Katharina életútját mintha csak körzővel és vonalzóval jelölték volna ki, német precizitással és poszt-világháborús empátiával: középfokú végzettség, nem biztos, ámde jól fizető házvezetőnői állás, lakás, használtan vett, de használható autó,
sok szabadidő, kevés lehetőség, amivel eltölthetné; továbbá csinos és ápolt külső – és magány, egzisztenciális és szexuális magány robbanékony keveréke.
Mi kell még, hogy ez a példaértékűen szabályos élet egy kicsit boldog legyen, ha csak pár órácskára is? Egy egyéjszakás kaland, mi más: és össze is jön. Sőt, ha minden igaz (lenne), többet is nyújtana az egy éjszaka örömeinél, az igazi, mi több, kölcsönös szerelmet ismerné meg alkalmi partnere karjai közt.
Csakhogy semmi sem igaz.
Az egyéjszakás kaland, hála minden történetcsavarok egyik legcsavarosabbjának, megmarad egyéjszakásnak, a szerelmet… illetve azt nem, csak
a szerelmes nő életét, önbecsülését, ártatlanságát, egyszóval tisztességet pedig felfalja a mocsok: a kor, az idő, és a bulvársajtó mocska.
Az előadás alapjául szolgáló regény szerzője, Heinrich Böll (1917-1985) német (NSZK) író 1972-ben Nobel-díjat kapott. A II. világháborúban közkatonaként szolgált. háború egész életére és szinte a teljes írói munkásságára rányomta a bélyegét, fő témája az NSZK háború utáni gazdasági és politikai talpra állása és pszichés fekve maradása.
Hősei, nevezzük őket így, gondolkodó, vívódó emberek, akik tétova léptekkel botorkálnak a feldolgozhatatlan múltból a múlt jutalmaként kényelmesnek, ámde feldolgozhatatlanul sivárnak ígérkező jövő felé vezető tévúton.
Kivéve Katharina Blumot: ő cselekszik – és el is nyeri méltó büntetését.
Katharina Blum: „És már csak egy kérdésem volna nekem.
Mondják, nem tehetne valamit az állam, hogy megvédjen ettől a szennytől engem? Magukat kérdem, mert állami emberek. Hogy lehetne helyreállítani az én elvesztett tisztességemet?
Jó, kérem, nagyon is tudom most már, hogy az én kihallgatásom föltétlenül jogos volt, még ha nem is értem, minek az a sok kurkászás az életemben. De jó, megvolt. Az viszont szerintem felfoghatatlan, hogy az én saját kihallgatásomnak a részletei – vegyük csak a férfivendég-dolgot – hogy jutottak a Zeitung tudomására? És honnan az a sok összehazudott és összeszélhámoskodott vélemény énrólam?”
Az előadás jogait a Rowohlt Verlag GmbH és Hofra Kft. közvetítette. Bor Ambrus jogait a Hofra Kft. közvetítette.
Heinrich Böll – Bereményi Géza: Katharina Blum elvesztett tisztessége
Nyilvános főpróba: 2022. május 6., 19 óra
Bemutató: 2022. május 7., 19:00
További előadások: 2022. május 8., 14., 20.
Budaörsi Latinovits Színház
Rendező: Máté Gábor
Szereplők: Hartai Petra, Takács Katalin, Mertz Tibor, Spolarics Andrea, Bregyán Péter, Kaszás Gergő m.v., Kocsó Gábor m.v., Fröhlich Kristóf, Chován Gábor, Böröndi Bence, Páder Petra, Ilyés Róbert, Kolnai Kovács Gergely m.v., Bánki Mihály e.h., Hencz András e.h.
Támogatott tartalom.
Fejléckép: Katharina Blum elvesztett tisztessége (fotó/forrás: Budaörsi Latinovits Zoltán Színház)