Árpád

2. nap: Dívák fényében

2013.06.08. 11:00

Programkereső

A POSzT második napján megtartották a fesztivál első felolvasószínházi eseményét a Dramaturg Céh szervezésében, több kiállítást is megnyitottak a városban, vitatkoztak a TAO-támogatási rendszerről, a versenyprogramban pedig a Bányavakság és a Bolha a fülbe szerepelt. POSzT

A POSzT-ban az is nagyon jó, hogy a versenyprogram előadásait szakmai beszélgetések követik másnap vagy rá egy nappal délelőtt, Lévai Balázs vezetésével, ahol felkért hozzászólók beszélik át a látottakat, és ha az alkotók is jelen vannak, abból még izgalmasabb eszmecserék tudnak kialakulni - záróakkordként pedig a szervezők egyaránt kínálnak kávét fogyasztásra, és ajtót becsapásra.

A második nap két előadás megbeszélésével indult. Először Stuber Andrea és Ölbei Lívia diskurált a szombathelyiek A félkegyelmű-előadásáról. Mindkét hozzászóló nagyra értékelte Dosztojevszkij színművét, elhangzott: "órákig lehetne beszélni róla" - és ha abból indulunk ki, hogy maga az előadás is több mint négy órán át hömpölygött a színpadon, megvolt rá az esély, hogy ebben az elemzés is igyekszik majd felzárkózni hozzá. Stuber Andrea előzetesen a Fidelión megjelent interjújában kérdezte Jeles Andrást, mit jelent számára jelenleg a Weöres Sándor Színház, melyre a rendező így válaszolt: "Mindenekelőtt egy társulattal való folyamatos és normális kapcsolatot. Normális - ebben az esetben terminus technicus: azt fejezi ki, hogy az érintettek többé-kevésbé (változatos hévvel és hol építő jelleggel, hol destruktívan, hol szerelmesen, hol kiábrándultan stb.) szeretik egymást, enélkül a színház t.i. »égő tébolyda, dögtemető« (idézet nemtom honnan)." Ezt követte Kleist Gothár Péter rendezte Amphitryonjának kitárgyalása, melyen Török Tamara és Molnár Piroska beszélgetett, aki maga is játszotta már korábban Sosias szerepét 1981-ben, Merő Béla rendezésében.

A Művészetek és Irodalom Házában a Színházi Dramaturgok Céhe idén is megszervezte a Nyílt Fórumot. Az első felolvasószínházi eseményen a Melankólia ezerrel című kortárs portugál drámakötetben található Egy pár két szólamot adták elő. Tiago Rodrigues karaktereit Csákányi Eszter és Jankovics Péter szólaltatták meg teltházas nézőtér előtt. Remek kezdés és kedvcsináló a következő hat nap felolvasásaihoz, vitáihoz és műhelybemutatóihoz. Szombaton Székely Csaba Bánya-trilógiájának utolsó darabját olvassák fel a Nyílt Fórumon Csizmadia Tibor rendezésében, aki az elmúlt két évben az előző két részt is itt mutatta be. A rendezvénysorozat 12-én, szerdán zárul a Nyílt Fórum legjobb kötet-szerzőjének járó Vilmos-díj átadásával.

Ezalatt a Fregattban Ünnepelt Színházi Dámák címmel kerek évfordulós művészeket köszöntött dr. Szigethy Gábor idei válogató. Bende Ildikó, a Győri Nemzeti Színház társulatának tagja és Felkai Eszter, a Békéscsabai Jókai Színház művésze egyaránt hetvenedik életévét töltötte be az idén. A múltidézés során felelevenítették pályakezdésüket, emlékezetes alakításaikat, de olyan szerepeket is, melyekre már csak a kérdező emlékezett.

Ha már ünnepelt dámák: a Modern Magyar Képtárban A díva gesztusa címmel nyílt kiállítás a második nap délutánján, melyen a kiállítás egyik főszervezőjét, a távozó igazgatónőt, Fabényi Júliát is elbúcsúztatták, ugyanis a jövőben a Ludwig Múzeum élén folytatja. A MüPában található kortárs múzeum szomszédságából, a Nemzeti Színházból érkezett az 1860 és 2010 között készült felvételekből nyílt tárlaton köszöntőbeszédet mondó díva, Udvaros Dorottya, aki Páva Zsolt polgármester után kapta meg a szót:

De ezzel még nem volt vége a pénteki nap díva-kínálatának, hiszen délután hatkor nyitotta meg Bodrogi Gyula díszvendég és dr. Ács Piroska, az OSZMI igazgatója azt az emlékkiállítást, amely a száz éve született Gobbi Hilda pályáját és a színházművészetért végzett fáradhatatlan munkásságát mutatja be. Somogyi Zsolt, a Gobbi 100 emlékév egyik főszervezője a jubiláló művésznőről korábban a Fideliónak elmondta: "valamikor a pályája elején eldöntötte, hogy ő nem szép, és ennek megfelelően folyamatosan az öregasszonyszerepeket játszotta." Gobbi Hilda maga így nyilatkozott egy interjúban a színészek munkájáról: "Nem hiszek a szelíd színészben. Reggel tízkor a főpróbán valaki eljátssza Lady Macbethet és este A tanítónő-t. A kettő közt mi a válaszfal? A kispörkölt, amit ebédre megeszik? Mi állandó idegfeszültségben élünk. Ez a nyomorult pálya megfejthetetlen, ez nem szorítható keretbe, nem süllyeszthető anekdotává, ez idegrendszeri őrület." (Még több érdekességet tudhat meg a 100 éve született színésznőről a Színház.hu múltidézőjéből.)

A dívaságtól távol eső, de mégis nagy érdeklődésre számot tartó esemény zajlott eközben a Palatinus Hotelben, ahol az előadó-művészeti szervezetek TAO-támogatásáról beszélgettek a szakma képviselői és Halász János kultúráért felelős államtitkár. Az eszmecseréről a Színház.hu részletesen beszámolt, kitérve rá, hogy Halász János meglátása szerint, ha a szakmai szervezetek részéről felmerül a módosítás igénye, akkor a párbeszédet folytatva, konszenzus nyomán, ha szükséges, módosulhat a törvény. Vidnyánszky Attila megjegyezte, hogy a TAO bevezetése óta két év alatt eltűntek a nagyszínpadokról a kortárs magyar drámák, mivel a színházigazgatók nem merik bevállalni az ezekben rejlő kockázatot. Ezt követően Halász János is megerősítette, hogy szerepe lehet ebben a tendenciában a TAO-nak, melyre Csáki Judit kritikus, a Kortárs Magyar Dráma Nyílt Fórumához kapcsolódó szakmai beszélgetések vezetője azzal reflektált, hogy a Dramaturg Céh rendezvényére adott támogatás mégis drasztikusan csökkent az idei évben.

Hogy gyakoribbak lesznek-e a magyar drámák a színpadon, illetve lesz-e változás a TAO-támogatási rendszer területén, egyelőre beláthatatlan, a második nap estéjén viszont a debreceni Csokonai Színház Vidnyánszky Attila rendezte Feydeau-darabja, a Bolha a fülbe mellett Székely Csaba kortárs erdélyi drámaíró műve, a Bányavakság volt látható a marosvásárhelyi Yorick Stúdió csapatának előadásában. "A Bányavakság marosvásárhelyi bemutatójából kiérződik, hogy megelőzte egy sikeres Bányavirág. A produkció kiállítása nagyvonalúbb: bal elöl három zenész kíséri dallamilag és főként ritmikailag a játékot. Bartha József díszlete enyhén ironikus képzőművészeti keretet ad az előadásnak" - írja kritikusunk. (Stuber Andrea kritikáját ide kattintva olvashatja tovább!)


A harmadik napon már tényleg igyekszem többet megtudni Weöres Sándor pécsi jelenlétéről, melyre kiváló lehetőséget nyújt majd a négy órakor kezdődő irodalmi séta. Ugyancsak izgalmasnak ígérkezik a már említett Bányavíz felolvasószínházi előadása, és ha egyszerre két helyen is tudnék lenni, nem hagynám ki Udvaros Dorottya és Bodrogi Gyula beszélgetését sem a Palatinus Hotelben este hétkor. Meglátjuk.