Színház

„A Jóisten nem mindig ér rá” – Interjú Gaál Dániellel

2019.09.30. 15:25
Ajánlom
Ha a Mikulás meghal, az nagy probléma egy olyan városban, ahol az év minden napján karácsony van. Az ünnep megmentésén dolgozik a lelkes hétéves kisfiú, meg egy angyal, akinek képességei azonban hiányosak. Gaál Dániel legújabb rendezését, az Agyatlan karácsonyt abszurd humor hatja át.

Az Akit Biffnek hívtak után egy újabb Christopher Moore regényt adaptálsz színpadra. Régi ez a rajongás az író iránt?

Nagyon későn kezdtem el olvasni, valahogyan sokáig nem találtam olyan regényt, ami lekötött volna. 2014-ben ajánlotta egy nagyon jó barátom a Biff evangéliumát. Beszippantott a könyv, ami egyébként az addigi leghosszabb volt, amit valaha kézbe vettem. Azóta négyszer-ötször olvastam ki, annyira felemelő volt olyan könyvet forgatni, ami egyszerre könnyed, mégis fontos mondanivalóval bír. Ez nálam nagyon fontos: a művészet adjon valamit, épüljünk általa.

A világmegváltó tervek gyerekkorom óta az életem részei, ezek most többek között a rendezésben manifesztálódnak.

70605108_788391448284156_4507983826907037696_n-125550.jpg

Gaál Dániel és Nagy Mari A hős című előadásban (Fotó/Forrás: Spirit Színház)

Mégsem volt egyenes az utad a Színműre.

Pedig művészeti általános iskolába jártam és gyakorlatilag elsős korom óta rajzolok, a zenén kívül már minden művészeti ágban kipróbáltam magam. Rajzoltam, festettem, szobrászkodtam, verseket írtam, emellett atletizáltam és kosárlabdáztam. Volt egy korszakom, amikor költő szerettem volna lenni. Még egy drámát is elkezdtem versesen írni. Molière Don Juan-jának a folytatását. Mégsem voltam benne biztos, színésznek kell-e lennem. Hamarabb jelöltem be a Nemzeti Közszolgálati Egyetemet meg a Testnevelési Egyetemet, mint a Színműt. A felvételin végül harmadrostáig jutottam, de elsőre nem vettek fel. Hála az égnek.

Miért?

Mert igazságtalan lett volna.

Nem voltál jó?

Nem voltam kész. A felvételiken láttam, hogy mások sokkal régebb óta készülnek erre a pályára, mint én, jobban is akarták, meg is érdemelték, hogy bekerüljenek. Úgyhogy Színmű felvételi után a Nemes Nagy Ágnes színészképzésre jártam, képeztem magam, próbáltam éjjel-nappal. Igyekeztem magamba szívni minden tudást, amit csak lehet. Az Örkény Színházban dolgoztam jegykezelő mindenesként, próbáltam behozni a színházi lemaradásomat.

Akkoriban láttam a Nagy füzetet a Szkénében, teljesen lenyűgözött. Tudtam, hogy ezt akarom csinálni, ilyen minőségű munkát végezni.

70854166_551798132321931_670940695556521984_n-125549.jpg

Akit Biffnek hívtak (Fotó/Forrás: Spirit Színház)

Másodjára pedig sikerült a felvételi, nem sokkal később pedig megrendezted az Akit Biffnek hívtak című darabot.

Horváth Csaba osztályába kerültem, ahol csomó emberrel beszéltünk róla, milyen szuper sztori, meg kéne csinálni. Eldöntöttem, majd akkor én! Isteni csodával nagyon jó csapat jött össze és meg is csináltuk, még úgy is, hogy emellett éjjel-nappal dolgoztunk, próbáltunk, vizsgáztunk.

Az Ódry Színpadról miként került át a darab a Spirit Színházba?

Úgy, hogy hatalmas mázlista vagyok. Egy szerencsésebb napomon felkerekedtem, elsétáltam ide a Spiritbe. Becsöngettem. Beengedtek. Mondtam, hogy az igazgatóval szeretnék beszélni. Kérdezték, van időpontom? Nem volt, csak reméltem, hogy talán épp ráér. Mit ad Isten, ráért. Elmondtam Jánosnak (Perjés János, a színház alapítója, igazgatója – a szerző), hogy van ez a darab, szerették is, a nézők is, meg a kritika is – bekerült 2018 top10 előadása közé –, elhoznám ide. Elküldtem neki egy felvételt a darabról, neki pedig megtetszett, azóta játsszuk itt.

Kapcsolódik az Akit Biffnek hívtak a most bemutatott Agyatlan karácsonyhoz?

Annyiban, hogy ezt is Moore írta, illetve ez a történet ott kezdődik, ahol a Biff befejeződik. A címszereplő cameózik is egyet. Biff ugyan nem szerepel az Agyatlan karácsonyban, de Raziel angyal igen. Ő a Leghülyébb angyal – ez a darab alapjául szolgáló regény címe –, aki egy kisfiú kérése, imája miatt jön vissza a Földre. Merthogy a Mikulás valahogy meghal, egészen pontosan véletlenül beleesik egy ásóba. Meglátja ezt egy hétéves kisfiú, aki gyermeki naivsággal áll az élethez, próbálja valahogy visszacsinálni a dolgokat. Csakhogy a helyzet az, hogy a Jóisten nem mindig ér rá – ezért kell valaki, aki helyettesíti, még ha az egy hülye angyal is.

71238046_914917402198539_404797214494294016_n-125547.jpg

Gaál Dániel a Mester és Margarita című előadásban (Fotó/Forrás: Spirit színház)

Mi a te szereped a darabban?

Gabe Fentont játszom, a tudóst, a professzort, a hatalmas koponyát, aki azon dolgozik, hogy eltüntesse az emberekből a vágyat. Nyilván az ok egy nő: összetörték a szívét.

A darab egyébként – saját olvasatom szerint – a szeretetről szól, meg az emberi kapcsolatokról.

Moore zseniális abban, hogy rettentő szélsőséges, ugyanakkor nagyon szerethető karaktereket írjon meg. Ezért nála egyáltalán nem meglepő, ha például egy angyal és egy evangélista között előkerül egy Pókember jelmez.

A szuperhős téma már egy másik általad rendezett, a Hős című darabnál is előjött.

Világéletemben imádtam a szuperhősöket! Egy időben én akartam lenni az utolsó Pókember Hollywoodban, aztán rájöttem, hogy ez lehetetlen – nincs olyan, hogy utolsó Pókember… Meg szerettem is volna valami jót tenni. Megnevettetni az embereket.

Amikor a Biffen dolgoztál, dramaturg is segítette a munkádat. Most volt melletted valaki, akire rábízhattad a szöveget?

Nem, teljesen egyedül csináltam mindent. Úgy éreztem, nagyjából tudok már egy-két dolgot, de azt is tudom, hogy mit nem tudok. Emellett az ilyen kérdésekben mindig számíthatok a színész társaimra. Nem gondoltam volna, hogy ennyire nehéz anyag lesz, de megbirkóztunk vele. Az előző két rendezésemnél még fontosnak tartottam, hogy minden apróságról elmondjam a véleményem a társaimnak, akár mondatonként átrágva a szöveget, most nem így volt. Összességében mondtam el a jelenetek lényegét. Talán ez nem baj, nem fog összedőlni tőle a világ. Hatalmas segítség, hogy nagyon-nagyon jó csapat jött össze, a kollégák mind őszinték velem. Tudunk úgy beszélgetni, hogy azáltal épüljön és a lehető legjobb legyen a darab. Persze nem volt egyszerű a próbafolyamat, például azért, mert olyan remek, tehetséges színészek játszanak a darabban, akiket nagyon sokan foglalkoztatnak – Jerger Balázsnak például csak itt, a Spiritben egy hét alatt három premierje van –, de mindig mindent megoldottunk.

70577335_1087038568155537_684716008589492224_n-132904.jpg

Gaál Dániel a Sőirit Színház előadásában (Fotó/Forrás: Spirit Színház)

Várható a Moore-univerzum Gaál-féle bővítése?

Nem. Raziel csak ebben a két regényben szerepel. De szívesen megrendezném a második legkedvesebb regényemet, a Mocskos melót.

Rengeteg tervem van, szívesen rendeznék vidéken is. 

De ez még a távoli jövő. Nagyon szerencsés vagyok, több új darab is készül, amiben szerepet és lehetőséget kaptam, többek között itt, a Spirit Színházban is.

Az interjút Hardi Judit készítette.

Dobra Mara: „Kiállok a számomra fontos ügyekért”

Kapcsolódó

Dobra Mara: „Kiállok a számomra fontos ügyekért”

Szeptember 27-én mutatják be a Spirit Színházban Varsányi Anna Ünnep című darabját. Dobra Mara színművésszel beszélgettünk, aki először lép színpadra a Spiritben.

Spirit Színház

Perjés János alapító-művészigazgató 2011-ben hozta létre a Spirit Színházat, amely Budapest egyik legszínesebb repertoárjával rendelkező színházává nőtte ki magát az elmúlt évek alatt.

A színház darabjai egyediek és különlegesek, amelyekkel más előadóterekben nem találkozhat a közönség; ez a számos magyarországi bemutatónak és ősbemutatónak is köszönhető, valamint annak, hogy érzékeny, nem mindennapi témákkal foglalkoznak. 2019 szeptemberében megalakult a színház társulata, amelynek tagjai többek között Nagyváradi Erzsébet, Borbáth Ottília, Jerger Balázs, Fekete Linda. Ugyanakkor vendégművészeket is szívesen fogad a színház úgy, mint Hegyi Barbara, Papadimitriu Athina, Sándor Péter, Gubík Ági vagy Trokán Anna több darabban is játszanak.

A színház kialakításából adódóan közvetlen kapcsolat alakul ki a néző és a színész között. Ennek köszönhetően valóban eljut az alkotások mondanivalója a közönség lelkéhez. A sorsok, drámák, az emberi hibáknak mutatott ironikus tükör éppúgy az előadások része, mint a szerelem, a komédia vagy épp a zene. Olyan műveket mutat be, melyek életrajzi ihletettségűek, olyan művészek, közéleti emberek portréját rajzolva meg, akiknek sorsa iránymutató, elgondolkodtató lehet, mely részben a rendezéseknek köszönhetően válik igazán egyedivé. A rendezők, mint Czukor Balázs, Éry-Kovács András vagy Léner András szívhez szóló, aktuális darabokat visznek színpadra.

Legnépszerűbb

Klasszikus

„Minden hang a helyén volt” - Balázs-Piri Soma sikere Londonban

Aki meghallja zongorázni a mindössze tizenöt éves Balázs-Piri Somát, a Virtuózok felfedezettjét, laikusként érzi, szakmabeliként pedig tudja, hogy különleges kincset talált.
Klasszikus

Bartók Bangkokban is Bartók

„Ez egy olyan zenekar, amely a koncerten mindent odatesz” – mondja Keller András. A Concerto Budapest turnéjának első, bangkoki koncertje után a karmestert arról kérdeztük, miért nem barbaro Bartók zenéje, és miért rezonálhat rá bárki, aki emberből van.
Tánc

„Szeretek az utcán sétáló balerina lenni” – Interjú Felméry Lilivel

Ősszel kezdte tizedik évadát a Magyar Állami Operaházban, előtte a Vaganova Akadémián és a londoni Royal Ballet Schoolban is tanult. Kapott szerződésajánlatot Londonban is, de ő mégis hazajött. 2019-ben elnyerte a Harangozó Gyula-díjat. Felméry Lilit ezúttal a mindennapokról kérdeztük.
Tánc

Akkor mostantól a néptánc is versenysportág lesz?

4077 csapással 2 percen belül világrekordot döntött a Fricska Táncegyüttes, és ezzel együtt megszületett a #NeptancSport hashtag az interneten. A Fricska világrekordjának önmagán túlmutató jelentősége van, és talán egy tendenciát is jelez a néptánc műfaján belül.
Tánc

Hihetetlen: Próba nélkül vették fel az egyik leghíresebb filmes táncjelenetet

Annak idején majdnem kivágták, végül a filmtörténet egyik leghíresebb táncjelenete lett a Nicholas Brothers szédületes sztepptánc koreográfiája, amit a fáma szerint első próbálkozásra vettek szalagra.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Meddig mehetünk el a hazugságban? – Kaktuszvirág a Belvárosi Színházban

Broadway komédiával indítja a decembert az Orlai Produkciós Iroda. Abe Burrows világhírű darabja, a Kaktuszvirág Novák Eszter rendezésében, Kovács Patrícia és Ötvös András főszereplésével készül.
Színház hír

Kovalik Balázs Térey-darabot rendez az Örkényben

Megkezdődtek a Lót – Szodomában kövérebb a fű próbái az Örkény Színházban. A bemutatót december 20-án tartják a nagyszínpadon.
Színház ajánló

Egy lebilincselő óra Dragomán Györggyel

Beszélgetni jó. Főleg, ha érdekel is minket a másik. A gondolatai. Az élete. Ő maga. Huszárik Katát pedig nemcsak érdekelte Dragomán György, hanem egyenesen lebilincselte. Ahogy a JaSZalon közönségét is.
Színház ajánló

Novák Eszter rendezésével indult az évad a megújuló Pelikán Fészekben

Magyarországi ősbemutatóval és új névvel indult az évad a Vörösmarty Színház nagy múltú kamaraszínházában: Novák Eszter rendezésében Joël Pommerat kortárs francia drámaíró és rendező Az én kis hűtőkamrám című előadás látható az október 11-i premiert követően a játszóhelyen.
Színház interjú

Mi történt Gina Lollobrigida és Fidel Castro között? – Interjú Pozsgai Zsolttal, a Gina és Fidel szerzőjével

Különleges találkozásnak állít emléket a Spirit Színház legújabb darabja: 1974-ben Gina Lollobrigida Kubába utazik, hogy interjút készítsen az ország diktátorával, Fidel Castróval. A találkozás mindkettejükben mély nyomot hagyott. Pozsgai Zsolttal, a mű szerzőjével beszélgettünk.