Színház

A KULT50 bemutatja: Benedek Mari

2017.10.17. 11:44
Ajánlom
Mesterekről nem beszél, de pályája alakulásában megkerülhetetlen Zsótér Sándor hatása, akit a közkeletű vélekedéssel ellentétben nem ő öltöztet. Benedek Mari jelmeztervező portréja a Fidelio gondozásában megjelent KULT50 kiadványból.

A 2017 júniusában megjelent KULT50 kiadványban szereplő portré szó szerinti utánközlése:

benedek-mari-A40A3454

benedek-mari-A40A3454 (Fotó/Forrás: Szecsi Istvan)

A 2017. április-májusban Magyarországon repertoárszerűen műsoron levő színházi előadások közül harmincnál is több színlapján találkozunk Benedek Mari nevével. Elképesztő szám, e tekintetben valószínűleg kevesen versenyezhetnek vele. Sok műfajú tervező. Alig százfős terekben és az ország legnagyobb színpadain, prózai zenés és fizikai/táncszínházi előadásokban, kőszínházi és független produkciókban egyaránt közreműködik, sőt filmvászonra is jutnak a jelmezeiből. Hordják ruháit Shakespeare-, Csehov- és Brecht-hősök, Pintér Béla kortárs magyar karakterei és színes, szélesvásznú családi előadások szereplői.

A színházi családból származó – édesapja rendező, édesanyja színésznő –, Moszkvában és Budapesten tanult Jászai Mari-díjas jelmeztervező munkáit fesztiváldíjakkal és Színikritikusok Díjával is több alkalommal ismerték el. Hosszú évek óta állandó alkotótársa a már említett Pintér Béla mellett Horváth Csabának, Zsótér Sándornak, gyakran dolgozik Balázs Zoltánnal, és rendre ő tervezte a jelmezeket Kovalik Balázs magyarországi rendezéseiben.

A titok a jelmez műfajában nem csupán a részletekben, de az összképben is rejlik,

abban, ahogyan szellemi és fizikai értelemben is dialógusba lép egymással a szöveg, a tér és a ruha, ahogyan a különböző textúrák egymással szervesülnek, vagy épp ellenkezőleg: a néző számára azonnal érezhető feszültséget generálnak. „A jelmez egy anyag arra, hogy az előadással valamit elmondjunk. A ruha az előadás egy része, egy felület, mely jelentéssel bír, ugyanúgy, ahogy a díszlet, a rendezés.

Nem kell, hogy mindig szép legyen,

legyen inkább jó, értelmes vagy érzéki, vagy szórakoztató, vagy borzongató, vagy mutassa meg az embert a maga egyediségében, szépségében vagy akár csúnyaságában” – foglalta össze a Criticai Lapoknak munkájának lényegét, azt, ahogyan a ruhák esszenciálisan járulnak hozzá a színpadi jelentéshez.

Fidelio - Magyar Állami Operaház, rendezte: Kovalik Balázs

Fidelio - Magyar Állami Operaház, rendezte: Kovalik Balázs (Fotó/Forrás: Éder Vera / Magyar Állami Operaház)

Miközben a karakterépítéshez, az adott figura jellemzéséhez a ruha elengedhetetlen, a jelmez a viselője nélkül mit sem ér, csupán vállfán lógó textília, testtel és lélekkel a színész tölti meg. A tervezésnél az előadás gondolati síkja és vizuális világa mellett a színpadra lépők alkatát is figyelembe kell vennie, így aztán egy jó jelmeztervezőnek nem csupán a művészet- és drámatörténethez vagy az anyagokhoz, de a pszichológiához is kell értenie. „Időbe telt megtanulnom a színészekkel való kommunikációt. Például hogy amikor a terveket készítem, akkor a színészeket kicsit idealizáltan rajzoljam le, és úgy mutassam meg nekik. Fontos foglalkozni a lelkükkel is.” (Revizor Online, 2016)

Állandó alkotótársakkal dolgozik,

az évek óta tartó közös munka közös nyelvet, a külső szemlélő által azonnal felismerhető világot alakított ki,

amely leginkább a játékosság és a meglepetés fogalmakkal írható körül. Absztrahált és rögvalóságos ruháiban is gyakran használ különleges anyagokat, extrém színű, mintájú darabokat, Horváth Csaba fizikai színházi produkcióiban pedig szívesen mutatja meg a testeket és a feszülő izmokat. A kétezres évek első évtizedében széles színpaletta és az infantilizmust pozitív értelemben használó humor jellemezték ruháit, az utóbbi években viszont, különösen a Zsótérral való munkák során gyakran nyúlik vissza a hatvanas-hetvenes évek divatjához. „Az volt a gyerekkorom – indokolta egy interjúban a választását. – Volt az a csúnyaság, ami ma már igazi szépség” – állítja kontrasztba szinte világnézetileg a múltat és a jelent a Revizornak adott interjúban.

Arturo Ui feltartóztatható felemelkedése - Örkény Színház, rendezte: Zsótér Sándor

Arturo Ui feltartóztatható felemelkedése - Örkény Színház, rendezte: Zsótér Sándor (Fotó/Forrás: SzoFi / Fidelio)

Mesterekről nem beszél, de pályája alakulásában Zsótér Sándor hatása megkerülhetetlen. Találkozásuk, közös munkájuk egymásra és önmagára találást jelentett. (A közkeletű vélekedéssel ellentétben azonban nem ő öltözteti a rendezőt.) Néhány éve szinte vallomásosan fogalmazta ezt meg: „Lehet, hogy érzékenysége segített önmagam felszínre jutásában. Valószínűleg volt bennem valami hiányérzet, meg éreztem magamban valami többre vágyást, ami addig nem tudott kibontakozni.” (Criticai Lapok, 2011)

Mi ez a sorozat?

Idén nyáron megjelent a hazai médiapiac hiánypótló kiadványa, a mai magyar művészeti élet ötven meghatározó alakját összegyűjtő KULT50. Sorozatunk bemutatja az összes beválogatott alkotót, valamint felvezet egy különleges kampányt, amelyről december elején rántjuk le a leplet.

Amennyiben szeretné a könyvespolcán tudni a KULT50 kiadványt, benne a művészportrék mellett a hazai kultúrával foglalkozó, érdekes magazinos anyagokkal, látogasson el valamely Libri könyvesboltba vagy rendelje meg online, ide kattintva!

Programkereső

Legnépszerűbb

Plusz

„Akik pörgetik a kultúrát” – Itt a Kult50 idei névsora!

A Fidelio idén is összeállította azoknak a művészeknek a névsorát, akik a saját területükön jelentős teljesítményt nyújtottak az előző év folyamán. Ezúttal is tíz kategóriában választottuk ki az alkotókat és alkotócsoportokat védnökeink segítségével.
Könyv

„Az utolsó mondattal kezdd!” – Könyv jelent meg Kulka János édesapjáról

Azt mondják, a kés Paganinije volt. Mert bebizonyította, hogy gyógyítást is lehet művészi szinten űzni. Ő volt Kulka Frigyes mellkassebész, tüdőgyógyász professzor, aki a mai napig etalon az orvostársadalomban. A hétköznapi embernek inkább a Kulka név üti meg a fülét, ami nem véletlen: a legendás gyógyító Kossuth-díjas színművészünk, Kulka János édesapja volt.
Könyv

11 különleges könyv az Ünnepi Könyvhétről

Az idén nagyon hányatott sorsúra sikeredett könyvhetet végül részben online tartják meg, de ez nem jelenti azt, hogy a könyves újdonságokból ne lehetne csemegézni!
Klasszikus

Amerikában éppen arról megy a vita, hogy rasszista-e a klasszikus zeneelmélet

De óvatosan ítéljünk a kérdésben, mert nem minden „libsi” mondja, hogy rasszista, és senki nem lesz híve a fehér felsőbbrendűségnek attól, mert szereti Beethovent vagy Wagnert.
Fidelio Tours

Művészcsaládok évszázados búvóhelye – Partitúra az Áprily-völgyben

„Megérkezik a busz Visegrádra, néhány jellemző, az autóból is értelmezhető tájkép, plusz drónfelvétel, utána átérünk Tahiba, a Péreli-Tolcsvay művészpár házához…” – így kezdődik a Partitúra Visegrád-környéki kalandozásának forgatási terve. Most szombaton, szeptember 19-én pedig már láthatjuk is a Duna tévén – a szokásos időben, 14.30-kor –, hogyan vendégeskedett Miklósa Erika operaénekes és Batta András zenetudós műsorvezető páros először Péreli Zsuzsa textilművész és Tolcsvay László zeneszerző otthonában.

hírlevél

A kultúra legfrissebb hírei, programajánlók és exkluzív kedvezmények minden szerdán a Fidelio hírlevelében

Ezt olvasta már?

Színház hír

SZFE: a kuratórium pályázat nélkül nevezhet ki rektorhelyetteseket, akik az intézményt is vezethetik

"Kézi vezérlésre áll át a fenntartó, az SZFE eljárásokat indít" címmel adott ki közleményt a Színház- és Filmművészeti Egyetem miután egyoldalúan és visszamenőleg módosította a szervezeti és működési szabályzatot az új kuratórium, hogy ne kelljen pályázatot kiírni a rektorhelyettesek kinevezéséhez. Ráadásul lehetővé tették, hogy az ezt a pozíciót betöltők az intézményvezetői jogköröket is ellássák.
Színház hír

Crespo Rodrigo vezetheti tovább a Jászai Mari Színházat

2021. január 1-től újabb öt évre kapott megbízatást a tatabányai teátrum igazgatója, ez lesz a harmadik ciklusa.
Színház hír

Világsztárok hallatják hangjukat az SZFE mellett

Nyílt levélben fejezte ki támogatását az SZFE mellett negyvennégy világszerte elismert művész, köztük olyan hírességek, mint Cate Blanchett, Helen Mirren, Peter Brook és Salman Rushdie – írta meg a 444 a Financial Times-ra hivatkozva.
Színház hír

Eszenyi Enikő távollétében újítják fel futó rendezéseit a Vígben

Eszenyi Enikő személyes jelenléte nélkül újítják fel műsoron lévő rendezéseit a Vígszínházban Rudolf Péter és a korábbi igazgató közös döntése értelmében.
Színház hír

9-től 5-ig – Beugrással, de megtartják a József Attila Színház premierjét

Violet szerepét Auksz Éva veszi át, Roz Keith pedig Náray Erika lesz a 9-től 5-ig című új produkció szeptember 19-ei bemutatóján.