Árpád

Kocsis Rozi: "Hatalmas megtiszteltetés a Vaskakasnak és a magyar bábművészetnek"

2012.06.13. 16:07

Programkereső

Kínában, a bábművészek nemzetközi szervezete, az UNIMA 21. alkalommal megrendezett világfesztiválján járt a Vaskakas Bábszínház. A Metamorfózis (Fehérvarázs) című előadásuk a legjobb szcenográfia díját nyerte el Csengduban. A színház igazgatójával, az előadás egyik közreműködőjével, Kocsis Rozival beszélgettünk.

- Milyen gyakran vendégszerepel a Vaskakas Bábszínház külföldön?

- A Vaskakas Bábszínház szinte minden hónapban kap egy-egy külföldi fesztiválmeghívást Amerikától Ausztráliáig. Volt olyan évadunk a kétezres évek közepén, amikor kis túlzással több időt töltöttünk idegenben, mint itthon: rendszeresen vendégelőadásokat kellett hívnunk, hogy a győri közönséget ki tudjuk elégíteni. Igyekszünk ragaszkodni ahhoz, hogy minden szezonban legalább egy külföldi fesztiválon részt vegyen a színház, de minden esetben alaposan mérlegelnünk kell, nem utolsó sorban azért, mert a meghívó fél rendszerint az ott-tartózkodás költségeit vállalja csupán, saját útiköltségét a meghívott színház fizeti. Éppen ezért a "leg-fesztiválokon" tudunk részt venni: a legnívósabbakon, a legexkluzívabbakon, a leginnovatívabbakon, a legegzotikusabbakon... A 2011/2012-es évadban A Kádár Kata Revü című produkcióval jártunk Aradon, az Undergorund Fesztiválon, illetve a Metamorfózissal Kínában, a 21. UNIMA Világfesztiválon. A következő szezonra brazíliai és indiai invitálásnak szeretnénk eleget tenni, illetve 2012 őszén A suszter álmát tervezzük játszani az Egyesült Államok keleti partvidékének nagyvárosaiban, a New York-i Magyar Kulturális Központ meghívására.

Kocsis Rozi
Kocsis Rozi

- Hogyan jutott el Kínába a Metamorfózis (Fehérvarázs) előadás híre?

- A nemzetközi bábművész szövetség, az UNIMA négyévente rendezi meg világfesztiválját, amelyre a föld minden pontjáról érkeznek bábosok. Korábban Budapest is rendezett világfesztivált, a Vaskakas eddig három alkalommal vett részt ilyen rendezvényen: a horvátországi Rijekában, a spanyolországi Tolosában és a franciaországi Charleville-Mézières-ben. Minden világfesztiválnak megjelenik a hivatalos felhívása, erre minden UNIMA-tagszínház jelölheti egy vagy több előadását. Ezeket az UNIMA vezetőségének tagjaiból kijelölt előzsűri tagjai DVD-n megtekintik, s az ő véleményezésükre alakul ki a versenyprogram. Győrben április elején kaptuk az örömhírt, hogy a Metamorfózist kiválasztották a döntnökök, ezután kezdődött meg a kínai turné rohamtempójú szervezése.

- Szakmai vagy civil közönség nézte a fesztivál előadásait, és hogyan fogadták a Metamorfózist?

- Az előadást három alkalommal játszottuk, zsúfolt ház előtt: alkalmanként 500 néző látta a Metamorfózist. Zömmel kínai civil közönség nézte a produkciót, de szakavatott nézőink is voltak: egyrészt a zsűri képviselői, másrészt a világ minden pontjáról érkezett bábos kollégák. Összesen negyvenként társulat vett részt a fesztivál programjában, Kenyától Tajvanon át Új-Zélandig a világ számos pontjáról. A kínai gyerekek éppen olyanok, mint a magyarok: minden egyes formának, jelnek örültek, amit az előadásban felismertek, tapsoltak, fotózkodtak az előadás után a díszletben és a színészekkel. Egyébként csodálatos térben játszhattunk: egy antik kínai múzeum zárt kertjében, egy ősi kínai színpadon.

- Milyen számotokra szakmailag érdekes előadásokat láttatok?

- A program bőséges előadás-kínálattal szolgált: százegy produkciót lehetett látni a hatalmas Csengdu különböző színpadain, színházépületeiben. Elsőként egy tradicionális kínai árnyjátékot említek, ebben az elképesztően professzionális mozgatás, a színészek hatalmas technikai tudása nyűgözött le: ha nem láttuk volna a saját szemünkkel, hogy bábosok mozgatják a figurákat, azt hihettük volna, hogy rajzfilmet nézünk. Némi protekcióval bejutottunk a Csengdui Nemzeti Opera ugyancsak hagyományos előadására, amely fantasztikus cirkuszi elemeket egyesít az akrobatikától a késdobálásig, vegyítve az énekes-táncos-szöveges tradicionális kínai operaformával, a modern technika mindenféle vívmányával feldúsítva a lézershow-val bezárólag. Ugyancsak izgalmas tapasztalat volt egy amerikai társulat lebegő-levegő-bábos produkciója: az égbe eregetett sárkányokkal adták elő A repülés ünnepe című történetet.

- Mit jelent a Vaskakasnak ez a díj, körvonalazódnak-e esetleg újabb meghívások, vagy elindultak-e együttműködések fesztiválokkal, színházakkal?

- A díj mindenekelőtt hatalmas megtiszteltetés, s nemcsak a Vaskakasnak, hanem a teljes magyar bábművészetnek is szól, hiszen egyetlen magyar társulatként nem csupán magunkat képviseltük az UNIMA Világfesztiválon. A dolog pikantériája, hogy nem volt lehetőségünk átvenni a díjat, a díjátadó időpontjában valahol az Arab-félsziget fölött repültünk éppen, hiszen másnap reggel már a Vaskakasban játszottuk A Csizmás Kandúr utolsó bérletes előadását. Minden világfesztivál fontos a kapcsolatépítés szempontjából is: rengeteg névjegykártyát gyűjtöttünk komoly, fontos színházaktól és társulatoktól, reméljük tehát, hogy a fesztivál folyományaként újabb meghívásokat kap majd a Metamorfózis és a Vaskakas.

Metamorfózis (Fehérvarázs) - Vaskakas Bábszínház
Metamorfózis (Fehérvarázs) - Vaskakas Bábszínház

- Milyen benyomást tett rátok az ország, mi volt a legérdekesebb, legfurcsább, legviccesebb és legbizarrabb dolog, amivel (akivel) találkoztatok?

- A fesztivál helyszíne, Csengdu magyarországnyi lakosságú nagyváros. Ez önmagában is furcsa és bizarr volt, de ezenfelül azt állapítottuk meg, hogy a végletes ellentétek földje: egyfelől csillogás, felhőkarcolók, hipermodern fényreklámok, másfelől utcaseprők kislapáttal és rizsszedő kalapban mindenhol. Európai szemmel a közlekedési rendszer egyenlő a katasztrófával, nem sikerült benne különösebb rendszert felfedeznünk.

- Mi vár a Vaskakasra a nyáron, és milyen előadások lesznek a következő évadban?

- Finisébe érkezett a Győrkőcfesztivál szervezése: Magyarország egyik legnagyobb gyerekrendezvényét - tavaly 40 000 látogatónk volt! - immár ötödik alkalommal rendezzük meg Győr egész belvárosában. A fesztiválon továbbra is ingyenes minden program minden gyereknek, sőt a MÁV és a GySEV járatain is ingyen utazhatnak Győrbe a Győrkőc-karszalagos gyerekek a fesztivál idején, valamint Győrben térítésmentesen szállhatnak meg és étkezhetnek a Győrkőchotelokban. A fesztivál után július közepén kezdődik meg a nyári szünet a Vaskakasban, hogy augusztus végén újult erővel álljunk munkába. Két új tag szerződik a színházhoz 2012/2013-ban: Rácz Panni a Kaposvári Csiky Gergely Színházból érkezik, Csillag Botond a szabadúszást adja fel a Vaskakasért, valamint gyakorlaton fogadjuk a Kaposvári Egyetem két végzős hallgatóját, Gergely Rozit és György Zoltánt. Bérletes kínálatunkba a már bemutatott előadások közül a Kis Piros (rendező: Bereczki Csilla) és a Hófehérke (rendező: Kovács Petra) kerül, új produkcióink közül pedig a Kiss Ottó verseiből színpadra írt Csillagszedő Márió és az azonos című magyar népmesét feldolgozó Vas Laci. Mindkét elődadást színházunk főrendezője, Tengely Gábor állítja színpadra. Premiert tervezünk a legkisebbeknek is: az Aprók Színházában újdonság lesz a Dödölle című előadás (rendező: Kocsis Rozi), valamint a Fitos Dezső Társulattal közös bemutatónk lesz az ifjúsági és felnőtt korosztálynak szóló Tántorgók című táncszínházi produkció.