Színház

„A felelősség a döntéseim iránytűje”

2021.05.28. 10:40
Ajánlom
Július 1-jétől újabb öt évig Őze Áron vezeti a dunaújvárosi Bartók Kamaraszínházat. Megújulva folytatja a teátrum vezetését. Kérdeztük a pandémia hatásáról és a kortárs népszínházról is.

Nyert.

Nem gondolom győzelemnek.

Hanem?

Lehetőséget kaptam a folytatásra Dunaújváros közgyűlésétől, vagyis a városi polgárok képviselőitől. Köszönöm a bizalmat. A vezetés egyébként nem kiváltság, nem pozíció, az egy folyamat, és azt nap mint nap ki kell érdemelni. Nem tartom szerencsésnek a kulturális, művészeti életben nyerteseket és győzelmeket emlegetni posztok, tisztségek kapcsán. Aki így gondolkodik, az a kultúrát harci terepnek látja, ezzel pedig feszültséggel tölti föl ezt a szférát értékek helyett. Én viszont az értékekben hiszek.

De mégiscsak legyőzte kihívóját, a kulturális államtitkárság főosztályvezetőjét, aki bizonyára erős kormányzati hátszéllel indult a pozícióért.

És ön ezt biztosan tudja? Azt, hogy kik támogatták a másik pályázót? Mert én nem tudom. Ugyanakkor azt igen, hogy Ragány Misa – merthogy ő volt a másik aspiráns – a döntés után rögtön írt nekem egy gratuláló SMS-t, amelyet megköszöntem. Normális gesztus, alap a párbeszédhez, amelyet én nagyon igénylek minden helyzetben. Nem kisszerű a fölényre való törekvés? Dehogynem.

Maga a színház is a diskurzus terepe lehetne, ahol sokféle szemlélet, megközelítésmód találkozhat össze.

Pályázatomhoz nem mellesleg Mensáros Lászlótól választottam mottót: „A színháznak abban is szerepet kell vállalnia, hogy segítsen visszaállítani az emberi szívélyesség légkörét.” Ezt az utat követném a jövőben is. Az igényt a békességben élésre.

2020_11_05312-125531.jpg

Őze Áron (Fotó/Forrás: Hutanu Emil / Fidelio)

Mensáros a mestere volt?

Igen. Példaképem is. Az ő egyenessége a lélekből fakadt. Küzdött árulással, csalódással, de nem veszítette el magában az embert. Saját emberségét óvta attól, hogy haragra gerjedjen feleslegesen. Pedig sokszor volt rá oka.

Önnel is előfordult ilyesmi?

Persze. Nekem is lehetne okom fennakadni méltatlan reakciókon, sértő és igaztalan feltételezéseken, hazugságokon.

És olyankor mit tesz?

Eszembe jut például Mensáros László, aki azt is megtanította nekem: csakis az értékeinkre, a tisztességünkre és a humánus meggyőződésünkre tudunk támaszkodni, ha gáncsolnak minket. Másfelől intézményvezetőként a felelősség a döntéseim iránytűje.

Minél nagyobb a bizonytalanság, minél nehezebb a helyzet, a felelősségem annál nagyobb.

Többször nyilatkozott arról: Dunaújvárosban a kortárs népszínház az eszménye. Megmagyarázná?

Kortárs, mert a jelen kérdéseire is választ kell adni. Népszínház annyiban, hogy szélesre nyitja a választás lehetőségét a nézők előtt. Nem ömlesztve, hanem az igényekből kiindulva, tervezetten. A kortárs népszínház törekszik a minőségi szórakoztatásra, értékeli a hagyományt, támaszkodik is rá, egyben befogadója a modern színházi formáknak, művészeti áramlatoknak. S miközben igyekszik finoman tágítani a közönség ízlésvilágát, próbál megoldásokat is kínálni arra, hogyan lehet a világot jobban megismerni, közösen emberségessé tenni. Én ebben hiszek.

OZ_00720_web-093951.jpg

Őze Áron és Matyi Ágota a Hamlear olvasópróbáján (Fotó/Forrás: Ónodi Zoltán / Bartók Kamaraszínház)

Más lesz a dunaújvárosi teátrum, mint eddig?

Németh Antal színháztudós írta kilencven évvel ezelőtt: „A színház a saját, autonóm, belső törvényei szerint alakuló, változó kultúrjelenség.” A megújulás a szakmánkban majdhogynem kötelező. Úgyis mondhatnám: ez szent felelősség. Tapasztalatból tudom azt is, hogy – új hangsúlyokkal, újrahangolásokkal, új tervekkel – mindig lehet jobbnak is lenni, ez a belső kreatív igény viszi az alkotót, a vezetőt tovább.

Ön szerint milyen hosszabb távú hatással lehet a pandémia a színházakra?

Nem tudjuk, hogyan formálja át a világot a járvány. A hatása is egyelőre megjósolhatatlan. Az biztos: színházvezetőként nem hagyhatom – eddig sem hagytam –, hogy a bizonytalanság fogva tartsa a színházunkat. Másrészt egyre jobban foglalkoztat, miként lehet érzelmileg és mentálisan is helyreállítani a több mint egy éve kizökkent világunkat. Vallom: a színháznak az is a dolga, hogy ideákat és eszményeket teremtsen. Minden időben. Van olyan kor, amikor még markánsabban ez a feladata. Jelenünkben főként, amikor újra nyitottá kell válni a másikra, az együttérzésre, a közös gondolkodásra. A színház igazán képes a közösségi törődésre is.

Fejléckép: Őze Áron (fotó: Gordon Eszter)

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

„Ha sztrájkolunk, ha lejjebb kapcsolunk, nem lesz magyar operaéneklés” – interjú Ókovács Szilveszterrel

Új évadról, sztrájkról, szereposztásokról és az Eiffel Műhelyházról is kérdeztük Ókovács Szilveszter főigazgatót, aki azt is elárulta, mit gondol az elmúlt időszak néhány olyan kínos ügyéről, amit felkapott a sajtó.
Klasszikus

Elhunyt Fekete Győr István

A Magyar Érdemrend lovagkeresztjével kitüntetett zeneszerző, a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola zeneszerzés tanára 88 éves volt.
Plusz

Ugorjon fejest a szabadtéri szezonba a júniusi Fidelióval!

Részletes programbontásokkal, hírekkel, ajánlókkal és interjúkkal megjelent a 2024. júniusi Fidelio. Az ingyenes magazin megtalálható országszerte, az ismert terjesztési pontokon, és az online verzió is elérhető!
Jazz/World

Fedél nélkül – Simon Kornél zenekara ad koncertet a 6SZÍN-ben

Simon Kornél és Tótváradi Zsolt szerzőpáros együttese, a Boughris május 30-án tartja meg bemutatkozó estjét a terézvárosi játszóhelyen. A zenekar átmenetet képez a Pink Floyd és John Mayer stílusa között. 
Színház

A művészet szabaddá tesz – interjú Venyige Sándorral

Pest megye legnagyobb szabadtéri összművészeti fesztiválját kínálja Budapesttől mindössze 25 kilométerre a Mézesvölgyi Nyár. A fesztivál alapító-igazgatóját, Venyige Sándort kérdeztük az idei programokról.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Milyen hatással van hat ember életére egy váratlan terhesség? – új bemutató a 6SZÍN-ben

Csákvári Krisztián írta és rendezte a 6SZÍN legújabb bemutatóját, amely egy váratlan terhesség körül forog. A Kontraszt című előadás története egy fiatal felnőtt férfi útkereséséről szól a modern világ talajvesztett zűrzavarában.
Színház interjú

Mindig van egy hajnal a konyhában – beszélgetés Kovács Patríciával és Schmied Zoltánnal

Valódi érzelmi hullámvasutat kínál a nézőknek a Rózsavölgyi Szalon április közepén bemutatott, Bármit mondhatsz című előadása, amelyben egy negyvenes házaspár próbálja tisztázni sok-sok év alatt felgyülemlett sérelmeiket egy reggelbe nyúló beszélgetés során. A két főszereplővel, Kovács Patríciával és Schmied Zoltánnal beszélgettünk.
Színház interjú

A művészet szabaddá tesz – interjú Venyige Sándorral

Pest megye legnagyobb szabadtéri összművészeti fesztiválját kínálja Budapesttől mindössze 25 kilométerre a Mézesvölgyi Nyár. A fesztivál alapító-igazgatóját, Venyige Sándort kérdeztük az idei programokról.
Színház ajánló

Nemzetközi fesztiválok a Karinthy Színházban

Június 4-én és 5-én a Nemzetközi Történetmesélő Fesztiválon, június 8-án pedig az I. Karinthy New Wave Festivalon találkozhat a közönség nemzetközileg elismert művészekkel.
Színház hír

Bíró Kriszta első rendezése és Gálffi László önálló estje az Örkény Színház jubileumi évadában

Meghirdette 2024/25-ös évadát az idén húszéves jubileumát ünneplő Örkény Színház. A szezon során a kortárs művek ismét nagy szerephez jutnak, hét ősbemutatóval is készülnek.