Géza

Junior Prima: Trokán Anna

2012.12.27. 08:00

Programkereső

A novemberben kitüntetett alkotókat bemutató sorozatunkban ez alaklommal a veszprémi Petőfi Színház fiatal színésznőjét ismerhetik meg. VIDEÓVAL

"...az a feladatom , hogy az égtől kapott adottságaimat és a szerencsét, annyi szorgalommal toldjam meg, amennyivel csak lehetséges, és akkor talán sokáig élhetek abban az álomvilágban, amit elképzeltem" - fogalmazott Trokán Anna.

Trokán Anna
Trokán Anna

A magyar színház- és filmművészet kategóriában 2012. ovember 19-én az Uránia Nemzeti Filmszínházban az FHB Bank támogatásával megtartott gálán díjazott alkotó a Budapesti Kamaraszínházban kezdte pályáját. Egy év után aztán, eleget téve Eperjes Károly, a Petőfi Színház művészeti vezetője felkérésének, a veszprémi színházhoz szerződött. "Hála Istennek! Azóta is hálás vagyok" - kommentálja akkori döntését.

Első szerepe Kitty volt az Anna Karenina-musicalben, ezt követte a Figaró házassága női főszerepe, aztán Heléna a Szentivánéji álomból, majd Jeanne d' Arc. "Első gyakorlati évemben a Budapesti Kamaraszínházban próbálgathattam „szárnyaimat", majd 2010-től Veszprémben bíznak a tehetségemben. Az itt eltöltött három év alatt olyan fantasztikus emberrekkel dolgozhattam együtt, mint Valló Péter, Szinetár Miklós, vagy Szergej Maszlobojscsikov, és gyönyörű szerepeim mellett 26 évesen eljátszhattam Jeanne d' Arc-ot, amiről már most tudom, hogy meghatározó állomás pályámon."

A Kéri Kitty rendezésében színre vitt darab előadásaira rendszerint pótülőhelyeket kellett kialakítani a Latinovits-Bujtor Játékszínben. Az általa megformált Jeanne d' Arc nem harcos amazon, hanem ártatlan, naiv szűz, aki az utolsó percéig hisz küldetésében, még akkor is, amikor már támogatói elhagyják. "Ez a lány valamit kap. Tizenöt évesen hallja a hangokat, Isten szól hozzá: menj! Nem lehet kemény, nem lehet besározni. Az igazán érdekes az, hogy akik lelkületükben mélyen alatta állnak, hogyan sározzák be mégis, hogyan csinálnak belőle bűnöst. De végig megmarad a neki kijelölt úton" - magyarázta. "Vannak olyan darabok, amelyekről azt mondja a szakma: rajta van Isten keze. Ez egy ilyen darab. Különös, megmagyarázhatatlan módon minden adott volt. Mindössze négy hetünk volt a próbákra, mégis minden rögtön összeállt" - idézte fel.

Később eljátszotta Checca-t, Libera húgát a Chioggiai csetepatéból, az Érzelem és értelemben Marianne Dashwoodot, a Csalódásokban a fiatal özvegyet, Iphigeneiát, legutóbb pedig az Adáshibában Dönci feleségét. "Fantasztikusan jó a társulat. Nagyon kevés színház van ma már, ahol nemcsak jó darabokat játsszanak és minőségi munka folyik, hanem ahol jó a hangulat is - ezt a vendégként ide érkezők is mindig megjegyzik. Ez a hangulat teszi lehetővé, hogy csak a munkával foglalkozzunk. Jó döntés volt idejönnöm azért is, mert rögtön nagy lehetőségeket kaptam, nagy szerepeket, s egy ilyen társulattal a hátam mögött nem volt bennem a pályakezdők félelme, szorongása, csak bíztatást kaptam a kollégáktól" - tekintett vissza a huszonnyolc éves színésznő.

"Mivel a családomban szinte mindenki színművészettel foglalkozott, a színház az életterem volt. Egy nagy játszótérként élt bennem, épp ezért úgy éreztem, nem választhatom hivatásként. De a pálya iránti komoly érdeklődés tizenhat éves koromra egyértelművé tette, hogy ez az én utam" - fejti ki, majd így folytatja: "Az első mesterem Bélavári Anna balettmester-koreográfus, akihez közel tizenkét évig jártam balettozni és különböző táncstílusokkal ismerkedni. Ő nem csak szakmai tudását adta át, hanem „színházszagot" teremtett minden óráján. Gimnázium után Földessy Margit drámastúdiójába jártam egy évet. Itt léptem először színpadra, aminek az izgalma máig él bennem. Aztán a Pesti Magyar Színház színiakadémiája következett, ahol Varga Éva szigora, s olyan színészóriások jelenléte tanított az alázatra, a pálya, a kollégák tiszteletére, mint Agárdy Gábor, Kállai Ferenc, Avar István vagy Szakácsi Sándor."

Trokán Anna - Jeanne d'Arc
Trokán Anna - Jeanne d'Arc

A Junior Prima Díj "nagyon szuper" - mondta. "Nagyon jól esik, hogy figyelnek rám és értékelik azt, amit csinálok. Nagyon jókor jött: akkora lendületet adott, pont akkor, amikor úgy éreztem, hogy megállhatok, amikor úgy éreztem, hogy a helyemen vagyok, megérkeztem. Most úgy érzem, mennem kell tovább, nem tehetem meg, hogy leállok" - tette hozzá. Trokán Anna szerint a színművészetben rohamosan hígul, romlik a színvonal, ezért is van szükség a maximális odaadásra, alázatra a szakma iránt. Visszaemlékezett arra, hogy édesanyja, Papadimitriu Athina megdöbbenéssel fogadta döntését, hogy színésznő lesz, édesapja, Trokán Péter elsőre elfogadta és támogatta. Ráadásul a "sokk" kettős volt, hiszen húga, Nóra is ezt a hivatást választotta. A testvéri szeretet, hogy együtt jártunk főiskolára, sokat jelentett segített "túlélni" a helyzeteket, megnyugtató volt - idézte fel. Hozzátette: sokszor ma is összegyűlnek a budapesti családi házban, és a Karácsonyt is együtt töltik.

Trokán Anna egyelőre nem tudja, "hogyan tovább": nincs szerepálma, színház, amelynek tagja szeretne lenni valamikor, csak egyre vágyik, hogy át tudja lépni saját korlátait. "Hogy mindig érjenek meglepetések. Meg tudjam lepni magam, meg tudjanak lepni mások. Ez mozgat."


Jelenlegi szerepei Veszprémben:

Kocsák Tibor-Miklós Tibor: Anna Karenina - Kitty
Anouilh: Jeanne d'Arc - Jeanne
Beaumarchais: Figaró házassága - Grófné
Brecht-Weil: Koldusopera - Polly
Shakespeare: Szentivánéji álom - Heléna