Színház

A darab, ami egyszerre hat intellektusra, rekeszizmokra és könnycsatornákra

A 2020-2021-es évad első bemutatója Peter Shaffer Amadeusa a József Attila Színházban. Ennek kapcsán beszélgettünk a rendezővel, Koltai M. Gáborral a darabról.

Kultikus film, kultikus darab és méltán híres előadások. Mennyire tudsz elvonatkoztatni a látott feldolgozásoktól?

Az én dolgom a szövegből, a zenéből és a színészből kiindulni, illetve ezt megelőzően a dramaturggal, a tervezővel és a koreográfussal folytatott közös munkából. Egymásból  építkezünk, nem pedig mások feldolgozásaiból. A filmnek amúgy is egészen más a szövete, mint a darabnak, máshová esnek a hangsúlyok, másból formálja a figurákat és a helyzeteket, és természetesen másfajta eszközökkel él: több helyszínnel, több szereplővel, mellőzi Salieri nézőkhöz intézett elbeszélését, ami a darab meghatározó keretét adja ‒ a filmből tehát legfeljebb néhány frappáns mondatot vagy párbeszédet lehet átemelni. Át is emeltünk párat, ez nem ritkaság az Amadeus-előadások esetében. Korábbi színházi feldolgozásokkal foglalkozni pedig nem az én dolgom: azok mások elemzéseiből, vízióiból és közös munkájából születtek. A 2017-es londoni előadás, amit az interneten láttam, kétségkívül sok mindenre ráébresztett: főleg arra, hogy

ehhez az anyaghoz nemcsak meghatott tisztelettel lehet nyúlni, nemcsak veretes melodrámát lehet belőle csinálni, hanem könnyed, szórakoztató, látványos, mindemellett roppant részletgazdag és némely pontokon erősen drámai előadást is.

De nem tehertételként éltem meg ezt a felismerést, hanem ellenkezőleg: felszabadította a képzeletemet, és a darabban rejlő lehetőségek közül a giccstől a játékosság felé irányított át.

KoltaiM_ElodA_FilaB_ChajnoczkiB-154554.jpg

Koltai M. Gábor (Fotó/Forrás: József Attila Színház)

Miben lesz más a Te Amadeusod?

Anélkül, hogy szándékosan törekednék bármilyen más előadástól való görcsös különbözésre, úgy képzelem, hogy a mi Amadeusunk játékosabb, könnyedebb és hangulatában változatosabb lesz, mint amilyennek a hazai nézők egy része talán megszokta ezt a darabot. Shaffer Mozartja és Salierije valójában ugyanannyira bohócszerep is, mint amennyire drámai: hiszen

a bohócban rejlő komikum valójában abból a tragikus helyzetből fakad, hogy a figura folytonos konfliktusban áll az őt körülvevő világgal.

Mozart és Salieri egyszerre tragikus hős és mulatságos pojáca: a folyton csetlő-botló, harsány és otromba clown meg a mélységesen szomorú fehér bohóc. Remélem, hogy ez a kettősség átsejlik majd az előadáson. Másfelől a József Attila Színházban kerül színre először a szerző átdolgozott befejezése. Shaffer 1999-ben újraírta Mozart és Salieri végső összecsapását, kivette belőle azt a szálat, amelyben az álarcos Salieri lép fel a „Requiem” megrendelőjeként, és egy sokkal gúnyosabb és izgalmasabb helyzetet írt helyette, amelyben a két figura megpróbál elszámolni közös múltjával. Ez a nagyjelenet most kerül először színre Magyarországon.

TasnadiBEnce-154639.jpg

Tasnádi Bence (Fotó/Forrás: József Attila Színház)

Mi számodra a darab legfontosabb momentuma, üzenete, gondolata?

Az Amadeus számos kérdést felvet a művészet és a kultúrpolitika viszonyáról, a zsenialitás természetrajzáról vagy arról, össze kell-e függenie egymással a művészi tehetségnek és az erényes életnek.

De a legfőbb erénye nem abban rejlik, hogy ezeket a gondolatokat különösen elmélyülten vagy árnyaltan járná körül (valójában inkább csak felvillantja őket, és amikor megpróbálja komolyan venni magát, az nem mindig áll jól neki) ‒ hanem abban, hogy mindezt látványos és érzéki színházként tálalja, amely egyformán hat az intellektusra, a rekeszizmokra és a könnycsatornákra. És roppant kontúros portrét rajzol két nagy művészről, akiknek ugyan kevés közük van a valódi Mozarthoz vagy Salierihez, de ettől még izgalmas és ellentmondásos embereket lehet belőlük teremteni a színpadon.

Az Amadeus címszerepét Tasnádi Bence, míg Salierit Fila Balázs alakítja. Koltai M. Gábor rendezését október 10-én tűzi műsorra a József Attila Színház.

Bővebb információ ide kattintva>>>

Támogatott tartalom.

Fejléckép: Koltai M. Gábor / József Attila Színház

Színháztörténetet írt a József Attila Színház

Kapcsolódó

Színháztörténetet írt a József Attila Színház

Vállaltan szubjektív beszámoló a „Színház” tollából. Sokszor leírtuk mi magunk is, ahogy mesélik is rólunk: nem csupán egy színház vagyunk, hanem A JASZ-Család. Nem túlzó a jelző, hisz szeretjük egymást, de néha őrületbe kergetjük a másikat.

József Attila Színház

A József Attila Színház 1956 szeptemberében nyílt meg a Váci úton. Az azóta eltelt hatvan évben komoly változásokon ment át mind az épület-, mind a színház társulata, repertoárja. Évadaink összeállításakor arra törekszünk, hogy értékteremtő előadásaink egyszerre szórakoztassanak és elgondolkodtassanak.  Kínálatunkban elsősorban emberi-polgári értékeket felmutató színművek, vígjátékok és zenés darabok szerepelnek. E sokszínűség mellett mindig kiemelt fontossággal bírt beavató színházi programunk, ami a tizenéveseket szólítja meg. A Gaál Erzsébet Stúdióban egy alternatív színházi gondolatot, underground szellemiséget igyekszünk meghonosítani.

Legolvasottabb

Zenés színház

„Én glóriával átallépem azt” – Stuart Mária-premier az Operaházban

Bár a Stuart Mária izgalmas történelmi dráma, igazi mondanivalója mégiscsak az, hogyan képes valaki mindezeket a küzdelmeket maga mögött hagyni, és a halál közelségének tudatában számot vetni életével. A május 10-i, bemutató előadáson jártunk.
Klasszikus

Farkas Gábor a Zeneakadémia új rektora

Miután a Zeneakadémia szenátusa a zongoraművész pályázatát támogatta, a köztársasági elnök kinevezte Farkas Gábort a 2025. május 15. és 2030. május 14. közti időszakra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektorává.
Vizuál

Minden, amit tudni lehet Wes Anderson új filmjéről

Kézigránátok, abszurd karakterek, orgyilkosok, szimmetriák és persze sztárparádé. Május 29-étől látható a magyar mozikban napjaink egyik legnépszerűbb rendezőjének új, A föníciai séma című filmje. Összegyűjtöttük, mi mindent lehet tudni Wes Anderson új alkotásáról. 
Klasszikus

A klasszikus zene és a jazz kiválóságai vehettek át Bartók Rádió Zenei Díjat

Másodszor adta át a Bartók Rádió az előző év kiemelkedő zenei teljesítményeinek elismeréseként díjait a hazai klasszikus zene kiválóságainak. A május 14-én, a Budapest Music Centerben rendezett díjátadón mások mellett elismerésben részesült Medveczky Ádám, Sümegi Eszter, Kelemen Barnabás és Dresch Mihály is.
Színház

Venyige Sándor a Mézesvölgyi Nyárról: „Meg tudjuk teremteni a Pesti Broadway hangulatát”

2014-ben hozta létre a Veres 1 Színházat, mely tíz év alatt az agglomeráció egyik legkedveltebb teátruma lett, ráadásul független fenntartású, a Mézesvölgyi Nyár is ennek a termékeny konstrukciónak a részeként jött létre. Venyige Sándort kérdeztük.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

OFF-programok az OSZT-on: Gálffi László, Oláh Ibolya és Vecsei H. Miklós is fellép

Az Országos Színházi Találkozó (OSZT) kulturális kavalkáddal várja a közönséget Szolnokon. OFF-programok is szerepelnek a műsorban, ennek keretében látható lesz Göttinger Pál, Márfi Márk, Gálffi László, Oláh Ibolya és Vecsei H. Miklós előadása is.
Színház hír

Bodor Johanna: „Egyre többen csatlakoznak a Magyar Színházi Társasághoz”

Számos új tag belépésével, valamint két korábbi tag visszalépésével immáron a Magyar Színházi Társaság (MSzT) a legszélesebb körű szakmai szerveződésként működik tovább. Bodor Johanna bejelentette: megalapították a független Művészeti Díj Bizottságot.
Színház interjú

Venyige Sándor a Mézesvölgyi Nyárról: „Meg tudjuk teremteni a Pesti Broadway hangulatát”

2014-ben hozta létre a Veres 1 Színházat, mely tíz év alatt az agglomeráció egyik legkedveltebb teátruma lett, ráadásul független fenntartású, a Mézesvölgyi Nyár is ennek a termékeny konstrukciónak a részeként jött létre. Venyige Sándort kérdeztük.
Színház hír

Őze Áron kapta idén a szabadtéri színházak Amfiteátrum-díját

Egyhangú döntéssel Őze Áron színművésznek, rendezőnek ítélték oda idén a Szabadtéri Színházak Szövetségének tagjai a Gedeon József Amfiteátrum-díjat. Az elismerést május 14-én, a Kőszegi Várszínház A bosszú fogadója című ősbemutatója után nyújtotta át Pócza Zoltán, a Szövetség elnöke.
Színház hír

Menekültválságtól a népmeséig – sokszínű repertoárt hirdetett a szegedi színház

Zenés rendezvény keretében, a Reök-palota előtt jelentette be 2025/26-os évadának műsorát a Szegedi Nemzeti Színház. A közönség jövőre is az eddig megszokott változatos, gazdag repertoárra, műfaji sokszínűségre számíthat. Juronics Tamás, Fábián Péter, Tárnoki Márk, Markó Róbert és Koltai M. Gábor is rendez.