Színház

A dolgok igazisága – Interjú Valló Péterrel

2018.04.13. 15:17
Ajánlom
Kern András és Hernádi Judit főszereplésével rendezte meg Stephen Sachs Valódi hamisítvány című darabját az Orlai Produkció felkérésére Valló Péter, akit a próbahetek nehézségeiről és a dolgok igaziságáról kérdeztünk.

Számos premiert tudhat már maga mögött, emlékszik még a legelső főpróba hetére?

Már végzett színházrendezőként, kőszínházban az Ügynök halálát rendeztem Latinovits Zoltánnal Willy Loman szerepében a veszprémi színházban, ami ennek megfelelően egy mérhetetlenül izgalmas, nagy feszültségben eltöltött időszak volt. Mivel addig már többször volt alkalmam nagymesterek mellett asszisztálni (Várkonyi, Horvay, Ádám Ottó...), így nem értek teljesen váratlanul ezek a megpróbáltatások, tudtam nagyjából, hogy mire lehet számítani, de a saját rendezés azért mégiscsak más. Ráadásul 

a '70-es évek elején, egy vidéki színháznál nagyon rövid, és intenzív próbaidőszakok voltak,

főpróba héten egymásba értek a nappalok és az éjszakák.

6M6C3148

6M6C3148 (Fotó/Forrás: Orlai Produkciós Iroda)

Hogyan változott a viszonya ehhez az időszakhoz az elmúlt évtizedek során?

Természetesen idővel megtanultam, milyen ez. Ennek dacára most is vannak rendkívül feszült végjátékok, olyan előadások, ahol a vége nagyon izgalmasra sikeredik. Akadnak persze jó esetek is, amikor már néhány nappal a premier előtt úgy érzem, hogy itt valami jó születik, és már csak azért kell izgulni, hogy a színészek a közönség előtt a legjobb formájukat fussák. Meg vannak harcosabb esetek, amikor az utolsó pillanatban is nagyon kell küzdeni. 

Minden alkalom, minden előadás más, egyiket sem lehet rutinból levezényelni.

Milyen ez a mostani főpróbahét?

Kern Andrást meg sem tudnám mondani, hányszor rendeztem, Hernádi Juditot kevesebbszer, viszont ő akkor kezdett a Víg Színházban, mikor én ott voltam fiatal rendező, és hát szerencsére mindketten nagyon jó barátaim. Ennek megfelelően az egész próbaidőszak békében és szeretetben telt, és ebben az esetben a végjáték sem ad okot különösebb nyugtalanságra. Pedig nem könnyű darab: rengeteg a szöveg, két szereplő áll a színpadon, és ahhoz, hogy a történet dinamikája megmaradjon, hogy a megfelelő feszültségi pontokhoz eljusson az kell, hogy ne akadjon meg. Ha beleakad a színész a szövegbe, az több perccel veti vissza az előadást. Mégis úgy érzem, hogy nagyon felkészültek lettek mindketten, és már csak azt kívánom, hogy a közönség is nagyon szeresse őket.

IMG 4634

IMG 4634 (Fotó/Forrás: Orlai Produkciós Iroda)

Általában könnyebben dolgozik együtt olyan művészekkel, akikhez személyes kapcsolat fűzi, vagy itt ettől a két embertől működnek jól a dolgok?

Nem dolgozom törvényszerűen könnyebben együtt azokkal, akiket jól ismerek, ez nagyon sok dolgon múlik. Például azon is, hogy 

a színdarab jól legyen kiosztva, ha ugyanis ez nincs meg, akkor előbb-utóbb jönnek a feszültségek,

hogy ki mit tud megcsinálni, és mit nem, és ezek a feszültségek rátapadnak a kapcsolatokra is. Ebben az esetben erre a két művészre kerestünk az Orlay produkciónál darabot, akik játszottak már együtt, jól ismerik egymást, számos közös siker van a hátuk mögött. Talán ezért is nem terhelték különösebb feszültségek a próbaidőszaknak ezt az utolsószakaszát.

Találkozott már ezt megelőzően is a Valódi hamisítvány című darabbal?

Soha korábban, akkor olvastam el először angolul, aztán magyarul, amikor Kovács Kriszta dramaturg javasolta ezt a darabot. Ritka, hogy így olvassak darabot, inkább tartalmi okokból lapozom fel őket, de ez most egy sajátos helyzet volt, egy sajátos felkérés, amire azért mondtam igent, mert tényleg nagyon jó barátaim ezek az emberek, és nagyon örültem, hogy együtt dolgozhatok velük.

IMG 4937

IMG 4937 (Fotó/Forrás: Orlai Produkciós Iroda)

Sokszereplős darabot rendezni komplikáltabb, vagy kétszereplőset, ahol ennyire koncentráltan, kettejük közé sűrítve jelenik meg a történet?

Az, ahogy készül valami, önmagában csak egy eszköz, mert a végeredmény a lényeg. Készülhet gyötrődve, békében, készülhet szeretetben és háborúban egyaránt, mindenre tudok példát mondani. Van olyan, hogy ott áll az ember előtt 300 művész kórussal, zenekarral együtt az Operában, és minden könnyedén, és békésen megy. Meg olyan is van, hogy két ember áll a rendezővel szemben és semmi nem megy jól.

Az tartja ebben a szakmában az embereket frissen, ambíciózusan, fiatalon, hogy nincs két egyforma eset, és mindig, mindent újra kell kezdeni elölről.

A tapasztalás, a rutin inkább csak arra jó, hogy ha bekövetkezik valamilyen esemény, akkor tudok viszonyítani: mit is csináltam, amikor legutóbb ez volt? Ettől még nem biztos, hogy ez lesz a megoldás, csak ad egy iránymutatást. Ezzel együtt is: az utolsó pillanatig csak reménykedni lehet. Hiába tűnik úgy minden, hogy rendben lesz, ha aztán nem felel meg a nézők elvárásainak, és lehet olyan is, hogy úgy tűnik, semmi sem lesz rendben, aztán mégis szeretik a nézők.

A darab a kép eredetisége és a szereplők körül bonyolódik, akikről kiderül, egyikük sem csupán az, aminek látszik. Utóbbi elég aktuális kérdés, hiszen mind valami többet, mást szeretnénk mutatni magunkról, emellett pedig gyorsan hozunk ítéletet másokról. Ez a fajta aktualitás felmerült a próbák során?

Ehhez a történethez

csak az apropót szolgáltatja a festmény eredetiségével kapcsolatos nyomozás. Valójában mindennek az igazisága, és a nem igazisága körül forog a történet.

IMG 3238

IMG 3238 (Fotó/Forrás: Orlai Produkciós Iroda)

Ez a darab messzemenőkig alkalmas arra, hogy ennek a tárgynak minden allúziójáról szó essen. Persze...ezek az emberek is megpróbálják magukat valamilyen igazságok mentén mutatni, és ahogy bonyolódik a történet, sok igazinak hitt dologról kiderül, hogy hamis, a hamisságok pedig igaznak bizonyulnak. Ráadásul ott van köztük ez a rettenetes társadalmi szakadék, és sok szó esett arról a próbák során, hogy ez valódi-e vagy sem, elvégre ez egy rendkívül fontos kérdés. Remélem az előadásban iselőkerül majd, és eljut a nézőkhöz. Bízom benne, hogy a történet mélyebb réteginek is meg tudunk majd felelni, és azokról is tudunk szólni, nem csak arról az alapkonfliktusról, hogy a kép az igazi-e vagy hamis.

A Valódi hamisítvány bemutatóját 2018. április 13-án tartják a Belvárosi Színházban.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Boros Misi: „Minden egyes hangra érdemes odafigyelni”

Nyaralásról, fociról, gyakorlásról kérdeztük Boros Misit, beszélgetésünk során a Bogányi Gergellyel közös Arénakoncert is szóba került.
Színház

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Zenés színház

Peller Károly: „Többet készülünk rá, mint egy gálakoncertre”

Augusztus 3-án és 4-én a budai várban adnak gálakoncertet az Operettszínház művészei. Peller Károly a felkészülés folyamatáról mesélt.
Vizuál

Drótmese – Nézze meg online a fiatal magyar alkotó díjnyertes animációját!

Pataki Szandra stop motion animációja egy drótszálakból felépített világban játszódik, ahol senki sem vonhatja ki magát az egymásnak feszülő erők hatása alól.
Zenés színház

Jonas Kaufmann, Anna Nyetrebko és Erwin Schrott a budapesti mozivásznon

Az Uránia moziban július 19-én és a rákövetkező hetekben operacsillagok koncertfilmjeit láthatja a nagyközönség.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház premier

2039-ben sem lesz könnyebb az élet

Négy generáció különös sorsát bemutató, kortárs családdráma kerül színpadra a Hatszín Teátrumban, tele bűnökkel, pokollá vált házasságokkal és egy elhallgatott örökséggel. A Majd, ha az eső eláll című előadás premierjét augusztus 10-én tartják.
Színház interjú

Fenyő Iván: „Úgy éreztem, hogy megszűnt az összetartás”

Idén folytatódik a „legendás” Máté-Horvai osztály előadássorozata a Jurányi Házban, amely most Fenyő Iván életével foglalkozik. Őt kérdezte a Jurányi Latte a főiskolás emlékeiről, illetve arról, miért szállt ki az AlkalMáté Trupp-ból, és vajon játszik-e majd a róla szóló előadásban.
Színház lázár kati

Lázár Katinak ítélték a színikritikusok az idei életműdíjat

A Színházi Kritikusok Céhe nyolcadik alkalommal ismer el életműdíjjal a színházművészet bármely területén kiemelkedőt alkotó, 65 év feletti művészt.
Színház Radioaktív

Keverni nem csak a fakanállal lehet: Marie Curie nem mindennapi élete

Marie Curie története sok szempontból a századforduló és a 20. század története. A radioaktivitás úttörő kutatójának életét feldolgozó monodráma egy egyedülálló tudós történetét meséli el, akinek volt bátorsága szembemenni a hagyományos női szerepkörrel.
Színház interjú

Gyerekek tragédiája – valóságos túszdráma, színházi köntösben

2004-ben a beszláni I. számú iskolát terroristák rohanták le, ezernél is több embert ejtve túszul. A holland Carly Wijs Mi és Ők című kamaradarabja ezen elbeszélhetetlen napok emlékéről szól.