Árpád

8. nap: Jóemberek fesztiválja

Programkereső

A POSzT nyolcadik napján jubiláló színházakat ünnepeltünk, este pedig jóembert kerestünk - és találtunk! Tekintse meg a Fidelio és tartalmi partnere, a Színház.hu VIDEÓRIPORTját!

Végéhez közeledik a fesztivál - a versenyprogramból még két előadás, a víges Jóembert keresünk és Mundruczó Szégyene van hátra -, dramaturgokból is kevesebbet látni a posztolók között, hiszen már befejeződött a kortárs magyar dráma Nyílt Fóruma (idén Mikó Csaba kapta a Vilmos-díjat Apátlanok című drámájáért), az utolsó esemény Egressy Zoltán Idősutazás című darabjának csütörtöki felolvasószínházi előadása volt.

15 órakor kezdődött az Ünnepelt Színházak elnevezésű OFF program, melynek során Gajdó Tamás beszélgetett idén jubiláló színházak vezetőivel. Lényegében itt is elég hamar kiderült az, ami nélkül sajnos lassan elképzelhetetlen lenne egy szakmai beszélgetés, jelesül hogy ötlet, terv és energia mindenhol van, pénz pedig gyakorlatilag sehol. Azon gondolkodtam, lesz-e egyszer olyan az én életemben, hogy egy Trafó kaliberű intézménynek nem a túlélésért kell küzdenie, hanem gondtalanul, nyugodt körülmények között valóban azt csinálhatja, amihez legjobban ért: színházat, színházat, színházat (és kiállítást és koncertet és stb.). Nem mellesleg, ha már Trafó: Szabó György elmondta, hogy jövőre érkezik hozzájuk az első robotbábszínház, sőt, a napokban egyeztettek az első robotszínész előadásáról is.

Tekintse meg a Fidelio és tartalmi partnere, a Színház.hu videóriportját, és kövesse a POSzT-ot közösen indított oldalunkon!

A tavalyi Makrancos Kata után idén is ott szerepel a Vígszínház a POSzT versenyprogramjában: Michal Dočekal 2012-es Jóembert keresünk című rendezése két estén át látható a Pécsi Nemzeti Színház nagyszínpadán. Kritikusunk, Gunda-Szabó Dóra véleménye szerint a Sen Te/Sui Ta alakjának megformálásában rejlő kihívást Eszenyi Enikő természetes könnyedséggel és a tőle megszokott eredeti játékkal formálta meg, ami az előadás egyik legnagyobb húzóereje. "Félreértés ne essék, a Jóembert keresünk sem kíván patetikus komolyságú erkölcsi példázat lenni: visszafogott és ironikus ott, ahol ennek fennáll a veszélye, és ami a legfontosabb, megpróbál valóban epikus maradni" - írja kritikusunk. (A teljes írást itt olvashatja el!)

Péntek este a Trafó és a Proton Színház Szégyen című előadásával zárul a versenyprogramok sora, melyben a Reneszánsz Kőtárban az SZFE színészhallgatói előadásában előadott Peer Gynt rendezője, Zsótér Sándor is színpadra lép. A Színház.hu-nak adott interjúban arra a felvetésre, hogy az előadást korábban "sivatagi menetnek" nevezte, ami kimozdít a hétköznapokból, mielőtt az egyetemen rádtestálnak még tíz feladatot, Zsótér Sándor így reagált: "Kimozdított. Amit én csinálok, az alkalmi színészet, mint az Alkalmi áruház, de az már nincsen, nincs köze a professzionalitáshoz, alkalmi vétel. Annak, ami kijön belőlem, mélyen köze van hozzám, nem tudok nagyot hazudni, de hullámzó az éberségem. A többi szereplő igyekszik terelgetni, mint egy kecskét."