Színház

A Craiovai Nemzeti Színház Budapesten

2011.10.17. 16:07
Ajánlom
Három nap, két színház, három előadás, köztük a Bocsárdi László által rendezett Caligula - október 19-től 21-ig vendégeskedik Budapesten a craiovai Martin Sorescu Nemzeti Színház társulata.

Október 19-én a Nemzeti Színházban Albert Camus Caligula című drámája látható a sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színházat igazgató Bocsárdi László rendezésében, Bartha József díszleteiben, Dobre-Kóthay Judit jelmezeiben. Az előadás az október 29. és november 6. között megrendezendő Román Színházi Fesztiválra is meghívást kapott.

Bocsárdi László Caligula rendezése Albert Camus darabjának esszenciális olvasatát nyújtja. A tükrökkel elárasztott játéktérben a fehér ruhás szereplők egy látszólag ártatlan közegben vannak, pedig ez a tér a szabadságvesztés szorongató atmoszféráját és az egyeduralkodó megvetését megsokszorozva sugallja. Caius Caligula a rá jellemző erőszakossággal maga vezényli le ezt a kísérletet, egyszerre az őrült zsarnok, az ápoló és az ápolt, akinek elege van az őt körülvevő emberek szemforgatásától. Csupán néhány szereplő, Helicon, a szertartásmester és a melankólikus és tehetetlen szolgája Scipio, Caesonia a szerető-ügynök és Cherea költő-filozófus képviselnek egyfajta normalitást, az utóbbi az, aki ellenáll az elhatalmaskodó császári őrület karneváljának és végül a bukáshoz vezető összeesküvés kezdeményezője.

Caligula őrülete ebben a darabban teljesen logikus, sőt vonzó módon kerül bemutatásra és ez adja az előadás kulcsát és tétjét. A szeretett nő és húg, Drusilla elvesztése Caligulát átdobja az emberi lélek árnyoldalára, egy olyan dosztojevszkiji alakká válik, aki számára a transzcendencia hiánya a végtelen lehetőségek tárházát nyitja meg. Az orgiák és az alárendeltek nyers kegyetlensége, akik vakon követik az elborult elme megnyilvánulását, és tetteit, aki számára már csak a gyilkosság és a művészet az egyetlen érdemleges tevékenység - az egész egy végsőkig kifeszített határon történő sarabande, amelyet a tirannus akaratának alávetett kamarilla játszik.

A határok, a kirobbanó hübrisz eme darabjában valakinek fizetni kell. Caligula a végsőkig és teljes mértékben felvállalja életét és halálát, az őrület az egyik legcinikusabb elgondolás mentén igazolást nyer.

Október 20-án és 21-én két előadás tekinthető meg a Katona József Színház nagyszínpadán. 20-án Görgey Gábor Komámasszony, hol a stukker? című művét mutatják be, egy nappal később pedig Ion Luca Caragiale Leonida naccsás úr és a reakció című darabja vendégszerepel a Katonában.

A Komámasszony, hol a stukker? Mircea Cornişteanu rendezésében egyszerre a fenyegetettség és a tehetetlenség drámája - nevezetesen a céltalan erőszak kényszerpályából való kitörés lehetetlenségét ábrázolja. Az erő letéteményesei ösztöneik hatása alatt cselekednek, a valódi hatalom birtokosai meg a háttérben húzódnak meg. A mai Románia számára a darab jelzésértékű. Az elmúlt húsz évben a korrupció sokkal több árnyoldalát mutatta meg, mint '89 előtt bármikor. Sokan hittek azokban az emberekben akik a hatalomra jutáskor teljesen más arcukat mutatták be és ennek fényében a darabot is alaposabban megérthetjük. Az a tény, hogy a mindenkori Hatalom a lehető legváltozatosabb módon mintegy kézről kézre jár, felhívja a figyelmet az Erő birtoklásának veszélyeire, valamint a megjelenési formáira, legyenek azok a hatalom képviselőinek vagy a nyers erőszak áldozatoknak az avatárjai. Az Egyén és a Hatalom eme parabolája már önmagában egy meglehetősen keserű pirula. Görgey Gábor darabja az édesítő humor segítségével mindezt lenyelhetőbbé teszi. Ez az örökösen aktuális téma, az öt színész kiváló és különleges játékával egy igazi nyugtalanító darab az abszolút hatalom paranoid megnyilvánulásáról.

A fiatal rendezőnő, Diana Dragoş előadása elsősorban eredetiségével lepi meg a közönséget. A rendezés, a díszletek, a zene és a két szereplő kifinomult játéka egy emlékezetes előadást eredményez. A jól ismert Caragiale-figurák, Leonida nagyságos úr és Effi asszonyság, már-már felismerhetetlenek, az öregedéssel járó szenilitás hangsúlyozásával sokkal inkább Ionesco alakjaira (pl. Székek) emlékeztetnek. Mindezek ellenére, ez annyira nem egy váratlan rendezői elképzelés, ám a minden részletre kiterjedő partitúra és a két színész, Mirela Cioabă és Dan Cornescu, szereplőmegformálása az elmúlt évek színházi életének egyik nagy revelációja. A klasszikus darab abszolút újítása egy nyugtalanító elem beemelése, a népet - amely itt nemcsak "hallható", hanem látható - fiatal, death-metalra és kamaszos-gótikus vámpírnak öltözött fiatalok alkotják (a jelmezeket Adriana Dinulescu készítette). Az őrjöngésig fokozódó táncuk (Laurenţiu Nicu koreográfiája) és a közönség füleit is próbára tevő rockzene sikeresen megteremti azt a félelemteli szorongásos hangulatot, amely szereplőinkben is kialakul. A harsány komédia ellenére a Walpurgis-éj, felemészti hőseinket.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Elmezavara miatt nem ítélik el a zongoraművész volt feleségét, aki megölte két gyermeküket

 Egy texasi bíró hétfőn elmezavara miatt nem találta bűnösnek két kislányuk meggyilkolásában Vagyim Holodenko ukrán zongoraművész volt feleségét.
Vizuál

Így áll most a Liget-projekt – galéria

Töprengett mostanában azon, hogy haladhat a munka a Városligetben és a múzeumokban? Képek és átadási időpontok a cikkben.
Zenés színház

Laki Péter: „Ez nem hagyományos gála”

A fiatal táncos komikus igazi showman, és karizmatikus színpadi jelenlétét a Budavári Palotakoncerteken is kamatoztatja: Kerényi Miklós Mátéval együtt látják el a házigazda feladatát.
Zenés színház

Kalocsai Zsuzsa: „A szívünk-lelkünk benne van”

Kalocsai Zsuzsa született díva, igazi primadonna, aki nem csak csodás hangjának, hanem belső eleganciájának, királynői megjelenésének köszönhetően érdemelte ki a Budapesti Operettszínház közönségének szeretetét.
Klasszikus

Bolhás kutyus vette el a színpadot a hegedűművész Quentin Tarantinótól

A szégyentelen Blöki dörgölőzött, hempergőzött, vakarózott, és a füle botját sem mozdította a zenére. Most ez a szakasza van az évnek.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház Radioaktív

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Színház interjú

Gyerekek tragédiája – valóságos túszdráma, színházi köntösben

2004-ben a beszláni I. számú iskolát terroristák rohanták le, ezernél is több embert ejtve túszul. A holland Carly Wijs Mi és Ők című kamaradarabja ezen elbeszélhetetlen napok emlékéről szól.
Színház hírek

Ők a Színikritikusok díja várományosai

A Színházi Kritikusok Céhe 39. alkalommal adja át az előző évad legkiemelkedőbb színházi teljesítményeinek járó elismerést szeptemberben.
Színház magyar színház

Az Operettszínház és a Magyar Színház vezetésére írtak ki pályázatot

A kiírások szerint mindkét pályázat nyertese 2019. február 1-jétől öt évig töltheti be a vezetői pozíciót.
Színház etikett

Focimeccset néztek telefonon egy színdarab közben – a színészek felháborodtak

A két angol hölgyet nem akadályozták a színpadon zajló események abban, hogy megtudják, ki nyerte a büntetőpárbajt. A színészek a Twitteren fakadtak ki a bunkó nézők miatt.