Színház

A József Attila Színház beavató programjai

A József Attila Színház a 2018/2019-as évadban is repertoáron tartja meglévő beavató előadásait, ami most egy újabb darabbal bővül.

„A középiskolai irodalomórák legnagyobb kihívása – tanár és diák számára egyaránt! – elfogadtatni és elfogadni, hogy az úgynevezett klasszikusok tényleg izgalmas remekművek. Ha megértjük ezeket az alkotásokat, nem csak megszerethetjük őket, de akár legégetőbb, a minket itt és most leginkább izgató kérdéseinkre is választ kaphatunk. Meggyőződésem, hogy az életünk lesz jobbá, ha értő szemmel, füllel és lélekkel fordulunk azokhoz az alkotásokhoz, amelyeket jóízlésűnek tudott és szavahihető elődeink remekműveknek tartottak. Vagy bizonyosodjunk meg arról, hogy nem volt igazuk, de erre a következtetésre is úgy jussunk el, hogy alaposan megismerjük, minden részletében kivesézzük az adott művet. Középiskolás korban – hiszen kimondva-kimondatlanul ezt a korosztályt és iskolázottsági szintet célozza meg a beavató színházi előadások döntő többsége – egy jól sikerült előadás revelatív erővel képes hatni, s a felfedezés öröme vagy az elutasítás megélése életre szóló élménnyel ajándékozhat meg” - fogalmaz Karsai György Gertrúd, takarodj! című írásában. (In. : Beavató színházi Bánk bán a József Attila Színházban, 2016. december, Színház.NET)

Karsai György szavainál nehéz lenne jobban összefoglalni a beavató előadásaok lényegét. A 2018/2019-as évadban is repertoáron maradnak a társulat meglévő klasszikusai, az Oidipusz-nyomozás, Rómeó és Júlia, Bánk bán, János vitéz. A sor egy újabb világirodalmi gyöngyszemmel bővül, Molière: Tartuffe című művével. A nagyszínpadi előadások előtti interaktív beszélgetések a fiatalabb korosztályt célozzák meg, amikor hol az író, hol a rendező, hol a darabban működő dramaturg beszél a várható előadásról. A színház sorozatában eddig a Lucifer show és a Karenina, Anna volt több ízben is terítéken, de a 2018-as évben fokozatosan górcső alá vesznek minden olyan előadásut, melyet nagy százalékban látogatnak a fiatalok.

2015. március 27-én először rendezte meg a társulat az Ádámok és Évák Ünnepét. A feldolgozandó dráma Az ember tragédiája volt, amit 186 általános és középiskolás diák mutatott be. Madách művét 15 iskola, 15 csoportja állította színpadra a társulat teljes személyzetének segítségével. Az esemény átütő sikerére való tekintettel a József Attila Színházban hagyománnyá lett ez a rendezvény. Ahogy április 11., a Költészet Napja is kitüntetett figyelmet igényel, már csak a színház névadójának okán is.

És végül, de nem utolsósorban a Színházak éjszakáján megrendezésre került 2. Diák Slam Poetry verseny. A színház vezetősége szerint korunk angolszász és a chat kultúra jövevényszavaival teletűzdelt változó nyelvére a Beavató programnak reflektálnia kell. A slam poetry ennek a nyelvi leleményen és fiatalos, újszerű gondolkodáson alapuló nyelvújulásnak egy nagyon szórakoztató, emblematikus programja. A DSP győztesei a hazai, kortárs irodalom legjelesebb képviselői mellett kapnak bemutatkozási lehetőséget az IRodalmi KÁvéházban. Mert "az okosnak sok út kínálkozik, az ostobának csak a börtön, s a koldustarisznya" (Alekszej Nyikolajevics Tolsztoj).

Programkereső

Legnépszerűbb

Klasszikus

Rabul ejtette a franciák szívét, most Carreras partnere: Pasztircsák Polina

Violetta szerepében óriási sikert aratott a Toulouse-i Operaház szezonnyitó Traviata előadásában Pasztircsák Polina. A fiatal szopránnal beszélgettünk, aki titkos álmát és zenei idolját is elárulta nekünk.
Jazz/World

Így szól A rózsaszín párduc jazz-fusion változatban

A Fidelión mutatkozik be az Antal Gábor Trió stúdió session sorozatának harmadik, befejező része. Két saját szerzemény után ezúttal Henry Mancini híres filmzenéjéből készült feldolgozással jelentkeznek.
Klasszikus

Együttműködésről döntött a Filharmónia Magyarország és a Fesztiválzenekar

Az elmúlt öt évben több mint egymillió ember hallhatta a Filharmónia Magyarország rendezvényeit országszerte. A koncertszervező cég most együttműködési megállapodást írt alá a Budapesti Fesztiválzenekarral.
Zenés színház

„Volt bennem nosztalgia” – Musicalt énekel új lemezén Dolhai Attila

A rajongók és Dolhai Attila kedvenceiből állt össze az a dupla album, amellyel az énekes négy év után visszatér a musical műfajához.
Klasszikus

Tetszett a Ruben Brandt? Ezeket a klasszikus zenéket hallhatod benne

Milorad Krstić animációs filmje, a Ruben Brandt, a gyűjtő az idei tél egyik legsikeresebb mozija, amelyben számos utalás történik a nyugati kultúra ikonikus alkotásaira. De milyen zenék hallhatók benne?

Támogatott mellékleteink

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

A robot is társra vágyik – A baba a Karinthy színpadán

Egy férfi és egy robotlány különleges kapcsolatát meséli el a Karinthy Színház legújabb bemutatója, A baba. A női főszerepet Földes Eszter alakítja, partnere az előadást rendező Szabó P. Szilveszter, akit a technikai fejlődésről vallott véleményéről is kérdeztünk.
Színház ajánló

Premier az Átriumban – 12 dühös ember

Tizenkét embernek kell döntenie egy ember sorsáról: bűnös vagy nem bűnös. De hogyan találhatja meg a közös nevezőt egy teljesen különböző emberekből álló társaság, akik még a szavak jelentésében sem tudnak megegyezni egymással? Kiderül Császi Ádám rendezéséből, amelynek bemutatóját december 20-án tartják az Átriumban.
Színház ajánló

És a nagy nap… - Premier után a Vesztegzár kulisszatitkairól

A József Attila Színház kulisszajáró sorozata nem lenne teljes, ha a Vesztegzár a Grand Hotel bemutatója alkalmából nem térnénk ki az utolsó napok izgalmaira, azaz a főpróbára és a premierre.
Színház interjú

Szabó Gabi újra Budapesten játszik

A Naplemente előtt - Gerhart Hauptmann jutalomjátéka a József Attila Színház soron következő bemutatója. Paula szerepében Szabó Gabi debütál a teátrum színpadán.
Színház interjú

„Semmiben nem tudunk szót érteni egymással”- interjú Debreczeny Csabával

Reginald Rose 12 dühös ember című darabját mutatja be az Átrium december 20-án, Császi Ádám rendezésében. A bírósági tandráma a lélektani realizmust ötvözi a krimi feszültségével, Debreczeny Csabával, a Négyes esküdt alakítójával beszélgettünk.