Színház

A Gomböntő pupillájában

2012.05.27. 09:15
Ajánlom
Ascher Tamás az Örkény István Színházban egy mesteri ujjgyakorlat keretei között újabb kísérletet tesz arra, hogy megfejtse a drámairodalom legnagyobb talányát, a Peer Gyntöt.

A drámairodalom valaha volt legnagyobb rejtvénye közel másfél évszázaddal ezelőtt született meg Henrik Ibsen tollából. Peer Gynt megfejthetetlenül csodálatos enigmáit megjelenésének pillanatában épp olyan méretes és számos kérdőjel övezte, mint napjainkban. Hazájában tíz, nálunk ötven évet kellett várni arra, hogy mind a rendező, mind a közönség készen álljon a nagy mű első színrevitelére. Nem is csoda: valóság és álom között egyensúlyozó drámai költemény megköveteli az alkotói intellektust, de többet is annál: világos és letisztult rendezői koncepciót, határozott és könyörtelen dramaturgiai húzásokat, és kivételesen intenzív színészi jelenlétet.  Mindennek hiányában morgó trollokat (vagy fordítástól függően manókat) kapunk, nagy Görbével, Gomböntővel és meg nem válaszolt kérdésekkel.

Ascher Tamás rendezése határozottan igyekszik a történetáradatot valamiféle mederbe terelni: lecsíp belőle, ahol csak tud, a megmaradó motívumokat pedig úgy köti össze, hogy azzal párbeszédet teremt az egymástól távol eső jelenetek között is. Peer víziókkal teli világa racionalizálttá válik, a szürreális álomképek pedig egy pszichologizált ok-okozati láncolatba rendeződnek át. Így válik azonossá a Zöldruhás nő az esküvőjéről megszöktetett Ingriddel, Dovre papa családja (egy nadrág híján) a násznéppel, az ötödik felvonás tömegjelenetében megjelenő Gomolyagok pedig a lelkiismeret hangjaként értelmezett nagy Görbével.

A szerepösszevonások mellett a díszlet teremti meg az előadás kohézióját. Izsák Lili által kiépített tér gyakorlatilag a lecsupaszított, üres fekete színpad, középen három nagy tartóoszloppal, egy radiátorral, néhány falból kilógó biztosítékkal és tűzcsappal. Bár a második felvonásra mindezt hó lepi be, a színpadi minimum helyszíntől és szituációtól függetlenül mindvégig domináns marad. Hasonló eszköztelenségről árulkodnak Nagy Fruzsina mélyszegénységet idéző, szakadt kantáros nadrágból, vadul kirívó gumicsizmából összeálmodott jelmezei is. A legjobb esetben is puritánnak nevezhető látványvilágban Peer Gynt szavai kivételesen nagy hangsúlyt kapnak: bár a valóságból és álomból összegyűrt nagy kaland feltartóztathatatlanul árad felénk, a néző mégis kívül reked a mese világán. Amit látunk, az alig több egy sivár, pusztulásnak indult világnál, amit egy kétségbeesett figura igyekszik feltölteni saját hazugságaival. Mintha Ascher a nézőt a Gomböntő pupillájába ültette volna, hogy illúziók és csodák nélkül, szenvtelenül figyeljük végig Peer hamis világát.

Az Örkény Színház társulata mindvégig a már jól magszokott magas színvonalon teljesít. A koncepciózus összevonásoknak köszönhetően tizenöt színészre szűkül a teljes szereposztás, hol kisebb, hogy nagyobb játéklehetőségekkel. Háttérbe szorulnak például az egyetemi hallgatók (Ficza István, Király Dániel, Kulcsár Viktória, Nagyhegyesi Zoltán), annak ellenére, hogy rövid epizódszerepeikkel is képesek színt csempészni az előadás komor világába. Mellékszerepek közül is kiemelkedett Takács Nóra Diána, aki prostira hangolt Zöldruhás nőjével képes volt az előadást egy pillanatra horrorba átfordítani, illetve Epres Attila kivételesen empatikus Gomböntője. Polgár Csaba csak látszólag fiatal Peer Gynt szerepére: sumák kikacsintásaival, páratlan mozgékonyságával, mint egy nagykamasz, úgy tölti be a színpadot, mindeközben pedig a nagydumás hétköznapiságával adja vissza Rakovszky Zsuzsa és Kúnos László egyébként is közönségbarát fordítását. Polgár alakításában Peer nem intellektuális hős, sokkal inkább az örök négyes tanuló, aki soha egy pillanatig nem ült íróasztal fölött: ösztönös, de bukásra született zseni. Kerekes Éva Åse szerepében tovább árnyalja Peer alakját. Kerekes már-már infantilizmusba hajló anyafigurát teremt, akinek dühe épp csak annyira valódi, mint Peer bármelyik meséje. Kettőjük felfokozott játékának tökéletes ellenpólusát hozza Szandtner Anna patikamérlegen kimért Solvejgje: mindvégig lassú és megfontolt gesztusaival kilendíthetetlen nyugalmat teremt a színpadon. Hármuk összjátéka az, ami az Örkény Színház előadását átgondolt színdarabból szívbemarkoló ujjgyakorlattá emeli.

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Költöznie kell a MÁV Szimfonikus Zenekarnak

A 75 éves szimfonikus zenekarnak ott kell hagynia a Múzeum utcai Károlyi-palotát, miután az épület már hat éve nem a vasúttársaság tulajdona.
Klasszikus

Boros Misi és Balázs-Piri Soma a Magyar Klasszikus Zene Ifjú Nagykövetei lettek

Boros Misi és Balázs-Piri Soma zongoristák, a Virtuózok komolyzenei tehetségkutató korcsoportgyőztesei kapták meg elsőként az elismerést.
Klasszikus

Átadták a megújult Beethoven Emlékmúzeumot Martonvásáron

A Beethoven-emlékév keretében átadták a megújult Beethoven Emlékmúzeumot és a Brunszvik-kert új szökőkútját pénteken a Fejér megyei Martonvásáron.
Vizuál

Marilyn Monroe és Coco Chanel fotósának kiállítása

A Mai Manó Ház 2020. június 20-án nyíló fotókiállításának a világhírű Douglas Kirkland a szerzője, alkotásai az elmúlt fél évszázad hollywoodi hírességeinek és popkultúrájának egyedülálló kincsestára.
Színház

Rudolf Péter ismertette a Vígszínház következő évadának terveit

A Vígszínház új igazgatója kilenc bemutatót tervez, köztük egy zenés produkció premierjét az intézmény alapításának 125-dik évfordulója alkalmából, jövő májusban.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Ragályi Elemér, Cserhalmi György, Molnár Piroska és további hetven művész emelt szót az SZFE ügyében

Az Emmy- és Kossuth-díjas operatőr, filmrendező, Ragályi Elemér kezdeményezésére született nyílt levél aláírói arra kérik Semjén Zsoltot, hogy vonja vissza a Színház- és Filmművészeti Egyetem átalakításáról szóló törvényjavaslatot.
Színház ajánló

Trianonról szóló előadás ősbemutatójával indul a Kultkikötő évada

A Vérző Magyarország című felolvasó-színházi előadás bemutatójával, július 3-án indul a Kultkikötő 2020-as évada. A Rusznyák Gábor rendezésében színpadra állított előadás a 100 évvel ezelőtti eseményeket dolgozza fel.
Színház vígszínház

Rudolf Péter ismertette a Vígszínház következő évadának terveit

A Vígszínház új igazgatója kilenc bemutatót tervez, köztük egy zenés produkció premierjét az intézmény alapításának 125-dik évfordulója alkalmából, jövő májusban.
Színház hír

Idén már nem nyitnak ki a Broadway színházai

Korábban abban reménykedtek, hogy már szeptembertől újra játszhatnak.
Színház hír

81 évesen Hamletet játszik Sir Ian McKellen

Van, aki felhúzza a hírre a szemöldökét, van, aki szerint új életet lehelhet a darabba egy ilyen koncepció.