Etelka, Aletta

Örömgroteszk Bérczes Lászlótól

2015.06.09. 14:00

Programkereső

Harmadik alkalommal jutott be Bérczes László rendezése a POSZT-ra. A Szigorúan ellenőrzött vonatok Bohumil Hrabal kisregénye alapján készült, amely Jirí Menzel filmjén keresztül vált világhírűvé.

A kisregény a második világháború utolsó napjaiban, egy cseh kisváros vasútállomásán játszódik. A történet hőse Milos, az ifjú forgalmista, akit sikertelen öngyilkossága után (az ereit vágta fel, merthogy nem sikerült férfivá válnia szerelmével, Másával, a kis kalauzlánnyal) kiengednek a kórházból, és újra szolgálatra jelentkezik az állomáson, ahol különös társaság verődött össze. Találkozik a galambszarral beterített, jámbor állomásfőnökkel, az asszonyi farokat kivételes szakértelemmel vizsgáló, sőt azokat vasúti pecsétekkel díszítő Hubicka forgalmistával, és Mása is várja majd őt, csak legyen túl ezen az első napon.

Szigorúan ellenőrzött vonatok
Szigorúan ellenőrzött vonatok

Ez lesz hát az a nap. A nap, amikor egy senki fiú, Milos Hrma-nak hívják, talpraáll, megnevezi, sőt meghaladja önmagát. Ártatlanságát elveszítve felszántja a főnök úr kanapéján a huzatot, az időzített bombát pedig pont a megfelelő pillanatban a megfelelő helyre hajítva fogadja a szigorúan ellenőrzött német vonatot. Milos Hrma, fiatal férfi teszi, amit tenni kell. Előtte az élet. Most fog meghalni. Kerek a világ."

Milost Fehér László, a Forte Társulat tagja játssza. Szerepe kapcsán elmondta, a legfontosabb és legnehezebb feladat számára az, hogyan tudja felülírni a nézőkben a filmélményt. "Jiri Menzel filmje olyannyira meghatározó, hogy az első reflex óhatatlanul is az összehasonlítás lesz. Szerencsére alkatilag eleve nem vagyok olyan, mint a filmben szereplő srác, és az is szerencse, hogy az előadás a filmtől elszakadva próbálja megteremteni saját nyelvét. Egyrészt játszom Milos szerepét, másrészt narrálnom kell hol önmagamat, hol pedig a többieket. Ez a szerep komoly fejlődéstörténet egyetlen napba sűrítve. Hiszen Milos egy közönséges nap végére - már amennyire közönséges az a nap, ami egy öngyilkossági kísérlet utáni visszatéréssel kezdődik - egy önbizalomhiányos fiúból férfivá érik, miközben a nap vége az életének végét is jelenti" - fejtette ki Fehér László.

A kaposvári Csiky Gergely Színház előadása a két válogató közös javaslatára jutott be a POSZT versenyprogramjába. Balogh Tibor gondolatai: "A kétféle nőt (a női kétféleséget) játssza el Szvetnyik Kata, a Kaposvári Egyetem végzőse: Miloš szolgálattevő reménybeli Mášájaként pironkodó, halk szavú legényfaló, míg a távírász Zdeničkaként, ismeretségük első forgalommentes éjszakáján kiprovokálja, hogy Hubička forgalmista az irodai bélyegzőkkel, szakirányú szerelmességgel körbecsiklandozza a pucér fenekét. Közben az állomásfőnök asszonya libát töm, az állomásfőnök galambdúccá alakítja az indóház padlását, és mellesleg a szomszédban porig bombázzák Drezdát. Egy trotilfutár leány megszabadítja szüzességétől Milošt, akit a szabadságában felrobbant a trotil. A néző érzékpróbának van kitéve: nem az akciók teátrálisak, hanem az akciók elképzelésére ösztönző jelek, amelyek azonban nem ridegen talányosak, hanem megejtően impulzívak. A tudatfelszín alatti rétegek villannak elő, s a nagy gonddal széthintett motívumok mentén berendezheti a néző maga magának, a saját mennyországát. Tragikus örömgroteszk Bérczes Lászlótól és a frissült kedélyű kaposvári társulattól.

"Állok az elítéltek fölött és látom, hogy az életnek sehol sincs vége, éppen ellenkezőleg, ott, ahol senki sem várná, ott kezdődik... Alapvetően derűlátó pesszimista és borúlátó optimista vagyok." (Bohumil Hrabal)

Szigorúan ellenőrzött vonatok
Szigorúan ellenőrzött vonatok

Szvetnyik Kata több szerepet is alakít az előadásban. "...egyrészről Mása vagyok, a főszereplő fiú, Milos szerelme, másrészről pedig Zdenicka, a pecsételős kislány. A híres pecsételés meg is történik az előadásban, a kollégák már így fogadtak: »szóval te leszel a lány, akinek a fenekét pecsételik!« Nagyon izgalmas megkeresni magamban és megfogalmazni a Nőnek ezt a két pólusát: Mása és Zdenicka egykorúak, velem egyidősek lehetnek. Mása tiszta, sokkal szelídebb, visszahúzódóbb, mint Zdenicka, aki egy unalmas, de erotikától fűtött éjszakán egyszercsak fogja magát, és letolja a bugyiját, hogy Hubicka forgalmista birodalmi pecséteket nyomjon a csupasz fenekére. Mindkét lány vágyja a szerelmet, az első együttlétet, de mindkettő a maga módján. Izgalmas színészi kihívás az, hogy két különböző személyiséget teremtsek úgy, hogy mindeközben ők belőlem szülessenek, én bennük legyek. Mert ők mindketten bennem vannak. Mása vagyok, a kalauzlány - és Zdenicka vagyok, a távírászlány. És mindenek előtt Szvetnyik Kata vagyok, aki eljátssza őket" - tette hozzá.