Színház

„A cél mindenki számára közös” – kerekasztal beszélgetést szervezett a Magyar Teátrumi Társaság

2021.02.09. 17:00
Ajánlom
Háromszekciós kerekasztal beszélgetést szervezett a Magyar Teátrumi Társaság, melynek témája a színházi közvetítések létjogosultsága, megvalósítási formái, valamint jogi és kommunikációs kérdései voltak.

A Karinthy Színházból közvetített eseményen elsőként Légrádi Gergely az eSzínház vezetője, az Alapítvány a Magyar Színházakért alapítója, Radnai Márk rendező, a SzínházTV művészeti vezetője, Somfai Péter, a Budapesti Operettszínház műszaki igazgatója és Lakatos Gergely a Zeneakadémia főmérnöke, a Magyar Színháztechnikai Szövetség elnöke válaszolt Szabó László kérdéseire. Az beszélgetés témája maga a stream volt, pontosabban az, hogy mennyire van létjogosultsága az online közvetítéseknek a nyitás után, illetve milyen lehetőségek állnak a színházak rendelkezésére, ha elérhetővé akarják tenni a produkciókat.

A teátrumokat ugyanis váratlanul érte a zárás, nem voltak felkészülve arra, hogy online játszásra kell átállniuk. Azt azonban minden meghívott vendég úgy véli, hogy hosszútávon igenis tud majd együtt létezni a stream és az élő előadás.

„Az élő színház varázsát semmi nem váltja ki”

– mondták, hozzátéve, hogy mindemellett az online tér izgalmas, és rengeteg formai újítást hozhat magával.

Egy olyan fejlesztési ponton áll most a közvetítés kérdése, ahol komolyan el kell gondolkodni a megvalósítási formákon. Ugyanis a nézők már megszoktak egy minőséget, viszont ez a magas színvonal olyan költséggel jár, amit bizonyos színházak egyszerűen nem fognak tudni kifizetni. Már most vannak erre a helyzetre megoldási javaslatok, például a technikai megvalósítás terén, a kisebb teátrumok hozott eszközökkel is dolgozhatnak, nem kell feltétlenül saját rendszert kiépíteniük.

A másik nehézséget maga a platform jelentette és jelenti, ugyanis nem volt rá gyakorlat, így felület sem, hogy hol és milyen feltételekkel lehet egy-egy előadást az online térbe áthelyezni, lehetőség szerint úgy, hogy az alkotói szándék és az adott produkció ne sérüljön. Ráadásul ha valami hiba történik – például megszakad az internet kapcsolat – az egyaránt rossz a színháznak, a szolgáltatónak és a nézőnek is. „A végeredmény, a cél mindenki számára közös” – vallották az alkotók. Ám, hogy ez anyagilag mennyire megtérülő, arról már megoszlanak a vélemények.

147739134_10222583180802655_3821756140981053852_o-164657.jpg

A Magyar Teátrumi Társaság második beszélgetésének résztvevői (Fotó/Forrás: Szabó László / Facebook)

Egy egészen másik oldalról közelített a második beszélgetés, amely inkább a színpad irányából közelített Szabó Ágnes, a Gózon Gyula Kamaraszínház igazgatója, Dolhai Attila, a Budapesti Operettszínház színművésze és Rátóti Zoltán, a Nemzeti Színház tagjának részvételével.

A művészek, bár jó kezdeményezésnek tartják a streamet, inkább az élő előadás oldalán teszik le a voksukat, egyetértve abban az előző beszélgetés résztvevőivel, hogy az élő színházat semmi nem pótolhatja. Ráadásul a felvétel részben más színészi játékot igényel, finomabb eszközökkel dolgoznak a közelik miatt. Közönség hiányában az azonnali reakciók is eltűntek, ez főként a zenés színháznál feltűnő, ahol a számok végén elhangzó taps és a csöndek az előadás szerves részét képezik.

A nézőknek is hiányzik, hogy bemenjek, hiszen sokuknak ez egyfajta szertartás, ami a közvetítéssel nem pótolható. Így

a stream leginkább azoknak jó, akik egyébként nem tudnák megoldani, hogy személyesen jelen legyenek a színházban.

Különösen égető kérdés a fiatalabb korosztály megszólítása, akiket az életkori sajátosságok miatt időről időre elveszít a színház. Az ő elérésük majdhogynem lehetetlen, viszont meg kell próbálni. Erről is szólt a beszélgetés harmadik szekciója.

Barabás Nóra, a szolnoki Szigligeti Színház marketingese, Farkas Attila Erik, a Magyar Teátrumi Társaság jogtanácsosa, Szokolay Zsolt, az Interticket üzletfejlesztési igazgatója és Weidinger Amelie, a Budapesti Operettszínház kommunikációs és marketing osztályvezetője a jogi és kommunikációs lehetőségeket vette számba.

Ettől a két területtől a változás igen gyors reakciót követelt, hiszen gyakorlatilag egyik pillanatról a másikra kellett átállni az online közvetítésekre. Itt most a legfontosabb kérdéssé az átjárhatóság vált stream és élő színház között.

A színházak egyértelműen többletközönséget várnak a közvetítéstől, ez pillanatnyilag – ha a külföldi számokat nézzük, ahol az eladott jegyek 7 százaléka származik a határon túlról – működő stratégia.

Jogilag azonban néhol problémásnak tűnik a dolog, mert a jogtulajdonosok egy része szkeptikusan fogadta a közvetítés ötletét, egy másik része pedig külföldi illetőségű, így ilyen jellegű akadályok is állnak egy-egy előadás streamelése előtt. Ezek a folyamatok azonban egyre gördülékenyebbé válnak.

Ugyancsak kényes pont a jegyárak és mennyiségek kérdése, hiszen előfordulhat, hogy egy jeggyel többen is nézik ugyanazt az előadást. Ez azonban nem jogsértő, és nem is visszakövethető, és ha hiba történik, ugyanaz a jogi eset áll fenn egy élő és egy online előadás esetében.

Azon viszont már dolgoznak, hogy a jegyek átruházhatóak legyenek,

ajándékba lehessen adni, sőt hosszú távú célként felmerült egy hibrid rendszer kialakítása is, amelyben egyazon előadásra válthatóak majd jegyek két felületre – online és a színházba – is.

Fejléckép forrása: Szabó László / Facebook

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Regény, film, opera? – Krasznahorkai-feldolgozást mutattak be Berlinben

Nemrég mutatták be a Berlini Állami Opera legújabb kortárs operaprojektjét, Marc-André Dalbavie Az ellenállás melankóliája című műve Krasznahorkai László azonos című regényéből készült. Július 4-én, a sorozat második előadásán jártunk.
Jazz/World

Harminc feltörekvő zenész léphet fel a Magyar Zene Háza külső és belső tereiben

Idén nyáron, a Fringe program keretében zeneiskolásoknak, hobbizenészeknek, feltörekvő zenekaroknak és utcazenészeknek adnak lehetőséget a fellépésre a Magyar Zene Ház különböző pontjain.
Zenés színház

Színházi előadás készült egy Kurtág-műből

Július elején mutatta be az Aix-en-Provence-i Fesztivál a Dalok és töredékek című produkciót, amely Kurtág György Kafka-Fragmente Peter Maxwell Davies Eight Songs for a Mad King című művére épül.
Vizuál

Hajdu Szabolcs Kálmán-nap című filmje is versenyez a palicsi filmfesztivál fődíjáért

A magyar film mellett további tíz alkotás vesz részt a versenyprogramban. Közülük választja ki a zsűri, ki kapja meg a legjobb filmnek járó Arany Torony díjat, a legjobb rendezőnek járó Palicsi Tornyot és a zsűri különdíját, emellett a közönség is szavazhat a legjobbnak ítélt alkotásra.
Plusz

Tízből kilenc gyerek rendszeresen hallgat zenét

Felmérés készült a gyerekek zenehallgatási szokásairól. Kiderült, hogy a magyar gyerekek kedvenc zenészei között túlsúlyban vannak a hazai előadók.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Huszonkét előadással várja idén a nézőket a Vidor Fesztivál Nyíregyházán

Színházi produkciók, előadói estek és irodalmi-zenés előadások várják a közönséget augusztus 23. és 31. között Nyíregyházán, öt helyszínen. Az idei versenyprogramban hat előadás verseng a fesztivál díjaiért.
Színház hír

„Harcra szólítalak benneteket” – Novák Ferenc Tata szót emelt a független társulatok kiszámítható támogatásáért

A Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth- és Erkel Ferenc-díjas magyar koreográfus, rendező, etnográfusa a Kultúra.hu-hoz juttatta el sorait, amelyben kardot ránt az ellehetetlenülő független társulatokért. Azt javasolja, hogy a megszűnés szélére került társulatok melletti kiállásként a támogatott együttesek se fogadják el a jelenlegi helyzetet.
Színház hír

Közülük kerül ki a Kaszás Attila-díj idei nyertese

Balla Esztert, Ecsedi Erzsébetet és Tóth Ildikót jelölték idén a Kaszás Attila-díjra. A színművészekre a közönség szavazatait augusztus 23-án éjfélig várják a díj weboldalán.
Színház hír

„Kényszerhelyzetbe kerültem” – megszólalt Horváth Lajos Ottó a Nemzetiben történt balesete után kapott összegek kapcsán

A balesetben megsérült színművész azután lépett a nyilvánosság elé, hogy Vidnyánszky Attila a neki és Szász Júliának adott pénzbeli juttatásokkal kapcsolatban nyilatkozott. Közleményére a Nemzeti Színház is reagált.
Színház ajánló

Tíz év után búcsúzik az Átriumtól Az Őrült Nők Ketrece

Július 11-én még egyszer, utoljára az Átrium színpadán kinyit a Ketrec! A Kultúrbrigád kétségtelenül egyik legsikeresebb darabja, Az Őrült Nők Ketrece a tízéves jubileumi előadással búcsúzik a Margit körúti épülettől.