Színház

A főszerepben Budapest

2014.09.22. 12:51
Ajánlom
Feltárni, felidézni, felforgatni, újragondolni, átértelmezni, másként látni - ezek a gondolatok hívták életre a szeptember 23. és 28. között kilencedik alkalommal megrendezett PLACCC fesztivált.

A fesztivál kezdetek óta kritikai módon, mégis érzékenyen közelített a művészethez és annak társadalmi funkciójához, valamint közvetlenebb viszonyba hozta a nézőket az őket körülvevő világgal. Ez a hagyomány idén sem szakad meg, hiszen a hatnapos rendezvény középpontjában ezúttal a „reflektív város" gondolata áll, ahol Budapest egy ezerarcú közösségi térként jelenik majd meg.

Ugyanazokat a tereket járjuk be nap mint nap, azok pedig mintha ezért vesztenének jelentőségükből. Milyen különös a rácsodálkozás, amikor egy hosszabb út után hazatérünk, vagy ha külföldről érkezett barátainknak kell bemutatnunk a főváros, általunk untig ismert („kiismert") részleteit. És milyen más, új, idegen városokba vagy városrészekbe tévedni - esetleg saját városunkra ilyen friss szemmel nézni! A fesztivál idén nem véletlenül kétpólusú: a belváros és Csepel adnak otthont a PLACCC eseményeinek, így két igen különböző oldaláról ismerhetjük meg (újra) a fővárost.

Helyszínspecifikus munkáikkal nemzetközi és hazai alkotó csapatok arra ösztönöznek minket, hogy gondoljuk újra, amit Budapestről tudunk - fedezzünk fel új részleteket, és találjunk új kapcsolatokat a minket körülvevő terekkel, ne csak éljünk e terekben, hanem éljük is meg őket. Ezért olyan ideiglenes alkotások is születhetnek, amelyek akár hosszabb távon, a fesztivált követően is a választott helyszínen maradhatnak.

Az elmúlt évekhez hasonlóan sokszínűnek ígérkező programban a helyszínspecifikus színházi és táncelőadások mellett köztéri építészeti-képzőművészeti installáció és design-akció is szerepel. Két külföldi projekt (Benjamin Vandewalle, Lotte van den Berg) nyújt kitekintést a nemzetközi szcénára, emellett idén is meghívtak fiatal magyar alkotókat: a színház területen dolgozó 011 Alkotócsoport, a Studio Nomad építészkollektíva, valamint a Noppa tervezőcsapat kifejezetten a PLACCC felkérésére készíti el helyszínspecifikus projektjeit.

Benjamin Vandewalle Birdwatching 4x4 című előadásának közönsége egy különleges, mozgó nézőtérről figyelheti a flamand koreográfus köztéri táncelőadását. A 011-es Alkotócsoport tagjai egy disztopikus világba kalauzolják nézőiket, amelyben az állampolgári döntés és választás lehetősége kérdőjeleződik meg. A holland színházi rendezőt, Lotte van den Berget Building Conversation című sorozatában az emberek közti kommunikáció érdekli - az, hogy miként tudunk egyéni és közös sorsunkról beszélni. A Studio Nomad csoport Check-Point című installációja a városi ember térhasználati viselkedését elemzi - egy olyan rendszert hoznak létre, amely új útvonalat jelöl ki a megszokott városi térben. A cseh és magyar művészek közreműködésével megvalósuló Szubjektív Csepel részeként egy üresen álló csepeli bolthelyiség válik pop-up galériává, a Noppa-csoport pedig ember nagyságú térképjelölővel készül, melynek segítségével Budapestet valósidejű térképként élhetjük meg. A programot két kisebb kísérőesemény egészíti ki: a Petőfi Irodalmi Múzeummal együttműködésben a Rombusz Terasz keszon-bárjában hang-installáció készül Esterházy, Kőrösi és Szakonyi szövegekből, emellett egy kertmozis vetítést terveznek a Váli utcában, amely a 2012-ben megkezdett Fix Sarok projekt folytatása.

Idén is fontos a közönség közvetlen részvétele a produkciókban - mi mozgunk és minket mozgatnak. A PLACCC 2014-ben is ezekről a kapcsolatokról szól a nézők és alkotók, a terek és az egyének között. A reflektív város nemcsak önmagát mutatja újabb fénytörésekben - hanem a nézőit is.

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

Megépítették a hangszereket, amiket Bosch a Gyönyörök kertjén ábrázolt

És kiderült, hogy pokolian szólnak. Nem véletlenül, hiszen az 1500 táján készült triptichon Pokol szárnyán találhatóak.
Zenés színház

Sonya Yoncheva: „Mernünk kell élni a lehetőségekkel”

Mimì, Violetta, Tosca vagy Médeia – az operairodalom legjelentősebb női szerepeit énekli a világ legnagyobb színpadain, osztatlan sikerrel. Az Opera idei tematikus évadához kapcsolódó Olasz Estély sztárvendége a Maria Callas utódjaként is emlegetett bolgár szoprán, Sonya Yoncheva.
Zenés színház

Spielberg egy 17 éves, ismeretlen lányt választott a West Side Story női főszerepére

Steven Spielberg egy nyílt szereplőválogatáson feltűnt, ismeretlen 17 éves lányra bízta Maria szerepét a West Side Story új filmes feldolgozásában.
Klasszikus

Ilyen lenne a #10éveskihívás kedvenc zeneszerzőinkkel

A közösségi médiában hódít a 10 éves kihívás, azaz a #10yearschallenge. Megnéztük, milyen lenne, ha a legnagyobb zeneszerzők is posztolnának fotót és szöveget.
Vizuál

A naiv festő, aki egy szenttől kapta tudását

60 év felett kezdett el festeni, és úgy vált az egyik meghatározó roma művésszé itthon, hogy csak két általánost végzett el. Balázs Jánosnak nem volt könnyű élete, de mindig elfogadta sorsát - egyedül az alkotás érdekelte.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

146 nap

Hét ember harmincas éveinek elején, a háttér Prága. Vannak, akik pénzfeldobással döntik el, hogy együtt élnek-e tovább. Van, aki álruhában követi a másikat. Van, aki ufókra vár. Van, aki füvezik. Sokat. Túl sokat.
Színház magazin

Mit kezd a múlttal a magyar színház?

A Magyar Színházi Társaság és a Színház folyóirat Jó kérdés beszélgetéssorozata második évada is izgalmas kérdéseket feszeget a Katona József Színház K:antinjában. Januárban telt ház előtt, Kelemen Kristóf dramaturg, rendező, Lovas Rozi színművész és Tasnádi István író véleményét, tapasztalatait ismerhettük meg arról, hogyan dolgozza fel a múltat a magyar színház. A beszélgetést Szemere Katalin újságíró vezette.
Színház díj

Radnóti Zsuzsa kortárs magyar dráma-díjat alapított

A Kossuth-díjas dramaturg – Örkény István özvegye, életművének gondozója – kortárs magyar dráma-díjat alapított, amelynek első átadóünnepsége a Rózsavölgyi Szalonban lesz február végén.
Színház ajánló

Pepita Oroszlán és a FÉM

A FÉM elsősorban színházi közösség, de maga a kulturális tér ennél sokkal többre hivatott. Ameddig kitart lelkesedésünk, minden alkalmat megragadunk arra, hogy nem csak a dráma, hanem szinte valamennyi művészeti ág otthonra leljen nálunk.
Színház kritika

Liliom mint intellektuális művész – ifj. Vidnyánszky Attila rendezése a Vígben

A Vígszínház hatalmas színpadát is szinte szétfeszítő, óriási díszletben mutatták be Molnár Ferenc emblematikus darabját, a Liliomot. A kisemberek szinte elvesznek a térben, de tragédiájuk elemi erővel tör át a rivaldán.