Plusz

Újhullámok a vonósnégyesben

2011.04.25. 08:00
Ajánlom
Remek kortárs zenei koncertnek lehettek szem- és fültanúi március 5-én a fővárosi Nádor-terembe látogatók.

Hat fiatal zeneszerző vonósnégyesre, illetve vonóstrióra írott művei szólaltak meg. Az eseményt ősbemutató koncertnek is nevezhetnénk, hiszen mindegyik művet - egy kivétellel - most először hallhatta a közönség.

A műsor Barta Gergely Vonósnégyesével kezdődött Derecskei András, Kisfaludy Márta (hegedű), Filip Orbán Levente (brácsa) és Kántor Balázs (cselló) előadásában. Mindegyik bemutatót egy rövid interjú előzte meg. A zeneszerzők a mű keletkezéséről és a zenével kapcsolatos gondolataikról beszéltek. Bartától megtudhattuk, hogy a megszólaló zenei anyagának jó része korábbi műveiben is feldolgozásra került, valamint, hogy a komponáláskor elsősorban a hangszer adottságai határozták meg a keletkezett zenei anyagot. Ennek megfelelően használta ki a vonósok által kínált lehetőségeket. A darabban bőséggel láthattunk és hallhattunk a vonós hangszerekre jellemző effektusokat, melyek az előadók pontos és precíz előadásmódjáról is tanúbizonyságot adtak.

Ezután következett Horváth Márton Levente Officium című opusa, mely eredetileg három klarinétra íródott. „Az officium szolgálatot jelent a katolikus liturgiában. A misében az énekelt propriumokat, vagyis a változó részeket hangszerjáték is helyettesítheti" - mondta el Horváth a mű megszólalása előtt. Öt fiktív tételből áll, melyek sorrendje nincs meghatározva. Már az első harmóniáknál érezhető volt, hogy ízléssel megkomponált művel van dolgunk. Kellemes, énekelhető dallamra lettünk figyelmesek, ami kortárs művek esetében nem mindig mondható el. Jól kamatoztatta mesterségbeli tudását, a mű lényegében hagyományos zenei eszközökre és technikai megoldásokra épült. Tetszett, ahogyan a késleltetett szólam belépések és az imitációk ügyes visszhang effektust eredményeztek.

Szalai Katalin Vonóstriójának első tétele több mint tíz éve egy nyári akadémián íródott, másfél hét alatt, így a mű csak félig mondható ősbemutatónak. A trió ezen része változatos, élénkebb zenei részletekben gazdag, a lágyabb, lassabb motívumokat kreatív ötletekkel tálalja. E tétel tükörképeként született meg a folytatás, mely rövidebb, ugyanakkor az első tételben megjelenő zenei anyagokat és témákat felnagyítva, olykor túldimenzionálva mutatja be, így érdekes kontraszt keletkezik a két tétel között.

Derecskei Andrásnak hazai terepen mozog. Elmondása szerint vonósnégyesre írnia olyan, mint más zeneszerzőnek zongorára. „1. vonósnégyesemről meg is jegyezték, hogy hangszerszerűen szólt". Ez igaz a 2. vonósnégyesre is. A cselló szólamban hangrepetícióval induló gyors tizenhatodok, illetve a később oktáv távolságban belépő brácsa azonos mozgása szinte azonnal akciófilmbe illő zenei hangulatot eredményezett. Eközben a hegedűk szólamában fokozatosan bontotta ki a különböző témákat, melyeket ízléses harmóniavilággal támasztott alá. Szép példája a sallangoktól mentes, egyszerű zenének. A kezdeti dinamikus hangvételt egy hosszabb, nyugodtabb tételrész követte, melyben vissza-visszatértek a korábban elhangzott motívumok. A lassabb részek közötti gyors pizzicatók változatosságot vittek a darabba. Az egyes szakaszok végi állandó sforzandók azonban egy idő után veszítettek érdekességükből.

Futó Balázs Homburg-Moment című zenéje eredetileg Heinrich von Kleist egyik színművéhez, a Homburg hercege előadásához kapcsolódó felkérés nyomán született. A zenéből sajnos csak töredékeket használtak fel, a kimaradt részekből Futó önálló koncertdarabot állított össze. Homburg hercegének zavart elmeállapota, rohamai a színpadon kimerevített képként jelentek meg. A zeneszerzői cél aligha lehetett más, mint a rohamok zenei transzformációja. A roham állandóságát a szüntelen nyolcad mozgás testesítette meg, mely minden szólamban kivétel nélkül jelen volt. Tempójában feszes, dinamikájában állandó zenét hallhattunk, melyben hosszú ideig csak egyetlen, de mindig más-más szólam elmozdulása jelentett valamiféle harmóniaváltást. A hosszasan tartó állóvíz-szerű zene némi bizonytalanságot is eredményezett az előadók körében. Színházi előadás mellett valóban remek alkotás lehetett, de színészek és dráma híján a darab kevésbé hatásos.

Az ősbemutatók sorát Futó Balázs műve zárta, hiszen a koncert utolsó darabja korábban már elhangzott a FUGA Budapesti Építészeti Központban. Zombola Péter 2. vonósnégyesében öt hosszabb-rövidebb tétel váltja egymást. Bár az egyes tételek szűk körben mozognak, az egész mű nagyon intenzív dinamikai és feszültségbeli változást mutat. Az első tétel tiszta harmóniáira, korálszerű dallamára és kellemes lüktetésére könnyű ráhangolódni. A további tételekben a feszültséget az egyre halmozódó disszonanciák fokozzák, mely a harmadik tételben éri el tetőpontját. A kisülés a negyedik tételre vár: ez a legdinamikusabb és egyben a legepikusabb tétel, melyben a moll hangzású téma mindig más hangnemben fordul elő. A viharos tételt megnyugvásként a záró tétel nyugodtabb hangulata követi, amit a szerző egy erőteljesebb hangzású Codaval egészít ki.

A koncert sajnos kisszámú hallgatóság előtt zajlott. A közérthetőbb, konszonáns zenéhez szoktatott embereknek nem kellene meghátrálni, mikor azt hallják, hogy kortárs zene. Az új nem feltétlenül jelent mindig riasztót, amit a március 5-i koncert is igazolt. Bár sokan úgy tartják, hogy már kimerítettük az akusztikus zene által felkínált különböző dallamok és harmóniaváltások kombinációinak lehetőségeit, miközben a jelen még mindig jócskán tartogat meglepetéseket.

Fiatal zeneszerzők vonós kamarazenéje 

2011. március 5. 19:00 Nádor Terem

Km.: Derecskei András, Kisfaludy árta (hegedű), Filip-Orbán Levente (mélyhegedű), Kántor Balázs (gordonka)

Barta Gergely: Vonósnégyes (ősbemutató)
Szalai Katalin: Vonóstrió (ősbemutató)
Horváth Márton Levente: Officium vonóstrióra (ősbemutató)
Derecskei András: 2. vonósnégyes (ősbemutató)
Futó Balázs: Homburg-Moment vonósnégyesre (ősbemutató)
Zombola Péter: 2. vonósnégyes

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

A díva, akit a grúz szegénységből a világ tetejére segített az énekhangja

Tbilisziben született, Milánóban él, szerte a világon ünneplik. 2020-ban Japán és Kína mellett a Keresztény farsang sztárvendégeként Magyarországon is fellép „az operavilág Angelina Jolie”-jaként emlegetett szoprán, Nino Machaidze, aki magazinunknak karrierje lépcsőfokairól, múltjáról, jelenéről és jövőjéről is mesélt.
Klasszikus

Egy életet kell végigélni ahhoz, hogy valaki így tudjon zongorázni

Kurtág Márta emlékére szólt a zene szerdán a BMC-ben, a 94 éves Kurtág György játékát pedig videofelvételen hallottuk. Feleségének tett ígérete volt, hogy ezt a Mozart-szonátát adja elő.
Jazz/World

Jön Juan Diego Flórez – Íme a 17. VeszprémFest teljes programja

Az öt napos zenei fesztiválon duplázik a Jazz+Az, érkezik a Postmodern Jukebox és közönség elé lép a világ egyik legnépszerűbb opera csillaga, Juan Diego Flórez.
Könyv

Minden olvasója úgy érzi, róla szól - az Utas és holdvilág kultusza

Több mint 80 évvel megjelenése után az Utas és holdvilág népszerűbb, mint valaha. Nagy sikerű rádiójáték és színpadi előadás született belőle, nemsokára pedig film is készül - utánajártunk a kultregény titkának.
Vizuál

Eredeti művek – hamis kiállítás?

Lehet-e egy punkot klasszikus kiállításon bemutatni? Kifinomult bosszú a művészeti közegtől vagy egyszerű félreértelmezés?

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Plusz bűnügy

Feljelentették a horvát énekesnőt, mert „gúnyosan intonált” a himnusz közben

Egy dühös állampolgár szerint Josipa Lisac saját értelmezése sérti a horvát nemzeti himnuszt.
Plusz brit tudósok

Kilenc perc kell ahhoz, hogy a zene elűzze a szomorúságot

Brit kutatók már megint kutattak, és megállapították, hogy a zene boldogságot okozhat.
Plusz hír

Megalakult a Nemzeti Kulturális Tanács

Megtartotta alakuló ülését az Országgyűlés által tavaly decemberben kihirdetett törvény alapján életre hívott testület.
Plusz hír

Fiatal művészek szaxofonkvartettje zengi be a Szentendrei Tavaszi Fesztivált

Idén a Saxy4U szaxofonkvartett tagjai lettek a március 1-től április 7-ig tartó Szentendrei Tavaszi Fesztivál arcai.
Plusz hír

Magyar performanszművész a tranzitzónából

London feltörekvő kreatív művésznegyedében adott teltházas költői estet Ladik Katalin avantgárd performanszművész.