Színház

A karaván halad – Kritika Székely Kriszta új rendezéséről

Kritika a szolnoki Szigligeti Színház Sirály című előadásáról
2022.03.24. 16:20
Ajánlom
Székely Kriszta rendező, két színinövendéke és a szolnoki Szigligeti Színház társulata megreptetik Csehov Sirályát. Vajon csinál-e több fecske nyarat?

Csehov Sirály című színdarabja sok mindenre jó. Lehet belőle vígjáték, amint azt a szerző elképzelte, amikor írta. Lehet drámai ábrázolása az emberi kapcsolatok kudarcának, rosszul irányzott szerelmi szenvedélyeknek. Lehet programdarab, amellyel egy-egy rendező proklamál – több ilyen, emlékezetes irányadó bemutatót is számon tartunk, például 1971-ből Székely Gábor szolnoki és Zsámbéki Gábor kaposvári rendezését. De lehet a Sirály színrevitele afféle teambuilding is, társulaterősítő vállalkozás, hiszen a csapatnyi Csehov-hős különböző generációkat képvisel, s még abból is jó sülhet ki, ha a stílusuk, a játékfelfogásuk nem passzol egymáshoz. Elvégre a darabban annak mentén (is) húzódik frontvonal, hogy idősebb, sikeres, rutinos alkotók és művészi ambícióval bíró, lázadó, harapós fiatalok állnak egymással szemben.

Hogy a szolnoki Szigligeti Színházban a Balázs Péter-korszak után az új vezetők Székely Krisztát, a Katona József Színház rendezőjét hívták meg, az maga is egyfajta hirdetmény. Barabás Botond és Csiszár Imre alighanem azt a művészi igényüket jelentik be, hogy magasabbra törnek a szórakoztatásnál, és szívesen teremtenek a színészek számára építő jellegű munkatalálkozót a budapesti művészszínházi szcéna prominens alkotójával.

A vendégrendező ugyancsak profitálhat abból, ha számos Jászai Mari-díjas szolnoki színésszel dolgozik.

DSC_3022-160659.jpg

Sirály (Fotó/Forrás: Szigligeti Színház, Szolnok)

A Sirály színhelyéül szolgáló Aba-Novák Agóra ugyan nehézkesebb tér, mint a Luca széke jelleggel készülő, 2019 óta felújítás alatt álló, Tisza parki színházépület lenne, de az mégsem előnytelen, hogy mobilis helyszín. Tihanyi Ildi díszlete széles, tágas és levegős. Sőt, tavi atmoszférát teremt, miközben a kétoldali tribünön ülő közönség számára bárhol és bármikor kínál néznivalót akár a színpadon, akár a nézőtér előtt, mellett vagy mögött, mert arra is közlekednek a játszók, különböző jó okokkal. Hangulatosak a hangkulisszák: a madárcsivitelés, a kutyaugatás. Jellemző rendezői gondosság, hogy a kutya csaholását nemcsak akkor és abból az apropóból halljuk, hogy Karczag Ferenc meghatóan rozzant Szorinja számon kéri Mészáros István bamba nyaraló turistának látszó Samrajev intézőjén a csendet, az éjszakai nyugalmat, hanem mindig, amikor valaki jön.

A padlóra tapasztott csillogó fólia domborítja a tavat, természetes módon előállítva a víz tükröződését.

A falra is felfutó hosszú, fehér stéget az egyik szélén áttetsző nejlonfóliák takarják: ez lesz Trepljov performanszának színpada, s emögött lép majd le végleg a színről a fiatalember. A díszlet arra is példát ad, hogy a színészekből nem hiányzik az áldozatkészség: míg a közönség gyülekezik, a Mását megformáló Molnár Nikolett végig egy fólia alatt gubbaszt. Amikor az első jelenetben lekerül róla a lepel, onnantól kezdve rögtön világos minden, ami sötét rajta. A színésznő szép, bánatos szomorúsággal üldözi Trepljovot, s öngyilkos dühvel veti magát boldogtalan házasságba Medvegyenko tanítóval.

DSC_4073-160702.jpg

Sirály (Fotó/Forrás: Szigligeti Színház, Szolnok)

A második részre a fehér lécekből álló építmény jól áttekinthető házbelsővé változik, konyhával, étkezővel, nappalival, zsúrkocsival, és egy olyan cserepes növénnyel, amely – ez nagyon kedves ötlet! – a csehovi harmadik és negyedik felvonás között eltelt két évben szépen fejlődött; legalább tizenöt centivel magasabbra cserélik a díszletezők. Hozzám történetesen a mellékhelyiség esett legközelebb. Míg szemügyre vettem, elismeréssel adóztam annak, hogy itt igazán rendes háztartást visznek: a polcos szekrényen nemcsak törülközőket és pipereholmikat tartanak, de vécépapírból is alaposan bespájzoltak. Ezt a kis helyiséget a második rész egy szakaszában – amikor életkép jelleggel látjuk az összes szereplőt a házban – a nyugtalanítóan joviális Medvegyenko, vagyis Harna Péter foglalja el. Újságot olvas talán, vagy az Irina című könyvet forgatja, amelynek címoldalán a karmazsinpiros hajú Arkagyina, Radó Denise látható. (Bár messzebbről simán Hernádi Juditnak lehet nézni.)

A könyv úgy került be a színre, hogy a csöppet sem naiva indíttatású Nyina Zarecsnaja, Biró Panna hozta magával és olvasta napozás közben, miután csinos bikinire vetkőzött. (Jelmez: Pattantyus Dóra.) Ez az akció felkeltette a versenyszellemet Arkagyinában, de mivel számára az is gondot okoz, hogy valahogy kikászálódjon a billegő nyugágyból, inkább felhagy a női rivalizálás e formájával. Frappánsan komikus magánszámát a nyugággyal kétszer is előadja Radó Denise, ami jelzi, hogy Arkagyina kitett színésznősségét iróniával képes láttatni.

Ugyanakkor szinte a vérében van, hogy egy-egy párbeszédet operettprimadonnai gesztussal, finálépózban, széttárt, felemelt karokkal zárjon le.

Jól illik hozzá, hogy a második felvonás strandolós szcénájában tapsos betétszámokkal szórakoztatja a társaságot: Mein Lieber Herr-rel, Mylorddal és a Where Have All the Flowers Gone-nal. Az utóbbi, híres Marlene Dietrich-dal néhány sora visszatér az előadás végén, és üt, mint a 220 volt.

DSC_3856-160701.jpg

Sirály (Fotó/Forrás: Szigligeti Színház, Szolnok)

Arkagyina partnere, Trigorin, az író szemmel láthatólag rabja a munkának – így festi le őt Hajduk Károly m. v. Akkor is jegyzetel, amikor Trepljov darabjának már-már fizikai színházi előadását nézi. (Ami azt illeti, Kosztya és Nyina színpadi debütálásának amúgy is elég rossz a közönsége. A színésznő anya a hozzáértő szakmai fölényét csillogtatná, Mása súlyosan kireked, Arkagyina gyerekkori barátnőjét, Gombos Judit Polináját pedig nemcsak Molnár László peckes Dornja érdekli jobban az előadásnál, de még az is, hogy a pezsgőspoharakat megóvja a fóliafüggöny veszélyes közeledésétől.) Visszatérve Hajduk Károly szálkás Trigorinjához: a későbbiekben is inkább csak Nyina mozdítja ki őt zárt, enyhén unott alapállásából.

Legjellemzőbb mozdulata a széles, nagy ívű legyintés – bármire.

Miután megjön a kedve a határozottan kacér Nyinához, úgy vonul Arkagyina elé, mint aki többé-kevésbé fellelkesült, és impulzívan ad lehetőséget az asszonynak arra, hogy nagyvonalúan elengedje őt. Aztán igen könnyen feladja a küzdelmet. Valószínűleg nincs semmi a világon, ami számára megérné a fáradságot.

A fiatalokban – akiket pesti egyetemista vendégek játszanak – persze több a töltet. Biró Panna Nyinája oly természetes mód gátlástalan és szerelemvágyó, mint egy tipikus húszéves. Könnyedén, zavar nélkül megszerzi magának Trigorint. Amikor a negyedik felvonásban visszatér, addigra megtiporta az élet. Ekkor annyira zavarodott és zaklatott, hogy a monológja, a kitörései szíveket hasítanak. Csákvári Krisztián hallgataggá morcult Trepljovja még egy utolsó, kétségbeesett rohamot indít a lány meghódítására, de zsigeri elutasításban van része.

DSC_3757-160700.jpg

Sirály (Fotó/Forrás: Szigligeti Színház, Szolnok)

Székely Kriszta okosan és érzékenyen nyúlt a darabhoz, a szereplők viszonyaihoz, a helyzetek színpadi igazságaihoz. Nem akart harcot hirdetni sem új, sem régi formák nevében. Amikor itt Arkagyina és a fia csúnyán összevesznek, s durva művészetkritikai megjegyzéseket vágnak egymás fejéhez, nincs is feltétlenül igazuk. Kosztya olyasmit ordít, hogy az anyja ócska, szánalmas, tehetségtelen színdarabokban lép fel. Mire Arkagyina ezúttal azt válaszolja, hogy ő a Macbethben játszott. És ez igaz is, Radó Denise vonatkozásában. (Mégpedig a Ladyt, nem a boszorkányt, amint azt Csákvári Krisztián Kosztyája szellemesen replikázza.)

A negyedik felvonásban Medvegyenko megkérdezi a két év után hazatért Dorn doktort, hogy távolléte során melyik külföldi város tetszett neki legjobban. Csehovnál eredetileg az a válasz, hogy Genova. Molnár László viszont azt feleli: Lisszabon. Nem tudhatjuk, hogy kinek az ízlését/tapasztalatát tükrözi ez a válasz: a fordító Radnai Annamáriáét? A rendező Székely Krisztáét? A dramaturg Szabó-Székely Árminét? A színész Molnár Lászlóét? Ez már maradjon az előadás titka. Mert a színházban mindig kell lennie valami titoknak is.

DSC_3682-160700.jpg

Sirály (Fotó/Forrás: Szigligeti Színház, Szolnok)

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Színház

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Tánc

Egyed Bea és Bozsányi Liliána győzelmével ért véget a X. Nemzetközi Monotánc Fesztivál

A különleges hangulatú és látványvilágú előadás mellett a nemzetközi táncszakma képviselői is tiszteletüket tették a Bethlen Téri Színházban.
Klasszikus

Második díjat nyert a Chaos Quartet Bordeaux-ban

A korábban Budapesten is díjazott vonósnégyesnek a Bordeaux-i Nemzetközi Vonósnégyesverseny zsűrije második helyezést, valamint egy különdíjat ítélt meg.
Zenés színház

Kritikaszemle Kurtág György párizsi operabemutatójáról

A Scalában tartott ősbemutató után április 30-án a Párizsi Nemzeti Operában is színre került Kurtág György egyetlen operája, a Beckett nyomán írt A játszma vége. A kritikák remekműként írták le az alkotást.
Vizuál

Goya, Tiepolo, Canaletto – Újra láthatóak a Régi Képtár kincsei

Megújult terekben, újrarendezve nyílt meg a Szépművészeti Múzeum Régi Képtárának új állandó kiállítási egysége. Immár hat évszázad európai művészeti irányzatairól és a legfontosabb alkotóiról kaphatunk átfogó képet, a korai gótikától egészen a klasszicizmus korának művészetéig.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház gyász

Meghalt Josef Abrhám, a Kórház a város szélén Blažej doktora

Az egyik legnépszerűbb cseh színész nyolcvankét éves volt. Bár rengeteg tévéjátékban és filmben játszott, legtöbben a Kórház a város szélén című legendás sorozat Blažej doktoraként emlékeznek rá - adta hírül az ujszo.com szlovák hírportál. 
Színház hír

Szentivánéji álom a székesfehérvári Vörösmarty Színházban

Május első hétvégéjén a gubancos szerelmek és a hatalmas fémgolyók játszották a főszerepet a Horváth Csaba által rendezett Szentivánéji álom című előadásban.
Színház interjú

A színház volt az én igazi házasságom – Máthé Erzsi 95 éves

A születésnapját ünneplő Máthé Erzsi olykor úgy érzi, annyi figurát játszott már el élete során, hogy sokszor önmagát kell keresnie. Pedig mindegyik alakításában teljes lényével jelen volt. A színésznő néhány éve már a nyilvánosságtól visszavonultan él. Az alábbi interjút tizenöt éve, 2007-ben adta Canjavec Juditnak a Buda Lapjában, a másodközlés a szerző engedélyével történt.
Színház hír

Magyar színházi fesztivál lesz júniusban Bukarestben

Bukarestben szervezi meg első alkalommal a Bukfeszt elnevezésű magyar színházi fesztivált az erdélyi teátrumokat tömörítő Magyar Színházi Szövetség, amelynek öt tagszervezete kilenc előadást mutat be a román fővárosban.
Színház ajánló

Szakonyi Károly legismertebb drámája látható a Játékszínben

Az Adáshiba a Vörösmarty Színházzal koprodukcióban kerül színre, Bagó Bertalan rendezésében. A budapesti bemutatót május 21-én tartják, majd május 28-án Székesfehérvárra érkezik az előadás.