Plusz

Záróhangok Sopronból

2011.06.26. 14:00
Ajánlom
Színes műsorpalettájú záró koncert a kurzus legtehetségesebb résztvevőitől, historikus táncház és állófogadás zárta a soproni Régi Zenei Napokat. A műhelymunkák természetesen az utolsó napon sem szüneteltek: a táncosok a főpróbán korhű ruhákban táncoltak, egyes kurzusvezetők pedig még közvetlenül a koncert előtt pár órával tanítottak. Az egyhetes táborban szerzett tapasztalatokról, élményekről tanárokat és diákokat kérdeztem.

A szombati nap folyamán különös élményben lehetett része a Liszt Ferenc Kulturális Központ környékén sétálóknak. A historikus tánckurzus főpróbájára siető táncosok korhű öltözéke régi idők hangulatát idézte meg: az embernek olyan érése támadt, mintha egy kosztümös filmforgatásába csöppent volna. A főpróba előtt sikerült elcsípnem Czinege Ádámot, a tánckurzus egyetlen férfi részvevőjét, aki mellesleg a Zeneakadémia zeneszerző szakos hallgatója és a Hallgatói Önkormányzatának gazdasági alelnöke is. Ádám elárulta, bár a jelentkezéskor nem volt semmilyen előírás vagy előképzettségi kötelesség a tánckurzuson való részvételhez, az egyetemen két félévig látogatta Széll Rita Historikus táncok elmélete és gyakorlata nevű tárgyát, és ez inspirálta őt, hogy ide is jelentkezzen. Az egyhetes tánckurzus első napjaiban a vegyes csapatösszetétel miatt az alaplépéseket tanulták meg, a hátralevő napokban pedig a ma este bemutatásra kerülő koreográfiát gyakorolták. Ádám hozzátette, a historikus tánc nem egy könnyen elsajátítható műfaj: mind a koncentráció mind a művészeti érzék terén magas színvonalat megkövetelő, erősen szabályozott tánc, mely ugyanazt a kecsességet és hajlékonyságot várja el mindkét nemtől. Nem hiába tekintenek rá a klasszikus balett előzményeként.

Következőként Szokos Augustin szólítottam meg, akinek a nevéhez a Budapest Bach Consort nevű zenekar megalapítása mellett számos régi zenei koncert dirigálása is fűződik. Guszti második alkalommal látogatott el Sopronba és ez itt eltöltött időt igyekezett a legjobban kihasználni: a tábor valamennyi kurzusára behallgatott, de csembalistaként legtöbbet a kamarazenei kurzussal foglalkozott. A Régi Zenei Napokat több szempontból is kiváló lehetőség tartja. A kurzusrésztvevőkkel a szakma legnagyobb hazai és a külföldi képviselői foglalkoznak. Bilson, Standage és Vashegyi György óráin ugyanis nemcsak széleskörű lexikális tudást, hanem a gyakorlati tapasztalatokat is szerezhetnek a hallgatók. Ezen felül a régi zene szerelmeseinek arra is lehetősége nyílik, hogy jobban megismerjék a következő generáció zenészeit, leendő zenekari társaikat és kamarazenei partnereiket. Az ifjú karmester nem egy embert ismert itt meg, akit később koncertezni is hívott együttesébe. Kihasználva a lehetőséget, Guszti egy kisebb barokk zenei formációt is létrehozott a fesztivál alkalmával: eddigi zenésztársaival és a kurzuson megismert zenészekkel egy Händel áriát adott elő a záró koncerten, Nagy Bernadett mezzoszoprán közreműködésével.

A kurzus során szerzett tapasztalatairól a tanárok közöl Kolonits Klára énekművésznőt kérdeztem, aki idén a világhírű Nancy Argentát helyettesítette. Kolonits Klára a bécsi klasszikusokban és a barokk oratóriumban való jártassága jól illeszkedik az énekkurzus régi zenei profiljához, énektechnikája és stílusérzékenysége pedig biztosítéka annak, hogy a historikus és a hagyományos előadásmódnak egyaránt megfeleljen. Elmondása szerint a kurzusra jelentkezők széles merítésből érkeztek: található közöttük a középszinttől egészen a karrier előtt álló zeneakadémistáig. A művésznő hozzátette, a mesterkurzus súlypontját épp ezért nem is a koncertre való gyorstalpalós felkészülésre, hanem az elmélyült, gondos műhelymunkára helyezte. Ennek fényében elsősorban a darabokban gyakran előforduló technikai problémákra koncentrált, melyek megoldására aprólékos, szőrszálhasogató munka útján vezette rá a az énekeseket. A művésznő véleménye szerint az egyhetes intenzív kurzus után a maga szintjén mindegyik növendék sokat fejlődött. Továbbá azt is elárulta, hogy a tanításkor az énekesek visszacsatolásaival ő maga is rengeteget tanult, ezért is tartja kiemelten fontosnak tartja, hogy az énekművészek a koncertezés mellett már aktív korukban is elkezdjenek foglalkozni a tanítással.

A szombat esti záró hangversenyen a tábor legtehetségesebb növendékei a bécsi klasszikusok darabjai mellett Bach, Leclair és Quantz műveit játszották. A koncerten magasan kiemelkedett Baráth Emőke produkciója, aki ezúttal Mozart Cosí fan tutte című operájából a Per pietá, ben mio, perdona kezdetű rondóval varázsolta el a közönséget. A záró koncertet követően a tánckurzus is bemutatkozott, ezt követően Széll Rita invitálta historikus táncokra a közönséget. A meghívásnak a barokk veterán, Simon Standage sem tudott ellenállni, bő egy órán keresztül ropta az autentikus zenével kísért táncdarabokat. A táncos mulatságot állófogadás követte, majd a bátrabbak a Szent Iván éji éjféli tűzugrással búcsúztak az év legrövidebb és legfényesebb éjszakájától és egyben 27. soproni Régi Zenei Napoktól.

Programkereső

Legnépszerűbb

Jazz/World

Keith Jarrett agyvérzést kapott, soha nem léphet pódiumra többé

A jazzlegenda 2017-ben játszotta utolsó koncertjét, azóta nem állt közönség elé. A New York Timesban megjelent riport szerint két agyvérzés után részlegesen lebénult.
Klasszikus

„A halál életünk igazi célja” – írta Mozart haldokló apjának

Mozart haldokló apjához írt levele került a salzburgi Mozarteum Alapítvány tulajdonába. Két másik levéllel is gazdagodott a gyűjtemény.
Színház

Kétszáznál is többen támogatják az SZFE-t

Már több mint kétszáz oktató és kutató írta alá az ELTE petícióját, amit azért indítottak, hogy támogassák a Színház- és Filmművészeti egyetemet és kiálljanak az egyetemi autonómia mellett.
Könyv

Szeressük meg a saját történetünket! – interjú Tompa Andreával

„Tompa Andrea (1971) Kolozsvárott született. Budapesten él” – olvasható a lakonikus életrajz a Haza borítóján. Ez azonban tökéletesen összefoglalja a kötet alapproblémáját. Az írónő térben és időben szabadon mozogva vizsgálja a hazatérés lehetőségét, legyen az az új otthon, Magyarország, vagy a régi, Kolozsvár, ahol már az a kérdés, hogy van-e még visszatérés.
Színház

Szellemes és hátborzongató – interjú Pass Andreával

Pass Andrea A Jelentéktelen után újra Gogolhoz fordult inspirációért, ám ezúttal nem egy köpönyeg alá férkőzik be a Pétervári Fagy, hanem a ma színházában találjuk magunkat, ahová egy revizor, a kormánybiztos érkezik és reformokat követel. Az író-rendező a Nyakunkon a revizor munkafolyamatáról, karanténról, színházról és az emberekben lakozó frusztrációkról mesélt.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Plusz felhívás

Szerkesztő-újságírót keres a Fidelio

A Fidelio Magazint és a fidelio.hu-t kiadó Programmagazin Kiadó Kft. a hazai és nemzetközi kulturális életben jártas munkatársat keres szerkesztő-újságíró pozícióba.
Plusz ajánló

Botránykönyvek és filmsikerek a novemberi Fidelióban

Az ingyenes programmagazin novemberi számában többek között Horvát Lili mesél a velencei bemutatkozásáról, Lakatos Mónikát kérdeztük a WOMEX életműdíjról, de Földes Tamás is felidézte a múlt század egyik legnagyobb botrányhősét, Boris Viant. Lapozz bele online!
Plusz hír

Október végétől kapható a Vylyan Bogyólé

Hamarosan már bárki kortyolgathatja a Vylyan Pincészet legújabb nedűjét, a francia újbor készítésének hagyományait követő Bogyólét. A 2020-as palackokat Győri Katinka Laura, a Magyar Képzőművészeti Egyetem hallgatójának címkéje díszíti.
Plusz könnyűzene

A Qualitons, a Platon Karataev és a Mörk a leginkább exportképes zenekaraink itthon

Idén második alkalommal állította össze a külföldön is labdába rúgó könnyűzenei együttesek listáját a HOTS.
Plusz hír

25 ezer lopott régészeti emléket adott vissza Franciaország Marokkónak

Tizenöt éve történt a régészeti lopás, de csak most sikerült visszaszolgáltatni a tárgyakat Marokkónak. Az egész három tonnát nyom.