Fülöp, Evelin

A sárkányok melankóliája

2010.01.19. 16:23

Programkereső

Behavazott tisztáson egy lerobbant autó. Ki tudja, meddig tart a javítás… Miközben a veszteglő rockerek elsörözgetnek, az utánfutóból számos „apró” csoda kerül elő. Igazi színpadi alkotófolyamat tanúi lehetünk január 21-én és 22-én a Trafóban.

Mitől olyan nyugtalanító, amikor azt látjuk, hogy egy színész olyan természetességgel sétál át a színpadon, mintha csak a saját lakásában közlekedne? Mitől olyan izgalmas, amikor megjelenik egy kutya a színpadon? Mitől jövünk annyira zavarba, amikor azt látjuk, hogy ott beszélgetnek előttünk a színészek, de egy szavukat sem halljuk, mintha valaki letekerte volna a hangot? Miért kezdünk el fázni, amikor egy erdő lekicsinyített, rekonstruált mását látjuk? Miért érezzük úgy, hogy egy autó megjelenése erőszakos beavatkozás a színpadi térbe?

Philippe Quesne és a 2003-ban - színészekkel, képzőművészekkel, táncosokkal, zenészekkel és egy kutyával - alapított Vivarium Studio nevű francia társulat mechanikus munkával és laboratóriumi aprólékossággal keresi a válaszokat ezekre a kérdésekre, amelyek a drámai műfaj alapvető konvencióit kérdőjelezik meg. Dominószerűen egymásba fűződő előadásaik utolsó darabja, A sárkányok melankóliája is - minden látszat ellenére - határozott zenei alapokra (középkor és hard rock), valamint számos művészettörténeti (Goya és Dürer) és irodalmi (Beckett és Artaud) előképre épül. A sárkány archetipikus lény, minden korban és minden kultúrában van megfelelője; a melankólia pedig a romantika óta az alkotó, a világra válaszokat kereső ember szükségszerű állapota.

"Sok időt töltünk együtt, kiállításokra járunk, filmeket nézünk, zenét hallgatunk... Többen a színpadtér kialakításában is részt vesznek. A próbák értelme éppen abban van, hogy csomó mindent kipróbálhatunk. Elég vegyes alapanyagokból dolgozunk: az irodalom, a társadalomtudományok, a képzőművészet, a film, a képregény mind-mind jelen van a munkáinkban. Az előadás pedig apró jelzésekből, utalásokból, a színészek gesztusjegyeiből és szóhasználatából alakul azzá, ami. A kompozíciót az ötletek és az egymásra hatások határozzák meg. A történet pedig időközben szépen lassan kialakul." (Philippe Quesne, a társulat vezetője az alkotás folyamatáról - Antoine Baecque interjúja a 2008-as Avignoni Fesztiválon)

 

2010. január 21., 22. 20:00 - A sárkányok melankóliája - Trafó - Kortárs Művészetek Háza

Koncepció, rendezés, színpadkép: Philippe Quesne / Vivarium Studio

Szereplők: Isabelle Angotti, Zinn Atmane, Rodolphe Auté, Hermès, Sébastien Jacobs, Émilien Tessier, Tristan Varlot, Gaëtan Vourc'h

Január 21-én az előadás után a rendezővel Tompa Andrea kritikus beszélget.