Árpád

Elhunyt Ellen Stewart, a La MaMa alapítója

2011.01.19. 08:00

Programkereső

Az off-off-Broadway egyik legjelentősebb színházának megalapítója 2011. január 13-án, 91 éves korában hunyt el.

Az ötvenes években a Broadway ellenében indult el az az áramlat, amelynek célja a kísérletezés és a fiatal színházi szakemberek lehetőséghez segítése volt. A kommersszel szembeni mozgalom azonban lassan megadta magát, az experimentális színházcsinálók, köztük nem professzionális, képzett színészek még kijjebb szorultak. Az Off-Off-Broadway egyik legelismertebb csoportja az Ellen Stewart alapította La MaMa Experimental Theatre Club volt, később azonban több alapítvány támogatta az itt folyó munkát, és az olasz Umbria tartományban, Spoletóban is megnyílt "fiókintézménye". A szélsőségesen szertelen játékmód meghonosítása mellett jelentős szerepet játszott fiatal amerikai szerzők népszerűsítésében is. Egy alkalommal Harvey Feirstein úgy nyilatkozott, az az amerikai színház, amit ma ismerünk, nyolcvan százalékban a La MaMából indult.

Ellen Stewart
Ellen Stewart

Ellen Stewart életét nem könnyű összerakni. Vannak források, amelyek szerint Chicagóban és vannak, amelyek szerint Alexandriában született 1919. november 7-én; az sem teljesen biztos, hogy Larry Lebanus Hovell a törvényes férje volt-e, bár közös gyermekük szintén erre a névre hallgatott. Mindenesetre ahány alkalmommal kérdezték, szinte annyi verziót találunk a La MaMát megelőző időkről, Stewart ugyanis szerette a legendákat. Az ötvenes években a Fifth Avenue-n levő Saks fehérneműrészlegében dolgozott, ahol rövidesen fűzőket tervezett. Ezt a tevékenységét párhuzamosan a La MaMával a hatvanas-hetvenes években Victor Bijou-nál folytatta. Nevét azonban nem divattervezőként, hanem színházcsinálóként - amihez egyébként mindenféle gyakorlat nélkül fogott -  ismerik szélesebb körben.

Az eredeti La MaMa E.T.C. a Keleti Kilencedik utca 321. alatt nyitotta meg kapuit 1962. július 27-én Café La MaMa néven. Célja az volt, hogy a színházzal kacérkodó, drámaírást ambicionáló mostohatestvérének és annak egy barátjának legyen helye próbálkozni. Akkoriban az East Village olasz lakói nem akartak fekete szomszédokat, azt hitték, az alagsori fekete nő bordélyt üzemeltet, azért járnak hozzá fehér férfiak. Színház helyett aztán Stewart kávéházi engedélyt kapott. Az első színpadra állított darabok Leonard Melfi Lazy Baby Susan, Michael Locasio A Corner of the Morning és egy Tennessee Williams-novella voltak. Időnként úgy kellett berángatni a nézőket az utcáról...

Játszottak a Second Avenue-n, aztán a jött néhány köztes megoldás, mert mindig költözni kellett, míg rátaláltak a ma használt, a Keleti Negyedik utcában található helyre. A McNeil Lowrytól kapott 25.000 dollárból megvette az épületet, és indult a munka. (Azóta két száz és egy közel háromszáz férőhelyes termet alakítottak ki, továbbá galériát, archívumot, próbatermeket találhatunk a 74 A Est Fourth Street címen.) Stewart producerként, színészként, rendezőként, librettistaként és zeneszerzőként egyaránt működött. Ő mutatta be Amerikának Jerzy Grotowskit, Kazuo Ohnót, Tadeusz Kantort és Andrei Serbant, de Peter Brook párizsi társulatát is általa ismerték meg az Egyesült Államokban. Innen indult Al Pacino, Robert De Niro, Harvey Keitel, F. Murray Abraham, Olympia Dukakis, Richard Dreyfuss, Bette Midler, Diane Lane és Nick Nolte pályája, Lanford Wilson, Harvey Fierstein, Maria Irene Fornes, Adrienne Kennedy első drámáit itt játszották; a legismertebb zeneszerzők, akik a La MaMából kerültek ki Elizabeth Swados, Philip Glass és Stephen Schwartz, illetve olyan rendezők dolgozak az Ellen Stewart irányította intézményben, mint Robert Wilson, Tom O'Horgan, Richard Foreman, Joseph Chaikin vagy Meredith Monk. A Public Theater és az Open Theater sem jött volna létre, ha nincs a La MaMa.

Több ezer előadást játszottak a La MaMában, mindegyik úgy kezdődött, hogy felment Ellen Stewart a színpadra egy kolomppal a kezében, amivel jelezték a nézőknek, ideje elfoglalni a helyüket, és elmondta, hogy a La MaMát a drámaíróknak és a színház minden megnyilvánulási formájának szentelik. Az elmúlt évtizedekben mintegy hetven országból érkeztek ide színházat csinálni. A színészek fizetése a jegyárakkal egyetemben rendkívül alacsony volt, a kezdeti időszakban az sem számított ritkának, hogy a színészek egész csalájukkal beköltöztek a La MaMába. A kísérleti előadások közül némelyik nagyobb színpadokra került, a Godspell a Broadway-sikert is meghozta. Számos kormánykitüntetés és jelentős összeggel járó ösztöndíj mellett - amelyeket a színházra fordított - 1993-ban a Broadway Hírességeinek Csarnokában is - az Off-Off-Broadwayről elsőként - megkapta az őt megillető helyet.

Néhány hónappal ezelőtt, amikor Andrei Serban a Három nővért rendezte Budapesten, annyit mondott, Ellen Stewart nélkül elképzelhetetlen a La MaMa. Lehet így hívni egy épületet, egy helyet, de a név mögül Stewart nélkül hiányzik a szellemiség. 2011. január 13. óta a La MaMa Ellen Stewart nélkül áll.