Billy Mack vagy a Blue? A Blue vagy Billy Mack? - szólt az ezerfontos kérdés az Igazából szerelemben. Néhány évvel ezelőtt az egész Egyesült Királyság figyelemmel követte, ki kerül a karácsonyi slágerlisták élére, leggyakrabban valamilyen karácsonyi, de legalábbis csengőket is megszólaltató dallal. Mára, ahogy az egész zeneipar, ez is megváltozott.
Az egész hagyomány 1952-ben kezdődött, a single dallisták bevezetésekor. Három évet kellett várni, hogy a kiadók és előadók is ráérezzenek az ünnepi hangulatra, na meg az abban rejlő anyagi lehetőségekre: 1955-ben diadalmaskodott ugyanis először egy valóban karácsonyi dal, Dickie Valentine Christmas Alphabet-feldolgozása.
Az 50-es évek a karácsonyi dalok igazi aranykorszaka volt: ekkor született például Amerikában az ott a mai napig agyonjátszott Jingle Bell Rock, vagy a Rockin' Around the Christmas Tree is. Mégis, ebben az évtizedben Dickie Valentine-on kívül egyetlen ünnepi dal ülhetett fel év végén a slágerlista élére: Harry Belafonte Mary's Boy Child-ja.
A 60-as évek listáit olyan előadók uralták, mint Tom Jones, Elvis Presley, vagy épp a The Beatles. Utóbbiak 5 éven belül négyszer is a lista legelején végeztek - száncsengő, vagy karácsonyi téma nélkül. Hasonló, karácsonymentes karácsonyi sikersorozatra volt képes a Spice Girls a 90-es évek végén, amikor egymás utáni három évben költöztek fel a csúcsra. A két időszak között azonban a karácsonyi dalok reneszánszukat élték az Egyesült Királyság év végi listáján.
A legtöbb, karácsonykor unásig ismételt szám a mai napig a 70-es, 80-as évekből származik. Ritka, hogy az Igazából szerelemben felhangzó, Christmas Is All Around-hoz hasonló, viszonylag friss szám is a kánon részévé váljon. A karácsonyi slágerrobogót sokak szerint a Slade 1973-as Merry Xmas Everybody című száma rúgta be, ami nemcsak a lista élére állt, de egy rakás hasonló szám elkészültét inspirálta.
Egy évvel később máris érkezett a Mud Lonely This Christmas című száma, majd a Queen a bombasikerű Bohemian Rhapsody-val 1975-ben belerondított az épp alakuló tradícióba, és elvitte a lista első helyét.
A Queen után jött Johnny Matis When a Child is Born (Soleado)-ja 1976-ban, majd egy mindenféle karácsonyi referenciát nélkülöző siker: a Wings Mull of Kintyre-ja 1977-ben. A dal ma is ott van minden idők legnagyobb példányban eladott single-jei között, és sok helyen jelent egyet a karácsonnyal - pedig nincs szó benne semmi ünnepiről. Nem úgy, mint a Boney M Mary's Boy Child - Oh My Lord-jában, ami 1978-ban ült fel a trónra.
A következő ünnepi sláger már egyenesen minden idők legtöbb példányban eladott karácsonyi dala: a Band Aid Do They Know It's Christmas? című számában olyan sztárok működtek közre, mint a U2, a Duran Duran vagy a Wham!. Több mint 3,8 millió darabot adtak el a felvételből, ezzel pedig több tíz millió dollár folyt be az etiópiai éhínség elleni harcra.
A szám sikere szerencsére hagyományt teremtett: olyan, szintén adománygyűjtési célból készült számok álltak a karácsonyi slágerlista élére, mint a Wherever You Are a Military Wives-tól és Gareth Malone-tól 2011-ben; a The Justice Collective The Hollies-feldolgozása, a He Ain't Heavy, He's My Brother egy évvel később, vagy a 2015-ös Bridge Over You a Lewisham és Greenwich NHS Choir előadásában.
Emellett a Do They Know It's Christmas?-t is többször feldolgozták, szintén óriási sikerrel: 1989-ben Kylie Minogue, Chris Rea és a Wet Wet Wet szállt be a Band Aid-be, az eredmény ismét egy első hely lett. Az eredeti 20 éves évfordulójára, 2004-ben elkészült remake-ben Bono, Chris Martin, Dido, a Busted Dizzee Rascal és a Radiohead tagjai énekeltek, megint csak első helyet szerezve az immár örökzöld slágernek.
2014-ben elkészült a Band Aid 30 is: Bono és Chris Martin mellett énekelt benne többek között a One Direction, Ed Sheeren, Sam Smith, a Bastille és Rita Ora is. Ezúttal a nyugat-afrikai Ebola-krízisre szerették volna felhívni a figyelmet, és először készítették el a dalt francia és német nyelven is. A szám több mint 300 ezer eladott felvétellel az első helyen nyitott az Egyesült Királyság slágerlistáján, de már a következő héten sem tudta tartani a vezető pozíciót. A fizikai megjelenését követően harmadik lett a listán, 25-ik Franciaországban, 2-ik Németországban, első pedig Spanyolországban és Írországban. A karácsonyi slágerlista tetejére tehát nem állhatott fel, azt Ben Haenow nyerte a Something I Need-del. Haenow a brit X-Faktor tizenegyedik szériájának győztese volt - az, hogy az ünnepi chart-ot is megnyerte, jelezte: ez már egy új kor.
A 2004-es Band Aid 20 után ugyanis a brit karácsonyi slágerlistát évekig a tévés énekes tehetségkutatók énekesei nyerték. Sokan az ünnepi listák identitáskrízisének nevezik ezt az időszakot, amikor olyan, a karácsonyhoz nem kapcsolható dalok foglalták el az első helyet, mint Shayne Ward That's My Goal-ja, Leona Lewis A Moment Like This-e, Leon Jackson When You Believe-je, vagy Alexandra Burke Hallelujah-feldolgozása. Ennek köszönhetően aztán 2009-ben internetes mozgalom indult, melynek célja az volt, hogy megakadályozzák, hogy ismét egy X-Faktoros versenyző nyerje meg a slágerlistát. Több mint félmillióan töltötték le pénzért a Rage Against The Machine 1992-es Killing in the Name című ikonikus protestszámát - végül nagy meglepetésre ez nyerte a karácsonyi dalversenyfutást.
A sikernek köszönhetően következő évben hasonló kezdeményezés indult: John Cage 4'33" című, szinte teljesen néma darabját akarták első helyre juttatni, amit az alkalomból Cage Against the Machine-nek kereszteltek. A felvétel a lista 21. helyéig kúszott fel, a győztes viszont ismét egy X-faktor alumni lett: Matt Cardle a When We Collide című számmal. Azóta Simon Cowell tehetségkutatója még két No.1 karácsonyi listás számot termelt ki: 2013-ban Sam Bailey, 2014-ben a már emlegetett Ben Haenow győzött egy-egy dalával - mindkettő szám bevételeit jótékony célokra fordították.
És hogy mi a helyzet ma? Már a fenti, protest-jellegű próbálkozások is jelzik, a karácsonyi slágerlista fénye megkopni látszik. Pár évvel ezelőtt, ha hiányoztak is a karácsonyi témák, legalább a karácsony lényege, a szeretet és az adakozás szem előtt maradt - ma már viszont ez sincs így. Sokáig úgy nézett ki, Ariana Grande bombasikerű Thank U, Next című dala nyeri a versenyfutást. Utolsó pillanatban viszont megérkezett egy LadBaby nevű youtuber, aki a Starship We Built This City című számáról készített paródiát, a kolbásztekercseket dicsőítve. Ez a We Built This City on Sausage Roll, ami már kifejezetten azért készült, hogy egyfajta viccként megnyerje a karácsonyi slágerlistát - sikerült neki.
(Via The National)