Mint arról korábban beszámoltunk, a napokban 80. születésnapját ünneplő világhírű rendező, Robert Wilson orvosai tanácsára nem vett részt Oidipusz című előadásának budapesti bemutatóján, amely a Nemzeti Színház MITEM fesztiváljának nyitó produkciója volt szeptember 17-én. A színházi legenda nyílt próbákat is tartott volna a szakma számára, ezeket a színház közlése szerint az előadás társrendezője, Ann Christin Rommen vette át.
A hvg.hu arról ír, hogy megkereste őket Robert Wilson, hogy közölje álláspontját. A rendező fontosnak tartotta, hogy bemutassák előadását a budapesti közönségnek, ám mint közleményében fogalmaz, úgy érzi, nem teheti meg, hogy nem vesz tudomást arról a kontextusról, amelyben ez a fellépés megtörtént.
„Sajnálattal és fájdalommal figyeltem, hogy Magyarország jelenlegi kormánya hogyan korlátozza a művészi kifejezés és az oktatás szabadságát. Az SZFE tavalyi úgynevezett »modellváltása« antidemokratikus támadás volt az Egyetem autonómiája ellen. A kormány által kinevezett új megbízottak vezetője az a Vidnyánszky Attila, aki a MITEM fesztivál és sok más kulturális intézet vezetője is az országban” – idézi a cikk Wilsont.
A rendező nem ért egyet az oktatási és művészi függetlenség „kizsigerelésével”, sem azzal, ha „egészségtelen módon” túl sok hatalom koncentrálódik kevesek kezében.
Wilson ezután azt írja, a MITEM-től kapott honoráriuma felét a FreeSZFE kezdeményezésnek adományozza, és részt vesz egy beszélgetésen is a FreeSZFE hallgatóival.
Itt olvasható Robert Wilson nyílt levele:
Nagyon büszke vagyok arra, hogy az OEDIPUS (Pompeji, 2018) című színházi előadásomat bemutatták Budapesten, és megoszthattam ezt az élményt ennek a gyönyörű városnak a népével. Az ókori görög színház szellemében, melynek korai gyökerei az agorában, a város társadalmi, politikai és művészeti életének központjában rejlenek, nem hagyhatom figyelmen kívül e turnék átfogó kontextusát.
Mély sajnálattal és szomorúsággal figyelem, hogy Magyarország jelenlegi nemzeti kormánya korlátozza a művészeti élet és az oktatás szabadságát. A Színház- és Filmművészeti Egyetemen tavaly végrehajtott úgynevezett „modellváltás” antidemokratikus támadás volt az egyetem autonómiája ellen. A kormány által kinevezett új kuratóriumot Vidnyánszky Attila vezeti, aki egyben a MITEM Fesztiválnak, és az ország számos egyéb kulturális intézményének is a feje.
Bár boldog vagyok, hogy a budapestiek láthatták az előadásomat, állampolgári kötelességemnek tartom leszögezni, hogy nem értek egyet az oktatási és művészeti intézmények függetlenségének és szabadságának a kizsigerelésével, és azzal sem, hogy egészségtelenül sok hatalom és túl nagy befolyás koncentrálódik túl kevesek kezében. Ezért a MITEM Fesztiváltól kapott honoráriumom felét a FreeSZFE nevű kezdeményezésnek adom, amely a jelenlegi kormányzat támogatása és elismerése hiányában is folytatja független oktatási tevékenységét. Továbbá az elkövetkező hetekben részt veszek egy beszélgetésen a FreeSZFE diákjaival. Őszintén remélem, hogy a FreeSZFE-t továbbra is támogatni fogják a világ minden tájáról, és ami a legfontosabb, a magyar kormány hamarosan helyreállítja állami egyetemi státuszát.
Robert Wilson
Párizs, 2021. szeptember 17.
(forrás: Nemzeti Színház)
(via hvg.hu)
Fejléckép: Robert Wilson (fotó: Lalo Yasky / Getty Images Hungary)