Színház

A humanizmus megújítása

2017.02.09. 09:23
Ajánlom
Mit mond ma, a huszonegyedik század elején egy ősrégi, bibliai történet, az európai kultúra egyik alapmeséje? Az Örkény Színház csaknem ötórás, József és testvérei című előadásáról Zappe László írt.

Ha egy előadásról tudjuk, hogy csaknem öt órán át fog tartani, akkor vagy oda se megyünk, vagy különleges elvárásaink támadnak. A tartammal arányos tartalmat remélünk. Méghozzá kétféle értelemben is. Súlyos, nagy egészet, komoly mondandókat és nagyon sok apró, finom, élvezetes részletet. Az extra méret nemcsak mennyiségi kérdés, hanem meghatározó tartalmi és formai tényező is.

Ha Ascher Tamás rendez, az apró részletek minőségében biztosak lehetünk. Mindig is a kisrealizmus nagy mestere volt.

A tartalomhoz meg a nézőtér teljes felújítása előtt álló Örkény Színház új bemutatója, a József és testvérei esetében referenciaként ott van Thomas Mann hatalmas regénye, a színpadi adaptáció alapja. Más kérdés, hogy ez sem egészen egyszerű ügy. Gyerekkoromban feltétlen tisztelet, sőt hódolat övezte a nagy német írót, a Buddenbrook ház, Avarázshegy, a Tonio Kröger, a Mario és a varázsló és sok egyéb híres regény és novella alkotóját, no meg a fasizmussal szembeforduló német szellem megtestesülését. Aztán tekintélye kopni kezdett. Hatalmas műveltséggel párosuló finom iróniáját, áttetsző szellemességét, ragaszkodását a tiszta értelemhez, az európai kultúra nagy hagyományaihoz kezdték korszerűtlennek, a huszadik század második felében már túlhaladottnak érezni. Brutálisabb divatok jöttek, jobbról is, balról is lesajnálták a régi jó humanizmus magasztos, valahol a szellem magasságaiban lebegő eszményeit. Gáspár Ildikó és Ascher Tamás vállalkozása most akár rehabilitációnak is felfogható.

Más kérdés, hogy mit mond ma, a huszonegyedik század elején ez az ősrégi, bibliai történet, az európai kultúra egyik alapmeséje. Mi derül ki az újramesélésből, azon túl, hogy rendező és színészek, díszlet- és jelmeztervező, zeneszerző és világosító egyaránt bizonyíthatják, birtokában vannak annyira szakmájuk fogásainak, hogy képesek megküzdeni a nagy formával, azzal a különlegese feladattal, hogy a szokotthoz képest kétszeres időtartamra lekössék a nézőket, és meg is győzzék őket arról, hogy érdemes volt ennyi időt szánniuk egy színházi produkcióra.

Tehát képesek-e megmutatni, mi az a tartalmi többlet, amit a szokatlan méret nyújt?

Első pillantásra, csak a cselekményre bámulva, ez nem látszik túl soknak. A Biblia mostani felidézése is csak azt mondja el, hogy az élet végtelen változatosságban termi újra és újra a próbatételeket, a küzdelmeket, amelyek újabb és újabb próbákhoz és harcokhoz vezetnek. Akár Madách is eszünkbe juthatna, ha a szöveg és vele a szellem nem lenne sokkal könnyedebb, játékosabb, ironikusabb. József nem küzdő, célra törő vagy célt kereső hős, hanem inkább egy pikareszk regény bot csinálta központi szereplője, akit a véletlenek szükségszerűsége terel pályáján. Ő csak feltalálja magát – mindig, minden helyzetben. Éles elmével fordít mindent a maga javára. Amikor Potifár büntetésből a fáraó alá rendeli, ő a magasabb helyen nem a nagyobb veszélyt, hanem a nagyobb lehetőséget látja. És azt ki is aknázza, amikor adódik. Nemcsak okos, de bízik is okosságában, céltudatosan, értelmiségi öntudattal hasznosítja képességeit.

Gáspár Ildikó átirata remekül alkalmazza az önreflektáló technikát, a szereplők elbeszélők, narrátorok is, minduntalan kilépnek önmagukból, értelmezik cselekedeteiket, mondataikat. Az előadásnak minden mozzanatát áthatja az irónia. Kákonyi Árpád zenéjét éppúgy, mint Izsák Lili díszletét és Szlávik Júlia jelmezeit. Csupa derű a színpad. Még akkor is, amikor sötétlő, alkonyi kékség vonja be. Kis kunyhószerű fülke áll – és gyakran forog – a közepén. Játszanak benne, rajta, de leginkább körülötte. Idővel délszaki virágok nyílnak és hatalmas játékállatok jelennek meg, lerí róluk a látszatsúly, a műanyag könnyűsége. Mire József sorsának változatossága révén a gondolatok végső bölcsességhez jutnának, a látvány csupa tréfával szolgál.

A rengeteg szerepet rengeteg színész játssza. Sokan többet is, alkat szerint kiosztva. Tömegben meg bárki bárki lehet. József számos testvére közt nők is akadnak. Znamenák István egyszer törpeként, máskor börtönőrként fontoskodik, Tenki Réka ugyancsak kitűnő törpe, de főmarhamesterné is, Csuja Imre mindig tekintélyes fontos ember, akár Lábán, akár kereskedő, akár fősütőmester. Zsigmond Emőke a helyes lányok felelőse, Takács Nóra Diána a termetes asszonyságoké, Kókai Tünde a fontos szerepű legkisebb fiú, Benjámin, de szolgáló és varrónő is. Jéger Zsombor tolókocsiban, aranylabdával játszva idézi a régi fáraóábrázolásokat. Ficza István feketébe öltözött Kutyafejűként a zenekari árokból mesél némi sértett harapóssággal. Gálffi László bölcs vénként kellő gunyorral meséli a történetet, Patkós Márton gyermeki hévvel adja a fiatal Józsefet. Polgár Csaba felnőtt Józsefként sokkal többet tesz, mint hogy okosan és érzékenyen végigjátssza a hatalmas szerepet. Értelmező, gondolkodó magatartása a harmadik részben visszamenőleg is áthatja és összefogja az egész előadást. Az égi-éteri magasságokból leszállítja, föld- és emberközelivé teszi a bölcsességet, az emberséget, a humanizmust. Megújítja, korszerűnek, újra érvényesnek hiteti.

Programkereső

Legnépszerűbb

Vizuál

Meghalt Andy Vajna

A filmipari kormánybiztos hosszú betegség után hunyt el.
Klasszikus

Ez a Mahlert hallgató macska az új netes kedvencünk

Mahler IX. szimfóniájának zárótétele csupa szenvedély, és ezt a négylábúak is átérzik. Ez derül ki ebből a videóból.
Klasszikus

Ez a nagybőgő elfér egy kézitáskában

A nagybőgősnek soha nem könnyű dolog az utazás, ezen segít a TravelBass nevű olasz cég. Persze egy kis trükk van a dologban.
Zenés színház

Signor Crescendo

Százötven éve hunyt el Gioachino Rossini. Ebből az alkalomból felavatták a zeneszerző mellszobrát a korszerűsítés alatt és állványok mögött álló Operaházban, ahol a dalszínház énekesei kedvenc áriáik előadásával tisztelegtek az olasz mester előtt.
Vizuál

Mégsem Klimt-domborművet találtak Budapesten?

Két Klimt-szakértő szerint nem Gustav Klimt munkája az a Budapesten talált dombormű, amelyet kedden mutattak be a Magyar Belsőépítész Egyesület közgyűlésén - írta a The Art Newspaper.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Pepita Oroszlán és a FÉM

A FÉM elsősorban színházi közösség, de maga a kulturális tér ennél sokkal többre hivatott. Ameddig kitart lelkesedésünk, minden alkalmat megragadunk arra, hogy nem csak a dráma, hanem szinte valamennyi művészeti ág otthonra leljen nálunk.
Színház kritika

Liliom mint intellektuális művész – ifj. Vidnyánszky Attila rendezése a Vígben

A Vígszínház hatalmas színpadát is szinte szétfeszítő, óriási díszletben mutatták be Molnár Ferenc emblematikus darabját, a Liliomot. A kisemberek szinte elvesznek a térben, de tragédiájuk elemi erővel tör át a rivaldán.
Színház józsef attila színház

Így ünnepelték Láng József színművész 85. születésnapját

A József Attila Színház a Feketeszárú cseresznye január 10-i előadásán ünnepelte mindenki Dodi bácsiját.
Színház ajánló

Suttogók a FÉMben

A FÉM több lábon áll, hiszen a színház mellett a zene, a képzőművészet szinte ugyanolyan hangsúllyal szerepel a kulturális tér kihasználásában. Ám a legfontosabb, maga a színház is két részre tagolódik: egyrészt a FÉM saját, repertoár előadásaira, s az igencsak színes felhozatalt képviselő vendégelőadások produkcióira.
Színház ajánló

Isten férfi vagy nő? – Halhatatlan a FÉMben

Márton Andrással és Andai Katival a főszerepben mutatta be a FÉM Cziczó Attila Halhatatlan című drámáját. Lehet-e sírni az élettel? Lehet-e nevetni a halállal?