Színház

„A felelősség a döntéseim iránytűje”

2021.05.28. 10:40
Ajánlom
Július 1-jétől újabb öt évig Őze Áron vezeti a dunaújvárosi Bartók Kamaraszínházat. Megújulva folytatja a teátrum vezetését. Kérdeztük a pandémia hatásáról és a kortárs népszínházról is.

Nyert.

Nem gondolom győzelemnek.

Hanem?

Lehetőséget kaptam a folytatásra Dunaújváros közgyűlésétől, vagyis a városi polgárok képviselőitől. Köszönöm a bizalmat. A vezetés egyébként nem kiváltság, nem pozíció, az egy folyamat, és azt nap mint nap ki kell érdemelni. Nem tartom szerencsésnek a kulturális, művészeti életben nyerteseket és győzelmeket emlegetni posztok, tisztségek kapcsán. Aki így gondolkodik, az a kultúrát harci terepnek látja, ezzel pedig feszültséggel tölti föl ezt a szférát értékek helyett. Én viszont az értékekben hiszek.

De mégiscsak legyőzte kihívóját, a kulturális államtitkárság főosztályvezetőjét, aki bizonyára erős kormányzati hátszéllel indult a pozícióért.

És ön ezt biztosan tudja? Azt, hogy kik támogatták a másik pályázót? Mert én nem tudom. Ugyanakkor azt igen, hogy Ragány Misa – merthogy ő volt a másik aspiráns – a döntés után rögtön írt nekem egy gratuláló SMS-t, amelyet megköszöntem. Normális gesztus, alap a párbeszédhez, amelyet én nagyon igénylek minden helyzetben. Nem kisszerű a fölényre való törekvés? Dehogynem.

Maga a színház is a diskurzus terepe lehetne, ahol sokféle szemlélet, megközelítésmód találkozhat össze.

Pályázatomhoz nem mellesleg Mensáros Lászlótól választottam mottót: „A színháznak abban is szerepet kell vállalnia, hogy segítsen visszaállítani az emberi szívélyesség légkörét.” Ezt az utat követném a jövőben is. Az igényt a békességben élésre.

2020_11_05312-125531.jpg

Őze Áron (Fotó/Forrás: Hutanu Emil / Fidelio)

Mensáros a mestere volt?

Igen. Példaképem is. Az ő egyenessége a lélekből fakadt. Küzdött árulással, csalódással, de nem veszítette el magában az embert. Saját emberségét óvta attól, hogy haragra gerjedjen feleslegesen. Pedig sokszor volt rá oka.

Önnel is előfordult ilyesmi?

Persze. Nekem is lehetne okom fennakadni méltatlan reakciókon, sértő és igaztalan feltételezéseken, hazugságokon.

És olyankor mit tesz?

Eszembe jut például Mensáros László, aki azt is megtanította nekem: csakis az értékeinkre, a tisztességünkre és a humánus meggyőződésünkre tudunk támaszkodni, ha gáncsolnak minket. Másfelől intézményvezetőként a felelősség a döntéseim iránytűje.

Minél nagyobb a bizonytalanság, minél nehezebb a helyzet, a felelősségem annál nagyobb.

Többször nyilatkozott arról: Dunaújvárosban a kortárs népszínház az eszménye. Megmagyarázná?

Kortárs, mert a jelen kérdéseire is választ kell adni. Népszínház annyiban, hogy szélesre nyitja a választás lehetőségét a nézők előtt. Nem ömlesztve, hanem az igényekből kiindulva, tervezetten. A kortárs népszínház törekszik a minőségi szórakoztatásra, értékeli a hagyományt, támaszkodik is rá, egyben befogadója a modern színházi formáknak, művészeti áramlatoknak. S miközben igyekszik finoman tágítani a közönség ízlésvilágát, próbál megoldásokat is kínálni arra, hogyan lehet a világot jobban megismerni, közösen emberségessé tenni. Én ebben hiszek.

OZ_00720_web-093951.jpg

Őze Áron és Matyi Ágota a Hamlear olvasópróbáján (Fotó/Forrás: Ónodi Zoltán / Bartók Kamaraszínház)

Más lesz a dunaújvárosi teátrum, mint eddig?

Németh Antal színháztudós írta kilencven évvel ezelőtt: „A színház a saját, autonóm, belső törvényei szerint alakuló, változó kultúrjelenség.” A megújulás a szakmánkban majdhogynem kötelező. Úgyis mondhatnám: ez szent felelősség. Tapasztalatból tudom azt is, hogy – új hangsúlyokkal, újrahangolásokkal, új tervekkel – mindig lehet jobbnak is lenni, ez a belső kreatív igény viszi az alkotót, a vezetőt tovább.

Ön szerint milyen hosszabb távú hatással lehet a pandémia a színházakra?

Nem tudjuk, hogyan formálja át a világot a járvány. A hatása is egyelőre megjósolhatatlan. Az biztos: színházvezetőként nem hagyhatom – eddig sem hagytam –, hogy a bizonytalanság fogva tartsa a színházunkat. Másrészt egyre jobban foglalkoztat, miként lehet érzelmileg és mentálisan is helyreállítani a több mint egy éve kizökkent világunkat. Vallom: a színháznak az is a dolga, hogy ideákat és eszményeket teremtsen. Minden időben. Van olyan kor, amikor még markánsabban ez a feladata. Jelenünkben főként, amikor újra nyitottá kell válni a másikra, az együttérzésre, a közös gondolkodásra. A színház igazán képes a közösségi törődésre is.

Fejléckép: Őze Áron (fotó: Gordon Eszter)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Jazz/World

Jazzstandardek műfajközi fényben: Tigran Hamasyan koncertje a Müpában

2015-ös sikerkoncertje után május 20-án újra a Müpa színpadára lép napjaink egyik legkeresettebb jazz-zongoristája és -zeneszerzője, Tigran Hamasyan, hogy bemutassa április végén megjelent StandArt című új lemezét. A klasszikus jazzstandardek megfogalmazásában teljesen friss értelmezést nyernek.
Zenés színház

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Klasszikus

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Tánc

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Szentivánéji álom a székesfehérvári Vörösmarty Színházban

Május első hétvégéjén a gubancos szerelmek és a hatalmas fémgolyók játszották a főszerepet a Horváth Csaba által rendezett Szentivánéji álom című előadásban.
Színház interjú

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Színház hír

Magyar színházi fesztivál lesz júniusban Bukarestben

Bukarestben szervezi meg első alkalommal a Bukfeszt elnevezésű magyar színházi fesztivált az erdélyi teátrumokat tömörítő Magyar Színházi Szövetség, amelynek öt tagszervezete kilenc előadást mutat be a román fővárosban.
Színház ajánló

Szakonyi Károly legismertebb drámája látható a Játékszínben

Az Adáshiba a Vörösmarty Színházzal koprodukcióban kerül színre, Bagó Bertalan rendezésében. A budapesti bemutatót május 21-én tartják, majd május 28-án Székesfehérvárra érkezik az előadás.
Színház interjú

„Nehezen tudom elképzelni, hogy van olyan ember, akiben nincs valamiféle előítélet” – interjú Kálid Artúrral

Május 15-én újra látható a RaM Színházban a Veres 1 Színház Miss Daisy sofőrje című produkciója. A sofőrt alakító Kálid Artúrral előítéletekről, a színház feladatáról és hatásáról beszélgettünk az előadás kapcsán.