Plusz

Újhullámok a vonósnégyesben

2011.04.25. 08:00
Ajánlom
Remek kortárs zenei koncertnek lehettek szem- és fültanúi március 5-én a fővárosi Nádor-terembe látogatók.

Hat fiatal zeneszerző vonósnégyesre, illetve vonóstrióra írott művei szólaltak meg. Az eseményt ősbemutató koncertnek is nevezhetnénk, hiszen mindegyik művet - egy kivétellel - most először hallhatta a közönség.

A műsor Barta Gergely Vonósnégyesével kezdődött Derecskei András, Kisfaludy Márta (hegedű), Filip Orbán Levente (brácsa) és Kántor Balázs (cselló) előadásában. Mindegyik bemutatót egy rövid interjú előzte meg. A zeneszerzők a mű keletkezéséről és a zenével kapcsolatos gondolataikról beszéltek. Bartától megtudhattuk, hogy a megszólaló zenei anyagának jó része korábbi műveiben is feldolgozásra került, valamint, hogy a komponáláskor elsősorban a hangszer adottságai határozták meg a keletkezett zenei anyagot. Ennek megfelelően használta ki a vonósok által kínált lehetőségeket. A darabban bőséggel láthattunk és hallhattunk a vonós hangszerekre jellemző effektusokat, melyek az előadók pontos és precíz előadásmódjáról is tanúbizonyságot adtak.

Ezután következett Horváth Márton Levente Officium című opusa, mely eredetileg három klarinétra íródott. „Az officium szolgálatot jelent a katolikus liturgiában. A misében az énekelt propriumokat, vagyis a változó részeket hangszerjáték is helyettesítheti" - mondta el Horváth a mű megszólalása előtt. Öt fiktív tételből áll, melyek sorrendje nincs meghatározva. Már az első harmóniáknál érezhető volt, hogy ízléssel megkomponált művel van dolgunk. Kellemes, énekelhető dallamra lettünk figyelmesek, ami kortárs művek esetében nem mindig mondható el. Jól kamatoztatta mesterségbeli tudását, a mű lényegében hagyományos zenei eszközökre és technikai megoldásokra épült. Tetszett, ahogyan a késleltetett szólam belépések és az imitációk ügyes visszhang effektust eredményeztek.

Szalai Katalin Vonóstriójának első tétele több mint tíz éve egy nyári akadémián íródott, másfél hét alatt, így a mű csak félig mondható ősbemutatónak. A trió ezen része változatos, élénkebb zenei részletekben gazdag, a lágyabb, lassabb motívumokat kreatív ötletekkel tálalja. E tétel tükörképeként született meg a folytatás, mely rövidebb, ugyanakkor az első tételben megjelenő zenei anyagokat és témákat felnagyítva, olykor túldimenzionálva mutatja be, így érdekes kontraszt keletkezik a két tétel között.

Derecskei Andrásnak hazai terepen mozog. Elmondása szerint vonósnégyesre írnia olyan, mint más zeneszerzőnek zongorára. „1. vonósnégyesemről meg is jegyezték, hogy hangszerszerűen szólt". Ez igaz a 2. vonósnégyesre is. A cselló szólamban hangrepetícióval induló gyors tizenhatodok, illetve a később oktáv távolságban belépő brácsa azonos mozgása szinte azonnal akciófilmbe illő zenei hangulatot eredményezett. Eközben a hegedűk szólamában fokozatosan bontotta ki a különböző témákat, melyeket ízléses harmóniavilággal támasztott alá. Szép példája a sallangoktól mentes, egyszerű zenének. A kezdeti dinamikus hangvételt egy hosszabb, nyugodtabb tételrész követte, melyben vissza-visszatértek a korábban elhangzott motívumok. A lassabb részek közötti gyors pizzicatók változatosságot vittek a darabba. Az egyes szakaszok végi állandó sforzandók azonban egy idő után veszítettek érdekességükből.

Futó Balázs Homburg-Moment című zenéje eredetileg Heinrich von Kleist egyik színművéhez, a Homburg hercege előadásához kapcsolódó felkérés nyomán született. A zenéből sajnos csak töredékeket használtak fel, a kimaradt részekből Futó önálló koncertdarabot állított össze. Homburg hercegének zavart elmeállapota, rohamai a színpadon kimerevített képként jelentek meg. A zeneszerzői cél aligha lehetett más, mint a rohamok zenei transzformációja. A roham állandóságát a szüntelen nyolcad mozgás testesítette meg, mely minden szólamban kivétel nélkül jelen volt. Tempójában feszes, dinamikájában állandó zenét hallhattunk, melyben hosszú ideig csak egyetlen, de mindig más-más szólam elmozdulása jelentett valamiféle harmóniaváltást. A hosszasan tartó állóvíz-szerű zene némi bizonytalanságot is eredményezett az előadók körében. Színházi előadás mellett valóban remek alkotás lehetett, de színészek és dráma híján a darab kevésbé hatásos.

Az ősbemutatók sorát Futó Balázs műve zárta, hiszen a koncert utolsó darabja korábban már elhangzott a FUGA Budapesti Építészeti Központban. Zombola Péter 2. vonósnégyesében öt hosszabb-rövidebb tétel váltja egymást. Bár az egyes tételek szűk körben mozognak, az egész mű nagyon intenzív dinamikai és feszültségbeli változást mutat. Az első tétel tiszta harmóniáira, korálszerű dallamára és kellemes lüktetésére könnyű ráhangolódni. A további tételekben a feszültséget az egyre halmozódó disszonanciák fokozzák, mely a harmadik tételben éri el tetőpontját. A kisülés a negyedik tételre vár: ez a legdinamikusabb és egyben a legepikusabb tétel, melyben a moll hangzású téma mindig más hangnemben fordul elő. A viharos tételt megnyugvásként a záró tétel nyugodtabb hangulata követi, amit a szerző egy erőteljesebb hangzású Codaval egészít ki.

A koncert sajnos kisszámú hallgatóság előtt zajlott. A közérthetőbb, konszonáns zenéhez szoktatott embereknek nem kellene meghátrálni, mikor azt hallják, hogy kortárs zene. Az új nem feltétlenül jelent mindig riasztót, amit a március 5-i koncert is igazolt. Bár sokan úgy tartják, hogy már kimerítettük az akusztikus zene által felkínált különböző dallamok és harmóniaváltások kombinációinak lehetőségeit, miközben a jelen még mindig jócskán tartogat meglepetéseket.

Fiatal zeneszerzők vonós kamarazenéje 

2011. március 5. 19:00 Nádor Terem

Km.: Derecskei András, Kisfaludy árta (hegedű), Filip-Orbán Levente (mélyhegedű), Kántor Balázs (gordonka)

Barta Gergely: Vonósnégyes (ősbemutató)
Szalai Katalin: Vonóstrió (ősbemutató)
Horváth Márton Levente: Officium vonóstrióra (ősbemutató)
Derecskei András: 2. vonósnégyes (ősbemutató)
Futó Balázs: Homburg-Moment vonósnégyesre (ősbemutató)
Zombola Péter: 2. vonósnégyes

Programkereső

Legolvasottabb

Klasszikus

Elhunyt Wilheim András zenetörténész

Január 20-án, hetvenhárom éves korában elhunyt Wilheim András, a 20. századi zene szakértője – tette közzé a Editio Musica Budapest.
Vizuál

„A traumatizált ember nem tud meggyőző lenni” – új magyar film az erőszak hatásáról

Aktuális és fontos kérdéseket feszeget Lőrincz Nándor és Nagy Bálint első játékfilmje, a Legjobb tudomásom szerint. Az év vége meglepetésfilmje a szexuális bántalmazás hatásait állítja középpontba – rendhagyó módon nem az áldozat, hanem annak férje szemszögéből. Interjú az alkotókkal.
Klasszikus

Kulcsok a hétvégi Richard Strauss-maratonhoz

A 20. század egyik legnépszerűbb zeneszerzője, Richard Strauss bőségesen merített a mitológia és az irodalom legfontosabb történeteiből. Kik is voltak azok a személyek, valós és kitalált alakok, akik a komponista legnépszerűbb műveit ihlették? Kislexikonunk a Müpa hétvégi Richard Strauss-maratonjához is vezérfonalul szolgálhat.
Vizuál

Szombat estig szabadon nézhető a Serge Gainsbourg-ról készült életrajzi film

Joann Sfar 2010-es filmje Serge Gainsbourg, a minden ízében rendhagyó és polgárpukkasztó művész, énekes, dalszerző, költő, filmrendező életútját eleveníti fel. A sok-sok zenei betéttel és letagadhatatlanul franciás hangulattal készült alkotás január 22-ig látható a Médiaklikk.hu oldalán.
Zenés színház

59 éves korában elhunyt Rafael Rojas tenor

A mexikói operaénekes több évadon át a Stefano Poda-féle Otellóban énekelt címszerepet a Magyar Állami Operaházban, ezt megelőzően pedig a Simándy100 gálát mentette meg a beugrásával Jonas Kaufmann helyett. Halálhírét az Opera közölte.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Plusz hír

Egy koncert erejéig ismét összeáll az Amadinda

Január 22-én egy exkluzív koncert erejéig ismét összeáll az Amadinda Ütőegyüttes, hogy a Műcsarnok Prima díjas kiállítója, Barabás Márton tárlatvezetését gazdagítsák a Magyar Kultúra Napján.
Plusz hír

Online emlékhely nyílt a budapesti gettó felszabadulásának 77. évfordulóján

Az évforduló alkalmából indult el a www.emlekezes77.hu online platform, ahol 77 órán keresztül holokauszt-túlélőkkel és megmentőikkel készült interjúk láthatók, mások mellett Bruck Edith-tel, Keleti Évával, Vitray Tamással, Fahidi Évával és Féner Tamással.
Plusz hír

Újcirkusz-előadás és Bartók arab népdalgyűjtései a Bartók Tavasz programján

Új fellépőket jelentettek be az idei Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek programjából, a fesztiválhoz új helyszínként a Magyar Zene Háza is csatlakozik.
Plusz hír

Meghirdették a Magyar Zene Háza első félévi programjait

A legkülönbözőbb műfajokkal, hazai és külföldi előadókkal várja a közönséget a januárban megnyíló Magyar Zene Háza, amely a tervek szerint a legkisebbektől a legnagyobbakig mindenkinek kínál programokat.
Plusz hír

Elhalasztják a Grammy-díjak 2022-es átadóját

A szervezők közleménye szerint az omikron variáns növekvő esetszámai miatt nem tartják biztonságosnak a díjátadó január 31-i időpontját.