Plusz

Részvéttől megvilágosodva - Liszt: Via Crucis

2011.04.22. 14:34
Ajánlom
Liszt egyházzenéjének és kései stílusának kiemelkedő alkotása a Via Crucis. A katolikus egyház hagyományos Nagypénteki szertartásának megzenésítését 1879-ben fejezte be a szerző, ám első előadására csak 50 év elteltével került sor.

A keresztút szertartása ferences kezdeményezésre terjedt el Európa-szerte, hogy azok is átélhessék a Jézus kereszthalálát megelőző órák eseményeit, akik nem zarándokolhatnak el a Szentföldre. A jeruzsálemi Via Dolorosa stációit felidéző keresztutak és kálváriák közül után a leghíresebb a római, melyet a Colosseumban állítottak fel 1740-ben. Azóta is tömegek gyűlnek össze az egykori arénában, ahol Nagypénteken este - 1964 óta a pápa részvételével - fáklyák fényénél járják végig.

„Magam is részt vettem e szertartáson, mégpedig a római Colosseumban, elmerülve a szent vértanúk vérében. A zene itt következő lapjain megpróbálom alázatosan kifejezni jámbor érzelmeimet." - írja a ferences rendhez gyerekkorától kötődő, s ekkorra már abbévá szentelt Liszt a Via Crucis előszavában. Felthetően ugyanerre az alkalomra emlékszik vissza 1876. január 1-én Carolyne hercegnéhez írott levelében is: „a Moniteur Universel levelezője különösen hízeleg szegény Liszt abbénak a Colosseum ásatásairól szóló cikkében. Rendszerint nincs okom rá, hogy nagyon meg legyek elégedve azokkal a festői dolgokkal, amiket rólam írnak. Annál inkább meg kell köszönnöm a levelezőnek, hogy megfigyelte Liszt abbét, magas termetével, amit hosszú reverendája még magasabbnak tüntetett föl, amint keresztúti áhítatát végezte a Colosseumban." Feltehetően ennek az élménynek a hatására kezdte a Via Crucis megírását tervezni Liszt, s a szövegkönyvet is ekkor állíttatta össze Wittgenstein hercegnével. Az intenzív komponálásba az egyszerre több művén dolgozó szerző  azonban csak később, másik megrázó élmény hatására kezdett bele.

Talán legfontosabb magyarországi támogatója, Augusz Antal báró, aki két évtizeden át barátként is Liszt mellett állt, 1878 szeptemberben váratlanul elhunyt. A hírtől megrendült Liszt ekkor fogott bele munkába szokásos őszi-téli római tartózkodása idején, a Villa d'Este ciprusai és szökökútjai között. Születésnapjára, október 22-re el is készült a mű nagyobb részével, de véglegesen csak 1879. februárjában, Pesten fejezte be a komponálást. Ennek köszönhető, hogy a kéziratot az Országos Széchenyi Könyvtárban őrzik. A 10. stáció végén olvasható Liszt kézírásával a Wagner Parsifaljából vett utalás , melyet - Domokos Zsuzsa fordításában - cikkünk címében idézünk (eredetiben: „Durch Mitleid wissend").

A keresztút 14 stációjának megfelelő rövid tételekből álló, bevezetővel kiegészített, összesen fél óra terjedelmű, tulajdonképpen passiónak is nevezhető oratórium néhány szólistára és vegyeskarra valamint orgonára írodott. A mű mindazonáltal előadható énekesek nélkül is, s Liszt készített belőle kétzongorás átiratot is. Alan Walker szavaival Liszt „hallgatóiban nem csupán a kereszt gyötrelmének érzését akarta felébreszteni, hanem Krisztus környezetének kínjait is, akik tanúi voltak szenvedéseinek. Ennek érdekében ki kellett lendítenie hallgatóit tespedtségükből, és olyan harmóniai nyelvet kellett alkalmaznia, amely a szó szoros értelmében sokkolja azokat, akik hallgatják." A Via Crucisban a hatás elérése érdekében - évtizedekkel megelőzve korát - szűkített és bővített és kvartakkordok, hagyományos összhangzattan szerint értelmezhetetlen hangfürtök (clusterek) sokaságát vetette kottapapírra Liszt, és modális sorokat, egészhangú skálát, 12 fokúságig feszített kromatikát is gazdagon alkalmazott. A jellemzően unisono vagy homofón feldolgozású, gregorián ihletésű dallamfordulatok között sűrűn előfordul Liszt jellegzetes kereszt-motívuma, valamint a vezérmotívum-szerűen ismétlődik az (alkalmanként a cigánymoll hangközeivel kitöltött-kibővített) lefelé lépő tritonus. A 6. stáció végén a B-A-C-H dallamfordulat utal a passió műfajának atyjára, aki előtt két korálfeldolgozással is fejet hajt Liszt.

Bár a Via Crucis zenéjét - Alan Walkert idézve - „lecsupaszított textúra és az experimentális harmóniák" kombinációja jellemzi, a mű távolról nem puritán. A virtuóz zongoradarabok világától kétségkívül messze távolodó kompozíció a kései Liszt-stílus jellegzetes példája, s mint ilyen, sok más, e korszakban keletkezett műhöz hasonlóan a szerző életében előadatlan és kiadatlan maradt. Bár Liszt vágya az volt, hogy a Via Crucist a római Colosseumban adják elő, 1884-ben több egyházzenei művével egyetemben visszautasította a Pustet kiadó (Liszt szerint nem láttak benne üzletet), bemutatójára pedig keletkezése után fél évszázaddal, 1929 Nagypéntekén került sor Harmat Artúr vezényletével a Belvárosi Plébániátemplomban. A Via Crucis  templomi környezben érvényesül igazán: az expresszív-meditatív billentyűs szólamok és a szövegből forrásozó dallam- és harmóniavilág a - többek között a Ránki-Klukon házaspár által gyakran előadott -  kétzongorás változatban kevésbé hatásos, mint az orgona éteri színeivel és legatóival kísért, oratorikus formában. A Via Crucist e teljes változatában, Andrew Parrott vezényletével a Taverner Consort and Choir előadásában, a BBC Classics 1993-ban kiadott húsvéti lemezéről idézzük, a feltöltőnek köszönhetően a kottával egyetemben.

III. rész

IV. rész

V. rész

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rendeltek egy pepperonit, a pizzafutár egy Beethoven-szonátát is eljátszott ráadásként

Íme egy sztori arról, hogy az is arany lehet, ami nem fénylik. A tizennyolc éves Bryce Dudal pizzát kézbesített Detroitban, amikor észrevette, hogy a házban egy zongora áll. Nem tudott ellenállni.
Vizuál

24 óra alatt eltűnt a legújabb utcai Banksy-mű

Az egyik legismertebb kortárs művész minden munkájának feltűnése eseményszámba megy. Ilyen hamar viszont ritkán tűnnek el alkotásai.
Klasszikus

Ma kezdődik a Kaposfest

A kamarazenei irodalom alapműveire helyezik a hangsúlyt a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztiválon (Kaposfest), amelyre augusztus 13. és 19. között kilencedik alkalommal kerül sor a somogyi megyeszékhelyen.
Zenés színház

Ritka hangfelvétel került elő Birgit Nilsson svéd operaénekesnőtől

Egyedülálló hangfelvétel került elő a legendás svéd szoprán, Birgit Nilsson (1918-2005) korai szakaszából, a hatperces operarészletet CD-n adják ki az énekesnő születésének 100. évfordulója alkalmából.
Jazz/World

„Sokszor szitokszó a klasszikusok számára az, ha valaki jazz-zenész”

Sárik Péter jazz-zongoristával a Ritmus és hang blogon jelent meg tartalmas interjú Sümegi Noémi tollából, amelyben egyebek mellett a jazz „policájról”, zörgős cukorkákról, valamint a klasszikus és jazz-zenészek viszonyáról is szó esett a szeptember 21-ei Bartók-lemezbemutató kapcsán, ami a Zeneakadémián lesz.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Plusz ajánló

A színpad mint rituális tér – a Fidelio programjai a Sziget 7. napján

Vannak az életben olyan találkozások, amelyek egy csapásra megváltoztatják a világnézeted, amelyektől új emberré válsz. A Fidelio Színház- és Táncsátorban kedvedre válogathatsz a magyar és nemzetközi produkciók közül, amelyek garantáltan maradandó élményt nyújtanak. Íme a 7. nap kínálata.
Plusz hírek

Parazita élt a szemében - képet festett róla

Sok művész merít ihletet az saját élményeiből, akár szenvedéseiből - Ben Taylor viszont ennél is tovább ment: azt állítja, képének csak részben ő az alkotója.
Plusz ajánló

„A folyamatos mozgás tesz minket teljessé” – a Fidelio programjai a Sziget 6. napján

A Fidelio Színház- és Táncsátor hétfői kínálatában Cserepes Gyula lehámozza a nézők szégyenlősségét, miszerint a hangszer és a színpad érinthetetlen, a dél-koreai Silentium című produkció pedig bemutatja, hogyan töltődik fel a testünk és a lelkünk. Nézz be hozzánk!
Plusz ajánló

Egy férfi fantáziálásának megvalósulása – a Fidelio programjai a Sziget 5. napján

Repkednek a csókok, szétnyílnak a lábak, ringanak a csípők és magasba emelkednek a fenekek – mindez Roy Assaf Lányok című előadásában, amely után lehetőségünk van megnézni a fiúkról szóló verziót is ugyancsak ezen a napon. Vár a Fidelio Színház- és Táncsátor a Szigeten!
Plusz ajánló

A test mint dinamikus tárgy – a Fidelio programjai a Sziget 4. napján

A Fidelio Színház- és Táncsátor színpadán szombaton is álomszerű képek váltakoznak majd, miközben a kettősségből egység, ismeretlenekből pedig barátok alakulnak. Erre nyújt kiváló példát a Szlovéniából érkező Alien Express című előadás. Gyere el, és győződj meg róla!