Színház

A főszerepben Budapest

2014.09.22. 12:51
Ajánlom
Feltárni, felidézni, felforgatni, újragondolni, átértelmezni, másként látni - ezek a gondolatok hívták életre a szeptember 23. és 28. között kilencedik alkalommal megrendezett PLACCC fesztivált.

A fesztivál kezdetek óta kritikai módon, mégis érzékenyen közelített a művészethez és annak társadalmi funkciójához, valamint közvetlenebb viszonyba hozta a nézőket az őket körülvevő világgal. Ez a hagyomány idén sem szakad meg, hiszen a hatnapos rendezvény középpontjában ezúttal a „reflektív város" gondolata áll, ahol Budapest egy ezerarcú közösségi térként jelenik majd meg.

Ugyanazokat a tereket járjuk be nap mint nap, azok pedig mintha ezért vesztenének jelentőségükből. Milyen különös a rácsodálkozás, amikor egy hosszabb út után hazatérünk, vagy ha külföldről érkezett barátainknak kell bemutatnunk a főváros, általunk untig ismert („kiismert") részleteit. És milyen más, új, idegen városokba vagy városrészekbe tévedni - esetleg saját városunkra ilyen friss szemmel nézni! A fesztivál idén nem véletlenül kétpólusú: a belváros és Csepel adnak otthont a PLACCC eseményeinek, így két igen különböző oldaláról ismerhetjük meg (újra) a fővárost.

Helyszínspecifikus munkáikkal nemzetközi és hazai alkotó csapatok arra ösztönöznek minket, hogy gondoljuk újra, amit Budapestről tudunk - fedezzünk fel új részleteket, és találjunk új kapcsolatokat a minket körülvevő terekkel, ne csak éljünk e terekben, hanem éljük is meg őket. Ezért olyan ideiglenes alkotások is születhetnek, amelyek akár hosszabb távon, a fesztivált követően is a választott helyszínen maradhatnak.

Az elmúlt évekhez hasonlóan sokszínűnek ígérkező programban a helyszínspecifikus színházi és táncelőadások mellett köztéri építészeti-képzőművészeti installáció és design-akció is szerepel. Két külföldi projekt (Benjamin Vandewalle, Lotte van den Berg) nyújt kitekintést a nemzetközi szcénára, emellett idén is meghívtak fiatal magyar alkotókat: a színház területen dolgozó 011 Alkotócsoport, a Studio Nomad építészkollektíva, valamint a Noppa tervezőcsapat kifejezetten a PLACCC felkérésére készíti el helyszínspecifikus projektjeit.

Benjamin Vandewalle Birdwatching 4x4 című előadásának közönsége egy különleges, mozgó nézőtérről figyelheti a flamand koreográfus köztéri táncelőadását. A 011-es Alkotócsoport tagjai egy disztopikus világba kalauzolják nézőiket, amelyben az állampolgári döntés és választás lehetősége kérdőjeleződik meg. A holland színházi rendezőt, Lotte van den Berget Building Conversation című sorozatában az emberek közti kommunikáció érdekli - az, hogy miként tudunk egyéni és közös sorsunkról beszélni. A Studio Nomad csoport Check-Point című installációja a városi ember térhasználati viselkedését elemzi - egy olyan rendszert hoznak létre, amely új útvonalat jelöl ki a megszokott városi térben. A cseh és magyar művészek közreműködésével megvalósuló Szubjektív Csepel részeként egy üresen álló csepeli bolthelyiség válik pop-up galériává, a Noppa-csoport pedig ember nagyságú térképjelölővel készül, melynek segítségével Budapestet valósidejű térképként élhetjük meg. A programot két kisebb kísérőesemény egészíti ki: a Petőfi Irodalmi Múzeummal együttműködésben a Rombusz Terasz keszon-bárjában hang-installáció készül Esterházy, Kőrösi és Szakonyi szövegekből, emellett egy kertmozis vetítést terveznek a Váli utcában, amely a 2012-ben megkezdett Fix Sarok projekt folytatása.

Idén is fontos a közönség közvetlen részvétele a produkciókban - mi mozgunk és minket mozgatnak. A PLACCC 2014-ben is ezekről a kapcsolatokról szól a nézők és alkotók, a terek és az egyének között. A reflektív város nemcsak önmagát mutatja újabb fénytörésekben - hanem a nézőit is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Ez a klarinétos nem jutott be álmai iskolájába, mert a barátnője hamis elutasító levelet küldött neki

Szegény Eric Abramovitz hétéves kora óta egy Los Angeles-i konzervatóriumban akart tanulni, de a barátnője nem akarta, hogy a fiú olyan messze költözzön tőle, és akcióba lépett.
Plusz

Művészettel az orvostanhallgatók kiégése ellen

Empatikusabbak, jobb a kapcsolatuk a betegekkel, kevésbé hajlamosak a depresszióra és jobban bírják a terhelést – egy kutatás szerint a művészeti és humán tárgyak ilyen hatással vannak a diákokra. Ehhez pedig az is elég, ha zenét hallgatnak, nem muszáj maguknak is játszani valamilyen hangszeren.
Zenés színház

Magasrangú francia kitüntetést kapott Jonas Kaufmann

A német tenor, aki továbbra is egy személyben látja el az előző generáció három tenorjának feladatait, a Művészi Érdemrend tiszti fokozatát kapta meg a franciáktól.
Tánc

„Ne játszd túl, de kevés se legyél!”

Két életük van: az egyik az általános iskolában kezdődik minden reggel, mint minden átlagos gyereké, a másik délután egykor a Madách Musical Táncművészeti Iskolában, ahol felveszik a balettcipőt és elkezdik próbálni a Billy Elliot – a Musical című darabot.
Klasszikus

Magyar Örökség Díjat kap az Óbudai Danubia Zenekar

A fennállásának 25. évfordulóját ünneplő együttest az MTA dísztermében tüntetik ki szombaton további hat díjazottal együtt.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház rómeó és júlia

Működik a kémia Vecsei H. Miklós és Mészáros Blanka között

Megkezdődtek a Szegedi Szabadtéri Játékok új Shakespeare-bemutatójának, a Rómeó és Júlia próbái Hegedűs D. Géza vezetésével.
Színház kritika

Kapitalista rémuralom és forróvérű balkáni ösztönvilág

Átalakult a TESZT (Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó) válogatási rendszere, ennek következtében talán „közönségbarátabb” lett a programja. De szellemiségéből, merészségéből, izgalmasságából mit sem veszített.
Színház szeged

Izgalmas színházi merítéssel és workshoppal vár augusztusban a THEALTER

Az idén 28. alkalommal jelentkező szegedi fesztivál a független színházak egyik legfontosabb hazai fóruma, amely a hazai és határon túli előadások mellett kritikusműhellyel is várja a színházkedvelőket augusztus 3-11. között.
Színház interjú

„Egyszerre szívbemarkoló és komikus” – Interjú Horváth Csabával

Izgalmas és sűrű időszakot jelent a nyár a Forte Társulat számára: május végén mutatták be Az öngyilkos című fekete komédiát a Szkénében, majd fesztiválszereplés fesztiválszereplést ér. A társulat vezetőjével, Horváth Csaba rendező-koreográfussal beszélgettünk.
Színház óbudai társaskör

Óbudai Nyár az Óbudai Társaskör kertjében

Az elmúlt évek hagyományait folytatva idén nyáron is várja közönségét az Óbudai Nyár keretében az Óbudai Társaskör kertje.