Etelka, Aletta

Shakespeare, a sorozatgyilkos

2017.05.31. 13:38

Programkereső

Eddig azt hitte, George R. R. Martin találmánya, hogy vérengzést rendez a főhősei között, és szinte mindenkivel végez? Nagy tévedés, hiszen ennek a drámaírók drámaírója volt a nagymestere, aki igazi sorozatgyilkos volt – és nem válogatott az eszközökben.

Közös, hogy meghal, aki él, / S természet útján szebb valóra kél”

– vallotta Shakespeare. Ezt a szebb valót azonban hősei a lehető legcsúnyább módokon érték el: a drámaíró az élve eltemetéstől kezdve az elégetésen és a végtagok levágásán át az étellé való átlényegítésig (és ez még csak egyedül a Titus Andronicus!) igen változatos és szadista módokon vetett véget szereplői életének.

Julie Taymor Titus Andronicus-adaptációja, a Titus
Julie Taymor Titus Andronicus-adaptációja, a Titus
Fotó: UIP-Duna Film

Shakespeare műveiben olyan magas a halandóság, hogy még azok között sincs egyetértés a halottak pontos számát illetően, akik vették a fáradságot, és összeszámolták, hányan is haltak meg a színen az angol Bárd darabjaiban. Az alábbi linken található infografika például 74 esetről tud, és alkotói mindezt elragadó pontossággal osztályozták is, összegyűjtve, összesen hányan pusztultak el Shakespeare 37 színművének hősei közül szúrt seb, kígyómarás, medveharapás, akasztás vagy éppen alvásmegvonás következtében (összehasonlításképpen: a George R. R. Martin nevével fémjelzett Trónok harca 50 epizódjában 61 ember halt meg a színen).

Az infografikát tartalmazó cikk egyébként Tim Crouch angol rendezőre hivatkozik a számvetést illetően, aki nem kisebb kihívásra vállalkozott, mint hogy egyetlen darab keretein belül vigye színpadra a Shakespeare által megálmodott összes gyilokjelenetet, és állítása szerint egyedül az a légy maradt ki a The Complete Deaths címre hallgató drámából, akinek a Titus Andronicusban lett csúnya vége. Crouch azonban a jelek szerint vagy újraszámolta a vérengzéseket, vagy mégis belevette a legyet is, mert tavaly bemutatott művében végül 75 halottal dolgozott.

Egy másik megszállott sorrendbe is állította Shakespeare műveit aszerint, hogy melyikben halt meg a legtöbb szereplő. A „halállista” élén a maga 14 hullát számláló eredményével a fentebb már említett Titus Andronicus, a szerző legvéresebb és legbrutálisabb darabja áll. Az ezüstérmet a Macbethnek sikerült megszereznie (tíz halottal, itt sajnos elszámolta magát a cikk szerzője), míg a dobogóra a Lear király kerülhetett még fel, kilences eredménnyel.

https://www.facebook.com/microsofttanari/photos/a.258128004324464.1073741828.252046448265953/636159616521299/?type=3&theater

A TOP5-öt a nyolc halottat számláló Hamlet, illetve ironikus módon a minden idők egyik legromantikusabb történetének tartott Rómeó és Júlia (hat haláleset) teszi teljessé. Egy pár évvel ezelőtti mókás infografikának köszönhetően pedig a tekintetben is képbe kerülhetünk, pontosan hogyan is zajlottak ezek a mészárlások: fentebb az ábra magyar verziója látható, az eredeti, teljesebb változatot itt találjuk.

A Madách Színházban június 9. és július 16. között tartandó Szerelmünk, Shakespeare fesztiválon próbáljuk kímélni nézőink idegeit, és a legkegyetlenebb darabokat kihagytuk, egyedül a mérsékelt szadizmusról árulkodó Hamletet mutatjuk be – azt sem a hagyományos módon, hanem a Krétakör legendás hamlet.ws című adaptációja segítségével formabontó, lazább formában. További részleteket az alábbi linken.

Támogatott tartalom