Csilla, Noémi

Balsai Móni: „Megjártunk mindenféle poklot”

2018.01.26. 09:15

Programkereső

Komplex nőalakok megformálásában jeleskedik színpadon, filmen, tévésorozatban egyaránt. A Rózsavölgyi Szalonban a kortárs ukrán szerző, Okesandr Mardan Valentin nap éjszakája című párkapcsolati thrillerét viszi sikerre Makranczi Zalánnal, Dicső Dániel rendezésében. Balsai Mónival beszélgettünk.

- Beazonosíthatatlan műfajú, mozaikokból összerakott játék a Valentin nap éjszakája. A krimi, a lelki sztriptíz vonal miatt tartod izgalmasnak?

- Minden jó színdarab úgy működik, hogy lehet bármilyen furcsa a történet, a néző talál benne olyat, ami őt is foglalkoztatja. A Valentin nap éjszakája tele van váratlan fordulatokkal, a végére egy nagyon izgalmas pszicho-thrillerré változik. Ritka alkalom egy színész életében, hogy színházban krimi-szerű darabot játszhat, általában ebben a műfajban Agatha Christie-regényeket vesznek elő. A kétszereplős, egy lakás nappalijában játszódó párkapcsolati történet feszültségét fokozza, hogy a Rózsavölgyi Szalon intim terében, a nézők közelségében játszunk. És ez megköveteli azt, hogy nagyon finom, apró eszközöket használjunk.

Balsai Móni
Balsai Móni
Fotó: Borovi Dániel / Budaörsi Latinovits Színház

- Először dolgozol együtt színházban Makranczi Zalánnal. Milyen partnernek tartod őt?

- Egy kétszereplős darabnál kizárólag a partneredbe tudsz kapaszkodni. Ráadásul a szöveg nagyon nehéz, nem „folyékony”, sok benne az ismétlés. Már a próbákon kiderült, hogy jól működik a kettősünk, remekül tudunk együtt gondolkodni, egymásra figyelni. Zalán a maga kétméteres, szikár, férfias termete ellenére hihetetlenül nagy bohóc.

- Milyen kihívásokat tartogatott számodra színészileg Szása, az előkelő feleség karakterének a megtalálása?

- Nem annyira a karakterrel voltak nehézségeim, mint inkább a titokzatos sztori felfejtésével. Azzal, hogy mit mutatunk meg

anélkül, hogy bármit is elárulnánk ennek a férfi-nő társasjátéknak a kimeneteléről.

Egy kapcsolat különböző stációit láthatjuk, sok időbeli ugrással. A Valentin nap éjszakája lényegében a szerelemről szól, a szerelem hiányáról, arról, hogy egy nő mit vár el egy férfitól, a férfi mennyire nyitott a nő iránt. Mindkét fél gondoskodik arról, hogy változatos lépésekkel feldobja a házasságot. Igaz, egy percig nem szeretnék ennek a pszichésen zavart nőnek a bőrében lenni. Nagyon távol áll az alaptermészetemtől, éppen ezért rendkívül izgalmas eljátszani.

Valentin nap éjszakája - Makranczi Zalán, Balsai Móni
Valentin nap éjszakája - Makranczi Zalán, Balsai Móni
Fotó: Puskel Zsolt / port.hu

- Manapság gyakran megtalálnak a pszichológiai mélységű, lelkileg megpróbáló szerepek. Bevonzod őket?

- Azt hiszem, a színészek igazán a tragédiákat szeretik, mert sokkal mélyebbre lehet hatolni a szerepek felkutatásában. A Personában, A sötétség hatalmában is sötét dolgokat kell forgatnom a lelkemben. Másfelől borzasztó lenne, ha csak ilyen szerepeket játszanék, kellenek a vígjátékok is, a könnyedebb színészi feladatok.

- Milyen volt számodra a találkozás Alföldi Róbert energikus, mindent megmozgató rendezői munkamódszerével A sötétség hatalmában?

- Robi szélsőséges ember, rendező, amivel vagy fel tudja venni a fonalat egy színész, vagy sem. Óriási ajándéknak tartom, hogy dolgozhattam vele, sok mindent kinyitott, felszabadított, újrafogalmazott bennem. Régen történt meg velem hasonlóan mély lelki találkozás. Tolsztoj rendkívül nehéz és durva darabja kapcsán megjártunk mindenféle poklot. Fantasztikus csapat jött össze a színészektől kezdve a Budaörsi Latinovits Színház háttérben dolgozó munkatársaiig.

Erre szokták azt mondani, hogy angyal szállt le.

Fehér Annától hallottam régebben, hogy vannak előadások, amiket szeretünk, de csak öt- tíz évente adódik olyan előadás, ami annyira elszáll, hogy pont ezek miatt akar valaki színésznek menni.

A sötétség hatalma - Balsai Móni
A sötétség hatalma - Balsai Móni
Fotó: Borovi Dániel / Budaörsi Latinovits Színház

- A sötétség hatalma hatványozottan defektes közegben játszódik, amiben mindennapos a verbális és a testi erőszak. A szenvedély és a féltékenység csapdájában vergődő Anyiszja szerepe kapcsán bizonyára elgondolkodtál azon, hogy nem sok minden változott Tolsztoj kora óta.

- A legdöbbenetesebb az, hogy miközben az űrben mászkálunk, a világ hangyalépésben halad olyan alapkérdések megoldásában, mint hogy embereknek nem jut elég víz, élelem. A sötétség hatalma egy kis falusi közösségben játszódik, ahol az emberek nem látnak esélyt a jobb életre. Zárt kalitkában élnek, ami beszűkülést eredményez. Nincs lehetőség a kitörésre. És mint a fedett fazékban főtt víz, iszonyú elfojtott energiák törnek a felszínre.

- Amióta elszerződtél a Pesti Magyar Színháztól, szabadúszóként dolgozol. Milyen új színházi feladat vár a közeljövőben?

- Eleinte ijesztőnek tűnt számomra a szabadúszás az ismeretlentől való félelem miatt. Ma már szerencsének tartom, hogy „szélnek” indultam, mert folyamatosan megtalálnak munkák. A sok drámai szerep után Molnár Ferenc Delila című darabját próbálom éppen a Centrál Színházban Stohl Andrással és Trokán Nórával. Stohllal már többször is dolgoztam, csodálatos partner. Nórával ez az első színpadi találkozásom, aminek nagyon örülök. Nőnap alkalmából mutatjuk be ezt az igazi nőt ünneplő előadást. Molnár Ferencet játszani mindig nagy ajándék. Ő a legnagyobb felnőtteknek szóló „ meseszerző”, szívmelengető és rendkívül mély igazságtartalmú darabokat írt.