Plusz

Tánc, Bach és a Mikulás

2011.08.18. 12:44
Ajánlom
Fiatal tehetségek, minőség és családias hangulat – és még a Mikulás is járt Kaposváron. A fesztivál hatodik napján még mindig nem hagyott alább a lelkesedés sem a közönségben, sem a művészekben.

A délelőtti koncertet az Amadinda és Colin Currie kezdte két Steve Reich szerzeménnyel, így tisztelegve a minimalista zene idén 75 éves atyja előtt. Különösen az első darab (Zene fadarabokra) volt rám nagy hatással. A cím mindent elmond - valóban zene volt, valóban fadarabokra, a zene létrejöttéhez azonban szükség volt a zenészek emberfeletti koncentrációjára.

A második részben Olivier Messiaen: Kvartett az idők végezetére című darabja csendült fel Reto Bieri, Nagy Péter, Alina Pogostkina és Perényi Miklós előadásában. Messiaent egy, a Jelenések könyvéből vett idézet ihlette a darab megírására, a nyolc tételes kompozíció egyes jelenéseket fordít le a zene nyelvére, a lehető legszélsőségesebb módokon. Hátborzongató volt a harmadik, „Madarak szakadéka" címet viselő klarinéttétel Bieri előadásában éppúgy, mint a hatodik,  „A düh tánca, hét trombitára" tétel, ahol az egész zenekar félelmetes energiával játszott hatalmas fortissimót. A zene végül lassan lecsendesül, s egy lélekbe maró hegedűszólóval zárul a mű, mellyel Pogostkina megmutatta, hogy a kortárs zene előadásában épp annyira otthonosan mozog, mint a romantikus zenéében. Utolsó üveghangja még a belecsörrenő mobiltelefon ellenére is hosszú másodpercekre megfagyasztotta a levegőt.

A fesztiválozók minden délután előadásokat hallgathatnak meg a Magyar Hegedűkészítők Társaságának szervezésében, így ma volt szerencsém Nikola Popara előadásán részt venni. A hegedű elkészítésének teljes folyamatáról (a fa kiválasztásától a hangszer összeillesztéséig) és különböző módjairól volt szó. A lakkozásról Popara már nem beszélt, ez a téma ugyanis, mint elmondta, külön előadást igényelne.

Este egy kis meglepetéssel kezdődött a koncert, két igen ifjú hölgy, Králik Abigél és Dósa Csenge adott elő Bartók hegedűduóiból. Gyermek létükre határozottan jelentek meg a színpadon, s játékmódjukban sem volt semmi kivetni való.

Utánuk megint Colin Currie és Rácz Zoltán vette birtokba a színpadot két darabbal. Fredrik Andersson szomorúságában is szép darabja, A Mikulás magánya a felnőttek számára is megható, sőt elgondolkodtató lehetett.

Az est egyik szenzációja számomra Ligeti György Métamorphoses nocturnes-je volt a Kelemen Kvartett és a Magyar Nemzeti Balett táncosainak előadásában. Zenekari árok nem lévén a vonósnégyes a színpad előtt foglalt helyett, így viszont (főleg a karzatról) láthatók voltak, gyakran elvonták a figyelmemet a táncosokról, ami persze leginkább a zenészeket dicséri. Andrea Merlo koreográfiája egyébként kiválóan leképezte Ligeti zenéjét, az egymásba futó szólamok a mozgásban is megjelentek, a táncosok is gyakran folytatták egymás mozdulatait. A kiváló zenekar és a nem különben nagyszerű táncosok együtt olyan produkciót adtak elő, hogy a végén már szinte haragudtam a szerzőre, hogy nem egy több órás balettet írt.

A koncert második felében újabb fiatal tehetség lépett színpadra, Nagy Mira zongorán és Maxim Rysanov brácsán játszotta Richard Dubognon Incantatio című darabját. Ha a művészekről csak annyit, mondok, hogy tökéletesen megfelelnek a fesztivál színvonalának, azzal is igencsak megdicsérem őket. A darab is megérdemel pár szót, úgy gondolom ritka jelenség a brácsa szóló szerepbe kerülésre, ami, hallva ezt a zenét, elég nagy baj, nagyon sok lehetőség rejtőzik ebben a hangszerben, zongorával kiegészülve egészen különleges hangzásvilágot eredményez.

A záródarab oly sok kortárs zene után J.S. Bach c-moll kettősversenye volt Kelemen Barnabás és Alexei Ogrintchouk szólójával. Kelemen a Ligeti-vonósnégyes előadása után pillanatok alatt változott át régizenésszé, ahogy a zenekarban játszó Kokas Katalin, Homoki Gábor és Kokas Dóra is. Jó volt látni, ahogy ilyen kvalitású művészek ekkora élvezettel játszanak, igazi örömzenélést folytatnak a színpadon.

Ma is gyakori jelenség volt a nevetés színpadon és nézőtéren is, a művészek alkalomról alkalomra bizonyítják, hogy a közvetlenség és jókedv nem megy a profizmus rovására, inkább erősíti azt. Remélem, ez lehet majd a nem csak a mai nap, de az egész fesztivál tanulsága is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Nézze meg Törőcsik Mari három felejthetetlen alakítását

Törőcsik Mari emléke előtt tiszteleg a Nemzeti Filmintézet streaming platformja, a Filmio, ahol szerda éjfélig ingyenesen megtekinthető a pénteken hajnalban elhunyt színművész három meghatározó filmje.
Színház

Egy vidám tekintet, egy izgalmas száj – és a kettő között az évek múlása

Évtizedekig kutatta Törőcsik Mari arcait. Fotózta színpadon és magánéletben egyaránt, közel hetven esztendőn át. Kivételes szakmai kapcsolat és mély barátság fűzte a nemrégiben elhunyt színésznőhöz a Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművészt, Keleti Évát, aki személyes történetei és képei segítségével járult hozzá, hogy fölidézhessük Törőcsik Mari különleges alakját.
Színház

Az emlékezés rózsái a Nemzeti Színház előtt

Gyűlnek a virágok a Nemzeti Színház épülete előtt, ahol a pénteken elhunyt Nemzet Színésze, Törőcsik Mari tisztelői róhatják le kegyeletüket.
Jazz/World

„A jazz passzol a lázadáshoz” – Harcsa Veronikával indul a Fidelio új podcastja, a Fülbemászó

Örök kísérletező, akinek nem kell kompromisszumokat kötnie, ha jazzről van szó. Pályája szorosan összefügg a budapesti Fringe Fesztivállal, ahol először adhatta elő saját dalait közönség előtt, mégpedig komoly sikerrel. Harcsa Veronikával Tompa Diána beszélgetett a Fülbemászóban.
Klasszikus

„Így kell dolgozni, így kell élni” – Tallér Zsófiára emlékezünk

A Fidelio felkérésére Tallér Zsófia három egykori tanítványa – ahogy ő fogalmazott, Petrovics unokák – emlékezik a fiatalon elhunyt Erkel-, Bartók–Pásztory-, Fonogram-, valamint Artisjus-díjas zeneszerzőre.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Plusz Zöldhullám

Mentsük meg a méheket és teremtsünk méhbarát környezetet

"A méhes nem egyéb, mint a kinyilatkoztatás alkalmazása" - írta Hamvas Béla, de már Berzsenyi Dániel számára is a méhes zsongása és hangulata volt az éber alvás, a nappali álmodozások helye, ahol meditált, ahol verseket írt.
Plusz felmérés

Új kutatás bizonyítja a komolyzene felszabadító hatását

A válaszadók 82 százaléka érzi úgy, hogy a komolyzene megnyugtatja, 67 százalékukat pedig inspirálják a klasszikus dallamok - derül ki a Liszt Ferenc Kamarazenekar megbízásából készült reprezentatív felmérés adataiból.
Plusz magazin

KÉP-regény: A piros lámpa zöldre vált

A Fidelio sorozatában hétről-hétre új fotóját – és annak történetét – osztja meg velünk a Morphoblog szerzője, morpho, azaz Hegedűs Ákos. Ezúttal Amszterdam egyik látványosságáról lesz szó, ami hamarosan teljesen megújul, mégpedig a környezettudatosság jegyében.
Plusz ajánló

Ingyenes online koncertet ad Gerendás Péter

Április 13-án ünnepli 65. születésnapját a Liszt Ferenc-díjas zeneszerző, elődadóművész, aki folytatva „Önök kérték” sorozatát, újra ingyenes koncertet ad.
Plusz hír

Tom Jones mellett kizárólag hazai művészek lépnek színpadra az idei VeszprémFesten

Az eredetileg meghirdetetthez képest később, augusztus közepén rendezik meg az idei fesztivált.