Színház

A karfiol rózsája - POSzT 2. nap

2010.06.05. 17:12
Ajánlom
Három kiállítás, egy szakmai beszélgetés és egy előadás. Ez a második nap. Majdnem mind jó.

Lassan alakul a fesztiválhangulat. Az ember úton-útfélen az Örkény Színház művészeibe botlik: az Arturo Ui feltartóztatható felemelkedése az első két napon szerepel a versenyprogramban, a Kasimir és Karoline a harmadik napon, de két ízben.

Reggel a tegnapi szabadkai előadás, a The beach szakmai vitájával kezdtünk. A három opponens Faragó Zsuzsa dramaturg, Jászay Tamás kritikus és Telihay Péter rendező. A beszélgetés moderátora - mint már öt éve mindig - Galamb. A beszélgetés mély elméleti síkon indult, és nehezen mászott ki belőle. Az opponensek leginkább az Urbi et orbihoz nyúltak vissza, bizonyos pontokon összehasonlítva a mostani előadással, és sok időt töltöttek el a Camus szöveg magyar változatának időt-nemállóságával. Ettől egy picit megfeneklett a dolog, tulajdonképpen a rendezővel, Urbán Andrással vitáztak, és hasznos meglátásaikat tolmácsolták a színészeknek, de a nézők nem lettek sokkal okosabbak. Kérdéseket pedig nem igen mertek (nem is volt idejük) föltenni.

Délután három kiállítás is nyílt, ebből kettő egy időben, a Művészetek Házában, az Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet jóvoltából. Az egyik az elmúlt kilenc év fesztiváljait eleveníti föl. Kilenc óriási tablón láthatóak az elmúlt évek győztes előadásainak fotói, színlapjai, kritikái. Ezek közt megbújva Izsák Lili és Nagy Fruzsina, a két fiatal tervezőnő jelmezei láthatók, akár rajzban, akár élőben. Izsák Lili 2007-ben a Finito című előadáshoz tervezett ruháiért nyerte el a POSzT legjobb jelmezért járó díját, Nagy Fruzsina pedig a tavalyi Jógyerekek képeskönyve című előadásért ugyanezt, sőt, ő a maszkokért is elismerésben részesült. (Nagy Fruzsina a Kritikusok Céhe szerint is a legjobbnak bizonyult, ősszel óriási pocakkal vette át a díjat, most a kiállítás legfiatalabb érdeklődője az ő gyermeke volt, aki meglepően csöndesen és nyugodtan bírta a vakuk villogását.)

A bejáratnál megannyi post-it várja (nyilván a kiállítás címe, a POSzT-ITT nyomán), hogy a látogatók, mint egy vendégkönyvbe, följegyezzenek néhány személyes szót. Az utolsó napon majd szemezgetek belőlük.

A másik kiállítás Major Tamás emlékére készült, aki idén lenne 100 éves. Néhány tárggyal és sok-sok fotóval idézik föl a lengendás színházigazgató szerepeit.

Mindkét tárlahoz kapcsolódik egy-egy kivetítő: az egyiken az eddigi POSzT-ok fotóiból megy folyamatos vetítés, a másikon Major Tamás fennmaradt tévéfelvételeiből egy válogatás. Bele lehet nézni a miskolci Lear királyba, vagy akár a katonás Imposztorba, Mirandolinába.

A közös megnyitón Jordán Tamás és Trokán Péter mondtak beszédet. A hivatalos szövegek hamar átcsaptak sztorizásba, Major jellegzetes hangját utánozva mesélték saját főiskolai, majd színházi élményeiket.

A harmadik megnyitó a fesztivál díszvendégének szólt: ezúttal Béres Ilona lett a kiválaszott, akinek egész pályáját végig lehet követni a Kamaraszínház előcsarnokában elhelyezett fotóknak és összegyújtött újsáckikkenek, címlapoknak köszönhetően. Béres Ilonát (aki egyébként épp június 4-én ünnepli születésnapját) Jordán Tamás és Zsótér Sándor köszöntötte.

Ma Arturo Uit kapunk. Mit tagadjam, vártam az előadást. Láttam már az Örkényben, és akkor azt gondoltam, ha ez nem kerül a POSzT-ra, akkor valami nagy baj van. Került. Nincs nagy baj.

Pontos és fontos előadás. Brecht Hitlerről mintázta a címszereplőt, a darab 1941-ben született, Finnországban. (Nem ez az egyetlen náciellenes darabja, az ismertebbek közül a Mahagonny város tündöklése és bukása 1931-ben, a Rettegés és ínség 1938-ban készült el.)

A rendező, Zsótér Sándor nem akart Hitlert ábrázolni. Nem akart gengsztervilágot megmutatni. Inkább elolvasta a szöveget, megértette, és föltette a színpadra azt, amiről szól. Nem vagyok elkötelezett Zsótér-fan, vannak tetsző és nemtetsző munkái. De ez nagyon rendben van. Kell hozzá némi asszociációs képesség és játékos gondolkodás. Zöldségek és virágok jelennek meg a színpadon, melynek közepén egy óriási karfiol terpeszkedik. Ő az ügy, ő a hatalom. Időnként rámásznak, időnként belebújnak, sőt, még kivetítőként is szolgál: az Uit beszélni, járni, ülni, megjelenni tanító színész arca vetítődik rá (kicsit a Csillagok háborúja-feelinget is behozva). Csuja Imre a karfiol belsejében ül, szemben egy kamerával. Csak a két szemét látjuk, óriásiban. Csak azzal játszik. Ha a szövegben az van: járkál, ő lassan körbeforgatja a szemeit. Amikor az ülést tanítja, kicsit összehúzza őket. Shakespeare-ről beszélve fáradtan és meggyötörten, alig észrevehetően ejti le a szemöldökét.

A korrupció, a karfioltrösztösök ügyletei, a hamis bírósági tárgyalások, a kikényszerített védelmi pénzek, a barátságnak álcázott fenyegetések, az árulások finoman, de logikusan és pregnánsan játszódnak le. Mintha egy mesében. Melynek a hősnője a kegyetlen virágszál, a karfiolvilág egyetlen rózsája, Arturo Ui. Merthogy Kerekes Éva kapta a gengsztervezér szerepét.

Kerekes bájos és meggyőző. Sokszor intéz beszédet hozzánk, nézőkhöz. (Az előadás 80%-ában égnek a nézőtéri fények is. Részesei vagyunk az összes ügyletnek.) Ha nem látnám a darab többi jelenetét, hanem csak azokat, amelyekben Kerekes Éva hozzánk beszél, én is simán mennék vele. Mert elhiszem, amit mond. Meg sem fordulna a fejemben, hogy át vagyok verve, és azzal, hogy hiszek neki, pont azt támogatom, ami ellen beszél. És ez ennek az alakításnak a legnagyobb érdeme. Hogy meglátom Ui igazát. Az ő szempontjából vett igazát. És belesétálok a csapdába.

Mint ahogy országok sétálnak bele egyetlen ember csapdáiba. Száz éve is, hetven éve is, tíz éve is. És valószínűleg tíz év múlva is. Mert karfioltrösztök és Arturo Uik mindig lesznek. Csak hát, a karfiolt azért találták ki, hogy az ember megegye. És nem azért, hogy ő zabálja föl a világot.

Programkereső

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Vizuál

A magyar származású festő, akinek a képe a francia elnök dolgozószobájában lóg – Kamaratárlat nyílt Hantai Simon munkáiból

A Hantai, Klee és más absztrakciók című kiállítás a világhírű, magyar származású festő munkái mellett az őt inspiráló alkotók műveit is bemutatja a Szépművészeti Múzeum.
Vizuál

Elhunyt Jan Nowicki, A temetetlen halott című Nagy Imre-film főszereplője

A nyolcvanhárom éves korában elhunyt lengyel színész több évtizeden keresztül Mészáros Márta magyar rendező élettársa volt.
Színház

Bosch világát idézi a Vígszínház új bemutatója – jön a Szeget szeggel Rudolf Péter rendezésében

Shakespeare utolsó, cseppet sem felhőtlen vígjátékát tűzi műsorra a Vígszínház Rudolf Péter rendezésében. A főbb szerepekben Kőszegi Ákos, Stohl András, Seress Zoltán, Balázsovits Edit, Wunderlich József és Márkus Luca lép színpadra.
Színház

Újramesélt Találkozás – Fullajtár Andreával a főszerepben érkezik Nádas darabja az eSzínházra

December 8-ától láthatjuk az eSzínház felületén a Katona új előadását, amely Nádas Péter és Vidovszky László Találkozás című darabjából született. A készítők a film nyelvén mutatják be az ötvenes évek diktatúrájában játszódó történetet, amelyben a zene és a dráma elválaszthatatlan egységet alkot.
Tánc

Lábujjhegyen – az ország három pontján is látható lesz Megyeri Léna és Bősze Ádám zene- és tánctörténeti sorozata

Az idei évadban a Nemzeti Táncszínház ad otthont Megyeri Léna tánckritikus és Bősze Ádám zenetörténész, műsorvezető közös előadás-sorozatának, amely most vidékre is ellátogat.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház ajánló

Előszilveszter a Portugállal a József Attila Színházban

December 30-án Egressy Zoltán Portugál című művével várja az előszilveszterezni vágyókat a József Attila Színház. A darabot Lengyel Ferenc rendezésében Kónya Merlin Renáta, Lábodi Ádám és Lukács Dániel főszereplésével láthatja a közönség.
Színház hír

Papp János vehette át először a Verebély Iván-díjat

A színművész december 8-án, a Network című előadás után vehette át az elismerést a Centrál Színházban.
Színház hír

„Amikor felajánlották nekem a gyűrűt, először azt hittem, viccelnek” – Szombathy Gyula kapta a Karinthy-gyűrűt

Szombathy Gyula Kossuth- és Jászai Mari-díjas színművésznek, érdemes és kiváló művésznek ítélték oda idén a Karinthy-gyűrűt.
Színház pille tamás

Színpadra állítják a Meseország mindenkié című mesekönyvet

A 2020-ban megjelent könyv színpadi feldolgozását 2023 márciusában mutatja be Bécsben a SVUNG – Bécsi Magyar Színház, számolt be róla a Színház Online.
Színház ajánló

A gyáva – A kábítószer-függőségről láthatunk előadást a Csokonaiban

Hátborzongatóan őszinte hangvételben mutatja be egy fiatal kábítószerfüggő fiú gondolatait a Nézőművészeti Kft. és a Manna Kulturális Egyesület közös, díjat nyert előadása, A gyáva. A Scherer Péter rendezte produkciót december 14-én láthatja a közönség a XV. kerületi Csokonai Művelődési Házban.