyedüli biztos pontként - melyek ha gyógyírt nem is hoztak teljes egészében a kórra, kellemes és megnevettető perceket okoztak az odatévedőknek.

Nem volt ez viszont minden mozzanatában így a Mezítlábas Zenészek interkontinentális zenei utazást ígérő "komplex, összművészeti projektjével" - és a macskaköröm ezúttal nem a kacsintós összenézést, hanem a műsorfüzet ajánlójából átemelt szókapcsolatot jelöli. Az argentin, brazil és francia zeneszerzők műveinek tolmácsolása nem jelentett ugyan különösebb gondot a hazai klasszikus zenei színtéren aktívan közreműködő művészeknek, inkább az improvizációs részek voltak azok, amelyek céltalannak és terhesnek mutatkoztak. Nem is beszélve a produkciót kísérő némafilmről, amely nem tudott túllépni a nagyvárosok turisztikai kliséin: Párizst egy vonatablak előtt vagy öt-tíz percen át tartott kis Eiffel-torony-kulcstartó jelölte, Budapest hangulatát pedig a Parlament és a romkocsmák idézték meg. A Mezítlábasok produkciója áprilisban korongon is megjelent, a linken található videót már melegebb szívvel tudom ajánlani a dél-amerikai és francia muzsika szerelmeseinek.

Gergye Krisztián társulata még 2011-ben Kőszegen, Gergye szülővárosában mutatta be a Trilógia Maraton első előadását. A társulat fennállásának 10. évfordulójának alkalmából egy olyan többstációs performanszsorozat indított, melyben minden egyes előadás egyszeri és megismételhetetlen premiernek számított. A sorozat - amelynek fő törekvései közé az ember személyes és történelmi múltjának felkutatása és a múlttal való szembenézés tartozott - Pannonhalmán, a Szépművészetiben, valamint a trilógia összegzéseként a MU Színházban is színre került.

A július 9-én késő este bemutatott Feltépett múlt - egy Trilógia emlékére című előadás mindössze eszközeiben idézte a címben kiindulópontként megjelölt sorozatot, témaválasztása már a kortárs előadó-művészet és befogadó kapcsolatára irányult, ami igencsak problematikus lehet a lét értelmét véres vonaglásokkal és összefüggéstelen, provokatív aktuálpolitikai kiszólásokkal kereső kortárstánc-produkció esetében. Gergyéék azonban egymás elé szatirikus tükröt tartva tették mindezt, a folyamatos önreflektálás és az ebből fakadó maró önirónia így életben tartotta az előadást, és egyben elérte azt, ami a produkció során feloldhatatlan problémaként fogalmazódott meg, vagyis kapcsolódási pontokat talált a valóság, a kortárs művészet és a befogadó között.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Díjakkal ismerte el művészei munkáját az Operaház

A 2017/18-es évad zárásaként a Csillagóra Gálaesten az intézmény legrangosabb kitüntetéseit adták át, először jutalmazva Balett- és Énekkari Kamaraművészt is.
Klasszikus

Horgas Eszter és Vásáry Tamás Budapest díszpolgára lett

A kitüntetés posztumusz díjazottja Burger Barna fotóművész és Hazay István Kossuth-díjas geodéta, az MTA tagja.
Klasszikus

Kiállítás nyílik Bősze Ádám antikváriumának kottagyűjteményéből

Sopronban, az Ünnepi Hetek Alkalmából nyílik meg Bősze Ádám Zenei Antikváriumának kiállítása, amely a két háború közötti különleges kottacímlapjait mutatja meg az érdeklődőknek.
Jazz/World

„Rockopera, csak nem rock és nem opera”

Izgalmas programzenei kísérletbe fogott a Premecz Mátyás Hammond orgonista vezette, idén 10 éves Kéknyúl Band: a bűnügyi filmek világát idézik meg a Müpa színpadán június 20-án, olyan vendégszólistákkal, mint Palya Bea és Sena. Erről kérdeztük Premecz Mátyást.
Zenés színház

Elmaradnak a Billy Elliot előadásai

Tizenöt előadás marad el a két éve futó Billy Elliotból. A közelmúltban kormányközeli oldalról kritizált musicalnek egy ezernyolcszáz férőhelyes színházat kellene megtöltenie gyakran naponta kétszer.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Plusz művészet

Művészettel az orvostan hallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Plusz nyár

A júliusi Fidelio már a polcokon van

Az ingyenes programmagazinban a júliusi eseménynaptár mellett megtalálja Fáy Miklós és Vámos Miklós rovatát, gasztro ajánlatunkat, valamint számos interjút, többek között Dragomán György íróval és Szabó Balázs zenésszel. Lapozzon bele online!
Plusz veszprémfest

Újra opera Veszprémben

Erős programmal várja közönségét az idén 15. évét ünneplő VeszprémFest.
Plusz kult50

Kiderült, kik ők: Íme a kultúra 50 arca 2018-ban

Megvan A kultúra 50 arca. A legújabbak. A Fidelio 2018-as KULT50 kiadványát június 7-én délelőtt mutatták be a Rózsavölgyi Szalonban. A lap először 2017-ben jelent meg, akkor a hazai kultúra másik 50 arca szerepelt benne. Az új névsor alább olvasható.
Plusz gasztro

Eper minden mennyiségben!

Az eper, szamóca vagy egyes tájakon szeder névre hallgató, a rózsafélék családjába tartozó tavaszi gyümölcs sokak kedvence. Ehetjük magában, de számtalan módon elkészíthetjük, ezek közül válogattunk most néhány szokatlan receptet és eperrel kapcsolatos érdekességet.