Luca, Ottilia

POSzT 2009 - Működő forma (7. nap)

2009.06.11. 14:51

Programkereső

Akkor lehetsz hős, ha örök fiatal maradsz. Ha gyúrsz. Ha jól nézel ki. Aki öreg, az fölösleges.

Egy picit föllebbent a fátyol a Nemzeti Színház Biblia-projektjéről. Csak éppen annyira, hogy alákukkanthatunk, egy pillanatra szemügyre vehettük a "nagy művet". Aztán gyorsan le is takarták még egy évre.

A Művészetek Házában tartott fölolvasást a művekből néhány nemzetis színész, Alföldi Róbert vezetésével. A dolog előtörténete annyi, hogy tavaly, a Biblia évének keretében a Nemzeti Színház fölkért tíz kortárs írót, hogy írjanak darabot egy-egy parancsolatból. A március 31-i határidőre nyolc darab készült el, így Alföldi Nyolcparancsolatnak nevezte el a programsorozatot. Elmondta, hogy a következő utáni, tehát a 2010/2011-es évadban szándékozik mindet bemutatni, havonta egyet, ezek lesznek a Gobbi Színpad bemutatói. Valamint folyamatban van egy EU-s pályázat, amelynek segítségével magyarul, franciául, angolul és németül is megjelenhetne mind a nyolc dráma. Akik írtak: Darvasi László, Esterházy Péter, Garaczi László, Háy János, Rakovszky Zsuzsa, Vinnai András, Visky András és Závada Pál.

Tízparancsolat (POSzT felolvasó)
Tízparancsolat (POSzT felolvasó)

Esterházy kis szösszenetét olvasták föl, ő az első parancsolatból (Ne legyenek néked idegen isteneid én előttem) írt darabot, Én vagyok a Te címmel. A rendes Esterházy-poentírozás. Például: "A teremtés nem szakszervezeti ülés." Vagy: "Vajon van-e mai magyar darab bazmeg nélkül? Hát, most már nincs." Esetleg: "Egy rendes színházi szövegben nincs ennyi reflexió." Ő maga is külön világot teremt, összekacsintást vár az olvasótól/hallgatótól/nézőtől, tulajdonképpen kultúrtörténeti utalásokból, magyar mítoszokra reflektálva rakja össze a saját Istenképét.

Tízparancsolat (POSzT felolvasó)
Tízparancsolat (POSzT felolvasó)
Tízparancsolat (POSzT felolvasó)
Tízparancsolat (POSzT felolvasó)

A beszélgetésen már nem tudtam ott maradni, mert kezdődött a Fédra Fitness. Tasnádi István írta és rendezte a darabot a KoMa Társulatnak. A címszerepben Csákányi Eszter.

A fitnessterem bejáratánál kis kék nejlonokat kapunk a cipőnkre, utcaival belépni tilos. Kábé 30 fok van, vagy még több is, szandálra rávenni zorkó, nehezen bírom. (Amikor leülök a tornaszőnyegre, azonnal lerángatom.) Az előadás mitológiai beavatással kezdődik: a nagyteremben gyúrnak olyan színészbarátok, akik nem szerepelnek az előadásban, de beugrottak erre a kis időre. A figurákhoz passzoló gépekbe ültetik őket, Minotaurusz például  egészen úgy néz ki, mint egy bika, a két füle mellett, a feje fölött hajlik a két kis kar, amivel emelgetni kell a súlyokat. Amikor dióhéjban összefoglalták nekünk a krétai mondakör Fédrához kapcsolódó részét, elkezdődött az előadás. Betereltek minket a kisebb terembe, ahol valószínűleg az aerobik és kickbox órákat szokták tartani. Szaurosz (Zrinyi Gál Vince) kézisúlyokkal dolgozik, a kéttagú Kar (Lass Bea és Jelinek Erzsébet) hol aerobic gyakorlatokat végez, hol spinningel, de előkerül a fitnessball és a kangoo cipő is. A fekvenyomó padon fekszik valaki, én épp nem látom a fejét, de valószínűleg Scherer Péter, aki Thészeuszt játssza. Kómában van, beteg (az eredetiben csatát vezet, valahol nagyon messze). Ezért Fédra most a királynő, ő vezeti az országot. És beleszeret nevelt fiába, Hippolütoszba.

Fédra Fitness
Fédra Fitness

A sztori nem teljesen fedi az eredeti Phaedra történetet. Beemelődnek szereplők (Szaurosz, a testőr és bizalmas, Minitaurosz, Fédra korcs, kicsit debil gyereke - Katona László zseniálisan játssza a PSP világába temetkezett, korához képes éretlen fiút), de el is tűnnek (Theramenész, Hippolütosz nevelője, és Arícia, Hippolütosz szerelme). A súly a generációs problémákra tolódik. Akkor lehetsz hős, ha örök fiatal maradsz. Ha gyúrsz. Ha jól nézel ki. Aki öreg, az fölösleges. (Vicces, ugyanakkor vérfagyasztó volt Hippolütosz monológja arról, hogyha ő lesz a király, meggyilkoltat minden 60 év feletti lakost. A közönség arcába vágta uralkodásának legfőbb programpontját. Mivel most nézte a zsűri is, elég sok néző volt, akit ez a probléma hamarosan érintene, vagy esetleg már rég nem is élne...)

Fédra is bepróbálkozik az aerobic-kal, Hippolütosz mégis otthagyja, mert "Anyám, nem baszlak meg, öreg vagy." Csákányi Eszter itt talán élete legnagyobb belső átváltozását nyújtja. Átalakul az arca, szinte magától mosódik el a sminkje. A polgári, elegáns nagyasszonyból lassan, a szemünk láttára lesz egy visszautasított, öreg romhalmaz, akinek azért még annyi ereje van, hogy bosszúból megrágalmazza a fiút. (Aki itt, az eredetitől szintén eltérően nem hal meg.)

Érdekes módon itt működött az, ami az Éjjeli menedékhelynél nem. A fizikai megterhelés, a folyamatos mozgás teljesen magától értetődő. (Eszembe jut Alföldi Phaedra-storyja, amiben Hegedűs D. Géza a halott Hippolütosz holttestét behozva valóban olyan súlyú zsákot cipelt, mint Kamarás Iván. Hogy tényleg azt a súlyt érezze. És ez jó is volt.)

Este megnéztem a Házasságon innen és túlt. Szeretem, amikor Rátóti Zoltán önálló estezik. Ráadásul Háyt. Igaz és húsbavágó mondatokat hallunk, igaz és húsbavágó módon előadva. Értik egymást, a szöveg és a színész. Kis, mindennapi történetek megcsalásról, titkolt betegségről, a férjkeresés kudarcairól, a házasság örömeiről és poklairól. Aki a nézőtéren ül, kortól és nemtől függetlenül legalább két novellában érintve érzi magát. De inkább többen. És ez jó, mert beszipkáz, anélkül, hogy túlságosan fájna. Mindenesetre megkarcol.

Házasságon innen és túl - Rátóti Zoltán
Házasságon innen és túl - Rátóti Zoltán

Hazafelé menet Paprikajancsiba ütközöm. Pályi János felnőtt bábelőadása. Felnőttek ülnek a kis gyerekpadokon, és épp úgy szórakoznak, bekiabálnak, mint néhány órával ezelőtt a gyerekek. Paprikajancsi a feleségével küzd, átveri a dokit, megtapasztalja a gyereknevelés nehézségeit. A séma, a forma ugyanaz, csak palacsintasütő helyett szőnyegporolóval, cumisüveggel, injekciós tűvel, papírforgóval ütik egymást, így hihetetlenül mulatságos az egész.

Paprikajancsi
Paprikajancsi

Éjjel fesztiválklub. Van, akivel évente egyszer találkozunk, itt. Van, akivel egész évben találkozunk, csak itt nem keveredünk egymás mellé. Csak integetünk. Furcsa világ ez.