Színház

20.

2009.06.12. 12:32
Ajánlom
Maga a mű látszólag töredékes, valójában zárt, összefüggő, lélegző, éllettelien mai történet. Még akkor is, ha amúgy nincs két egyforma előadás belőle.

"Nem akartunk mi Magyarországgal foglalkozni,

hanem inkább az emberekkel..."

 

Egy színházi előadás soha nincsen kész. (Lásd.: Magyar Színházi Legendárium, "Ascher Tamás" című fejezet, terjesztés: szájhagyomány) Bodó Viktor hajózási társasága (intézete, laborja) fontosnak tarja ezt a tényt az előadás címében is jelezni. A nulla pont egy továbbá azt is sugallja, hogy valami folytatás következik. 0.2, 1.0, ilyesmi. Bár erről maga a rendező sem szolgál egyértelmű információval. Mondott már olyat, hogy nem lesz folytatás, olyat is, hogy igen, legutóbb pedig azt közölte, hogy van terve, csak az túl drága. Vagyis még nem tudja.

Akkor lássuk az első előtti változatot. A hisztéria a pécsi színházi találkozón a hat órai Zsótér-előadás, az egri Velencei kalmár előtt tört volna ki - ha hagyják -, körülbelül kétszer annyian akarták megnézni, mint ahányan befértek rá. A fél hetes Bodóra csöndes tömeg várakozik. Akinek nincs jegye, az simán leülhet a széksorok elé a földre a Pécsi Nemzeti Eck Imre balettermében. Ez a Bérháztörténetek 0.1 huszadik előadása. A fáma szerint a viselkedéskutatás úgy indult a Szputnyikban, hogy meg kellett nevettetni 2 embert. Most itt ugyanez történik több emberrel. Bodónak illik a feladat. Az Akkuban például úgy röhögte végig a ReHab bemutatóelőadását, hogy ember nem tudott rajta kívül nevetni. (Jászay Tamás Kis reneszánsz semmittudó címen talált bele a dolog velejébe.) Itt nem ez a helyzet. Sőt. Előnevetők hadával kell megküzdenie az egyszeri nézőnek. És nevetünk. Zakatolva, döcögve, szakaszosan, fulladozva, elismerően. Nem csak kifelé. Befelé is. Az szinte még jobb. Közben meg a napi valóság pimaszul ránk törő tragédiáin is röhögünk. Ennek megvan az az egészen pofátlan hatása, hogy nevetés közben sírhatnékunk támad. Szó, mi szó, ha nagyon megszalad, olyan ez a POSZT, mint mikor egy baromi jó könyvet olvas az ember. Beindul tőle. És már nem csak a könyv jó, hanem minden. Az élet is.

Amúgy a színpadtérben hülyék gyülekezete. Ki-be rohangálnak egy (vagy több) lakásba. Kibérlik, nem bérlik, szexelnek, verekednek rövidre vágva, kurrog a galamb, elandalodunk, agyonütik. Órát tartanak, aztán az egyik néző kezébe nyomják, tartsa ő tovább. Mindez átverés is. Mégsem a hülyék gyülekezete. Ezek nem gombostűn vergődő csodabogarak. Ez itt a valóság. És még magyar is, ha úgy vesszük. Az ember valahogy úgy reagál rá, mint az ámokfutó a hírolvasó bemondóra. "Egy ámokfutó száguldozik az autópályán? Hülyeség. Ez itt mind az!!"

Hárman írtuk volna a Bérháztörténeteket, de végül nem lett írója - mondja a rendező a másnapi megbeszélésen , visítva a reneszánsz életörömtől. Nem lett, mert legyőzte őket az élet. A spontán poénok. Bodó egészen érdekesen csinál színházat. Az improvizációs technikákat úgy használja, mint mikor valaki egy komoly történetet kezd el mesélni a többieknek, és miközben meséli, néha belefut valami poénosba. Na, ő csak ezeket a poénokat emeli ki, és - itt jön a lényeg - ha bejön neki, kirajzolódik az egész komoly sztori. A huszadikon bejött. Maga a mű látszólag töredékes, valójában zárt, összefüggő, lélegző, éllettelien mai történet. Még akkor is, ha amúgy nincs két egyforma előadás belőle. Pont annyit mesél el, amennyit a mai nézőnek el kell mesélni, hogy megértse. Helyzetgyakorlat. Igen. Amennyiben minden színházi előadás az. Nem mellékesen hihetetlenül kor szerű művészet.

Annak idején volt valami egészen megejtő abban, ahogy Major Tamás és Gobbi Hilda tovább állt a Nemzetiből a Katonába a frissen alakuló társulattal. Hasonló érzés ez is. Rangos művészek, Csákányi Eszter, Lázár Kati, Lukáts Andor, Gyabronka József éreznek rá a dolog progresszivitására. Olyan inspirálóan hat rájuk a Szputynik légköre, hogy megsokszorozza művészi erejüket. Végtelenül egyszerű, letisztult eszközökkel, nagyon komolyan tréfálkoznak a nézővel. Említhetem Anger Zsoltot is, aki szintén Pécset járva bevállalta a "meztelen fenékkel magam alá pottyantok egy nagy barna darabot" jelenetet. (Eck Imre a falon nem lepődik meg, Forgách András másnap élőszóban kisesszét kerekít belőle.)

A Bodó köré szerveződő ifjú művészek valódi viselkedéskutatók. Szegényes laboratóriumi körülmények között kísértik a lehetetlent.

Az előadás végén a húsztagú Soharóza Kórus érkezik a színpadra, soha nem látjuk meg őket... Kis lámpákkal néha belevillognak a saját arcukba a sötétben, ennyi. Énekelnek, kimennek. Vége. A folyosón kint a társulat tagjai örömzenélnek. A szó szoros értelmében.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Zoboki Gábor: A Müpa tervezésében a szakmám és a szenvedélyem találkozott

Immár húsz éve, hogy a Müpa a hazai kulturális élet egyik legjelentősebb helyszínévé vált, nagy sztárok csodálkoztak el, milyen pompás akusztikai környezetben lehet itt muzsikálni. Zoboki Gábor építész felidézte a kezdeteket.
Plusz

Novák Péter, Blaskó Borbála, Szervét Tibor és Várdai István is állami elismerést vehetett át március 15-e alkalmából

Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter állami elismeréseket adott át a közelgő nemzeti ünnep alkalmából a Pesti Vigadóban, március 13-án.
Plusz

Ők kapták a legmagasabb állami kitüntetéseket 2025-ben

Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc évfordulója alkalmából a művészeti és a tudományos élet legrangosabb elismeréseit, Kossuth- és Széchenyi-díjakat, valamint Magyar Érdemrend kitüntetéseket adott át Sulyok Tamás köztársasági elnök.
Színház

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat, Barisnyikov videón köszöntötte

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat. A Rózsavölgyi Szalonban megtartott ünnepélyes díjátadón Pintér Béla mondott laudációt, míg a világhírű balettművész, Mihail Barisnyikov videóüzenet küldött.
Színház

Koncz Andrea: „Könnyen azonosulok a beatnemzedék lelkületével”

Koncz Andrea tizenhárom éve erősíti az Újszínház társulatát. A színésznővel új bemutatója, A hóhér kötele kapcsán színpadi időutazásról, a határon átnyúló pályakezdésről, Jack Kerouac-ról és a támogató családi háttérről is beszélgettünk.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

A Tháliában rendez Szikszai Rémusz

Elkezdődtek Friedrich Dürrenmatt A csendestárs című, sötét humorú tragikomédiájának próbái a Thália Színházban. A 2024/25-ös évad utolsó bemutatóját Szikszai Rémusz rendezi meg. A bemutatóra április 25-én kerül sor a Thália Télikertben.
Színház ajánló

Nyílt próbán mutatkozik be a Cyrano modern változata

Március 29-én, egy nyílt próba keretében találkozhatnak a nézők először Martin Crimp Cyrano-feldolgozásával, amely Edmond Rostand klasszikusának modern köntösbe bújtatott változata. A történetet Závada Péter fordításában, Pelsőczy Réka rendezésében ismerheti meg a közönség.
Színház hír

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat, Barisnyikov videón köszöntötte

Csákányi Eszter kapta idén a Psota Irén-díjat. A Rózsavölgyi Szalonban megtartott ünnepélyes díjátadón Pintér Béla mondott laudációt, míg a világhírű balettművész, Mihail Barisnyikov videóüzenet küldött.
Színház interjú

Koncz Andrea: „Könnyen azonosulok a beatnemzedék lelkületével”

Koncz Andrea tizenhárom éve erősíti az Újszínház társulatát. A színésznővel új bemutatója, A hóhér kötele kapcsán színpadi időutazásról, a határon átnyúló pályakezdésről, Jack Kerouac-ról és a támogató családi háttérről is beszélgettünk.
Színház interjú

Boldogan éltek… de mi jön utána? – interjú Cseh Judit író-rendezővel

A mesékben a boldogság örökké tart – a herceg és a királylány összeházasodnak, és boldogan élnek, míg meg nem halnak. A valóságban ez máshogy van. A ’mi jön utána?’-kérdését járja körül a Kultkikötő és az Összpróba Alapítvány legújabb előadása, amelynek bemutatójára március 13-án kerül sor a Szkéné Színházban. Az előadást rendező és részben író Cseh Judit mesélt a Boldogan éltekről.