Árpád

Almási Éva: "Ezt nehéz feldolgozni"

2016.03.17. 09:48

Programkereső

Boldogító érzésnek nevezte Almási Éva Jászai Mari-díjas, Kossuth-díjas, érdemes és kiváló művész, hogy a "szakma krémje" a nemzet színésze elismeréssel tüntette ki.
Almási Éva - Az egérfogó
Almási Éva - Az egérfogó
Fotó: Thália Színház

Boldogító érzésnek nevezte Almási Éva Jászai Mari-díjas, Kossuth-díjas, érdemes és kiváló művész, hogy a "szakma krémje" a nemzet színésze elismeréssel tüntette ki.

Az ember ilyenkor először nem nagyon jut szóhoz, aztán kapkodja egy kicsit a levegőt, majd ráeszmél, hogy milyen fantasztikus, hogy a nagyszerű kollégák erre a címre érdemesnek találták" - fogalmazott a színésznő hozzátéve, azért is nagy elismerés ez, mert "azt mutatja, hogy valamit tettem és elértem ebben a szakmában.

Almási Éva gyerekkorában még hegedűművésznek készült, "véletlenül" került a színészi pályára. Kilenc év konzervatórium után úgy érezte, nem fogják felvenni a Zeneakadémiára, ekkor más „akadémia” után nézett.

A Színház- és Filmművészeti Főiskolán Simon Zsuzsa osztályába járt, a diploma megszerzése után a József Attila Színház, a Madách Színház, majd a Vígszínház tagja volt, szabadúszó évei után egy évadot a szolnoki Szigligeti Színháznál töltött, majd 1996-tól újra szabadúszóként dolgozott.

A színésznőt korábbi zenei tanulmányai nagyban segítették színészi pályája során, kitartást, fegyelmet és komoly állóképességet tanult.

"Aki zenél, pontosan tudja, hogy mennyi gyakorlásra van szükség ahhoz, hogy például Beethoven F-dúr szonátáját el tudja játszani. Megtanultam: ahhoz, hogy elérjek valamit, abba munkát kell fektetni" - hangsúlyozta.

Almási a Psotával, Sulyok Máriával, Márkus Lászlóval, Gábor Miklóssal, Kiss Manyival színpadon töltött időkre nagyon szívesen emlékszik vissza, egyik legkedvesebb szerepének pedig Jablonczay Lenke alakját tartja Szabó Magda Régimódi történetében. Emellett megemlítette még Spanyol Izabellát, és Esztert a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról című darabból.

"A mai napig azt érzem, hogy ezekért a szerepekért érdemes volt erre a pályára lépni"

- mondta Almási Éva.

A színésznő lányával, Balázsovits Edittel Mark Ravenhill Shopping and Fucking című darabjában a Thália Színházban, majd 2013-ban a Popfesztivál bemutatásának 40. évfordulójára készült jubileumi vígszínházi előadásban is együtt lépett színpadra.

Családi hagyomány

Balázsovits Edit fiatalon megtapasztalhatta a színház világát Almási Éva színésznő és Balázsovits Lajos színművész lányaként. Olvassa el interjúnkat, melyben Oszvald Marikával és Balázsovits Edittel beszélgettünk a családi hagyományról, a színészetről.

Szinkronszínészként is kamatoztatta tehetségét, olyan színésznőknek kölcsönözte hangját, mint Greta Garbo, Sophia Loren, Marlene Dietrich, Monica Vitti, vagy Barbra Streisand. "Fantasztikus volt nézni ezeket a művészeket, és árgus szemekkel figyelni, mit hogyan csinálnak, tanulni tőlük" - mondta, hozzátéve, hogy mindennek ellenére, mégis szívéhez legközelebb egész életében a színházat érezte.

Almási Évát a február 25-én elhunyt Psota Irén helyére választották a nemzet színészei. A művész felidézte, hogy Psota Irénnel nagyon szerették egymást, barátnők voltak, ezért ambivalens érzés épp az ő helyére kerülni.

"Ezt nehéz feldolgozni, mégis azt érzem, hogy ennek a fantasztikus, csodálatos művésznek a helyére lépni hatalmas felelősség, annak ellenére, hogy úgy gondolom, Psota Irént nem lehet pótolni"

- jelentette ki.

A színésznőt Valló Péter rendezésében a Farkasok és bárányok című darabban, Meropa Davidovna Murzaveckaja szerepében Győrben, valamint a Karinthy színházban a Nercbanda című musicalben láthatja a közönség.