Plusz

Újra színpadon - Így élték meg a művészek a visszatérést

2021.07.24. 12:20
Ajánlom
A pandémia miatti leállás során nemcsak mi, nézők szoktunk el a személyes kulturális élményektől, de bizony a művészeknek is újra kellett tanulniuk a színpadi jelenlétet és a közönséggel történő találkozást. Ennek a folyamatnak a lelki oldaláról kérdeztük őket.
Csik_janos_foto_barcsik_geza-120757.jpg

Csík János (Fotó/Forrás: Barcsik Géza)

Csík János

Egyrészt természetesen fantasztikus érzés, hogy újra bizalommal ülnek az emberek a koncerteken, és boldog szemmel figyelnek, de az is igaz, hogy újra vissza kell állni a megszokott kerékvágásba. Ami főleg most, amikor mindenki be akarja pótolni azt, amit eddig nem lehetett, kicsit szokatlannak és intenzívnek tűnik. Az ember igyekszik jól beosztani az idejét, hiszen hirtelen nagyon sok dolgot akar életre kelteni, és nem szabad, hogy ez a produkciók rovására menjen.

_DSC8699DesAndras-130817.jpg

Dés András (Fotó/Forrás: Somogyi Lajos)

Dés András

Tavaly, amikor az első lezárásokat kihirdették, már pár hét után fojtogatóvá vált az a váratlan félelmem, hogy mi lenne akkor, ha nem hiányozna a zenélés. Ha az ember hétköznapjainak ennyire szerves része a zene, fel se tűnik, mennyire fontos számára.

A karantén azonban rámutatott, mekkora űrt hagy maga után, ha nem tudok zenélni.

Ezért volt euforikus élmény, amikor múlt nyáron újra színpadra állhattam, és ismét játszhattam közönség előtt zenésztársaimmal. A következő lezárást e tekintetben már jóval könnyebben viseltem, hiszen egyrészt tudtam, hogy újra eljön az idő, amikor játszhatok, másrészt már tisztában voltam azzal, mit is jelent nekem a zenélés.

FeketeErnoSuvegAronkepe-120823.jpg

Fekete Ernő (Fotó/Forrás: Süveg Áron)

Fekete Ernő

Az Így vagy tökéletes című film egyik főszerepét játszom, és a premieren találkoztam újra a közönséggel. Olyan volt ott lenni, mintha ez az egész másfél éves pandémia csak egy borzasztó álom lett volna.

Én valahogy még mindig azt a világot tartom természetesnek, ami a Covid előtt volt!

Jó volt, hogy a vetítés utáni beszélgetéseken végre az emberek száját is láthattam, nem csak a szemüket…

gergye_portre_domolky_daniel_PRINT_002-121756.jpg

Gergye Krisztián (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel)

Gergye Krisztián

Először az Artus Kérész Művekben léptem fel. Elementáris volt megtapasztalni a kezdeti zavarodottságot, a ki-, illetve a színházba beszabadulás felfokozott izgalmát a nézőktől. Érezni lehetett, hogy minden apró gesztusra sokkal kiélezettebb figyelem irányul. Hogy fontosnak kell lennie minden mozdulatnak, vagy a hiányának is. Nem lehet mellébeszélni, rutinból cselekedni.

Most kell megállítanunk az időt és jelen lennünk, hogy a történetünket megélhessük.

foto_GUBIK_PETRA-121909.jpg

Gubik Petra (Fotó/Forrás: Jardek Szabina)

Gubik Petra

Azt hiszem, a pandémia alatt éreztük meg igazán, mennyire fontos részét képezi az élő közönség a színház egységének. Elengedhetetlen felhajtóerő az itt és most pillanatának megszületésében. Boldogság, hála és öröm érzése volt bennem. Csodálatos volt az újratalálkozás a nézőkkel, nagyon vártuk már őket!

DSC05018-170554.jpg

Harcsa Veronika (Fotó/Forrás: Csabai Kristóf / Fidelio)

Harcsa Veronika

Múlt nyáron, amikor 3-4 hónap kihagyás után először koncertezhettünk, a ráadásdalt végig sírtam. Az egész nagyon megérintett, katartikus élményt jelentett. Most viszont, ilyen hosszú idő után visszatérni teljesen más volt. Az első koncerten újra meg kellett éreznem a köztem és a közönség közti kapcsolatot, mert ez már nem volt automatikus.

Van egy rövid idő, amikor még nem felejtjük el milyen színpadon lenni, de ha kellően hosszú a kihagyás, akkor ez már megtörténhet.

Kovács Lehel

Kovács Lehel (Fotó/Forrás: Szkárossy Zsuzsa)

Kovács Lehel

Újra színpadon állni egy kicsit ijesztő volt. Nem a nézők jelenléte miatt, mert az örömteli, inkább azért, mert kiderült számomra, hogy ez nem olyan, mint a biciklizés, amit nem lehet elfelejteni. Igenis elfelejti az ember a szöveget, a helyzeteket, azt is, hogy milyen nézők előtt játszani.

Minden gyermeteg hibám, amit pályakezdőként birtokoltam, előjött.

Tulajdonképpen összezavarta bennem a rendszereket a pandémia, de a második előadás már élvezetes volt, és inkább a játék öröme dominált. Ott már arra koncentráltam, hogy mennyire tudok új dolgokat kipróbálni és mennyire érzem magam biztonságban. Ezeket a pandémia elvette tőlem, és első nekifutásra csak arra tudtam összpontosítani, hogy mi történik körülöttem. Márpedig a színház akkor működik jól, ha el tudsz lazulni.

foto_meszaros_csaba_PETERFY_BORI-120903.jpg

Péterfy Bori (Fotó/Forrás: Mészáros Csaba)

Péterfy Bori

A pandémia óta először a Magyar Állami Operaház Az úrhatnám polgár című előadásában, Tarnóczi Jakab rendezésében léphettem színpadra. A hosszú kihagyás nem bizonytalanított el. Harminc évnyi folyamatos színpadi jelenlét után inkább attól kezdtem el szorongani, nehogy megint újraéledjen a járvány.

Olyan vagyok, mint egy versenyló, akit karámba zártak, és végre ismét versenyezhetett.

Én a színpadon élek, ezt imádom, ott vagyok önmagam.

foto_kleb_attila_TOMPOS_KATYA-120944.jpg

Tompos Kátya (Fotó/Forrás: Kleb Attila)

Tompos Kátya

Megannyi kérdés merült fel bennem a pandémia alatt. Vajon képes vagyok-e még koncertezni, játszani? Van-e értelme még a mai világban a művészetnek? Vajon kíváncsiak lesznek ránk újra az emberek? Megdöbbenten és mondhatom, meghatódva érzékeltem, mennyire hiányzott az embereknek a kultúra, az eszmecsere, a színház, zene, mint közösségi élmény, mint az a valami, ami nem online, a képernyőn keresztül érkező hatás, hanem testközelben, a szemük előtt jön létre. Még mindig jóval nehezebb összeszedni magamat egy-egy fellépést megelőzően, mint a pandémia előtt, viszont

előadás közben és után a nézők szeretete, kíváncsisága által olyan töltődést kapok, ami visszaadja a hivatásomba vetett hitemet.

Torocsik_Franciska_foto_schram_andras-122140.jpg

Törőcsik Franciska (Fotó/Forrás: Schram András)

Törőcsik Franciska

A karantén időszak annyira kiéheztetett, hogy már az amúgy egyébként nem kifejezetten kellemes castingokat is tudtam élvezni. Ekkor tudatosult bennem először, hogy mennyire hiányzik a közös alkotás, a játék. Aztán elkezdtünk próbálni, és akkor már elemi erővel tört fel bennem az érzés, hogy milyen jó is ez.

Amikor a tapsrendet próbáltuk, az különösen furcsa volt, másfél évig nem csináltam ezt a mozdulatot, a közönség előtt pedig ez a rituálé is új értelmet nyert.

Szóval azt gondolom, szellemi síkon voltak pozitív hozadékai is ennek az amúgy nehéz időszaknak.

Ami a nyárból még hátra van: megjelent a Fidelio augusztusi száma!

Kapcsolódó

Ami a nyárból még hátra van: megjelent a Fidelio augusztusi száma!

Augusztusra is segítünk változatos programokkal megtölteni a nyarat. Ingyenes programmagazinunk legújabb számát megtalálod az ismert terjesztési pontokon!

Programkereső

Legolvasottabb

Vizuál

A tudattalan titkos tempója - interjú Enyedi Ildikóval

Az Ezeregyéjszaka-szerűen dús, titokzatos szerelmi történet álarcában, Enyedi Ildikó új filmje, A feleségem története – Füst Milán regényéhez hűen – az élet összetettségéről, titokzatosságáról, uralhatatlan jellegéről mesél. A vetítés után kérdeztük a rendezőt.
Színház

Aki tudott szeretni – Törőcsik Mari visszatért a Nemzetibe

Szeptember 21-én nagyszabású gála keretében helyezték el az emlékezés sárga rózsáit egy ikonikus fotel mellé Törőcsik Mari pályatársai és barátai a Nemzeti Színházban. A nézőtéren meghatott csend, a színpad elé kifeszített kivetítőn egy mondat – „Tudni kell szeretni” – és egy távolba révedő arc… Marié.
Színház

Spiró György „sötét kalandregénye” és Garaczi László karanténdrámája nyerte a Kortárs Magyar Dráma-díjat

A Radnóti Zsuzsa alapította kuratórium 2019 óta díjjal jutalmazza a legkiemelkedőbb drámaírókat, hagyományosan február 24-én. Az apropót Örkény István Tóték című drámájának bemutatója adja, amely 1964. február 24-én volt. Idén Spiró György és Garaczi László vehette át az elismerést a Rózsavölgyi Szalonban, ezúttal a magyar dráma napján, szeptember 21-én.
Klasszikus

Csodagyerekeket hív új évadjába a Pannon Filharmonikusok

Az élet sója mesei motívuma kíséri végig a zenekar 2021/22-es évadát, amely során a fiatalok nem csupán a közönség soraiban, de a színpadon is helyet foglalnak. A Varga Tibor hegedűművész és tanár emlékének szentelt koncerten versenygyőztes ifjú szólisták lépnek fel.
Vizuál

A terek végrendelkezése – Gergye Krisztián kiállítása Szentendrén

Akvarelljeit mutatja be Gergye Krisztián kortárs táncművész és koreográfus a szentendrei MANK Galériában, amely helyet ad továbbá egy transzformatív performansznak is szeptember 25-én, 10 és 18 óra között.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Plusz ajánló

Itt és más: 150 kortárs élmény 15 nap alatt a Budapesti Őszi Fesztiválon

Színpaddá válnak a terek Budapest szerte szeptember 26. és október 10. között. A kortárs kultúra sokszínű világába kaphatnak betekintést a városlakók és az ide látogatók a Budapesti Őszi Fesztiválon. A harminc éve útnak indított fővárosi fesztivál 2021 őszén megújult formában tér vissza és 30 helyszínen 150 élménnyel várja az érdeklődőket.
Plusz interjú

Bőség, teljesség, családi összetartozás – elkezdődött a kínai Őszközép ünnep

Szeptember 21-én kezdetét vette Kína második legfontosabb ünnepe, az Őszközép ünnep, amihez a Budapesti Kínai Kulturális Központ online programsorozatával csatlakozott. Jin Haóval, a Budapesti Kínai Kulturális Intézet igazgatóval beszélgettünk.
Plusz ajánló

Hazai filmekre hangol az októberi Fidelio

A magyar film szerelmeseinek kedvezünk legújabb számunkban: megemlékezünk az idén 100 éves született Jancsó Miklósról, foglalkozunk a 120 éves magyar filmművészet történetével és interjút közlünk Enyedi Ildikóval, frissen bemutatott rendezése kapcsán. Az októberi lap megtalálható az ismert terjesztési pontokon, és online is átlapozható!
Plusz hír

Emlékbélyeggel tisztelegnek a 100 éve született Pilinszky János előtt

Alkalmi bélyeget bocsájtott ki a Magyar Posta szeptember 14-én Pilinszky János születésének 100. és halálának 40. évfordulója alkalmából. A bélyeghez tartozó borítékon az Aranykori töredék című vers részlete olvasható.
Plusz ajánló

Nemzetközi sztárírók és a hazai kulturális élet legjava a 2021-es PesText fesztiválon

Közel 80 fellépővel és több mint 50 programmal rendezik meg idén a PesText világirodalmi és kulturális fesztivált. Szeptember 17-26. között nyolc vidéki és budapesti helyszínen várják a látogatókat, köztük az A38 Hajón, a B32 Galériában, az Ottlik-kertben és a Petőfi Irodalmi Múzeumban.