Plusz

Úgy táncoljunk, ahogy mások fütyülnek (?)

2011.03.27. 23:14
Ajánlom
Ha Sławomir Mrożek Tangójáról beszélünk, mindjárt megjegyzik a szakavatottak, hogy az abszurd dráma egy mintapéldányáról van szó, s ezzel le is söpörhetjük az asztalról. Mondván, abszurd, nincs is értelme az értelemkeresésnek. Ez esetben azonban, úgy hiszem, meglehetősen könnyelmű lépés lenne ez.

Nem azért, mert hamis a fenti megállapítás, miszerint a dráma abszurd. Az ok, amiért ezt állítom, az, hogy a szereplők nem állnak annyira távol a valóságtól, mint amennyire azt az abszurd jelző miatt feltételeznénk.1


Az értékvesztettség, jobban mondva az értékek relativitása fontos jellemzője a mai társadalmunknak. A teljes szabadosság éppúgy megtalálható, mint a szigorúan tervszerű, s erkölcsös(nek mondott) életvitel. Ez nem pusztán elvi kérdés, noha a nézőtéren, a sötétben valóban annak tűnik. Némi filozófiával azonban akár mintáknak is tekinthetjük ezeket arra nézve, hogy hogyan, milyen elvek mentén éljünk. Nagyon fontos, hogy fiatalok játszottak, s fiatalok tapsoltak, hisz nekünk most kell elhatároznunk magunkat egyik vagy másik létforma mellett. Ez ellentmond annak a szemléletnek, mely szerint a Tangó a generációk konfliktusáról szól. A konfliktus bennünk van, s amennyiben apáink ellen lázadunk, az is már egy belső konfliktus és választás eredménye. Számunkra, a fiatal generáció számára, többet jelenthet a Tangó egyszerű színházi előadásnál. Ne feledkezzünk meg a harmadik, s végül győztes életformáról se! Ösztön feszül szembe itt tudatossággal, ösztön a művészléttel, tudatosság a művészléttel. A háromszög addig forog, míg végül az ösztön marad felül. Ilyen vegytiszta formában persze nem gyakori ezeknek az életprogramoknak - vagy épp azok hiányának - a megjelenése körülöttünk. Mégis, nagyvonalakban, akár egy kollégium falain belül is érdemes lehet körülnézni, vajon ki hogyan próbál élni, s ki mit árt ezzel a többieknek, vagy épp mivel van azok segítségére. Mert ne feledjük, Artur mit tett a családjával, s az mit vele, Edekről nem is beszélve.


A Veres Péter Gimnázium színjátszókörének nem ez volt az első előadása, s ez látszott is. Hiteles alakításokat láttunk, melyek közül kiemelkedett az Arturt játszó Varjú Imre, s az Eugeniuszt alakító Szmerka Gergely teljesítménye. Mindkettejük szerepe igen hálás, ez tagadhatatlan. A magát fanatizmusba hajszoló Artur a legnagyobb hőse, s egyben antihőse a drámának. Varjú Imre az előadás előrehaladtával lett egyre meggyőzőbb és meggyőzőbb. Ahogyan kevéssé volt érthető, miért fekteti a nagymamát a ravatalra, olyannyira világos a végső kétségbeesése afelett, hogy kudarcot vallott. Szmerka Gergely jelenléte a színen szinte garanciát jelentett a nevetésre. Eugeniusz hízelgése, noha mosolyt csal az arcunkra, mégsem idegen tőlünk. A többiek alakítása is szervesen illeszkedett az egészbe. Egyetlen szereplőnek a játéka sem billentett ki a minket, ami amatőr színészekről lévén szó, nem kis dolog. A rendező Gelniczky Sára, akinek legnagyobb érdeme, hogy nem próbált a definíció szerinti abszurdból még abszurdabbat csinálni. Igen józan rendezői vénáról tett ezzel tanúbizonyságot.


A színjátszókör, csak diákokból áll, tehát a rendezőtől a súgóig mindenki diák, vagy diák volt a gimnáziumban. Félévente bemutatnak egy-két új darabot. Ez a gyakoriság azonban egyáltalán nem megy a minőség rovására. Mivel elég népes a csapat, korosztályonként vannak csoportok, s mindig más és más csoport tart bemutatót. Hozzánk a legidősebb korosztály látogatott el, ők már mind végeztek a gimnáziumban és különböző felsőoktatási intézmények hallgatói. Ezért is nagy szó, hogy ez a darab összeállt. Ők tehát az élő szintézisei az Artur s a családja által képviselt létformáknak.


Végezetül arról, hogyan látja az író nyolcvanadik évében a Tangónak, az egyik legsikeresebb, és legtöbbet játszott darabjának mai üzenetét: „Olyan globalizációt látunk, amely már nem is globalizáció. A globalizáció már megvalósult, már el is múlt. Ez a mostani világ teljesen más: az egész olyan zavaros. Néha arra gondolok, hogy ha minden ennyire összekavarodik, a végén még újra megjelenik a fasizmus..."2

 

1Maga Mrożek így fogalmaz: „Ezt [hogy ő az abszurd mestere] az az angol találta ki, Esslin, ő ragasztotta rám ezt a címkét, amely aztán rajtam is ragadt. Fogalma sem volt semmiről, egyszer csak elkezdett olvasni, és így szólt magában: Nahát, ez milyen abszurd! [...]"
(Josep Maria de Sagarra Ángel [2010]: „A modern színház nem tetszik nekem"- interjú Sławomir Mrożekkel. Élet és Irodalom. 47. szám)

 

2Josep Maria de Sagarra Ángel [2010]: „A modern színház nem tetszik nekem"- interjú Sławomir Mrożekkel. Élet és Irodalom. 47. szám


/Sławomir Mrożek: Tangó
Szereplők: Eugenia - Gelniczky Luca, Eugeniusz - Szmerka Gergely, Stomil - Varjas Tamás, Eleonora - Gelniczky Anna, Artúr - Varjú Imre, Ala - Csák Anna, Edek - Ligetvári Gábor
Rendezte: Gelniczky Sára/

A következő s egyben utolsó előadás április 9-én a békásmegyeri Veres Péter Gimnáziumban lesz.

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Amerikáig is eljutott a nagy port kavart Billy Elliot-ügy híre

Az egyik legnépszerűbb hollywoodi portál „gaygate”-ről, azaz meleg-botrányról ír az elmaradt előadásokkal kapcsolatban.
Tánc

Mesternő, nagybetűvel

Lőrinc Katalin egy személyben aktív táncos, pedagógus és teoretikus. Június 25-én a Müpában mutatkoznak be tanítványai, akik már az ő új oktatási metódusa szerint végeztek a Táncművészeti Egyetemen. Emellett nemrég megjelent, A test mint szöveg című könyvéről is beszélgettünk.
Vizuál

Instagramon dokumentálta apja halálát egy fotós

Apja élete utolsó tanítását akarta átadni fiának, akinek teljesen hiányzott addigi életéből - fia pedig így, fotókon keresztül próbálta feldolgozni a tragédiát. A sorozat végül mindkettőjük számára sokkal többet adott.
Zenés színház

Gördülő titkárság az Operában

Az Ybl-palota korszerűsítése új kihívások elé állította az Opera művészeti osztályait, a nehézségekből azonban igyekeznek előnyt kovácsolni: az Andrássy úti játszóhely kiesését az új évadban is nagyszabású turnék egész sorával tervezik ellensúlyozni.
Klasszikus

Molto scherzando: Ilyen, ha a karmester szelfibotra cseréli a pálcát

Persze csak a Photoshop segítségével, egy komoly karmester soha nem tenne ilyet!

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Plusz művészet

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Plusz nyár

A júliusi Fidelio már a polcokon van

Az ingyenes programmagazinban a júliusi eseménynaptár mellett megtalálja Fáy Miklós és Vámos Miklós rovatát, gasztro ajánlatunkat, valamint számos interjút, többek között Dragomán György íróval és Szabó Balázs zenésszel. Lapozzon bele online!
Plusz veszprémfest

Újra opera Veszprémben

Erős programmal várja közönségét az idén 15. évét ünneplő VeszprémFest.
Plusz kult50

Kiderült, kik ők: Íme a kultúra 50 arca 2018-ban

Megvan A kultúra 50 arca. A legújabbak. A Fidelio 2018-as KULT50 kiadványát június 7-én délelőtt mutatták be a Rózsavölgyi Szalonban. A lap először 2017-ben jelent meg, akkor a hazai kultúra másik 50 arca szerepelt benne. Az új névsor alább olvasható.
Plusz gasztro

Eper minden mennyiségben!

Az eper, szamóca vagy egyes tájakon szeder névre hallgató, a rózsafélék családjába tartozó tavaszi gyümölcs sokak kedvence. Ehetjük magában, de számtalan módon elkészíthetjük, ezek közül válogattunk most néhány szokatlan receptet és eperrel kapcsolatos érdekességet.