Plusz

Záróhangok Sopronból

2011.06.26. 14:00
Ajánlom
Színes műsorpalettájú záró koncert a kurzus legtehetségesebb résztvevőitől, historikus táncház és állófogadás zárta a soproni Régi Zenei Napokat. A műhelymunkák természetesen az utolsó napon sem szüneteltek: a táncosok a főpróbán korhű ruhákban táncoltak, egyes kurzusvezetők pedig még közvetlenül a koncert előtt pár órával tanítottak. Az egyhetes táborban szerzett tapasztalatokról, élményekről tanárokat és diákokat kérdeztem.

A szombati nap folyamán különös élményben lehetett része a Liszt Ferenc Kulturális Központ környékén sétálóknak. A historikus tánckurzus főpróbájára siető táncosok korhű öltözéke régi idők hangulatát idézte meg: az embernek olyan érése támadt, mintha egy kosztümös filmforgatásába csöppent volna. A főpróba előtt sikerült elcsípnem Czinege Ádámot, a tánckurzus egyetlen férfi részvevőjét, aki mellesleg a Zeneakadémia zeneszerző szakos hallgatója és a Hallgatói Önkormányzatának gazdasági alelnöke is. Ádám elárulta, bár a jelentkezéskor nem volt semmilyen előírás vagy előképzettségi kötelesség a tánckurzuson való részvételhez, az egyetemen két félévig látogatta Széll Rita Historikus táncok elmélete és gyakorlata nevű tárgyát, és ez inspirálta őt, hogy ide is jelentkezzen. Az egyhetes tánckurzus első napjaiban a vegyes csapatösszetétel miatt az alaplépéseket tanulták meg, a hátralevő napokban pedig a ma este bemutatásra kerülő koreográfiát gyakorolták. Ádám hozzátette, a historikus tánc nem egy könnyen elsajátítható műfaj: mind a koncentráció mind a művészeti érzék terén magas színvonalat megkövetelő, erősen szabályozott tánc, mely ugyanazt a kecsességet és hajlékonyságot várja el mindkét nemtől. Nem hiába tekintenek rá a klasszikus balett előzményeként.

Következőként Szokos Augustin szólítottam meg, akinek a nevéhez a Budapest Bach Consort nevű zenekar megalapítása mellett számos régi zenei koncert dirigálása is fűződik. Guszti második alkalommal látogatott el Sopronba és ez itt eltöltött időt igyekezett a legjobban kihasználni: a tábor valamennyi kurzusára behallgatott, de csembalistaként legtöbbet a kamarazenei kurzussal foglalkozott. A Régi Zenei Napokat több szempontból is kiváló lehetőség tartja. A kurzusrésztvevőkkel a szakma legnagyobb hazai és a külföldi képviselői foglalkoznak. Bilson, Standage és Vashegyi György óráin ugyanis nemcsak széleskörű lexikális tudást, hanem a gyakorlati tapasztalatokat is szerezhetnek a hallgatók. Ezen felül a régi zene szerelmeseinek arra is lehetősége nyílik, hogy jobban megismerjék a következő generáció zenészeit, leendő zenekari társaikat és kamarazenei partnereiket. Az ifjú karmester nem egy embert ismert itt meg, akit később koncertezni is hívott együttesébe. Kihasználva a lehetőséget, Guszti egy kisebb barokk zenei formációt is létrehozott a fesztivál alkalmával: eddigi zenésztársaival és a kurzuson megismert zenészekkel egy Händel áriát adott elő a záró koncerten, Nagy Bernadett mezzoszoprán közreműködésével.

A kurzus során szerzett tapasztalatairól a tanárok közöl Kolonits Klára énekművésznőt kérdeztem, aki idén a világhírű Nancy Argentát helyettesítette. Kolonits Klára a bécsi klasszikusokban és a barokk oratóriumban való jártassága jól illeszkedik az énekkurzus régi zenei profiljához, énektechnikája és stílusérzékenysége pedig biztosítéka annak, hogy a historikus és a hagyományos előadásmódnak egyaránt megfeleljen. Elmondása szerint a kurzusra jelentkezők széles merítésből érkeztek: található közöttük a középszinttől egészen a karrier előtt álló zeneakadémistáig. A művésznő hozzátette, a mesterkurzus súlypontját épp ezért nem is a koncertre való gyorstalpalós felkészülésre, hanem az elmélyült, gondos műhelymunkára helyezte. Ennek fényében elsősorban a darabokban gyakran előforduló technikai problémákra koncentrált, melyek megoldására aprólékos, szőrszálhasogató munka útján vezette rá a az énekeseket. A művésznő véleménye szerint az egyhetes intenzív kurzus után a maga szintjén mindegyik növendék sokat fejlődött. Továbbá azt is elárulta, hogy a tanításkor az énekesek visszacsatolásaival ő maga is rengeteget tanult, ezért is tartja kiemelten fontosnak tartja, hogy az énekművészek a koncertezés mellett már aktív korukban is elkezdjenek foglalkozni a tanítással.

A szombat esti záró hangversenyen a tábor legtehetségesebb növendékei a bécsi klasszikusok darabjai mellett Bach, Leclair és Quantz műveit játszották. A koncerten magasan kiemelkedett Baráth Emőke produkciója, aki ezúttal Mozart Cosí fan tutte című operájából a Per pietá, ben mio, perdona kezdetű rondóval varázsolta el a közönséget. A záró koncertet követően a tánckurzus is bemutatkozott, ezt követően Széll Rita invitálta historikus táncokra a közönséget. A meghívásnak a barokk veterán, Simon Standage sem tudott ellenállni, bő egy órán keresztül ropta az autentikus zenével kísért táncdarabokat. A táncos mulatságot állófogadás követte, majd a bátrabbak a Szent Iván éji éjféli tűzugrással búcsúztak az év legrövidebb és legfényesebb éjszakájától és egyben 27. soproni Régi Zenei Napoktól.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Így telt Vásáry Tamás 85. születésnapja

A torta egy zongorát mintázott, számtalan zenerajongó köszöntötte, este pedig a Fővárosi Nagycirkusz is meglátogatta. Vásáry Tamás augusztus 11-én ünnepelte a 85. születésnapját.
Jazz/World

Elkészült a Kossuth téri ünnepség és a tűzijáték zenéje

Az István király dicsérete című mű zeneszerzője Szarka Tamás, a Ghymes együttes alapító tagja, szólistaként Miklósa Erika operaénekesnő hallható.
Klasszikus

Ez a francia zenekar iPad-re cseréli a nyomtatott kottákat

Az Orchestre National d’Île-de-France a következő évadtól elfelejtheti a nyomtatott kottákat, 120 muzsikusuk ugyanis iPad-eket kap. De nem ők az egyetlen zenekar, akik lépést tartanak a technológiával.
Zenés színház

Decemberig nem lesz opera az Operában, de azért vannak jó híreink is

Szeptemberben Billy Elliotot játszanak az Erkel Színházban, a társulat vidéken, Székelyföldön, New Yorkban turnézik. Kihirdették a 2019/20-as évadot. Alighanem az Erkel Színház is be fog zárni két évre. Mutatunk néhány fotót az Eiffel Műhelyház és az Ybl-palota felújításáról is.
Színház

Vidéki előadások Budapesten

A Thália Színház szervezésében a Pesti Magyar Színház épületében rendezik meg idén szeptember 3–9. között a népszerű színházi fesztivált, amelyen hét nap alatt nyolc előadás várja majd a közönséget.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Plusz portré

Arábiai Lawrence élete a valóságban izgalmasabb volt, mint a filmen

Thomas Edward Lawrence néven született százharminc éve, 1888. augusztus 16-án, ismertté Arábiai Lawrence-ként vált. Az arab öltözetben járó, a nyelvet és kultúrát tökéletesen ismerő férfi egy személyben volt tudós, katona, titkos ügynök és kalandor, élete filmre kívánkozott. 1962-ben monumentális, Oscar-esővel jutalmazott eposzt forgattak róla.
Plusz szfinx

Új szfinx-szobrot találhattak Egyiptomban

Keveset tudni a frissen felfedezett szoborról, de a jelek szerint a gízai piramisok mellett álló világhírű látványosság mellett ez lehet a második egyiptomi szfinx.
Plusz ajánló

A színpad mint rituális tér – a Fidelio programjai a Sziget 7. napján

Vannak az életben olyan találkozások, amelyek egy csapásra megváltoztatják a világnézeted, amelyektől új emberré válsz. A Fidelio Színház- és Táncsátorban kedvedre válogathatsz a magyar és nemzetközi produkciók közül, amelyek garantáltan maradandó élményt nyújtanak. Íme a 7. nap kínálata.
Plusz hírek

Parazita élt a szemében - képet festett róla

Sok művész merít ihletet az saját élményeiből, akár szenvedéseiből - Ben Taylor viszont ennél is tovább ment: azt állítja, képének csak részben ő az alkotója.
Plusz ajánló

„A folyamatos mozgás tesz minket teljessé” – a Fidelio programjai a Sziget 6. napján

A Fidelio Színház- és Táncsátor hétfői kínálatában Cserepes Gyula lehámozza a nézők szégyenlősségét, miszerint a hangszer és a színpad érinthetetlen, a dél-koreai Silentium című produkció pedig bemutatja, hogyan töltődik fel a testünk és a lelkünk. Nézz be hozzánk!