Valér

Sérült színház a Trafóban

2013.03.02. 12:00

Programkereső

A Koreográfusok új utakon című sorozat részeként látható francia–svájci produkció március 13-i előadása után közönségtalálkozó keretében kérdezi a rendezőt Varga Mátyás bencés szerzetes.

Jérôme Belt mindig is az érdekelte, hogy mi rejlik az előadás mögött. Koreográfiáiban a tánc és a színház szabályait elemzi, és magát az elemzést állítja színpadra. Legújabb, 2012-es előadásában a zürichi Theatre HORA értelmi fogyatékkal élő színészeivel dolgozott együtt.

Az értelmi sérültség általában a másféleség fogalmával kapcsolódik össze az intellektuálisan felkészült és művelt közönség számára; a magát normálisnak nevező társadalomban pedig szorongást kelt, amikor valami/valaki ennek a normalitásnak a határán billeg. Jérôme Bel számára a HORA színészeivel való munka tétje, hogy olyan tér nyíljon, ahol a fogyatékosság nem szorul ki a vizuális használatból és a véleményformálásból, de nincs is elrejtve a politikai korrektség ernyője alá, hanem olyan vitát generál, melyben együtt fordulhatnak elő esztétikai és politikai érvek. Az előadás nemcsak társadalmi határokat feszeget, hanem magának a színháznak a korlátait is. Jerome Belt régóta foglalkozatja a színház és a valóság közötti határ átjárhatósága. A Disabled Theatre  kapcsán felmerül a kérdés: vajon ki is a valódi sérült? Ezek a testükkel harmóniában élő fiatalok, akik azonnal kifejezik érzéseiket vagy mi, akik lépten-nyomon társadalmi elvárásoknak próbálunk megfelelni?

Sérült Színház
Sérült Színház

"Nem akarnak másnak látszani, mint amilyenek. Az energiájukkal és életörömükkel, az egymáshoz és testükhöz való közvetlen és természetes viszonyukkal egyszerűen lenyűgözik a művelt közönséget" Jérome Bel és a Theatre HORA Disabled Theater/Sérült színház című előadása bekerült a 2012-es berlini Theatertreffen legjobb tíz színházi előadásának válogatásba is.

Március 13-án az előadás után Varga Mátyás beszélget Jérôme Bel rendezővel (francia nyelven, magyar tolmácsolással).