Színház

"A könnyű műfaj az egyik legnehezebb műfaj"

2016.08.13. 09:54
Ajánlom
Igazi csemegének számít a Kultkikötő kínálatában a Mindent Éváról című produkció, amelyet augusztus 19-én tekinthet meg a közönség Balatonföldváron. A Hernádi Judit főszereplésével látható előadás rendezőjével, Pelsőczy Rékával beszélgettünk.

Az Orlai-produkciók egy részét a könnyed kategóriába szokták sorolni, bizonyos szakmai körökben még pejoratív jelzőkkel is illetik. Mit gondolsz erről?

– A könnyű műfaj az egyik legnehezebb műfaj. Hatalmas munka, szaktudás, ritmusérzék – és személyiség kell hozzá. Nem minden színésznek van olyan humora, amivel nevettetni tud a színpadon. A nevetés a sírás helyett van. Vagy mellett. A világ csodálatos komikusokat adott nekünk, szegényebbek lennénk nélkülük és az emlékezetük nélkül. Nyílván fontos az alapanyag, amiből kiindulunk; igyekszem olyan anyagokat választani, amiknek a témája érdekel.

Pelsőczy Réka a Mindent Éváról olvasópróbáján

Pelsőczy Réka a Mindent Éváról olvasópróbáján (Fotó/Forrás: Orlai Produkciós Iroda)

A Mindent Éváról hol foglal helyet a rendezéseid rangsorában?

– A Mindent Éváról egy nagyszerűen bonyolított thriller, amin a vitriolos humora miatt sokat lehet nevetni. Elsősorban Hernádi Judit és Kovács Patrícia miatt örültem, hogy megcsinálhatom. Bette Davis nagy visszatérése volt ez a szerep 1952-ben. Hernádinak nem kellett sehova se visszatérnie, de ez a díva- vagy primadonnaszerep kifejezetten illik hozzá. Ő az. Az ilyet szeretem filmben és színházban egyaránt. És ugyanígy vagyok a többi szereplővel, Bercsényi Péterrel, Egri Mártával, Márton Andrással, Mészáros Mátéval, Rujder Viviennel és Szikszai Rémusszal. Nagyon jó a szereposztás, mindenki a helyén van. Patríciának határozottan jól áll az intrikus, karrierista színésznő karaktere, Bercsényi Péter kitombolhatja magát az Almódovar előtt tisztelgő transzvesztita öltöztető szerepében. Többedszer dolgoztunk együtt Márton Andrással, Szikszai Rémusszal – aki csodás mint szívtipró , és először dolgozhattam Egri Mártával, Rujder Vivivel. Jó dolog, hogy a színészek nagyon szeretnek együtt lenni, olyanok mint egy kis család. A díszlet az egyik kedvencem, amit Kálmán Eszter tervezett. Egy csodás bauhaus öltöző tükrökkel, ami aztán meglepetést is tartogat.

Évákról Éváknak

Kapcsolódó

Évákról Éváknak

Mindent persze sem Éváról, sem anyánkról nem tudhatunk meg a Belvárosi Színházban, de elnéző mosollyal ismerhetünk rá saját korral és karrierrel kapcsolatos félelmeinkre. És ehhez még színésznőnek sem kell lenni. KRITIKA

– Rendezőként szívesen fogadod a színészeid ötleteit, javaslatait, és beépíted azokat az előadásba, vagy nem engedsz a negyvennyolcból?

– Együtt dolgozunk. Szeretem a kreatív színészeket, és a színészek is jobban magukénak érzik az előadást, ha alkotóik a saját szerepeiknek.

– Mi történik fordított helyzetben, amikor téged rendeznek? Mit teszel, ha az az érzés feszít, hogy te másként csinálnád?

– Magammal vagyok elfoglalva, megtanultam, hogy nagyon sok megoldás létezik, és az én feladatom az, hogy a szerző és a rendező víziójából kiindulva alkossam meg saját szerepemet.

Meghatározóan fontos első szerepeid egyikét, a Portugál Masniját tizenöt éve játszod a Katonában. Milyen viszonyban vagy vele ennyi idő után? Hogyan lehet megformálni egy szerepet több századszorra is úgy, hogy ne a rutin uralja?

– Masnit nagyon szeretem. Kicsit olyan, mint én. Nem akar felnőni.

Amikor elbúcsúzom ettől a szereptől, valaminek a határára érek majd.

Mivel minden mozdulat a véremben van, megtehetem, hogy csak a játékra, a létezésre, egy-egy gondolat megszületésére figyeljek. Hálás vagyok, hogy ilyen hosszú ideje játszhatom, mert nagyon sok mindent tanultam meg általa a színészetről és magamról.

Pelsőczy Réka

Pelsőczy Réka (Fotó/Forrás: Orlai Produkció)

Hogy látod, az utóbbi öt–tíz évben nagyobb társadalmi felelősség hárul a színházakra, mint a pályakezdésed idején?

– Kezdő színész korom óta azt éreztem, hogy a néző nyilván művészi formában, de arra kíváncsi, ami most van, amiben él, ami vele történik. Azóta bebizonyosodott, hogy nem csak én éreztem így.

A nézők igényei határozzák meg a színházat,

az dönt, hogy mire jönnek be. És mint kiderült, nem feltétlenül a bulvárra vágynak. Megváltoztak a társadalmi viszonyok, a nőférfi szerepek. A nagy klasszikusok a nő-, férfi-, család-, népvándorlás-, terrorizmustémában nem tudják lefedni azt, amiben ma élünk. Ezért sok új dráma, dokumentumdarab, sok kezdeményezés, próbálkozás, kísérlet van arra, hogy mi az a forma, szerkezet, amit arra használhatunk, hogy a máról beszéljünk.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem tanáraként mi a vezérelved?

– Mániákusan kreatív, magukkal és a világgal kapcsolatban nyitottan gondolkodó alkotóembereket szeretnék öt év múlva elengedni, akik meghatározói lehetnek a most felnövő, nagyon tehetséges színházi és filmes generációnak.

Felkeltettük érdeklődését? Váltsa meg jegyét egyszerűen, a PORT.hu felületén!

Programkereső

Legnépszerűbb

Könyv

Egy nem várt kudarc története

Vámos Miklós e hónapban is megmondja, mit érdemes elolvasni. Még mindig a karanténból, Budapest, Magyarország. Ezúttal Benedek Szabolcs legújabb könyvéről ír.
Klasszikus

A Balatonon is koncerteznek a BFZ zenészei

Bár az augusztus még nem az aktív koncertszezon hónapja, a Budapesti Fesztiválzenekar több nyári programmal is készül közönségének Budapesten, a Balatonon és a Dunakanyarban.
Klasszikus

Keller András: A zenekar a kedvenc hangszerem

Vonósnégyesével, a Keller Quartettel elért világsikerek után Keller András karmesterként építi és irányítja tizenhárom éve a Concerto Budapest Szimfonikus Zenekart. Úgy véli, jobban kellene figyelnünk saját, hazai kincseinkre, a kortárs zenére és egyáltalán – a zenére.
Fidelio Tours

Kodály Zoltán gondolata ihlette Veszprém legújabb miniszobrát

A népszerű gerillaszobrász, Kolodko Mihály legújabb alkotása egy vagány utcazenész Veszprém egyik forgalmas pontján.
Vizuál

Elhunyt Reigl Judit festőművész

Kilencvenhét éves korában pénteken elhunyt Reigl Judit Franciaországban élő Kossuth-díjas festőművész, az európai absztrakt expresszionizmus jelentős képviselője.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

Új magyar musical a dunaújvárosi Bartók Színházban

Az Őze Áron vezette Kamaraszínház az egymásra figyelés gesztusát is kifejezi azzal, hogy a „Város Évadát” nyitja meg ősztől. Az új évadban tizenkét bemutatót tartanak.
Színház ajánló

Kortárs magyar drámák mustrája Szentendrén

A Szentendrei Teátrum fogadta be idén a Színházi Dramaturgok Céhe Nyílt Fórum rendezvényt, amelyre augusztus 9-14. között várják az érdeklődőket felolvasószínházi előadásokkal.
Színház magazin

Cenzúra, zaklatások, vallatások – Janovics Jenő és a Kolozsvári Nemzeti Színház

A kolozsvári magyar színjátszás történetének egyik legnehezebb korszaka volt a két világháború közötti időszak, az a 22 év, amikor először kellett kisebbségi színházként – a túlélés legfőbb szempontját szem előtt tartva – megmaradnia. Ezeket az éveket a fennmaradáson túl az a szándék mozgatta, hogy az adott politikai-gazdasági helyzet korlátai között a magyar színjátszás megtalálja a maga és a közönsége számára is megfelelő hangot. Az impériumváltás időszakát Janovics Jenő visszaemlékezései alapján tárjuk föl. Ő igazgatta az akkor Országos Nemzeti Színház nevet viselő kolozsvári színházat, amely Magyarország második nemzeti színháza volt.
Színház ajánló

Csányi Sándor egyszemélyes vígjátéka augusztusban is a MOMKultban!

Augusztus 23-án és 29-én dupla Hogyan értsük félre a nőket? előadással várják a nézőket a MOMkultban, mindkét nap 17.00 és 20.00 órai kezdéssel is megtekinthető Csányi Sándor önálló estje.
Színház hír

Szeptemberben sem tartják meg a POSZT-ot

A szervezők közleménye szerint egy későbbi időpontban rendezik meg a 20. Pécsi Országos Színházi Találkozót.