Plusz

Take away goulash, őselemek meg a káosz – hangulatjelentés a Szigetről

2023.08.14. 15:05
Ajánlom
Rengeteg színvonalas kortárstánc előadást láthat az, aki a Szigeten a Fidelio támogatásával megvalósuló Theatre-and-Dance-Field programját választja. Ugyanakkor szerzőnk a színház és tánc részlegből egy kicsit hiányolta a színházat.

És nem voltam ezzel egyedül. A helyszín konferansziéja, Göndör László, aki a szombati napon egy nála láthatóan kisebb méretű répajelmezben lépett fel, és szórakoztatta (vagy kínozta?) a közönséget, ugyanerre a megállapításra jutott. Állítása szerint ő az egyetlen, aki a fesztiválon a kortárs magyar színházat képviseli, ebből pedig a tisztelt fesztiválozók következtethetnek a magyar színház színvonalára. Ez természetesen vicc, érti is mindenki, meg az is vicc, amit ő konferálás néven művel. Meg performansz is, olyan posztironikus, amivel mostanában széles körű népszerűséget szerzett magának, mert az internet tele van az úgynevezett cringe, azaz ciki tartalmakkal, ám ez a magyar színházban egyáltalán nem új keletű. Göndör Lászlót egyebek mellett a TÁP Színház csapatából ismerhetjük, amely színháznak a legendás Minden Rossz Varietéje éppen erre épít, és épített a kétezres években is, korát megelőző módon. És ha már itt tartunk, a TÁP Színház egyperces színháza és a Sziget története hagyományosan összekapcsolódik, hiányoltam is nagyon őket a programból, habár akik pénteken érkeztek a fesztiválra, azok láthatták őket azért a Carson Coma koncertjén, a Nagyszínpadon.

sziget_day2_8-145325.jpg

Drónok színesítették az eget a Sziget harmadik napján (Fotó/Forrás: Sziget Official)

A Theatre-and-Dance-Field színpadain idén tehát a kortárstáncé a főszerep.

Ez sok szempontból üdvözlendő, hiszen hazánkban túlzottan alulértékelt a műfaj, miközben rengeteg nagyszerű alkotó dolgozik e területen. És természetesen ez a döntés megoldja a nyelvi problémákat is. A Sziget ugyanis – szomorkodhatunk rajta vagy örülhetünk is neki – már jó ideje nem magyar fesztivál, ami lassan átalakította és egyneművé tette a meghívott előadások műfaját – a tánc ugyanis nemzetközi nyelven szól mindenkihez.

A színházat különben nemcsak azért hiányoltam az idei Szigetről, mert jóval sokszínűbbé tette volna a programot, hanem azért is, mert a magyar színház – véleményem szerint – mutogatni valóan jó, az idelátogató, kultúrára érzékeny külföldiek pedig valószínűleg nyitottak lennének valamiféle autentikusan magyar színházi élményre, ahogy szívesen fogyasztják a take away goulasht is.

 

De eddig tartott a szomorkodásom afölött, ami nincs, most beszélek inkább arról, ami van, mert arról is van mit. A szombati első táncelőadás Pataky Klári társulatának Kivonatok című két duettje volt. A produkciók „az elválásról, az egymás melletti magányos életekről” szólnak a színlap szerint, és valóban két nagyon különbözően diszfunkcionális emberi (szerelmi?) kapcsolat bontakozik ki a két duettben. Az elsőben Bujdosó Anna és Bot Ádám bukolikus erdei vízcsobogás hangjaira mutatják meg két ember fullasztó emberi viszonyát. A tánc, ahogy a víz, lassan csordogál, néha zuhatagként felgyorsul, ám a két táncos, mint két egymás mellett folydogáló patak, távolságot tart, s ha néha találkozik, Bujdosó Anna visszafojtott köhögésben tör ki. Azt hiszem, mind ismerünk efféle emberi viszonyokat. És könnyen érthetjük a másikat is, Rácz Réka és Lukács Levente duettjét, amelynek aláfestő hangja a ropogó, pattogó tűz. Itt az intimitás képei a fájdalom képeivel mosódnak össze, a mozdulatok görcsösek, egymás szorítása pedig hangtalan üvöltéseket, eltorzult arcokat eredményez.

Az egymást elemésztő, elviselhetetlen vágyakozás, a szerelem kibírhatatlansága ez – ismerjük ezt is, hogy is ne ismernénk.

sziget_day3_29-145021.jpg

A Macrat Dance Adama című előadása a Szigeten (Fotó/Forrás: Sziget Official)

Egy másik őselemmel, a föld képével dolgozik a spanyol Macrat Dance csapata Adama című előadásában. „Egy előadás a természet és a föld közötti bensőséges kapcsolatról. A fák a felszínen különállónak tűnhetnek, de a föld alatt a gyökereik összefonódnak, erős hálózatot hozva létre, amely növeli erejüket és biztonságukat” – írja a produkció beharangozója. Energikus, szép és kiegyensúlyozott előadást látunk, amely rengeteg kontaktelemmel dolgozik, és amely, mintha a tai chiból merítene inspirációt, sűrűn váltakoztatja a lassú és a gyors mozdulatokat. Máskor meg mintha törzsi táncot látnánk, és az előadók – Marilisa Gallicchio, Javier de la Asunción, David Eusse – szépen megmutatják azt is,

miként jelenti az egyik fa halála a másik életét, miként épül be minden egy nagy, végeérhetetlen körforgásba.

sziget_day3_28-145818.jpg

A Macrat Dance Adama című előadása a Szigeten (Fotó/Forrás: Sziget Official)

Megjelenik a negyedik őselem, a levegő is a Cie MF/Maxime & Francesco Ça ira című francia–olasz koprodukciójában, amelyben a három férfitáncos – Pieradolfo Ciulli, Francesco Colaleo, Maxime Freixas – madarakat utánozva táncolnak a színpadon. Bevallom, a szombaton látott előadások közül ezt találtam a legkevésbé érdekesnek, jóllehet az előadásban volt némi humor, amit a többi produkció nagy részéből hiányoltam. Kivéve egy előadásból, amely véleményem szerint a szombati nap csúcspontja volt.

Szándékosan hagytam a végére a Compagnie Dyptik Mirage (un jour de fête) című előadását, amely legalább annyira érdekes volt, mint amennyire nehezen értelmezhető. „Elegáns mozdulatok, színes ruhák és magabiztosság. Ez a magával ragadó előadás megkérdőjelezi a normát, a közönséget és magát a színpadot is” – olvasható az előadás leírásában, ám ezzel a világon semmit nem tudunk meg a produkcióról. Hiszen láttunk mi már olyat, hogy a közönség a színpadon ült, olyat is, hogy egy előadó lendületből ráült egy néző kezére, olyat is, hogy az egyik előadó a másikat egy néző ölébe tette – igazán, nincs ebben semmi meglepő. A tánc és a cirkusz határán egyensúlyozó produkció egy saját színpadon játszódik, amelyen nagy acélemelvények állnak, a virtuóz táncosok fel-alá ugrálnak ezeken. De ilyet is láttunk már, emelvényt és virtuóz táncosokat is.

sziget_day2_18-145232.jpg

A Compagnie Dyptik Mirage (un jour de fête) című előadása a Szigeten (Fotó/Forrás: Sziget Official)

Ami igazán megkapó Souhail Marchiche és Mehdi Meghari koreográfiájában, az a káosz, amely csak pillanatokra áll össze látszólagos rendezettséggé.

Nézőként folyamatosan kapkodjuk a fejünket, és nem tudjuk pontosan, hova nézzünk, mire figyeljünk – mindent látni szeretnénk, de csak részleteket kapunk. Különösen izgalmassá teszi a produkciót az előadók (Anabella Pirosanto, Alexandra Jézouin, Carla Munier, Yohann Daher, Charly Bouges, Camilla Melani, Konh Ming Xiong, Santiago Codon Gras) eszelőssége is – furcsa őrület csillog a szemükben, amitől az alcím alapján az ünneplés napja (un jour de fête) inkább amolyan Danse Macabre-formát ölt.

sziget_day2_19-145232.jpg

A Compagnie Dyptik Mirage (un jour de fête) című előadása a Szigeten (Fotó/Forrás: Sziget Official)

Mindezek után elmondható, hogy az idei Theatre-and-Dance-Field programja sem szűkölködik különleges előadásokban, és ez akkor is így van, ha egy kicsit hiányolhattuk a műfaji sokszínűséget. A fesztiválnak fontos része az összművészetiség, valójában ez az, ami legfőképp megkülönbözteti a többi nyugat-európai zenei fesztiváltól. Remélhetőleg így is marad, és nem temeti maga alá a jövőben sem a profitmaximalizálás, amely évről évre kicsit változtat, sterilizál a Sziget arculatán.

Fejléckép: Élőszobor a Szigeten (fotó/forrás: Sziget Official)

Hat nap felhőtlen szórakozást ígér a Sziget – mutatjuk, mi minden várja a látogatókat!

Kapcsolódó

Hat nap felhőtlen szórakozást ígér a Sziget – mutatjuk, mi minden várja a látogatókat!

Európa egyik legnagyobb fesztiválja augusztus 10-én startol el, ismét elképesztően sokszínű programkínálattal, amelyből a koncertélmények mellett természetesen a színház, a tánc és a cirkusz sem hiányozhat.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Klasszikus

A Concerto Budapest mutatja be jövő évadban Kurtág György operáját

Tematikus fesztiválokkal, világhírű szólistákkal és sokszínű koncertprogrammal várja a közönséget a Concerto Budapest 2025/26-os évada. Keller András főzeneigazgató kezdeményezésére Bartók művészete kerül fókuszba a szerző halálának 80. évfordulóján.
Vizuál

Cormac McCarthy regényéből forgat filmet Nemes Jeles László

Az Oscar-díjas Nemes Jeles László első angol nyelvű filmjében az Odakint a sötétség című könyvet adaptálja vászonra, a főszerepben Lily-Rose Depp és Jacob Elordi lesz látható.
Plusz

Húsz éve a Balatonnál – összeállt a Kultkikötő jubileumi évada!

Idén különleges évadot ünnepel a Kultkikötő. A szervezőcsapat húsz éve hívja életre a balatoni nyarak felejthetetlen kulturális élményeit. A jubileumi programsorozat négy helyszínen – Földváron, Szárszón, Bogláron és Alsóörsön – várja a színház, a koncert és a családi programok kedvelőit.
Vizuál

15 sor film: Queer

A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra, és érdemes tudni róla. A következő rövid írás a Queer című filmről szól. 15 sor film.
Plusz

Készülj a nyárra a Fidelio júniusi számával!

Részletes programbontásokkal, hírekkel, ajánlókkal és interjúkkal megjelent a Fidelio 2025. júniusi száma. Az ingyenes magazin megtalálható országszerte, az ismert terjesztési pontokon, és az online verzió is elérhető!

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Plusz magazin

„Sokszor próba előtt is tempózott a medencében” – Kállai Ferenc emléktáblát kapott egykori kabinjára a Lukács fürdőben

Kállai Ferenc születésének 100. évfordulója alkalmából emléktábla került kedvenc kabinjára a Szent Lukács Gyógyfürdőben. Az eseményen Őze Áron színművész is megosztotta emlékeit atyai mesteréről, Kállai Ferencről.
Plusz ajánló

Arvo Pärtet köszöntik kilencvenedik születésnapján a Liszt Ünnepen

Alig zárult le a Bartók Tavasz, máris újabb felfedezések elé nézhet a közönség: nyilvánosak a Müpa szervezésében megvalósuló Liszt Ünnep Nemzetközi Kulturális Fesztivál első programjai.
Plusz ajánló

A fiatalokra fókuszál a XX. Református Zenei Fesztivál

Rekordokkal jön az idén jubiláló Református Zenei Fesztivál: félszáz teljesen díjmentes programot kínál a május 30. és június 1. között zajló, háromnapos rendezvény, amelyre minden korábbinál több látogatót várnak a szervezők.
Plusz magazin

A jövő generációjának mentorai – beszélgetés a Mester-M Díj kitüntetettjeivel

Idén 15 Mester-M Díjat ítélt oda a MOL–Új Európa Alapítvány. A díjazottak 5-5 millió forintot kaptak elismerésként. Közülük három zenepedagógust és egy digitáliskultúra-oktatót kérdezett a Fidelio a mester-tanítvány kapcsolatról is.
Plusz interjú

Miklósa Erika a Mester-M Díj kapcsán: „Ők nemcsak a tanítványaik, hanem a társadalom példaképei is”

A MOL–Új Európa Alapítvány Mester-M Díja az egyik legrangosabb hazai szakmai kitüntetés. A kuratórium idén mintegy 300 pályázatból választotta ki azt a 15 szakembert, akik átvehették az 5 millió forinttal járó díjat. Miklósa Erika kuratóriumi elnököt kérdezte a Fidelio.