Aladár, Álmos

Elkészült A törött nádszál díszlete

2010.01.04. 12:16

Programkereső

Mi következhet még a mélybecsúszás és a csernobili robbanás után? - teszi fel a kérdést Csanádi Judit, díszlettervező, amikor arról kérdezem, milyen lesz Márton László történelmi trilógiájának harmadik része.

Csanádi Judit
Csanádi Judit

A törött nádszál a vég, ahonnan már nincs tovább, ahol mindenki elveszíti emberi mivoltát, és az esélyt is arra, hogy méltósággal haljon meg. Egy dögkútba, kráterbe terveztem az utolsó részt, s ez a tér valamelyest megidézi az előzőeket. Ez a darab ráismertet a nemzeti tragédiáinkra, jelenünkre.

 

- Néhány hónapja kaptál World Stage Designe-díjat Szöulban A nagyratörő és Az állhatatlan díszleteiért. Hogy lehet ezt túlszárnyalni?

- Meg kell mondjam, ez a harmadik rész tetszett a legjobban. Ez a legtömörebb, talán epilógusnak is felfogható. Végkifejletéhez jut mind a darab társadalmi, mind nemzeti és magánéleti vonala. Az hajtott, hogy ne az előző két díszlet inspiráljon, hanem ezt a darabot mint önálló élőlényt tudjam nézni, ez szólaljon meg bennem. Utána majd megtalálom a következetes megoldást. Az előadásból indulok ki: hogyan lehet olyan térrel megsegíteni a cselekményt, hogy a legelevenebben jöjjenek létre az emberek közötti szituációk. Az volt az első gondolatom, hogy zárjuk össze a szereplőket, és valahol lentre tegyük a játszóteret.

- Tehát megint megdolgoztatod a színészeket...

- Ez lehetőség nekik, optimális játékterek jönnek létre. Szerettem volna, ha a néző, sok olyan dolgot lát, ami nincs is jelen. Van egy nagy jelenet a darabban, a csata, ami olyan sűrű ködben zajlik, hogy senki sem tudja, ki a barát és ki az ellenség Egymást ölik meg az azonos oldalon állók. Ez ugyan megmenti a magyarokat, de rengetegen meghalnak. Ez a köd a trilógia metaforájává vált számomra. Innen jött az ötlet, hogy ezt a homályt szélesítsük ki az egész előadásra. Ássunk egy nagy gödröt, csak tükrön keresztül mutassuk meg, mi történik. Minden reflexió, és tulajdonképpen mindig ködben vagyunk. A zenekari árok nem látható a nézőtérről. Az egész színpadot egy virágállvánnyal kerítjük el a nézőtértől. Ez felnagyított változata a második rész díszletének. A dögkút színpadon lévő oldalai pedig a háztető fordítottja. A ködben nem látni, kit ütsz, csak a pillanat dönti el, hogy mit csinálunk, a véletlenen múlik, hogy jót cselekszünk vagy nem. Ez igaz a mindennapi életünkre is. Egyik nap jónak tűnik, ahogy döntöttünk, majd egy hét múlva kiderülhet, hogy mekkora hibát követtünk el.

 

(Az előadás bemutatója január 8-án lesz az egri Gárdonyi Géza Színházban. A rendező Csizmadia Tibor, a főbb szerepekben Schruff Milán, Bozó Andrea, Safranek Károly, Nagy András, Kaszás Gergő és Mészáros Máté látható.)

 

Megosztás