Színház

A kocka el van veszve

2010.01.25. 12:00
Ajánlom
Mert rábízhatom egy kockára annak az eldöntését, hogy elválok-e halálra unt feleségemtől, akit rendszeresen tévénézés közben kefélek, esetleg adok neki még egy, két, nyolc, tíz hónapot, vagy (ha hatost dobok) gebedjek bele, örökre vele maradok...

"Doktor úr, azt hiszem, nekem már csak az írás marad"

A feltehetően némi szerzői öniróniát sem nélkülöző (irodalmi és pszichológiai értelemben is figyelemre méltó) mondatot egy ápolt közli a pszichiáterével, aki szintén ápolásra szorul. A pszichiáter ugyanis úgy gondolja, hogy sokhazugságos korunkban (maradjon a jelenidő, még akkor is, ha George Cockcroft regénye a 70-es években íródott) az egyén fönnmaradásának egyetlen módja, ha fölszámolja saját személyiségét. Eszköze egy dobókocka, amely a döntéseit meghatározza. Ennek megfelelően a széttöredezett történetben (különböző idő- és valóságsíkok) elkezdi a kockadobálást, s erre biztatja a környezetét (beleértve a családját és a betegeit) is. Ő maga egy végső tudatállapotban eljut ezzel a Holdra (vagy hova), de ott nem jó neki. (Viszont a Szputnyik Hajózási Társaság obligát földgömbjét luftballon formában megint csodálhatjuk.)

Mintha Bodó Viktor és szerzőtársai (Vinnai András, Róbert Júlia, Turai Tamás) egy kockával dobálták volna ki, hogy A Kockavető című regény színpadi adaptációjában éppen ki, mikor és mit. Ez nem is lenne baj, ahogyan azt a későbbiekben majd láthatjuk. Csak a kérdésföltevés, az ami számít. (Lesz ez érthetőbb is.)

A történet hatásvadász. Nem csak úgy simán - hiszen minden művészet, így az irodalom és a színház is vadássza a hatást -, provokatívabb értelemben az. Mert rábízhatom egy kockára annak az eldöntését, hogy elválok-e halálra unt feleségemtől, akit rendszeresen tévénézés közben kefélek, esetleg adok neki még egy, két, nyolc, tíz hónapot, vagy (ha hatost dobok) gebedjek bele, örökre vele maradok, de ettől még nem biztos, hogy végérvenyesen fölszámolódik a személyiségem. (Bár az utóbbi esetben...) Viszont. Ha a történetben egyáltalán nem így történik? Ha Luke Rhinehart pszichiáter közel sem ilyeneket kérdez? Ha sokkal elvadultabbak, a valóságtól elrugaszkodottabbak a kérdései, s így értelemszerűen a (kocka) válaszai is? Akkor bizony más a helyzet. Ha Luke Rhinehart például abból szeretne választani, hogy 1. megerőszakolja ellenlábasa feleségét a gyerekszobában a születésnapi bulin, 2. öngyilkossági szándékkal a folyóba ugrik - akkor kocka nélkül is elég jó úton van ahhoz, hogy teljesen fölszámolja a személyiségét. Még ha ezúttal a megerőszakolás jött is ki.

De lehet folytatni. Kirúgja-e bűnronda és nem mellesleg szintén dögre unt titkárnőjét vagy valljon szerelmet neki, esetleg megverjék-e családilag a szomszéd nyomigyereket, aki épp karácsonyi ajándékot készít nekik. Innentől nekem valahogy bukni látszik a kockaügy. Legalábbis - ellentétben azzal, amit a történet sugall - a kocka nem igazán számít. Az élet kis és nagy döntéseiben a személyiségünk diktálta(!) kérdésekre sokszor kocka nélkül is véletlenszerűen válaszolunk. A lényeg a kérdésfölvetés. Döntően az határozza meg, hogy merre halad a személyiség. De végül is mindegy. A Kockavető fikció, ha látszólag tudományos köntösben is. Innentől a virtigli valóságot nem lehet számon kérni rajta. Meg egyébként is. Mondjuk, hogy van a dologban némi kis átverés. Sokhazugságos korunkba belefér.

Amúgy van benne minden más is. Trágárság, vér, gyilok (többnyire a tudat mélyén lejátszódó gyilkosságok), utalás anális szexre (fogamzásgátló módszerként), a fent említett megerőszakolás (úgy, hogy mindketten akarják), gyerekpornó (a kis Rhinehart fiú ráugrál a Rhinehart kislányra) és egy fergeteges, divatbemutató(?) szerű szado-mazo(?) fölvonulás(?), amely az előadás legmagasztosabb pillanata. A színészi személyiség összefonódása civil énjével, rejtőzködés és magamutogatás, pszichogörcs, szociopatizmus, kortalan demencia - egy elvadult kor képe elvadult ruhákba fogalmazva... (Jelmez: Kovács Andrea. Díszlet nincs.)

Nem marad el a Bodó féle geghalmaz sem. Sőt. Folyamatosan soroznak a színpadról. Állapotunkat leginkább annak a lelkésznek az lelkiállapotához lehetne hasonlítani, aki a pszichiátriai betegek, köztük a saját kataton gyermeke láttán, fékezhetetlen röhögőgörcsben tör ki. Mindez csak úgy jöhet létre, ha a szereplők zöme (mondjuk, mind) a helyzet magaslatán van. Ez nagyjából így is történik. Öröm elveszni az apró részletekben, miközben a színészi játék kifinomult formáját látjuk. Fábián Gábor Luke Rhinehartjával az élen, aki a kockát egy totalitárius fináléban végül lenyeli. Volt, nincs... (Hadd ne én mondjam el, mi lesz a vége.) És legyen még itt Gyabronka József, aki ezúttal is nagy bravúrral szánkázik végig mindegyik szerepén, köztük az imént említett lelkésztől a nagy felvonulás egyik legemblematikusabb figurájáig. Továbbá Tóth Simon Ferenc íráskényszeres kezeltje (lásd. mottó), Jankovics Péter pizsamanadrágos pszichiátere, Molnár Gusztáv Obokója mint szellem a palackból, Koblicska Lőte stresszes ápolónője, Hay Anna búvárruhát újító titkárnője és... és... és... Másfél óra tömény színészi telitalálat.

Amúgy a humor kevésbé szerencsés esetben veszélyes fegyver. Elfedi a drámát, elmaszatolja a valódi dilemmát, föloldja a mondanivalót.

"Értsd meg önmagad, fogadd el önmagad, de ne legyél önmagad."  Itt az alkalom, próbáljunk Luke Rhinehart bölcsességének megfelelni. Tekintve, hogy a fenti csapongásból nehéz levonni egy valamirevaló következtetést, jöhet a kocka.

 

1. Jó volt, de azért legközelebb jobban rántsa össze magát a Szputnyik (a szöveggel együtt)

2. Végigröhögtem ugyan, de egy időre hagyjon békén mindenki

3. Túlértékelem, mert alig vártam, hogy lássak egy új Bodó rendezést

4. Alulértekelem, mert eleve rühellem a színházat

5. Szerényen szólva is minden mondatom ül

6. Teljesen félreértelmezem George Cockcroft alias Luke Rhinehart kultregényét és az egész fergeteges sztorit

 

Kockát nem találtam, javaslom, mindenki dobjon egyet otthon. Egyik se lesz igaz.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden csütörtökön a Fidelio hírlevelében

Legolvasottabb

Zenés színház

Elhunyt Vadász Zsolt, az Operettszínház művésze

A Budapesti Operettszínház egyik legfoglalkoztatottabb művészét 51 éves korában érte a halál június 21-én, adta hírül a Szinház Online.
Vizuál

Öt Donald Sutherland-film, amit látni kell

Filozofikus sci-fi, háborús szatíra, feszült kémjátszma vagy éppen sokkoló erejű horrordráma: Donald Sutherland számtalan műfajban bizonyította rendkívüli tehetségét. Kedvenc filmjeinkkel emlékezünk a kanadai színészlegendára.
Zenés színház

„Brünnhilde szerepe olyan, mintha maratont futnánk” – villáminterjú Iréne Theorinnal

A kiváló svéd szoprán a Budapesti Wagner-napok rendszeresen visszatérő vendége, akit a magyar közönség különösen érzékeny, lelki finomságokra kihegyezett szerepformálása miatt zárt a szívébe. Iréne Theorin egy nappal színpadra lépése előtt válaszolt kérdéseinkre.
Klasszikus

Ifjú versenygyőztesek hangversenye a Pesti Vigadóban

Június 25-én este a Szent István Filharmonikusok fiatal tehetségei mutatkozhatnak be a Pesti Vigadóban. Az eseményen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. 
Vizuál

Wim Wenders-filmhetet tartanak az Art+ Cinemában

Június 28. és július 2. között a német rendező 1984 és 2000 közötti filmográfiájából öt alkotást lehet majd elcsípni mozivásznon szinkronnal, majd ezek után legfrissebb alkotását, immár felirattal.

Nyomtatott magazinjaink

Ezt olvasta már?

Színház interjú

„Arról a pánikról szerettem volna beszélni, amit ma a felnövés jelent” – interjú Kovács D. Dániellel

Az [ESCAPE] – A Donkihóte-projekt című előadás július 5-én debütál a Városmajori Szabadtéri Színpadon, ősztől pedig az Örkény Színház repertoárján lesz látható. A színdarab rendezőjévelegyebek közt a világot jobbá tenni akaró hősökről és a videójátékok stigmatizáltságáról is beszélgettünk.
Színház hír

Bocsárdi László nyerte a legjobb rendező díját az Országos Színházi Találkozón

A kaposvári Csiky Gergely Színházban megrendezett seregszemlén mások mellett Zsigmond Emőke, Karácsony Gergely, if. Vidnyánszky Attila és Tokai Andrea is elismerést vehetett át.
Színház ajánló

Életútinterjúk alapján készül a MáSzínház női sorsokat bemutató előadása

A KÖT-EL-ÉK – „Okos lány, túlteszi magát rajta!” című produkcióban három generáció tesz fel magának kérdéseket identitással, hozott mintákkal, önazonossággal és szabadsággal kapcsolatban.
Színház ajánló

Mit áldozunk fel jól megszokott kényelmünkért? – beszélgetés a Csónak című előadás alkotóival

Presznyakov Oleg & Vlagyimir Csónak, avagy előttünk az özönvíz című kortárs drámája a modern társadalom látleletét is adja. Az előadás rendezőjével, Bocsárdi Lászlóval, valamint két szereplővel, a főszerepben látható László Csabával és a volt feleségét alakító Berekméri Katalinnal beszélgettünk.
Színház interjú

Tompagábor Kornél: „Végtelenül élvezem a színész szabadságát”

Tompa Gáborral, a Kvártélyház Szabadtéri Színház Kft. igazgatójával, aki Tompagábor Kornél néven rendez, többek között az idei kínálatról, a „tompagáborság” mibenlétéről, a nyári esték varázsáról, üveggolyókról, rendezői koncepcióról és a Kvártélyház titkairól beszélgettünk.