Szilárda

Színikritikusok Díja - a legjobb alakítások

2011.09.12. 01:11

Programkereső

Színházi Kritikusok Céhe nyilvánosságra hozta a 2010/2011-es évad legjobbjainak névsorát. A díjátadóra szeptember 25-én kerül sor a Magyar Színházban. A gála műsorvezetői Csákányi Eszter és Pál András, rendezője Pelsőczy Réka. Sorozatunkban végignézzük a 15 kategóriát, és arra kérjük Önöket, latolgassák velünk az esélyeket!

A Színházi Kritikusok Céhe idén 31. alkalommal nyújtja át az előző színházi évad legkiemelkedőbb teljesítményeit elismerő Színikritikusok Díját. A kritikusok legalább évi kilencven premier megtekintése után voksolnak a legjobbakra. A tizenöt kategória mindegyikében három-három (vagy szavazategyenlőség esetén több) jelölt verseng, s hogy közülük ki kapja a díjat, az csak 2011. szeptember 25-én este a Magyar Színházban rendezett ünnepélyes díjátadón derül ki. A nagyközönség számára nyitott gálaműsort Pelsőczy Réka rendezi, az est műsorvezetői Csákányi Eszter és Pál András. A teljes jelöltlistát ide kattintva olvashatják.

A legjobb női főszereplő kategóriában három színésznő verseng.

Fullajtár Andrea a Nordost című előadásban nyújtott kimagasló alakítást. A Katona József Színház produkciója, amelyet a Kamrában játszanak, három női sors története. 2002. október 23-án negyvenkét csecsen terrorista elfoglalta a moszkvai Dubrovka Színházat. Félbeszakították a Nordost című musical előadását, és túszul ejtettek nyolcszázötven embert. A háromnapos túszdráma százhetven ember halálával végződött. Fullajtár Andrea Tamarát, az özvegy orvosnőt alakítja, akinek férje Csecsenföldön halt meg, miután ő is embert ölt kötelességből. A  mindvégig katatón módon magyarázatot kereső, hivatásának esküje által azonban kötött asszonyt a színésznő megrendítő érzékenységgel játssza. 

Fullajtár Andrea - Nordost
Fullajtár Andrea - Nordost

Mészáros Sára az egri Gárdonyi Géza Színház utolsó Csizmadia Tibor által összeállított évadában nyújtott kimagasló teljesítményt. A Zsótér Sándor rendezte A selyemcipő a színház első premierje volt a 2010/2011-es szezonban. Paul Claudel regénye a hit és a szerelem, az összetartozás keresésének útvesztőjébe vezeti az olvasót és a nézőt. Mészáros Sára alakításában Doña Prouhèze mindvégig képes megmaradni tisztán, éterien ebben a misztikus világban, és a színésznő egyaránt képes közvetíteni Claudel filozófiáját és az azt illető, a rendező által megkívánt leheletfinom, játékos iróniát. 

Ötvös András, Mészáros Sára - A selemycipő
Ötvös András, Mészáros Sára - A selemycipő

"Egyszer feketére festettem a fogaim, és azóta se tartom illendőn kivillantani a fogam fehérjét, ezért, nevetéskor, íme, mutatom, mint egy kisleány, íme, mutatom, mint egy ártatlan kisleány, íme, mutatom, a szám elé kapom a kezem. Egyszer, az előzőtől nem függetlenül, azt hittem, de csak egy pillanatra, tessék nekem elhinni, nem volt több néhány másodpercnél, azt hittem, én vagyok a japán abc. Hu-hú, leírhatatlanok voltak a következmények! Elmondhatatlanok. (csönd) Nem is tudom elmondani." Ezt a szöveget a Királynő, azaz Molnár Piroska mondja, akiről kritikusunk lakonikus tömörséggel így írt: "Molnár Piroska (Királynő) pedig olyan női stílusgyakorlatokat ad, hogy beleremegnek még a Wesselényi-féle összeesküvés színpadon tartózkodó tagjai is. Egytől egyig." Molnár Piroska a Nemzeti Színházban ősbemutatott Én vagyok a Te főszerepéért kapta a jelölést.

Én vagyok a Te - Molnár Piroska (Nemzeti Színház - fotó: SzoFi)
Én vagyok a Te - Molnár Piroska (Nemzeti Színház - fotó: SzoFi)

A legjobb férfi főszereplő kategória nomináltjai szintén hárman vannak.

Fekete Ernőről, aki A mizantróp Alceste-jét alakítja a Katona József Színházban, így írt kritikusunk: "Fekete Ernő mizantróp Alceste-je példa arra, hogy minden, az emberiség jobbítását célzó kísérlet eleve kudarcra van ítélve. Ugyanakkor példa az effajta kísérletek permanens szükségszerűségére is. Az előadás a szokásosnál valamivel jobban belelát Alceste-be. A hódolók tekintetének fényében fürdő, életigenlő Célimene iránti szenvedélye erősen megszelídül. (A hódolók tekintetének tört fényén kívül nem sok fény teríti be a Katona csaknem teljesen üresen hagyott színpadának szándékosan prózai látványvilágát.) Ok-okozati összefüggések uralják a figurák emócióit, nem csak az érzelmeiket különféle javakért árulókét, de a jó mizantrópunkét is. Az emberiség megjobbításán fáradozó embergyűlölő a saját sorsán sem tud jobbítani. Fekete a rendezővel együtt elkerüli azt a csapdát, hogy Alceste-tel szemben ne legyenek komoly fenntartásaink." 

A mizantróp - Fekete Ernő (Katona József Színház - fotó: SzoFi)
A mizantróp - Fekete Ernő (Katona József Színház - fotó: SzoFi)

Keresztes Tamás vendégszereplése a Centrál Színházban szintén jelölést ért. A Cabaret konferansziéjaként fellépő színészről kritikapályázatunk résztvevői így írtak: "Keresztes Tamás, aki tündököl a szerepben, nemcsak dramaturgiailag, hanem színészi jelenlét tekintetében is magáévá teszi a darabot." "Keresztes (a fosse-i konferanszié visszafogottsága révén túlvilági alakjával szemben) hiperérzéki, megtestesült kísértet, amit a jelenetek és megjelenési formák közti váltásokkor ugyanolyan túlvilágiságot sugalló neurotikusan rángatózó mozgásformával érzékeltet." "Keresztes Tamás a szerepben kétségtelenül zseniális: töretlen energikussággal visz színpadra bármilyen végletességet, szuggesztív színpadi jelenléte pedig uralja az előadást."

Cabaret - Keresztes Tamás (Centrál Színház - fotó: SzoFi)
Cabaret - Keresztes Tamás (Centrál Színház - fotó: SzoFi)

A Nehéz főhőse Háy János mindenkori főhőse: a vidékről tizenévesen Budapestre kerülő fiatalember, aki szülei egyetértésével, sőt támogatásával megszakítja a végtelennek tűnő családi láncot, kiszakad az otthoni fészekből, "különb" lesz, mint ősei, megváltja a nemzetséget stb. Aztán az illúziók kicsorbulnak, ahogy kell. Régi otthonát elveszíti, újat a nagyvárosban nem lel, noha minden próbálkozása arról szól, hogy megteremtse "saját életét". S ez a saját élet a törvény és véletlen által meghatározottan kétségbeejtően kiszámítható... Mucsi Zoltán a Bárka Színházban szikár alakítást nyújt, tömören fogalmaz, a komor, sötét tragikumot azonban a röhejes magyar valóság sokárnyalatú szürkéjére képes oldani. 

Nehéz - Mucsi Zoltán (Bárka Színház, fotó: Garamvári Gábor)
Nehéz - Mucsi Zoltán (Bárka Színház, fotó: Garamvári Gábor)

A legjobb női mellékszereplő kategóriában három színésznő várja a gálát.

A Nehéz Lázár Kati szavak nélküli bravúráriája. Gesztusai, tekintete, jelenléte teszi az Anyát a Fiú univerzumának, minden életerőtereinek középpontjává. 

Nehéz - Lázár Kati (Bárka Színház, fotó: Garamvári Gábor)
Nehéz - Lázár Kati (Bárka Színház, fotó: Garamvári Gábor)

Szirtes Ági alakításában Harkocsányné a Katona József Színház Cigányok című előadásának mindkét felvonásában, múlt és jelen időben is fájdalmasan ismerős, amint zsigeri (világ)magyarázatokat keres és mond ki, hogy okkal magyarázza a képtelenséget, és hogy elevenen megtestesítse azt, amit normális világokban lehetetlen. 

Pálmai Anna, Keresztes Tamás, Kovács Lehel, Szirtes Ági - Cigányok
Pálmai Anna, Keresztes Tamás, Kovács Lehel, Szirtes Ági - Cigányok

Törőcsik Mari a Maladype Színházban vendégeskedett, s ez újabb jelölést ért a színikritikusoktól idén életműdíjat kapó színésznőnek. A Figaro házassága Marcelinájaként - akire a színlap szerint "rá vannak terhelve a dolgok" - annak a tragikumát mutatja meg a bölcs rezignációtól a zsizsgő-vibráló őrületig terjedő elképesztő hangulatingadozások közepette (és által), milyen az, amikor egy nőségében (látszólag?) kiszáradt asszony monomániásan férfira és családra vágyik. 

A legjobb férfi mellékszereplő kategória is hármas jelölést hozott.

Kaszás Gergő az egri Gárdonyi Géza Színház előadásában hideg, látszólag unott, rezignáltsága mögött azonban romlott és kegyetlenül számító Mosolygót alakít, aki - s ez nem kérdés - tökéletesen biztos, hogy a végén mindent visz. 

Kaszás Gergő
Kaszás Gergő

Kocsis Pál a kaposvári Játék a kastélyban Almádyja. A figura színét és visszáját is megmutatja, hiányzik belőle minden sztereotípia, ami a Molnár-karaktert illeti: nem felfuvalkodott hólyag, hanem szebb napokat is látott, egykor tehetséges színész, nem gátlástalan, ifjú színésznőcskék után rohangászó szoknyapecér, hanem családi állapotával, életkorával folyamatosan küzdő, lelkiismerettel is bíró férfi.

Kocsis Pál, Grisnik Petra - Játék a kastélyban
Kocsis Pál, Grisnik Petra - Játék a kastélyban

Kulka János Egyszer élünk avagy a tenger azontúl tűnik semmiségbe című produkcióbeli alakításáról kritikusunk így ír: "Kulka János játssza mindhárom felvonásban a 'főgonoszt' - ám nem csak a státuszánál fogva emelkedik a többiek fölé. Ő az, aki maradéktalanul egybe tudja olvasztani a valóság és a groteszk mese síkját, főszereppé növő alakítása egyszerre ellenállhatatlanul vicces és borzongatóan rémisztő."

Egyszer élünk... (Nemzeti Színház - fotó: SzoFi)
Egyszer élünk... (Nemzeti Színház - fotó: SzoFi)

A legígéretesebb pályakezdők mindhárman 2008-ban végeztek a Színház- és Filmművészeti Egyetemen.

Bercsényi Péter a Budapest Bábszínház tagja. Az előző évadban főszerepet alakított a Csipkerózsa című előadásban, a Hajnali csillag peremén című háromszereplős produkcióban játszótársaival nyújtott remek teljesítményt, és még a független SZERET...LEK - amely által a színházi szakma és a közönség szélesebb rétegei is megismerték nevét - is belefért a szezonjába. Emlékezetes fellépésére csak két példát hozunk. Az egyik: "A fiús felvonás királyfia ellenben, akit kirobbanó energiával és játékkedvvel széles skálán alakít Bercsényi Péter, a királylány kezéig vezető próbatételek során érik férfivá. Fejlődésének tétje pedig nemcsak az, hogy az előírt sorsfeladata elől ódzkodó, majd a sikerein maga is elcsodálkozó, de egyre elszántabb és bátrabb fiú méltó párja lesz-e megmentendő szerelmének, hanem hogy megszabadít-e bennünket is a gonosztól. Bercsényi olyan magabiztosan viszi el ebben is a pálmát, hogy nem kérdés, kinek (nem) tapsolunk..." A másik: "Bercsényi Péter pedig - aki alapjáraton pincért jelenít meg, de mintha az Egy nap New Yorkban című amerikai musicalfilmből szalasztották volna Gene Kelly mellől - lenyűgöző könnyedséggel és természetességgel adja elő a magáét. Ő az este főnyereménye."

Bercsényi Péter - Csipkerózsa
Bercsényi Péter - Csipkerózsa

Mészáros Piroska a Nemzeti Színház színésznője. A 2010/2011-es szezonban két premierben közreműködött: Az Alföldi Róbert által színre vitt Tragédiában, valamint az Andrei Serban rendezte Három nővérben. Alakításában Natasa butaságával növekszik szörnyeteggé, akinek uralkodni vágyása egyszerre szánnivaló és irritáló, a röhejességben azonban nem veszik el boldogtalan házasságának tragédiája sem.

Három nővér - Mészáros Piroska (Nemzeti Színház - fotó: SzoFi)
Három nővér - Mészáros Piroska (Nemzeti Színház - fotó: SzoFi)

Orosz Ákos a Maladype Színházban tavaly eljátszotta Lucifert, Platonovot és Figarót. Eddigi pályájáról, arról, hogy hol tart, nemrégiben kérdeztük. "Most 25 éves vagyok, eljátszottam egy csomó szerepet. Ennél jobb nem is történhet egy fiatal színésszel. Ezeken keresztül sok mindenen gondolkodtam saját magamról. A Lorenzaccio kapcsán például azon, hogy honnan hova jut az ember. És hogy milyen természetessé válnak dolgok. A Platonov is forgatja az agyam. Kíváncsi és nyughatatlan vagyok, mindig gondolkodom magamon. Most már váltanom kell, kezd hiányozni, hogy elkezdjem építeni az életemet. Föl kell nőni."

Platonov - Orosz Ákos (Maladype Színház - fotó: SzoFi)
Platonov - Orosz Ákos (Maladype Színház - fotó: SzoFi)

A gáláról bővebb információ ezen a linken olvasható, a jelöltek névsora itt érhető el.

Az Erste Bank által is kiemelten kezelt gálára jegyek a Magyar Színház előcsarnokában (1077 Budapest, Hevesi Sándor tér 4., tel.: 322-0014) hétfőtől péntekig 10-18 óra között, a Budapesti Kamaraszínház Szervezési Irodájában (1075 Budapest, Károly körút 21.) hétfőtől péntekig 10-18 óra között, továbbá az ismert jegyirodákban válthatók.