Színház

15 sor színház: @LL3t4rgIA

2025.10.08. 17:50
Ajánlom
„Nem kell ismerni a témaadó Büchner-darabot ahhoz, hogy felfogjuk az előadást, bár kapunk belőle némi kivonatot. Viszont a zenés-néptáncos jelenetsor is arra jó igazán, hogy példázza, milyenek a hétköznapok egy olyan fél-analóg környezetben, ahol a tanároknak nem elég 45 perc egy anyag átadására, míg a diákoknak 1 percnyi figyelem is sok.” – A Fidelio 15 sor-rovatát azért hoztuk létre, hogy mindenről beszámoljunk, ami kultúra. A következő rövid írás a Vígszínház @LL3t4rgIA című előadásáról szól. @LL3t4rgIA kritika. 15 sor színház.

Az X-esek többségében fanyalogtak, az Y-osok talán elvoltak vele, a boomerek helyében viszont nem lennék. Jómagam, milleniál-faktoros Z-sként, azaz – és most tanulunk egy új szót! – zilleniálként vegyes érzelmekkel távoztam a Vígszínház évadkezdő nagyszínpadi bemutatója után, de összességében pozitív az előjel. Bár két verzió élt a fejemben, alapvetően ki tudtam olvasni @LL3t4rgIA címét, de nem értettem, miért kell ennyire különcködni, a címválasztás mögött álló filozófia csak az előadás utáni reggelen vált világossá.

Nem tudod kiolvasni? – a megfejtés az, hogy nem is kell,

hiszen normál esetben egy @-al kezdődő szövegrészt nem olvasunk föl hangosan, az velünk csak a szkrollozás [értsd: közösségi médiás tartalmak böngészése] közben jöhet szembe. Ezen analógia mentén született meg egy olyan előadás, ami féléletű: a közösségi médiás platformok használatát képezi le, és ha valamit el tud mondani, akkor azt, hogy mi az a kimondhatatlan  – pont olyan, mint ’@LL3t4rgIA’.

A554861321_1468169618267721_7466906315263513951_njmasolata2-172237.jpg

Gyöngyösi Zoltán és Böröndi Bence @LL3t4rgIA című előadásban (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Vígszínház)

Ifj. Vidnyánszky Attila rendezése egy olyan világba vezet minket, ahol a múlt értékrendje nem találkozik a jelen problematikájával, és fingja sincs a jövőről, tehát a magyar iskolarendszer ad terepet az átfogalmazott Leonce és Lénának. Nem kell ismerni a témaadó Büchner-darabot ahhoz, hogy felfogjuk az előadást, bár az irodalomtanár (Zoltán Áron jól működik a bölcsészkarakterben) német romantikusok iránti rajongása okán így is kapunk belőle némi kivonatot. Viszont a zenés-néptáncos jelenetsor is arra jó igazán, hogy példázza, milyenek a hétköznapok egy olyan fél-analóg környezetben, ahol

a tanároknak nem elég 45 perc egy anyag átadására, míg a diákoknak 1 percnyi figyelem is sok.

Borbiczki Ferenc tornatanárként nagyon szerethető, ráadásul mesélhet, úgy, ahogyan csak ő tud, nem mellesleg abba a színészgenerációba tartozik, amelyiknek ez nagyon megy. 

A552965746_1468169534934396_2861733984206834452_nmasolata-172238.jpg

Jelenet a @LL3t4rgIA című előadásból (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Vígszínház)

Ötvös András makacs iskolaigazgatóján szétröhöghetjük magunkat, a két világ közt lavírozó iskolapszichológusként pedig Kovács Patrícia remekel Schnábel Zita gigantikus tornaterem-díszletében, Csontos Balázs elképesztő fényeiben. A vendégként érkező Böröndi Bence kis szerepeiben is sokat hoz a színpadon, az előadás legnagyobb felfedezettje számomra azonban a szintén vendég Szabó Sebestyén László, akit sosem láttam még ennyire felszabadultnak és pontosnak. A 15 sor rövidsége miatt most másokról nem írok, a főszereplőkről viszont muszáj megjegyeznem: Medveczky Balázs hatalmas teljesítményt nyújt, ahogyan egészen biztosan méltó partnere Márkus Luca, viszont én az előadást a fantasztikus koreográfiákért felelő Kondákor Ajsa Panka beugrásával láthattam.

ALletargia_ea_02__domolky_daniel_WEB_016masolata-172345.jpg

Jelenet a @LL3t4rgIA című előadásból (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Vígszínház)

Alapvetően nem vagyok elkötelezett híve ifj. Vidnyánszky színházának, sok aránytalanságot, üresjáratot tapasztalok rendezéseiben, és ezek megvannak @LL3t4rgIAban is, viszont ez számomra a legkomplexebb munkája, amelyben legjobban hasznosította tudását, ízlését, világlátását és humorát. @LL3t4rgIA bombasztikus és sok, mint maga a virtuális világ, ahol sosincs csend (a Vígben sem, előadás előtt, alatt, a szünetben és utána is megállás nélkül szól valami), a figyelemzavar leképezésén túl mégis valahogy közelebb engedett ahhoz a generációhoz, amelyről szól, és elmond valamit róla azoknak, akik nem értik. Jó volt látni, ahogy bevonódnak a középiskolások,

az előadás igazi kapudrog lehet nekik a színházhoz;

fülelve a megjegyzésikre pedig kiderült, szerették, de voltak (jogos) ellenvetéseik – mindez az önálló véleményalkotás első lépcsőfoka, hála érte!

A554861321_1468169618267721_7466906315263513951_nmasolata-172237.jpg

Márkus Luca @LL3t4rgIA című előadásban (Fotó/Forrás: Dömölky Dániel / Vígszínház)

Nem gondolom, hogy feltétlenül @LL3t4rgIA lesz a Vígszínház évadának legjobb előadása, de hogy ennél fontosabb dolog aligha történhet a nagyszínpadon, abban biztos vagyok.

Georg Büchner Leonce és Léna című műve nyomán: @LL3t4rgIA

Vígszínház

Rendező: ifj. Vidnyánszky Attila

Játsszák: Medveczky Balázs, Márkus Luca, Ötvös András, Kovács Patrícia, Gyöngyösi Zoltán, Waskovics Andrea, Borbiczki Ferenc, Karácsonyi Zoltán, Zoltán Áron, Igó Éva, Csapó Attila, Szász Júlia, Böröndi Bence, Szabó Sebestyén László, Kovács Tamás, László Rebeka e.h., Rigó Mária e.h., Laczkó Bálint e.h., Steenhuis Raul e.h., Bálint Bernadett, Harangozó Boglárka, Mozga Anna, Reider-Misik Renáta, Szabó Martina Dalma, Bálint Barna, Mezei Ábel

Bemutató dátuma: 2025. szeptember 20. 

Fejléckép: Medveczky Balázs és Márkus Luca @LL3t4rgIA című előadásban (fotó / forrás: Dömölky Dániel / Vígszínház)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

Enyedi Ildikó új filmje megmutatja, hogy egy fa is képes szeretni

A magyar rendező új filmje esélyt kínál arra, hogy a moziban ülve ne csak elképzeljük, hanem valóban megéljük és elfogadjuk egy olyan világ lehetőségét, ahol a természet velünk együtt rezdül, reagál és érez. Csendes barát kritika.
Színház

Európa legjobb új drámáit olvassák föl az Örkény művészei

Novemberben három alkalommal szervez felolvasószínházi eseményt az Örkény Színház a Merlinben.  Az Eurodram által Európa legjobb új kortárs színműveinek választott szövegeket az Örkény színészei fiatal rendezők közreműködésével viszik színre.
Vizuál

Februárban ismét lesz Magyar Filmszemle

Tíz versenykategóriával és két további szekcióval, szakmai programokkal, kerekasztal-beszélgetésekkel érkezik február 2. és 8. között a 45. Magyar Filmszemle. A fesztiválra már elindult a nevezés.
Klasszikus

Muzsika a város minden zugában – jön A zene éjszakája

November 20-án, A zene éjszakáján Pest és Buda legvagányabb sörözői, kávéházai, bisztrói és kulturális terei várnak minikoncertekkel a barokktól a jazzen át a filmzenékig.
Zenés színház

„Hamar tágítanom kellett a látókörömet a szereppel kapcsolatban” – Johanni van Oostrum, a Lohengrin Elsája

Európa vezető operaházaiban formálta meg Wagner Lohengrinjének hősnőjét a kiváló dél-afrikai szoprán, Johanni van Oostrum, a szerepet pedig hamarosan Budapesten is elénekli. Ennek kapcsán korábbi előadásélményeiről, a karakter motivációiról beszélgettünk vele.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Csuja Imre először beszél saját életéről a színpadon

Új szereplővel gyarapodik az Egy életem-sorozat: december 15-én debütál Csuja Imre Jászai Mari-díjas, érdemes művész egyszemélyes show-ja a MOMkult színpadán.
Színház ajánló

Trojkarácsony – Dosztojevszkijjel készül az ünnepekre a független színházi társulás

A Trojka Színházi Társulás december 21-i előadásának témája egyben következő bemutatótervük előtanulmánya, amelyben a zene, az irodalom és a színház egymásba fonódva teremtik meg Dosztojevszkij világának különleges atmoszféráját.
Színház ajánló

Európa legjobb új drámáit olvassák föl az Örkény művészei

Novemberben három alkalommal szervez felolvasószínházi eseményt az Örkény Színház a Merlinben.  Az Eurodram által Európa legjobb új kortárs színműveinek választott szövegeket az Örkény színészei fiatal rendezők közreműködésével viszik színre.
Színház kritika

Amikor a szomszédból ellenség lesz – Egy piaci nap Komáromban

A Závada Pál regényéből készült Egy piaci nap komáromi bemutatója a magyar történelem egyik kevéssé ismert epizódjának felelevenítésével a kirekesztés és bűnbakképzés természetéről beszél – keserű humorral és félelmetes pontossággal.
Színház hír

Újra fogadja nézőit a Gózon Gyula Kamaraszínház

Visszatért a Gózon Gyula Kamaraszínház – régi fényében, mégis újragondolva. A 120 éves épület teljes megújuláson ment keresztül, hogy a hagyomány és a modern színházművészet találkozásának helyszíne legyen.