Színház

A Gyertyák csonkig égnek a József Attila Színházban

Márai Sándor 1942-ben megjelent, nagy indulatoktól feszülő, szuggesztív erejű regénye vakító élességgel világít a barátság, a hűség és az árulás ösvényeibe. A József Attila Színház új bemutatóját Csiszár Imre rendezi, a főbb szerepekben Nemcsák Károly és Rékasi Károly látható.

Két régi barát évtizedek után újra találkozik, s végig beszélgetik az éjszakát. A múltra visszatekintve egyikükből vádlott, másikukból vádló lesz. Ám a tragédiát valójában nem alkalmi gyengeség okozta: egy világrend széthullása a hagyományos erkölcsi értékek megrendülését is jelenti.

9F3A0034-115853.jpg

Nemcsák Károly és Rékasi Károly A gyertyák csonkig égnek című előadásban (Fotó/Forrás: József Attila Színház / Kállai-Tóth Anett)

„Induljunk ki abból, hogy ezt a regényt mindenki ismeri. A regény színpadi változata azért fogja meg az embert, mert talán az egész magyar irodalomban az egyik legmélyebben tárgyalja a barátságnak az életünkre gyakorolt furcsa és fontos mibenlétét. Lehet-e igaz barátság, lehet-e érdek nélküli barátság, lehet-e barátságot kijátszani? Megszakíthat-e egy nő két férfi közötti barátságot? Milyenné válik ez a barátság egy esetleges félrelépés, szakítás után? - teszi fel a kérdést a rendező, Csiszár Imre és hozzáteszi:

Egy csomó olyan kérdést vet föl, amelyik, úgy érzem, nem a mához vagy holnaphoz, vagy tegnaphoz kötődő, hanem örökérvényű kérdés, és ezt Márai olyan mélyen és sokrétűen járja körül, hogy szerintem ez a magyar irodalom egyik legizgalmasabb műve.” 

A dráma egyik legemblematikusabb feldolgozása az Iglódi István rendezésében színpadra állított előadás volt, Avar István és Agárdi Gábor főszereplésével. Csiszár Imre bátor rendezői döntése, hogy a színészóriások után; Konrád és Henrik megformálását a jóval fiatalabb Nemcsák Károlyra és Rékasi Károlyra bízza. Habár a dráma szerint 41 év telt el az utolsó találkozást követően, Csiszár rendezésében az időtlenség kap főszerepet. Az önmagukban vívódó és környezetükkel elszámoló férfiak találkozása Márai drámáját belső monológgá magasztosítja. Az előadás során a vázlat a szemünk előtt képpé érik, amelynek megfejtése nem korlátozódik a színházi estére, annak elmultával napokig ízlelhetjük a kapott élmény-bonbont.

Bemutató: 2018. október 12.

Címlapkép: Kállai-Tóth Anett

 

 

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rabul ejtette a franciák szívét, most Carreras partnere: Pasztircsák Polina

Violetta szerepében óriási sikert aratott a Toulouse-i Operaház szezonnyitó Traviata előadásában Pasztircsák Polina. A fiatal szopránnal beszélgettünk, aki titkos álmát és zenei idolját is elárulta nekünk.
Jazz/World

Így szól A rózsaszín párduc jazz-fusion változatban

A Fidelión mutatkozik be az Antal Gábor Trió stúdió session sorozatának harmadik, befejező része. Két saját szerzemény után ezúttal Henry Mancini híres filmzenéjéből készült feldolgozással jelentkeznek.
Klasszikus

Együttműködésről döntött a Filharmónia Magyarország és a Fesztiválzenekar

Az elmúlt öt évben több mint egymillió ember hallhatta a Filharmónia Magyarország rendezvényeit országszerte. A koncertszervező cég most együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Fesztiválzenekarral.
Zenés színház

„Volt bennem nosztalgia” – Musicalt énekel új lemezén Dolhai Attila

A rajongók és Dolhai Attila kedvenceiből állt össze az a dupla album, amellyel az énekes négy év után visszatér a musical műfajához.
Klasszikus

Tetszett a Ruben Brandt? Ezeket a klasszikus zenéket hallhatod benne

Milorad Krstić animációs filmje, a Ruben Brandt, a gyűjtő az idei tél egyik legsikeresebb mozija, amelyben számos utalás történik a nyugati kultúra ikonikus alkotásaira. De milyen zenék hallhatók benne?

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A robot is társra vágyik – A baba a Karinthy színpadán

Egy férfi és egy robotlány különleges kapcsolatát meséli el a Karinthy Színház legújabb bemutatója, A baba. A női főszerepet Földes Eszter alakítja, partnere az előadást rendező Szabó P. Szilveszter, akit a technikai fejlődésről vallott véleményéről is kérdeztünk.
Színház ajánló

Premier az Átriumban – 12 dühös ember

Tizenkét embernek kell döntenie egy ember sorsáról: bűnös vagy nem bűnös. De hogyan találhatja meg a közös nevezőt egy teljesen különböző emberekből álló társaság, akik még a szavak jelentésében sem tudnak megegyezni egymással? Kiderül Császi Ádám rendezéséből, amelynek bemutatóját december 20-án tartják az Átriumban.
Színház ajánló

És a nagy nap… - Premier után a Vesztegzár kulisszatitkairól

A József Attila Színház kulisszajáró sorozata nem lenne teljes, ha a Vesztegzár a Grand Hotel bemutatója alkalmából nem térnénk ki az utolsó napok izgalmaira, azaz a főpróbára és a premierre.
Színház interjú

Szabó Gabi újra Budapesten játszik

A Naplemente előtt - Gerhart Hauptmann jutalomjátéka a József Attila Színház soron következő bemutatója. Paula szerepében Szabó Gabi debütál a teátrum színpadán.
Színház interjú

„Semmiben nem tudunk szót érteni egymással”- interjú Debreczeny Csabával

Reginald Rose 12 dühös ember című darabját mutatja be az Átrium december 20-án, Császi Ádám rendezésében. A bírósági tandráma a lélektani realizmust ötvözi a krimi feszültségével, Debreczeny Csabával, a Négyes esküdt alakítójával beszélgettünk.