Lázár, Olimpia

Fidelio Klasszik: Bereményi Géza és Tommy Vig

2016.03.11. 13:03

Programkereső

A magazinműsor március 12-i adásában hallható lesz még Hazay Tímea és Papp Tímea is.

Bereményi Géza olasz-magyar szakon végzett az ELTE-n. Ekkor kezdett írni, s utolsó éves korában jelent meg első kötete A svéd király címmel. Albérlőtársa a nála néhány évvel idősebb Cseh Tamás nevű rajztanár volt, aki szabadidejében gitározott, elsősorban a maga komponálta dallamokat játszotta. Bereményi dalszövegeket kezdett írni bérlőtársa zenéjére, így alapozódott meg egy több évtizedes barátság és munkakapcsolat, így születtek meg azok a sajátos hangulatú dalok, amelyekből az évek folyamán olyan lemezek születtek, mint a Levél nővéremnek, az Antoine és Désiré vagy a Fehér babák takarodója. Közben megírta első forgatókönyvét, amelyet 1972-ben Kézdi-Kovács Zsolt filmesített meg Romantika címmel. Szintén Bereményi Géza írta mások mellett a Veri az ördög a feleségét, a Megáll az idő és A nagy generáció című filmek forgatókönyvét. A hetvenes évek elejétől a drámaírással is megpróbálkozott; 1975-ben született meg első egész estés darabja Kutyák címmel. Drámái az úgynevezett nagy generáció tagjainak életérzését, múltnyomozó szenvedélyét szólaltatták meg. A nyolcvanas évek közepén a Budapest Filmstúdió filmrendezésre hívta Bereményit, aki 1985-ben megrendezte A tanítványok című filmjét. Négy évvel később készült a Teleki téren piacozó Bereményi nagyapa emlékét feldolgozó alkotása, az Eldorádó, amellyel elnyerte a Magyar Filmszemle fődíját és a legjobb európai filmnek járó díjat is. Kétrészes interjúnkban a Kossuth- és Balázs Béla-díjas alkotót 70. születésnapja okán többek között arról is faggattuk, hogyan születik meg benne egy vers, egy dalszöveg, egy forgatókönyv ötlete; olvassa-e korábbi műveit, de szó esik a Magvető Kiadó gondozásában megjelenő Versek című antológiájáról is.

Bereményi Géza
Bereményi Géza
Fotó: Kállai-Tóth Anett, forrás: Thália Színház

Az ALERANT Jazz Est keretében március 19-én az amerikai Paul Cohen Quintet lép a Budapest Jazz Club színpadára. Kifejezetten erre a koncertre érkezik hazánkba Los Angelesből Paul Cohen, a tengerentúli jazzélet elismert alakja. A zeneszerzőként, sőt énekesként is jegyzett dobos által vezetett formációhoz régi barátja és zenésztársa, a hazánkban a ‘40-es években csodagyerekként debütált, majd később az Egyesült Államokba disszidált, ám az elmúlt években egyre gyakrabban itthon is látható-hallható Tommy Vig csatlakozik vibrafonon. Az esten közreműködik az énekes Mia Kim, gitáron Gyárfás István, szaxofonon pedig Cserta Balázs.

Tommy Vig
Tommy Vig

A Ringató program ismerősen csenghet a kisgyerekes szülők számára: olyan zenei nevelési programról van szó, amelynek lényege, hogy a kisbaba, kisgyermek az anyukák (apukák) ölében, karjaiban, biztonságos közegben, az anyai énekhangot vagy mondókákat, esetleg hangszeres zenét hallgatva tudnak ráhangolódni a zene gyógyító, megnyugtató erejére. A gyermek ellazul, fejlődik, és kötődése erősebb lesz a Ringató hatására. A módszer speciális ága a PIC Ringató: a PIC osztályokon, azaz a koraszülött babákat gondozó osztályokon, az inkubátorokban sok-sok pici és nagyon törékeny baba gyógyul, és közben nagy szüksége van arra, hogy szüleivel valahogyan szorosabb kapcsolatba kerülhessen. A Magyarországon egyedülálló program 2014-ben a SE 1. sz. Gyermekklinika koraszülött osztályán dr. Szabó Miklós osztályvezető egyetemi docens felkérésére indult útjára. A Hazay Tímea szakmai vezetésével működő foglalkozások célja, hogy a traumatikus élmények ellenére a szülőket segítse a szülői viselkedés előhívásában, gyermekükhöz való természetes közeledésükben. Hazay Tímeát arról is kérdeztük, hogy vajon ez a speciális helyzet mennyire teszi lehetővé az anya és a kisbaba összekapcsolódását, pontosan milyen folyamatok indulnak el a Ringatóval a kisbabában, és az emberi hang miért annyira fontos a gyógyulásban.

A Budapest Bábszínház március 21. és 24. között rendezi meg heteid alkalommal a BÁBU Fesztivált. Ez alkalommal Lázár Ervin történetei kerülnek fókuszba: négy nap alatt öt Lázár Ervin-mese látható, mellettük egy felnőtteknek készült bábelőadás és szakmai nap került a programba. A fesztivál célja indulása óta változatlan: izgalmas, új utakat kereső társulatok gyerekeknek, ifjúsági közönségnek vagy felnőtteknek készült bábelőadásait bemutatni a fővárosban, 2015 óta tematikus válogatással. Idén hat Lázár Ervin-mesét, öt vendég- és egy Budapest bábszínházi produkciót láthatnak az érdeklődők. Az előadások mellett március 24-én, a fesztivál zárónapján izgalmas szakmai rendezvényre kerül sor: a színházi nevelés témáját járják körül a téma legkiválóbb hazai szakembereinek segítségével. A Bábfesztiválról a szervező Budapest Bábszínház kommunikációs és marketingvezetőjét, Papp Tímeát kérdeztük.

Papp Tímea
Papp Tímea
Fotó: Éder Vera

A sok zenei csemegével szolgáló műsor szombat reggel 10-től 12-ig hallható a Klasszik Rádió 92.1-en, ismétlésére március 13-án, vasárnap este hét órától kerül sor.

A rádió a műsorváltoztatás jogát fenntartja.