Plusz

The Satyr - Company Krisztián Gergye

2011.01.17. 14:53
Ajánlom
The Satyr demonstrates plastically how culture falls down.

In its original meaning, the satyr is an imaginary creature, a combination of god and goat that emerged from the desire for a primeval, natural state. It is the product neither of Christianity nor of the harmonious and sophisticated Greek world, but has barbarian roots. Its barbaric nature represents vitality, liveliness, the uninhibited pleasure of life without remorse or moral obligation, which it manifests in its intense sexuality and emphasized carnality. The figure (character) of the satyr is suitable to demonstrate the quality of the body still un-enslaved by the soul in a cultural context.

The Satyr demonstrates plastically how culture falls down: it explores what lies in the depth, what culture - or what we tend to call culture from time to time - tries to handle, control and often deny, or at least conceal. The way the typical icons of different ages overlap, fall and play with one another in this sometimes heartily delightful and ironic, sharply satiric, archaically physical and desperately passionate, totally liberating and immensely sad performance is breathtaking and almost irresolvable.

"Gergye likes mythological monsters: working persistently, he wins them over, makes them eat out of his hand, and then seduces them. The reason and purpose of the limbs twisted in the pleasure of exaggerated existence and the dirty gestures unfolding from smooth eroticism lie in the distorted desire consuming everything and everybody. (...) A flimsy chiton and perfect suit, torn tail-coat and high heeled shoes ending in hooves: the basis of Gergye's vision, evoking Nietzsche, lies in obsessive repetition and the certainty that the festive dance dedicated to the delightful god of wine and performed in bright sunshine will, in the darkest hour, be sublimated into a murderous hacking of bodies. The gods are devoured in the end." Tamás Jászay, the Alternative Theatre Festival's Journal

"Krisztián Gergye is a devoted fan of Dionysus, that is, a hard-set anti-suppression freedom fighter: he wants to reclaim the right for lost and denied ecstasy and pleasure. (...) he gracefully blends the half-human half-beast forest demigods of Greek mythology with Nietzsche's representation of Dionysus and the exhibitionist figure opening his overcoat and flashing grotesquely that the meaning of 'satyr' covers in everyday language..." (Ágnes Veronika Tóth, Revizor)

Krisztián GERGYE is director, choreographer and dancer. He started his stage career as a Javanese dancer. Mixing tradition with a modern attitude, he then created his own vocabulary for dance and body. He has been staging his own choreographies since 2001. He began with independent projects to put on with permanent collaborators and finally his own company. His experiments lead him to the border territories between dance, straight plays and fine arts, an ambition his company's motto, "not just dance", reflects well. His performances explore and expand the boundaries of artistic genres, and are characterized by the fascinating interplay of music, physical presence and visuality.

The Satyr - Company Krisztián Gergye

Performers: Krisztián Gergye, Melinda Virág, Adrienn Hoffmann, Ágens, Marica Tárnok

Music: Alfred Schnittke

Singer: Ágens

Costume: Móni Béres

Light: Zoltán Fogarasi

Sound: Ferenc Boudny

Mask and make-up: Balázs Károlyi

Dramaturgy: Melánia Miklós

Production manager: Dóra Trifonov

Direction, choreography, scenery: Krisztián Gergye

The Satyr reinterpretation and elaboration of the etude first performed at Trafó House of Contemporary Arts in 2005 with the same title. This version premiered on 20 September 2008 at MU Theatre. Marica Tárnok was awarded for her performance at the 15th Alternative Theatre Showcase in Debrecen.

The Satyr is performed during dunaPart - Platform of Contemporary Hungarian Performing Arts on 22 January at MU Theatre.

Programkereső

Legnépszerűbb

Tánc

Elmaradó előadások az Experidance Társulatnál (FRISSÍTETT CIKK)

A Román Sándor vezette társulat közleménye szerint a repertoár bemutatása csak időszakosan szünetel, amelynek oka nyolc táncművész távozása. (CIKKÜNK FRISSÜLT.)
Klasszikus

Én vagyok az igazmondó a zenekarban

Konrád Györgynek kilencvennégy évesen már nem kell kertelnie. Örökifjú, máig kezébe fogja a brácsát, a hegedűt, és olyan egyszerűséggel beszél a zenéről, hogy öröm hallgatni. A zene mellett egy másik szenvedélye is megmaradt egy életen át, a sport. Mellesleg a hosszú élet titkát is elárulta.
Vizuál

Modern rabszolgák, akiket a félelem tart fogva

Maris modern rabszolgaként él napjaink Budapestjén egy családnál, ahol megalázzák, és fizikailag is bántalmazzák. Tuza-Ritter Bernadett másfél évig követte kamerájával az 52 éves asszony mindennapjait, hogy bemutassa, hogyan lehet valakit tíz évig fogva tartani rácsok helyett rettegéssel. 
Színház

„Mindent elölről kell mindig kezdeni” – Fodor Tamás a Kult50-ben

Fodor Tamás, a Stúdió K alapítója A vihar és A székek című előadásban nyújtott alakításáért került be a Fidelio Kult50 című kiadványába. Videónkban a független színház mibenlétéről is beszélt nekünk.
Klasszikus

Egy női zeneszerző kapta idén a zenei Pulitzer-díjat

Ellen Reid első operájáért kapta meg a 15 ezer dollárral járó elismerést.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Plusz ajánló

Fidelio Klasszik: Hogyan jelenik meg a humor a klezmerben?

A Fidelio és a Klasszik Rádió közös magazinműsorának következő adásában ez is kiderül. Április 20-án a 92.1-en interjú hallható Csadi Zoltánnal, Kovács Adriennel, Masa Tamással a Sabbathsong Klezmer Band vezetőjével, és Perjés Jánossal.
Plusz ajánló

Nyitott Ház – Május 18-án a Pesti Vigadóban

Hagyományok és modernkori igények, amelyeket a művészet és a kultúra kapcsol össze: koncertek, előadások, workshopok designerekkel felnőtteknek és kézművesfoglalkozások kicsiknek, idegenvezetések, kiállítások – ingyenes programok május 18-án egész nap a Pesti Vigadóban.
Plusz ajánló

A hosszú élet titka is kiolvasható a májusi Fidelióból

Az ingyenes programmagazin májusi számában az aktuális eseménynaptár mellett megtalálod Fáy Miklós és Vámos Miklós rovatát, valamint számos interjút, többek között Udvaros Dorottyával, Volf Katalinnal, Konrád Györggyel és Krusovszky Dénessel. Lapozz bele online!
Plusz kult50

Kiderült, kik ők: Kult50 – A kultúra 50 arca

Megvan A kultúra 50 arca, a legújabbak, akik 2018-ban „pörgették a magyar kultúrát”, és jelentős teljesítményük miatt tíz kategóriában bekerültek az idei Kult50-be. A Fidelio kiadványát és egész évre kiterjedő programját ma délelőtt mutatták be a Rózsavölgyi Szalonban.
Plusz videó

Lángolt a Notre-Dame

Hétfő délután a fa tetőszerkezet kapott lángra a renoválás alatt álló katedrális - valószínűleg éppen a felújítással összefüggésben. A tűz gyorsan terjedt az egész épületben. Egy torony és a tetőszerkezet egy része is beomlott. A párizsiak döbbent csendben vagy vallásos énekeket énekelve álltak az utcán és figyelték az eseményeket.