Színház

A humanizmus megújítása

2017.02.09. 09:23
Ajánlom
Mit mond ma, a huszonegyedik század elején egy ősrégi, bibliai történet, az európai kultúra egyik alapmeséje? Az Örkény Színház csaknem ötórás, József és testvérei című előadásáról Zappe László írt.

Ha egy előadásról tudjuk, hogy csaknem öt órán át fog tartani, akkor vagy oda se megyünk, vagy különleges elvárásaink támadnak. A tartammal arányos tartalmat remélünk. Méghozzá kétféle értelemben is. Súlyos, nagy egészet, komoly mondandókat és nagyon sok apró, finom, élvezetes részletet. Az extra méret nemcsak mennyiségi kérdés, hanem meghatározó tartalmi és formai tényező is.

Ha Ascher Tamás rendez, az apró részletek minőségében biztosak lehetünk. Mindig is a kisrealizmus nagy mestere volt.

A tartalomhoz meg a nézőtér teljes felújítása előtt álló Örkény Színház új bemutatója, a József és testvérei esetében referenciaként ott van Thomas Mann hatalmas regénye, a színpadi adaptáció alapja. Más kérdés, hogy ez sem egészen egyszerű ügy. Gyerekkoromban feltétlen tisztelet, sőt hódolat övezte a nagy német írót, a Buddenbrook ház, Avarázshegy, a Tonio Kröger, a Mario és a varázsló és sok egyéb híres regény és novella alkotóját, no meg a fasizmussal szembeforduló német szellem megtestesülését. Aztán tekintélye kopni kezdett. Hatalmas műveltséggel párosuló finom iróniáját, áttetsző szellemességét, ragaszkodását a tiszta értelemhez, az európai kultúra nagy hagyományaihoz kezdték korszerűtlennek, a huszadik század második felében már túlhaladottnak érezni. Brutálisabb divatok jöttek, jobbról is, balról is lesajnálták a régi jó humanizmus magasztos, valahol a szellem magasságaiban lebegő eszményeit. Gáspár Ildikó és Ascher Tamás vállalkozása most akár rehabilitációnak is felfogható.

Más kérdés, hogy mit mond ma, a huszonegyedik század elején ez az ősrégi, bibliai történet, az európai kultúra egyik alapmeséje. Mi derül ki az újramesélésből, azon túl, hogy rendező és színészek, díszlet- és jelmeztervező, zeneszerző és világosító egyaránt bizonyíthatják, birtokában vannak annyira szakmájuk fogásainak, hogy képesek megküzdeni a nagy formával, azzal a különlegese feladattal, hogy a szokotthoz képest kétszeres időtartamra lekössék a nézőket, és meg is győzzék őket arról, hogy érdemes volt ennyi időt szánniuk egy színházi produkcióra.

Tehát képesek-e megmutatni, mi az a tartalmi többlet, amit a szokatlan méret nyújt?

Első pillantásra, csak a cselekményre bámulva, ez nem látszik túl soknak. A Biblia mostani felidézése is csak azt mondja el, hogy az élet végtelen változatosságban termi újra és újra a próbatételeket, a küzdelmeket, amelyek újabb és újabb próbákhoz és harcokhoz vezetnek. Akár Madách is eszünkbe juthatna, ha a szöveg és vele a szellem nem lenne sokkal könnyedebb, játékosabb, ironikusabb. József nem küzdő, célra törő vagy célt kereső hős, hanem inkább egy pikareszk regény bot csinálta központi szereplője, akit a véletlenek szükségszerűsége terel pályáján. Ő csak feltalálja magát – mindig, minden helyzetben. Éles elmével fordít mindent a maga javára. Amikor Potifár büntetésből a fáraó alá rendeli, ő a magasabb helyen nem a nagyobb veszélyt, hanem a nagyobb lehetőséget látja. És azt ki is aknázza, amikor adódik. Nemcsak okos, de bízik is okosságában, céltudatosan, értelmiségi öntudattal hasznosítja képességeit.

Gáspár Ildikó átirata remekül alkalmazza az önreflektáló technikát, a szereplők elbeszélők, narrátorok is, minduntalan kilépnek önmagukból, értelmezik cselekedeteiket, mondataikat. Az előadásnak minden mozzanatát áthatja az irónia. Kákonyi Árpád zenéjét éppúgy, mint Izsák Lili díszletét és Szlávik Júlia jelmezeit. Csupa derű a színpad. Még akkor is, amikor sötétlő, alkonyi kékség vonja be. Kis kunyhószerű fülke áll – és gyakran forog – a közepén. Játszanak benne, rajta, de leginkább körülötte. Idővel délszaki virágok nyílnak és hatalmas játékállatok jelennek meg, lerí róluk a látszatsúly, a műanyag könnyűsége. Mire József sorsának változatossága révén a gondolatok végső bölcsességhez jutnának, a látvány csupa tréfával szolgál.

A rengeteg szerepet rengeteg színész játssza. Sokan többet is, alkat szerint kiosztva. Tömegben meg bárki bárki lehet. József számos testvére közt nők is akadnak. Znamenák István egyszer törpeként, máskor börtönőrként fontoskodik, Tenki Réka ugyancsak kitűnő törpe, de főmarhamesterné is, Csuja Imre mindig tekintélyes fontos ember, akár Lábán, akár kereskedő, akár fősütőmester. Zsigmond Emőke a helyes lányok felelőse, Takács Nóra Diána a termetes asszonyságoké, Kókai Tünde a fontos szerepű legkisebb fiú, Benjámin, de szolgáló és varrónő is. Jéger Zsombor tolókocsiban, aranylabdával játszva idézi a régi fáraóábrázolásokat. Ficza István feketébe öltözött Kutyafejűként a zenekari árokból mesél némi sértett harapóssággal. Gálffi László bölcs vénként kellő gunyorral meséli a történetet, Patkós Márton gyermeki hévvel adja a fiatal Józsefet. Polgár Csaba felnőtt Józsefként sokkal többet tesz, mint hogy okosan és érzékenyen végigjátssza a hatalmas szerepet. Értelmező, gondolkodó magatartása a harmadik részben visszamenőleg is áthatja és összefogja az egész előadást. Az égi-éteri magasságokból leszállítja, föld- és emberközelivé teszi a bölcsességet, az emberséget, a humanizmust. Megújítja, korszerűnek, újra érvényesnek hiteti.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Plusz

„Vissza a pénzt a kultúrába!” – Duda Éva és Fodor Tamás felolvasta a FESZ követeléseit a Civil Sugárúton

Az 1848-as forradalom évfordulója alkalmából Civil Sugárút néven, civil szervezetek részvételével tartottak eseménysorozatot a Hősök tere és az Andrássy út között március 14-én és 15-én. Itt hangzott el a Független Előadó-művészeti Szövetség kiáltványa.
Plusz

„Nem karriert, sokkal inkább magamat próbáltam építeni” – interjú Menyhárt Jenővel, az Európa Kiadó énekes-gitárosával

„Az én fejemben is többször megfordult, hogy disszidáljak. Egyszer ténylegesen közel kerültem ahhoz, hogy meg is tegyem” – meséli az Európa Kiadó énekes-gitárosa, Menyhárt Jenő. Interjú.
Színház

Harmadszor mutatta be a Szegedi Nemzeti Színház az anatevkai tejesember történetét

Király Levente és Gregor József után ezúttal Borovics Tamás bújt Tevje bőrébe a Hegedűs a háztetőn című musical szegedi előadásában. A zenés produkció márciusban három, áprilisban további két alkalommal látható a Nagyszínházban.  
Vizuál

Petőfi 200 – Vetítéssorozat indul a Toldi Moziban

Március 23. és június 8. között klasszikus filmek és szakértői beszélgetések segítségével idézhetjük meg a kétszáz éve született költő alakját, emlékezetét.
Színház

Egri Márta és Péter Kata szerepelnek a Gólem Színház új bemutatójában

Borgula András Szorítsd meg a kezem címmel Marianna D. Birnbaum önéletrajzi írásaiból rendez színdarabot: egy nő találkozik a kómában fekvő anyjával. De vajon tényleg találkoznak?

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház hír

„Használjuk a bábszínházat arra, hogy ismét megidézzük az alkotás örömét” – Nina Malíková üzenete a Bábszínházi világnapon

2003 óta ünnepeljük a Bábszínházi világnapot a nemzetközi Bábművész Szövetség (UNIMA) kezdeményezésére március 21-én. Ennek kapcsán minden évben két színházi – egy nemzetközi és egy magyar – alkotó osztja meg gondolatait.
Színház hír

Franciaország egyik legfontosabb állami kitüntetését veheti át Tompa Gábor

A Kolozsvári Állami Magyar Színház igazgatóját a Francia Művészeti és Irodalmi Érdemrend lovagi fokozatával tüntetik.
Színház ajánló

Egri Márta és Péter Kata szerepelnek a Gólem Színház új bemutatójában

Borgula András Szorítsd meg a kezem címmel Marianna D. Birnbaum önéletrajzi írásaiból rendez színdarabot: egy nő találkozik a kómában fekvő anyjával. De vajon tényleg találkoznak?
Színház ajánló

Egy punkoperával indítja a tavaszt a Független Színház

A roma és nem roma színházi alkotókból álló társulat Rothadó madarak címmel Balogh Rodrigó valós történet alapján született darabját állítja színpadra. Az előadás bemutatója március 25-én lesz a társulat új színházi helyszínén, a FüSziben.
Színház ajánló

Harmadszor mutatta be a Szegedi Nemzeti Színház az anatevkai tejesember történetét

Király Levente és Gregor József után ezúttal Borovics Tamás bújt Tevje bőrébe a Hegedűs a háztetőn című musical szegedi előadásában. A zenés produkció márciusban három, áprilisban további két alkalommal látható a Nagyszínházban.