Színház

A főszerepben Budapest

2014.09.22. 12:51
Ajánlom
Feltárni, felidézni, felforgatni, újragondolni, átértelmezni, másként látni - ezek a gondolatok hívták életre a szeptember 23. és 28. között kilencedik alkalommal megrendezett PLACCC fesztivált.

A fesztivál kezdetek óta kritikai módon, mégis érzékenyen közelített a művészethez és annak társadalmi funkciójához, valamint közvetlenebb viszonyba hozta a nézőket az őket körülvevő világgal. Ez a hagyomány idén sem szakad meg, hiszen a hatnapos rendezvény középpontjában ezúttal a „reflektív város" gondolata áll, ahol Budapest egy ezerarcú közösségi térként jelenik majd meg.

Ugyanazokat a tereket járjuk be nap mint nap, azok pedig mintha ezért vesztenének jelentőségükből. Milyen különös a rácsodálkozás, amikor egy hosszabb út után hazatérünk, vagy ha külföldről érkezett barátainknak kell bemutatnunk a főváros, általunk untig ismert („kiismert") részleteit. És milyen más, új, idegen városokba vagy városrészekbe tévedni - esetleg saját városunkra ilyen friss szemmel nézni! A fesztivál idén nem véletlenül kétpólusú: a belváros és Csepel adnak otthont a PLACCC eseményeinek, így két igen különböző oldaláról ismerhetjük meg (újra) a fővárost.

Helyszínspecifikus munkáikkal nemzetközi és hazai alkotó csapatok arra ösztönöznek minket, hogy gondoljuk újra, amit Budapestről tudunk - fedezzünk fel új részleteket, és találjunk új kapcsolatokat a minket körülvevő terekkel, ne csak éljünk e terekben, hanem éljük is meg őket. Ezért olyan ideiglenes alkotások is születhetnek, amelyek akár hosszabb távon, a fesztivált követően is a választott helyszínen maradhatnak.

Az elmúlt évekhez hasonlóan sokszínűnek ígérkező programban a helyszínspecifikus színházi és táncelőadások mellett köztéri építészeti-képzőművészeti installáció és design-akció is szerepel. Két külföldi projekt (Benjamin Vandewalle, Lotte van den Berg) nyújt kitekintést a nemzetközi szcénára, emellett idén is meghívtak fiatal magyar alkotókat: a színház területen dolgozó 011 Alkotócsoport, a Studio Nomad építészkollektíva, valamint a Noppa tervezőcsapat kifejezetten a PLACCC felkérésére készíti el helyszínspecifikus projektjeit.

Benjamin Vandewalle Birdwatching 4x4 című előadásának közönsége egy különleges, mozgó nézőtérről figyelheti a flamand koreográfus köztéri táncelőadását. A 011-es Alkotócsoport tagjai egy disztopikus világba kalauzolják nézőiket, amelyben az állampolgári döntés és választás lehetősége kérdőjeleződik meg. A holland színházi rendezőt, Lotte van den Berget Building Conversation című sorozatában az emberek közti kommunikáció érdekli - az, hogy miként tudunk egyéni és közös sorsunkról beszélni. A Studio Nomad csoport Check-Point című installációja a városi ember térhasználati viselkedését elemzi - egy olyan rendszert hoznak létre, amely új útvonalat jelöl ki a megszokott városi térben. A cseh és magyar művészek közreműködésével megvalósuló Szubjektív Csepel részeként egy üresen álló csepeli bolthelyiség válik pop-up galériává, a Noppa-csoport pedig ember nagyságú térképjelölővel készül, melynek segítségével Budapestet valósidejű térképként élhetjük meg. A programot két kisebb kísérőesemény egészíti ki: a Petőfi Irodalmi Múzeummal együttműködésben a Rombusz Terasz keszon-bárjában hang-installáció készül Esterházy, Kőrösi és Szakonyi szövegekből, emellett egy kertmozis vetítést terveznek a Váli utcában, amely a 2012-ben megkezdett Fix Sarok projekt folytatása.

Idén is fontos a közönség közvetlen részvétele a produkciókban - mi mozgunk és minket mozgatnak. A PLACCC 2014-ben is ezekről a kapcsolatokról szól a nézők és alkotók, a terek és az egyének között. A reflektív város nemcsak önmagát mutatja újabb fénytörésekben - hanem a nézőit is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Zenés színház

Nyomozás az Operában – akcióban a jogi osztály

Noha az egyik legfelemelőbb érzés kétségkívül a művészeket illeti, amikor a színpadon megcsillogtathatják tudásukat, majd fürdőzhetnek a közönség jól megérdemelt elismerésében, mégis, ahhoz, hogy ez létrejöhessen, többek között az Opera jogi csapatának hathatós közreműködésére is szükség van.
Színház

Végigsöpör a tao-változások előszele a színházi szakmán

Az Orlai Produkciós Iroda és a Veres1Színház is csatlakozott a vészharangot megkongató magánszínházakhoz, akik a társasági adókból történő kultúratámogatási lehetőség megszűnése miatt kerültek nehéz helyzetbe.
Vizuál

Színházi reklámfogás volt a megtalált Picasso-festmény

Hamisnak bizonyultak a hat éve ellopott Picasso-festmény felbukkanásáról szóló hírek. A kép megtalálását bejelentő holland írónő elmondása szerint "tréfa áldozata lett". Egy belgiumi színházi produkció alkotói közölték, hogy ők csapták be a megtalálót és hamisítvány a Romániában talált, Picassónak tulajdonított festmény - közölte a holland NOS televízió.
Színház

A Magvető Café-ban is elmaradnak a tervezett bemutatók januártól

A kulturális tao-támogatás megvonása a Magvető Cafét is érzékenyen érinti. Közleményükben arról írnak, januártól biztosan elmaradnak a tervezett saját előadások.
Zenés színház

A hazai zenés színház „mindenese”: Szemenyei János

Színész és zeneszerző egy személyben, aki igazi otthonát a zenés színpadokon találta meg. Szemenyei János Kult50-ben megjelent portréja.

Támogatott mellékleteink

Ezt olvasta már?

Színház hír

Gyerekszínháznak is beteheti a kaput a kultúr-tao megszűnése

„Várjuk a Jó tündért, aki megmenti az értékes előadásainkat, színészeinket” – írja közleményében a Dumaszínház Gyerekhajó.
Színház hír

Új vezetőket választottak a színházi kritikusok

A Színházi Kritikusok Céhe tisztújító közgyűlésén Turbuly Lillát választották meg elnöknek.
Színház ajánló

Szélütés, amnézia és egy kis fű - Görbe tükröt tart elénk a Centrál új bemutatója

Pokorny Lia, Nagy-Kálózy Eszter és Rudolf Péter főszereplésével, Szikszai Rémusz rendezésében egy kortárs amerikai darab, a Tökéletlenek ősbemutatóját tartja december 14-én a Centrál Színház. Az éjfekete humorú, fergeteges komédiában semmi nem az, aminek látszik, és senki nem az, akinek mondja magát.
Színház london

Egyenesen a londoni Nemzeti Színházból - NTLive

Tovább folytatódik a londoni National Theatre Live színházi közvetítés-sorozata az Urániában. Legközelebb Marc Haddon autista „detektívregényét”, A kutya különös esete az éjszakában című előadást, és két Shakespeare-darabot, a Macbeth-et és a Lear királyt kínálja a program.
Színház kult50

Szikszai Rémusz: "A hídszerepet szeretem"

A magyar és román színjátékhagyomány, a független alkotói lét és a kőszínházi tagság között, a színészet és a rendezés között is hidat képez. Szikszai Rémusz Kult50-ben megjelent portréja.