Színház

Szembenézés saját magunkkal és online vetületeinkkel – A social media hatásairól láthatunk előadást a Trafóban

2023.02.08. 13:05
Ajánlom
A közösségi média és a magánszféra problematikus kapcsolódását bemutató, Túlságosan vékony falak című produkció március 17-én debütál a Trafóban. Az előadás a tragikus sorsú Gaby Petito és Brian Laundrie történetét körüljárva, a résztvevők személyes élményeivel kiegészülve szól a social media világáról.

Az alábbi cikk szponzorált tartalom, nem a Fidelio szerkesztőségének tagjai írták.

2021. június 18-án Gaby Petito vőlegényével, Brian Laundrie-val útra kelt, hogy valóra váltsák sokak elérhetetlen álmát, és világgá menjenek egy lakóbusszal. Az út eredetileg októberig tartott volna, akkorra terveztek megérkezni a lány szüleihez. Szeptember elején azonban Brian egyedül, Gaby nélkül tért haza a saját szüleihez. Az előadás a történetet körüljárva, illetve

a résztvevők személyes történeteit felhasználva igyekszik feltárni és árnyalt, problematikus valójában látni a közösségi médiát,

annak szereplőit, illetve az őket körülvevő világot, a világunkat.

Az alkotók az előadásról:

Kiderül, ki van a névtelen videók mögött...

Az elmúlt pár napban aggasztó videók kerültek fel egy álprofilra TikTokon: a felvétel készítője észrevétlenül követett négy magyar influenszert, B. Nagy Rét, Horváth Balázst, Kiss Imit és Szabó Hédit. Rengetegen szóltak hozzá a témához, néhányan aggodalmukat fejezték ki a tartalomgyártók biztonságával kapcsolatban, néhányan pedig a már jól ismert „minekmentoda” attitűddel viszonyultak a történethez. Sokan pedig kételkedtek a videók valódiságában. Hasonlóságokat véltek felfedezni, összefüggéseket feltételeztek a megfigyeltek között. A nyomozás TikTokon és Redditen is nagy port kavart. A megoldókulcs azonban a mi kezünkben van: eljutott hozzánk egy nyílt levél, mely teljes terjedelmében az előadás Facebook-oldalán olvasható.

tulsagosanvekonyfalak-114736.png

Túlságosan vékony falak (Fotó/Forrás: Staféta)

Részletek a nyílt levélből:

Mindenekelőtt szeretnénk elnézést kérni mindenkitől, aki az elmúlt pár napban aggódott Hédi, Réka, Balázs és Imi biztonságáért.

A TikTokon terjedő videókkal a social media korának néhány meghatározó jelenségére és problémájára szeretnénk felhívni a figyelmet. Mi a különbség az online és az offline személyiség között? Mi a magánélet határa? Lehet-e idegenekről felvételt készíteni a tudtuk nélkül?

Kit nevezhetünk közszereplőnek?

A magyar jogszabály, mint oly sok más esetben, ebben a kérdésében is homályosan fogalmaz.

Közszereplő-e az a fiatal nő, aki a parkolóházban telefonál? Nem. Közszereplő-e az a férfi, aki a parkolását próbálja kifizetni épp? Nem. Közszereplő vagy-e a boltban, az orvosnál, az utcán a családoddal, csak mert néha megosztod az életed egy-egy részletét? Nem.

A videós kampányunk a Túlságosan vékony falak című előadásunk első jelenete. A párbeszédre és közösségi alkotásra épülő előadás az online és az offline tér kereteit feszegeti. Az előadás egyféle asszociáció egy témára – élő kísérlet szembenézésre saját magunkkal és online vetületeinkkel. Közösségi színház négy influenszer és három színházi alkotó gondolataiból: B. Nagy RékaBódi ZsófiaGeorgita Máté DezsőHorváth Balázs, Horváth PannaKiss Imre és Szabó Hédi.

Mindenkinek, aki reagált a videókra, köszönjük, hogy ilyen formán részt vett az előadásunkban. Az alábbiakban ezeket a visszajelzéseket foglaljuk össze.

1) Számokban: az álprofil összesen 595 ezer emberhez ért el öt nap alatt, Réka duett-videóját 631 ezren látták, 550 komment gyűlt össze a videók alatt, valamint videós reakciók és privát üzenetek is érkeztek.

2) A reagálók körülbelül 40 százaléka aggódott az érintettek épségéért (sokan kommentben, sokan privát üzenetben).

3) Körülbelül 60 százalékuk feltételezett átverést a videók mögött, és/vagy hibáztatta az influenszereket (többnyire kommentben, néhányan privát üzenetben).

4) Több olyan reakcióvideó is készült, amely az érintett influenszerek ellen irányult, személyeskedés és már-már karakterrombolás formájában.

5) Az álfelhasználó kérdésére, hogy ki legyen a következő híresség, akit követ, rengeteg válasz, kérés érkezett kommentben.

A magánélet határainak kérdéskörén kívül a reakciók számos más kérdést is felvetnek: hogy befolyásolja a hírnév, vagy éppen a névtelenség az online aktivitást? Ez hogyan függ össze az offline személyiséggel? Mi az, ami eléri az ingerküszöböt, és miért?

Mindenkitől elnézést kérünk, akiben aggodalmat keltettünk. Habár a videóink megrendezettek voltak, de a próbafolyamat során elhanzgott valós történetek inspirálták őket.

Az influenszerek gondolatai:

  • Kiss Imre

Rólam fotót csak egyszer készítettek, fényes nappal, és mivel teljesen normális szöveges üzenet mellé küldte el egy követőm privátban, nem tulajdonítottam neki különösebb jelentőséget. Néhányszor viszont írták, hogy láttak egy bizonyos megállóban le- és felszállni a BKV-ra, és kérdezték, hogy ott lakom-e a környéken. Azóta van, hogy előbb szállok le, vagy tovább megyek. 

Nagyon tanulságos volt a kommentelőkből kiváltott reakció, hiszen az aggódástól kezdve a személyeskedésig mindent olvashattam. Az aggódást megértem, mert igen kiszolgáltatott az a helyzet, mikor valakit a tudta nélkül videóznak le. Nem kell influencernek lenni ahhoz, hogy az ember ennek a súlyát érezze. Ami viszont megdöbbentő volt: a személyeskedés. Azt gondolnám, hogy erre a szituációra nem lehet zsigeri gonoszságot írni, hiszen semmi különleges nem történik - emberek élik a mindennapjaikat, valamit cselekszenek. Tévedtem. Az online tér szabadsága bizonyos felhasználókból egy ilyen ártatlan videó esetén is kiváltja a gyűlölködést. Holott ha ezeket a helyzeteket a saját szemünkkel látjuk élőben, talán észre sem vesszük, annyira jelentéktelenek. Ha viszont felkerül valahova, egyből topic lesz - ahelyett, hogy elgondolkoznánk:

megéri ez az időnket? A kommentelésbe és a pro/kontra érvekbe fektetett energiát?

Van egy nagyon egyszerű kérdés, amit mindenki feltehet magának, mielőtt megnyilvánul (fotót/videót készít, személyeskedő/kedves kommentet ír) a social mediaban: "Szeretném, hogy velem ezt tegyék?" Ha erre nemleges a válasz, akkor elképzelhető, hogy az érintett személy is így érezhet. Lehet közhelynek nevezni, de attól még igaz: csak olyat tegyél mással, amit magadnak is kívánsz vagy eltűrsz.

Bízom benne, hogy az előadásban szórakoztató és tanulságos módon tudunk beszélni erről, és az online tér adta egyéb kérésekről. Az aggódó követőknek köszönöm, hogy szívükön viselték ezeket a videókat, továbbá elnézésüket és megértésüket kérem a figyelemfelhívásunk módjával kapcsolatban. A gyűlölködő és személyeskedő kommentelőknek pedig - az előző szabályból kiindulva - azt kívánom, amit ők másoknak.

 

  • B. Nagy Réka

Emlékszem, mikor a városban laktam, éppen igyekeztem hazafele, mikor egy fiatal társaság követni kezdett. Egészen a lakás ajtajáig a nyomomban voltak, így több kört is tettem a háztömb környékén, mire egyszer csak leszakadtak.

Sajnos sokan nem tartják tiszteletben a másik magánszféráját és sokan nem értik meg azt, hogy nem oké felvételt készíteni és pláne nem oké azt megosztani online, úgy, hogy az illető nem tud róla. Egy borzasztóan komoly probléma ez, sok, nagyobb követőszámmal rendelkező ismerősöm mesélt egészen hajmeresztő történeteket ezzel kapcsolatban.

Rengetegen reagáltak a videóra, már egy nap leforgása alatt. Sajnálom, ha valaki valóban aggódott, de megtette hatását, hiszem, kialakult egy diskurzus az emberek között a témával kapcsolatban. Szerintem sokakhoz eljutott az üzenet fontossága. És itt ennek még koránt sincs vége…

 

  • Horváth Balázs

Nagyon furcsa es védtelen érzést tud kelteni az emberben, hogy míg az egyik pillanatban teljesen szürke foltként közlekedik, úgy a social media hatására – és abból való tevékenységedből fakadóan – a másik percben minden mozdulatodat megfigyelhetik, vagy akár le is videózhatják.

Többször előfordult már, hogy ismeretlen emberektől kaptam saját magamról videót, hogy itt vagy ott látnak, láttak engem, ami egy bizonyos határig „rendben van”, hiszen az ember, ha kiteszi magát és az életének egy részét ezekre a felületekre, úgy valahol ez is egy velejáró dolog, hogy bárhol és bármikor megismerhető, azonban,

amikor elmosódnak a határok és a magánélet vonalai, azt a veszélyt is tartogathatja magában, hogy ez akármelyik pillanatban átmehet komolyabb, veszélyesebb szintekre.

 

  • Szabó Hédi

Ahogyan anno keringtek rémtörténetek arról, hogy az emberek nehezen választják szét a valóságot a tévében vagy a videójátékokban látottaktól, úgy néha a közösségi média és való élet határai is homályosnak tűnnek. Őszintén hiszem, hogy alapvetően több pozitívuma, mint negatívuma van ennek a felgyorsult információáramlásnak, de remélem nem kell évtizedeket várnunk arra, hogy ehhez morálisan alkalmazkodni tudjunk. Én úgy gondolom, mi négyen ékes példái vagyunk annak, mennyi mindent köszönhetünk a social media létezésének: karrierutakat, emberi kapcsolatokat, szórakoztatást, edukációt, csak hogy néhányat említsek. Ugyanakkor velünk is történnek nehezen kezelhető helyzetek. Nehéz néha megértetni az emberekkel, hogy amit ők látnak, az sosem a teljes kép, sosem az objektív igazság. Örülök, hogy ennyire szélsőséges eset nem történt velem, de arra volt példa, hogy valaki írt nekem egy üzenetet, hogy „tudja, hogy hol lakom, de nem akar megijeszteni”… hát nem jött össze, mert ez például egy nagyon is ijesztő tapasztalat volt. Hálás vagyok a saját közösségemnek, hogy értelmes, nyitott és mégis tapintatos emberek, de könnyen kerülhet bárki olyan helyzetbe, mint az itt vázolt eset.

Szerintem mi, ha elfogultak is vagyunk, latjuk az érem mindkét oldalát, hiszen felhasználók is vagyunk a különböző közösségi média platformokon. Nekünk is vannak példaképeink, számunkra szimpatikus emberek, akikkel szívesen váltanánk néhány szót, vagy készítenénk egy közös képet, ha adódna a lehetőség.

Sajnos olyan valóban előfordult, nem is egyszer, hogy valaki a tudtom nélkül készített rólam felvételt – legalábbis azt gondolta.

Mostmár létezik olyan jogi precedens, ahol kijelentették, hogy az influenszerek nem közszereplők. De ha ez meg is változna, hol van a határ?

Reméljük az előadásunkkal hasonló kérdéseket fogunk felvetni a közönségben, még ha a válaszokat néha mindenkinek saját magának is kell megtalálnia.

Bódi Zsófia – Georgita Máté Dezső – Horváth Panna:
Túlságosan vékony falak

Trafó Kortárs Művészetek Háza

Bemutató: 2023. március 17., 20:00

 

Alkotók:

B. Nagy Réka

Bódi Zsófia

Georgita Máté Dezső

Horváth Balázs

Horváth Panna

Kiss Imre

Szabó Hédi

 

Zene: Csizmás András

Fénytervezés: Langó Ádám

A produkció a Budapest Főváros Önkormányzat által meghirdetett Staféta program keretében valósult meg.

 

Az előadásról bővebb információ és jegyvásárlás ide kattintva.

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Túlságosan vékony falak (Forrás: Staféta)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Átadták a Magyar Filmakadémia Aranyérmeit

A filmszakmai egyesület a magyar kultúra napján adta át a Filmakadémia Aranyérmeket közössége azon tagjainak, akik kiemelkedő tevékenységükkel vagy akár életművükkel szolgálták a hazai mozgóképkultúrát. Márta Istvánt, Mikulás Ferencet és Novák Jánost is kitüntették.
Színház

A főváros létrehozza a pesti Jurányit a függetleneknek

A Jurányi Ház mintájára alkotó- és játszóhelyet kívánnak létrehozni a független színházaknak, kulturális műhelyeknek a főváros tulajdonában álló volt iskolaépületben, a XIII. kerületi Szabolcs utcában.
Klasszikus

Renaud Capuçon: „Kíváncsiság és öröm nélkül nem lehet muzsikálni”

Szerencsére gyakori vendég Budapesten a világhírű hegedűművész, Renaud Capuçon – nemrég a Budapesti Fesztiválzenekarral játszotta Mendelssohn e-moll hegedűversenyét január 17–19. között a Müpában, a tavalyi évadban pedig vezényelni is hallhattuk.
Könyv

Digitalizált formában elérhetőek Petőfi Sándor fiának, a fiatalon elhunyt Zoltánnak versei és levelei

Immár online hozzáférhető Petőfi Sándor és Szendrey Júlia gyermeke, Petőfi Zoltán (1848–1870) 135 verse, valamint 95 darabból álló levelezése az Országos Széchényi Könyvtár Kézirattárában őrzött Petőfi-hagyatékból.
Vizuál

Pataki Éva: „Mészáros Márta filmjei univerzálisak”

Mészáros Márta állandó alkotótársa Pataki Éva Balázs Béla-díjas író, forgatókönyvíró. A Fidelio őt kérte meg, hogy reagáljon arra a kivételes hírre, miszerint a francia Coproduction Office Mészáros Márta 14 filmjét, köztük az Örökbefogadást, a Kilenc hónapot és a Napló-trilógiát megvásárolta világforgalmazásra.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

„Meg kell őrizni” – megszólaltak a fővárosi fenntartású színházak vezetői a Kolibri ügyében

„A kinevezett igazgató pályázatából kirajzolódó koncepció nem felel meg sem a pályázati kiírásban rögzített profilnak, sem az épület adottságainak” – olvasható a Benkő Nóra, Erdődi Katalin, Gáspár Máté, Kováts Adél, Mácsai Pál és Máté Gábor által aláírt közleményben.
Színház gyász

Elhunyt Lukáts Andor

Életének nyolcvankettedik évében elhunyt Lukáts Andor Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművész, rendező – tudatta a Katona József Színház. Számtalan filmben szerepelt, talán a legismertebb alakítása az Eszkimó asszony fázikban volt.
Színház ajánló

Bolondok tánca a Radnótiban

Fergetegeset komédiázik vagy járja a Bolondok táncát a Radnóti Színház társulata. Korrupt politikusok, zavaros eszméket valló forradalmárok, naiv világmegváltók, opportunista hivatalnokok és egy szerelemre éhes polgármesterfeleség burleszket idéző ámokfutását látjuk a meglepően mai, abszurd kavalkádban.
Színház interjú

Hárs Anna: „Jó kezekben vannak a szereplőim”

Szerzőként már a második bemutatójára készül a Rózsavölgyi Szalonban. A Mákfagyit – Kálid Artúr és Jeney Luca főszereplésével, Dicső Dániel rendezésében – február 13-án mutatják be. Hárs Annát az utóbbi időben az önmagunkkal való szembenézés és a kimondott szó ereje foglalkoztatja leginkább.
Színház hír

„Az új igazgató tervei olyan elemeket tartalmaznak, amelyek ránk nézve nem kedvezőek” – a Kolibri társulatának nyílt levele

Január 23-án nyílt levélben fordult a nyilvánossághoz a Kolibri Színház társulata, ahol a közelmúltban igazgatóválasztás zajlott le, amelynek eredményeképp 2025. március elsejétől Zalán János vezetheti a gyermek- és ifjúsági színházat.