Árpád

A KoMa az Athéni Timonnal kezd

2012.09.16. 15:25

Programkereső

Shakespeare Athéni Timon című művének bemutatójával indítja az évadot a KoMa társulata; a premiert október 5-én a Jurányi Inkubátorházban tartják.

A társulat továbbra is dolgozhat a KoMa Bázison, ám amíg felújítják az iskolaépület másik szárnyát, a Jurányi Inkubátorházban próbálnak és mutatják be idei első előadásukat, Shakespeare Athéni Timon című művét. Még keresik a fenntartáshoz szükséges forrásokat, de az eddig rendelkezésre álló összegből megvalósítják, amit lehetséges.

Jurányi utca 1-3. - FÜGE-inkubátorház
Jurányi utca 1-3. - FÜGE-inkubátorház

A KoMa Társulat jelenleg vendégszínészekkel és meghívott alkotókkal Shakespeare ritkán játszott drámájával, az Athéni Timonnal foglalkozik. Shakespeare Athéni Timon című darabjában a rendező-címszereplő Zrinyi Gál Vince mellett Horváth Illés, Herczeg Tamás, Viczei Zsolt, Jaskó Bálint, Mohai Tamás és Mervel Miklós játszik. A csapatnak egész évadot végigkísérő terve van ezzel a színművel, amelynek egyik vezérfonala a demokrácia. A Magyarországon is működő politikai, társadalmi, jogi rendszert szeretnénk górcső alá venni, és ennek kapcsán kérdéseket feltenni.

Ebbe a kérdésfeltevés-sorozatba szeretnék intenzíven bevonni a XV. kerületi gimnazistákat is: ahhoz, hogy egész évadon át életben tudják tartani a témát, szakembereket is meghívnak. Elsőként Cságoly Kristóf, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Gyakorlógimnáziumának tanára volt az egyik próba vendége, ahol a demokrácia kialakulásáról tartott előadást, és beszélgetett az alkotókkal. A próbán szóba került az angolszász típusú rendszerek kialakulása, az európai és magyar középkori királyságok és császárságok, az ezt követő monarchiák története, a királyok, az egyházak, a nemesek, parasztok és polgárok mindenkori küzdelmei a hatalomért. Érintették a 19. században kialakuló pártok, a mai rendszereket alapvetően meghatározó formai egység kérdéskörét, és a 20. század demokráciáit és diktatúráit. Az előadás alkotói felvetik, milyen felelősséggel tartoznak saját maguknak és egymásnak, változott-e ez a kapcsolat az akkori athéni és a mai magyarországi társadalomhoz képest, vannak-e egyáltalán felelősségeink vagy csak jogaink, van-e hatása, ha felelősségteljesek vagyunk, jogos-e elvárni, hogy felelős legyen értünk a közösség, ha mi azok vagyunk felé.