Színház

"A bábozás kimeríthetetlen forrás, örökké megújuló forma"

2017.05.13. 14:27
Ajánlom
A Budapest Bábszínházban nemrégiben mutatták be a Grimm testvérek Holle anyó című meséjének színpadi adaptációját. Az előadás kapcsán a Színház- és Filmművészeti Egyetem végzős hallgatójával, a szorgalmas lányt életre keltő Pájer Alma Virággal beszélgettünk.

- Miért éppen bábszínészetre adta a fejét?

- Amikor a Színművészeti Egyetemre felvételiztem, a második rostán ajánlották nekem, hogy a prózai szak helyett a bábszínész szakot próbáljam meg, ha van hozzá kedvem. Kapva kaptam az alkalmon, hogy kipróbáljam magam. A felvételi feladatok során, amikor láttam, mit tud ez a műfaj, úgy gondoltam, hogy működőképes forma lehet nekem.

Az egyetemen töltött öt év beváltotta a hozzá fűzött reményeit?

- Ahogy az évek során egyre közelebb kerültem a bábozáshoz, azt láttam, hogy kimeríthetetlen forrás, örökké megújuló forma.

Mindig visszanyúl a gyökerekhez, de ha egy rendezővel elkezdünk dolgozni egy anyagon, új, iszonyúan izgalmas világok nyílnak meg.

Nagyon fontos, hogy az ember különböző utakon és módokon fejezhesse ki magát, és a bábozással ezt megteheti. A táncnál érzem még ugyanezt. Nagyon szívesen fejezem ki magam táncban is.

- A Budapest Bábszínház Holle anyó előadásában a szorgalmas lányt kelti életre. Milyen kihívások elé állította ez a produkció?

- Ez az első olyan darab, ahol végig a paraván mögött vagyok, többek között emiatt komoly erőfeszítést és koncentrációt igényel. Tulajdonképpen minden darabnál újratanuljuk a technikát. Az egyetemen foglalkoztunk marionettel, de olyan még nem volt, hogy főszereplőként végigcsináljak egy előadást marionett és vajangtechnikával. Kuthy Ágnes monumentális képi és zenei világot álmodott meg. Nagy élmény a paraván mögül hallani, hogy végig jönnek velünk a gyerekek, és tetszik nekik az előadás. Amikor megjelenik az almafa vagy változik a tér, elsüllyed az egész világ, akkor a nézőtérről csodálkozó ,,úristen!”, ,,wow!” hangok jönnek. Érezzük, hogy működik, amit létrehoztunk.

Pájer Alma Virág a Holle Anyóban

Pájer Alma Virág a Holle Anyóban (Fotó/Forrás: Éder Vera)

- Mi a vajangtechnika lényege?

- Az egyik kezünkben a bábot tartjuk, azt mozgatva koordináljuk a testét és a fejét, a másikban pedig két pálcát, amivel a báb kezeit mozgatjuk. Egy gapitnak nevezett szerkezet segítségével az ujjunkkal tudjuk mozgatni a báb fejét. Az alulról mozgatott vajangbábokat olyan előadásokban szokták alkalmazni, ahol azt szeretnék elérni, hogy a báb líraibb, kecsesebb, hosszabb mozdulatokat végezzen.

- Egy-egy szerepbe a bábmozgatáson keresztül is bele tudja vinni az egyéniségét? Milyen lehetősége van arra, hogy ne csak a bábot, hanem a saját érzelmeit, gondolatait is megmutassa?

- Amikor a Holle anyóban eljutottam oda, hogy nagyjából kezemben volt a technika, és már nem kellett azzal foglalkoznom, mikor melyik zsinórhoz nyúlok, akkor elkezdtem arra figyelni, hogy mit csinálok a hangommal. Tudatosítanom kellett magamban, hogy engem nem látnak, a bábot nézik, és hozzákapcsolják a hangomat.

Azokat a pontokat kerestem, ahol a báb, a kinézete, a személyisége összekapcsolódik az én lelki világommal, állapotommal, hangommal.

A mozgatásnál megpróbáltam mindig kívülről látni a bábot, és arra törekedtem, hogy azt tegye, amit én magam is csinálnék. Vagy amit tud.

- Készítenek kontroll-videófelvételeket, hogy a nézők szemszögéből is lássák a játékot?

- Igen. És a próbák alatt sokat beszélgettem a rendezővel arról, hogy ő mit lát kintről. Azt mondta:

abból, ahogy a báb megjelenik a színpadon, pontosan lejön, ki milyen állapotban van aznap, mennyi türelme, kedve van a próbához.

Amikor nehezebb napom volt, fáradt voltam, rögtön észrevette abból, ahogyan egy üresjáratban tartottam vagy mozgatni próbáltam a bábot. Minden látszódik.

Pájer Alma Virág

Pájer Alma Virág (Fotó/Forrás: Lipták Ildikó)

- Fizikailag sokat kivesz önből egy-egy előadás?

- Jó esetben igen, mert ha elfáradok, az azt jelenti, hogy mindent beleadtam. Persze kondicionálom magam az erőnlétre. Amikor mondjuk Boribont és Annipannit játszom, énekelek, ugrálok, bábozom, és van úgy, hogy a második számnál azt érzem, hogy kicsit kifulladtam. Ha nem edzek, nem járok el futni, meg tudom csinálni az előadást, csak fölöslegesen sokat kivesz belőlem a testem fáradtsága.

- Az idén végez az egyetemen. Hogyan alakul a pályája a közeljövőben?

- Már leszerződtem a Budapest Bábszínházba, és Alföldi Róbert meghívott a Hegedűs a háztetőnbe, Tevje egyik lányának szerepére, amit nyáron kezdek próbálni.

- Hol figyelt fel önre Alföldi?

- Együtt dolgoztunk a Képzelt betegben. Addig nem ismertem, de annyira felcsigázott, amit a gondolkodásáról és a színészvezetéséről hallottam, hogy alig vártam a közös munkát.

- És milyen volt vele dolgozni?

Kegyetlenül jó. Kegyetlen abban az értelemben, hogy kitaposta belőlünk, amit tudunk.

Ha azt érzi, hogy a színészben megvan a szándék, akkor minden eszközzel hozzásegíti, hogy kihozza magából a maximumot. Nagyon-nagyon jó volt vele dolgozni.

Holle anyó

Holle anyó (Fotó/Forrás: Éder Vera)

- Mit tervez hosszabb távra?

- Igazából sosem gondolkodtam előre. Eldöntöttem, hogy a Színművészetire szeretnék járni, szerencsésen felvettek, onnantól kezdve semmit nem terveztem, de szinte mindig egyértelmű volt, hogy mi a következő lépés. Az egyéves vígszínházi gyakorlatom Marton Lászlótól teljesen váratlanul ért, majd utána a Kerekasztal Színházi Társulás felkérése a közös munkára (két előadásukban játszom) aztán Meczner tanár úr megkeresése is, hogy szerződjek a Budapest Bábszínházba. Az anyaszínházam az első, de számomra fontos, hogy máshol is megmérettethessem magam. Ezt az igazgatóm is támogatja, számára is fontos, hogy fejlődjenek a színészei. Nagyon jó évfolyamunk volt az egyetemen, és szeretném velük úgy tartani a kapcsolatot, hogy minél többet dolgozzunk együtt, de nincs konkrét elképzelésem. Egy határozott tervem azért van: a szakdolgozat kapcsán, – amit napjaink Vitéz Lászlót játszó bábosairól írtam –, kicsit jobban beleláttam a bábozással nem egyetemi szinten fogalakozó művészek gondolkodásmódjába, és ezzel biztosan lesz dolgom a jövőben. A vásári bábművészek metódusa, az, ahogy egy bábtechnikához nyúlnak, egyáltalán nem hasonlít sem az iskolában tanultakhoz, sem ahhoz, amit az eddigi munkáim során tapasztaltam.

Amit egy vásári bábjátékos tud, az olyan, mint egy zen buddhista tanítás.

Különös lelki állapot és életforma, amibe ha beleszagol az ember, biztosan a rabja lesz. Nem tudom, milyen formában, mennyi ideig, de szeretnék tőlük tanulni.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

Kiderült, mi lesz a Tompos Kátyának szánt adományok sorsa

A tavasszal elhunyt színművész kezelésére összegyűlt adományok nem maradhatnak az örökösöknél, azok felhasználásáról az adományozóknak kell nyilatkozatot tenni. 
Színház

Gubás Gabi: „Ha megtalálod azt, aki passzol hozzád, akkor a csillagokat is le tudod hozni az égről”

Jason és Phoebe egy zseniális írópáros két tagja, sikeres darabokat írnak együtt, de a saját szerelmi életüket képtelenek megfejteni. A Thália Színház friss bemutatójában Allisont, az elismert darabszerző feleségét alakító Gubás Gabit kérdeztük.
Vizuál

Megvannak a Golden Globe-díj idei jelöltjei

Az Európai Filmdíjak után a tengerentúlon is tarolhat Jacques Audiard legújabb filmje, amely összesen tíz jelöléssel várhatja a januári gálát. A díjra mások mellett Hugh Grant, Demi Moore, Kate Winslet és Angelina Jolie is esélyes.
Könyv

„Ez mennyiben saját út?” – Grecsó Krisztián a Lírástudók vendége

Az Apám üzent című regény nyomozás a családi múlt után, ami során feltárulnak az előző generációk férfimintái. Grecsó Krisztiánt az autofikció divatjáról és saját történeteiről kérdezte Grisnik Petra.
Klasszikus

Újabb fesztivállal bővül a tizedik alkalommal megrendezett Fesztivál Akadémia Budapest programja

Koncertek, mesterkurzusok, zenei versenyek, határokat feszegető események Budapesten és az ország számos pontján – ez a sokszínűség jellemzi a Fesztivál Akadémia Budapestet, amely tavasszal már az Őrségben is várja a művészetbarátokat.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

„A boldog békeidők lokálpatriótája”

A Gózon Gyula Kamaraszínház új gasztroszínházi receptet próbál ki: Krúdy írásaiból készítettek színpadi adaptációt úgy, hogy előadás közben szépen megfőznek egy Krúdy-kedvenc ételt, talán pörköltalapút, amelyet majd bor mellett tálalnak is a nézőknek. A produkció december 14-én mutatkozik be a Szentendrei Teátrum MűvészetMalom helyszínén.
Színház ajánló

Citromba harapni édes: Miért nem hagyhatja ki a Lemons Lemons Lemons Lemons Lemons előadást?

Mit jelent igazán szavak nélkül megérteni egymást? Hogyan kommunikáljunk, amikor minden szavunk érték? A Karinthy Színház Lemons Lemons Lemons Lemons Lemons című előadása elgondolkodtató, humoros és érzelmileg is mély utazást kínál.
Színház ajánló

Tárgyalótermi darab és 20. századi klasszikus látható a Katona két új bemutatóján

December 13-án Nyílt tárgyalás címmel, Székely Kriszta rendezésében mutatják be Ferdinand von Schirach művét a Katona József Színházban, majd december 14-én A Halál kilovagolt Perzsiából, Hajnóczy Péter műve kerül színre, Bagossy Júlia rendezésében a Kamrában.
Színház ajánló

Széles repertoárral várja nézőit a Pintér Béla és Társulata

A 2024 szeptembere óta az Átriumban játszó Pintér Béla és Társulata januárban és februárban tizenöt különböző előadással, összesen negyvenegy estén várja nézőit.
Színház ajánló

Székely Csaba sikerdarabja, az Öröm és boldogság a két ünnep között újra Budaörsön

A nagy érdeklődésre való tekintettel december 27-én ismét műsorra tűzi az Alföldi Róbert által rendezett Öröm és boldogságot a Budaörsi Latinovits Színház.